Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

17. mai i morgen og jeg har bakt lavkarbokake *spm*

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-05-11, 22:22   #1
MariaR83
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 3
MariaR83 er på en erverdig vei
Question

17. mai i morgen og jeg har bakt lavkarbokake *spm*

Hei

Jeg er helt ny her, og ganske fersk i lavkarbo gamet. Aner ikke om jeg poster tråd på rett del av forumet, men jeg prøver. (henvis meg gjerne til rett del av forumet hvis jeg er helt på forumtur med spm mitt! )

Jeg har et spm. Jeg har idag bakt lavkarbo kvæfjordkaka etter denne oppskriften: http://www.funksjonellmat.no/oppskrifter/kvaefjordkake/

Etter jeg stekte kaka så lenge som anvist og kaka "ser ferdig ut" så er ikke marengsen i nærheten av å være sprø! Den er rett og slett myk og ganske brun oppå toppen! Og jeg har bakt kvæfjordkaka maaaange ganger før - da med "vanlig" oppskrift, så dette er en kake jeg pleier å få til - med godt resultat. I "høykarbo" oppskriften skal det ikke være eddik, og jeg mistenker at det er eddiken som har gjort marengsen myk (jeg har alltid en dråpe eddik i marengsen når jeg lager pavlova for at den skal bli myk inni). Kan det være en liten feil i oppskriften? Eller kan det ha noe med at jeg blandet 50/50 sukrin og natreen - har aldri brukt dette før så jeg aner ikke hvordan det "reagerer" sammen i bakesammenheng. I oppskriften står det at jeg skal bruke sukrin - men jeg klarer ikke den syrlige smaken og smaker derfor til med natreen - kan det heller være dette som har ødelagt marengsen? Andre som har bakt lavkarbo kvæfjordkaka, hvilket resultat fikk dere? Håper noen kan svare, skal i besøk i morgen og jeg er kakeansvarlig!

MariaR83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:25   #2
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: 17. mai i morgen og jeg har bakt lavkarbokake *spm*

/me leser magiske trylleformler over kaka til MariaR83

Ta deg en tur på kjøkkenet om noen minutter, så skal du få se noe rart :-D

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:34   #3
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: 17. mai i morgen og jeg har bakt lavkarbokake *spm*

men når du skriver 50/50 sukrin og natreen, mener du da 50 gram sukrin og 50 gram natreen?? I kaker med 100-150gram "mel" og egg bruker jeg ca 70gram sukrinmelis og 1-2ss flytene natreen. Det pleier å være en perfekt kombo etter min gane

Men synes 50gram natreen hørtes veldig mye ut om det er det du bruker? Står i oppskriften at det er 100 gram sukrin, da ville jeg brukte 70 gram i stede og 1-2ss flytene natreen.

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:41   #4
MariaR83
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 3
MariaR83 er på en erverdig vei

Sv: 17. mai i morgen og jeg har bakt lavkarbokake *spm*

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

/me leser magiske trylleformler over kaka til MariaR83

Ta deg en tur på kjøkkenet om noen minutter, så skal du få se noe rart :-D

Haha! *tilbake i fra kjøkkenet* og den var blitt marengsstiv gitt (ikke helt lik sånn som "høykarbo" kvæfjordkaka, men godkjent! Sikkert bare meg som er fryktelig utålmodig og så for meg hele kvelden min bli brukt til enda flere timer på kjøkkenet. Takk for tryllestøvet!

Nå får jeg bare glede meg til i morgen og vente spent på om svigers merker at det er lavkarbo kvæfjordkake de får servert i morgen!

MariaR83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:44   #5
MariaR83
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 3
MariaR83 er på en erverdig vei

Sv: 17. mai i morgen og jeg har bakt lavkarbokake *spm*

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

men når du skriver 50/50 sukrin og natreen, mener du da 50 gram sukrin og 50 gram natreen?? I kaker med 100-150gram "mel" og egg bruker jeg ca 70gram sukrinmelis og 1-2ss flytene natreen. Det pleier å være en perfekt kombo etter min gane

Men synes 50gram natreen hørtes veldig mye ut om det er det du bruker? Står i oppskriften at det er 100 gram sukrin, da ville jeg brukte 70 gram i stede og 1-2ss flytene natreen.

Nei ikke direkte 50/50 - dårlig formulert av meg. Brukte ca 90 gram sukrin og så smakte jeg til med natreen til det ble søtt nok Har bare pulver-natreen, så kommer til å gå over til flytende siden det virker lettere å beregne. Marengsen smakte veldig godt etter jeg hadde blandet i x mengde natreen iallefall

Edit: i deigen brukte jeg kun sukrin (100 g), smakte på et lite hjørne nå og kjenner jeg med fordel kunne hatt litt natreen i deigen siden den smakte veldig kokos

MariaR83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:45   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: 17. mai i morgen og jeg har bakt lavkarbokake *spm*

Natreen funker ikke i marengs etter min erfaring

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 22:46   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: 17. mai i morgen og jeg har bakt lavkarbokake *spm*

Opprinnelig lagt inn av MariaR83, her.

Haha! *tilbake i fra kjøkkenet* og den var blitt marengsstiv gitt (ikke helt lik sånn som "høykarbo" kvæfjordkaka, men godkjent! Sikkert bare meg som er fryktelig utålmodig og så for meg hele kvelden min bli brukt til enda flere timer på kjøkkenet. Takk for tryllestøvet!

Nå får jeg bare glede meg til i morgen og vente spent på om svigers merker at det er lavkarbo kvæfjordkake de får servert i morgen!

Åh, så bra!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 23:38   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: 17. mai i morgen og jeg har bakt lavkarbokake *spm*

Oppskriften er for øvrig Nannahs ... Hun er medlem her inne

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 23:56   #9
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: 17. mai i morgen og jeg har bakt lavkarbokake *spm*

Natren funker ok i marengs. Og edikken gjør ikke marengsen myk, jeg bruker den for smakens del

Jeg har sagt det ofte før og sier det igjen. Smak på røra! Smak på marengsmassen! Hvor søtt du vill ha det kan bare du bestemme!

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 00:10   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: 17. mai i morgen og jeg har bakt lavkarbokake *spm*

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Natren funker ok i marengs.

Mener du da sammen med andre søtningsmidler? For mine forsøk med bare natreen for mange år siden ble helt katastrofale, det ble bare noen smuldrete, brune greier med bitter smak ... Lignet overhodet ikke på marengs

*mumler at natreen er djevelens verk*

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar

Emneord
kvæfjordkake, lavkarbo kvæfjordkake, verdens beste


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
God lavkarbokake som serveres høykarbofolk Euphita Spørsmål og svar 3 09-05-11 20:31
Lavkarbokake med hemmelig ingrediens bjørnemor Kake/dessert og snacks 11 16-04-11 21:32
Bakt makrell Krøllerellerei Middag 2 29-09-09 18:34
I morgen er det start. Noen andre som begynner i morgen? Xandra Ketolysekuren 82 28-08-09 14:35
Bakt sellerirot? LilleVille Oppskrifter 14 21-09-07 16:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no