Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Flymat/sydentur

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-09-07, 19:03   #1
Robyn
Seniormedlem
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 49
Innlegg: 805
Robyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snill
Question

Flymat/sydentur

Om en drøy uke reiser jeg til syden.

Turen ble bestillt lenge før jeg visste hva lavkarbo er, så jeg har jo da bestillt flymat.
Erfaringsmessig er det lite der jeg kan spise nå, men regner med det kommer til å romle som besatt i magen om jeg ikke får i meg noe i løpet av flyturen. Det står spesifisert at det IKKE er lov å ta med medbrakt mat på flyturen.

Vil jeg ha noe igjen for å velge enten glutenfritt eller diabetiker mat?

OM (og det er et stort OM) jeg skulle gå på en sprekk eller fler i løpet av den uken, vil det ta lang tid å hente seg inn igjen - er interessert i å høre hva deres erfaringer har vært.

Høykarbo blir det uansett ikke, men det er ferie og blir det veldig vanskelig å holde lavkarbo absolutt hele veien vurderer jeg å slippe tøylene litt. Men bare der jeg eventuellt MÅ. Finns det alternativer for meg så velger jeg selvsagt det.

Har holdt på i drøye tre måneder uten sprekk, så jeg vet faktisk ikke hvordan min kropp vil reagere og hvor fort den kan hente seg inn igjen etterpå.

Sånn jeg ser det nå føler jeg at lunsjen blir den største utfordringen.

Vil veldig gjerne høre hva deres erfaringer har vært på ferie, med eller uten sprekk.

__________________
Endelig i mål.
Robyn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett fase 2 Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 19:33   #2
Tittentei
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Alder: 53
Innlegg: 749
Tittentei har en fantastisk aura rundt segTittentei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Flymat/sydentur.

Jeg har ikke holdt på så lenge som deg da, men jeg sprakk litt forrige helg. Reiste til London fredag morgen og begynte så bra: hadde med meg frokost, løvsteik, to steikte egg og 4 cherry tomater. Men der sluttet det også Resten av helgen spiste jeg pasta, pizza, potet, pommefrits og alt jeg ikke skulle. Drakk masse rødvin og også drinker, men det er jo lov. Holdt meg unna øl da som om det hjalp. Kom hjem sent søndag kveld og fra mandag av spiste jeg "normalt" igjen. Turte ikke veie meg før tirsdag morgen og da var "skaden" + 1,6 kg. Men kom fort i ketose igjen og fredag veiet jeg 1,8 kg mindre enn tirsdagen. Så min erfaring så langt er at det som kommer fort på, kommer fort av igjen så lenge man er veldig flink etterpå Så jeg tror at hvis man skeier litt ut en sjelden gang så går det bra, blir bare satt litt tilbake. Lykke til og god ferie

__________________


Tittentei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 19:36   #3
safran
Seniormedlem
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 565
safran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snill

Sv: Flymat/sydentur.

Ikke lov å ta med seg mat på flyet? Hvorfor i all verden er det ikke det, og hvordan skal dette kontrolleres? Jeg hadde tatt med mat.

__________________


Min journal
safran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede/Fedonish Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 19:43   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Flymat/sydentur.

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Vil jeg ha noe igjen for å velge enten glutenfritt eller diabetiker mat?.

Vet at enkelte selskap nekter folk å ha med egen mat (det er crewet/flyvertinnene som håndhever forbudet) - men om man ikke kan spise maten de selger/tilbyr om bord kan de ikke nekte deg å ta med egen. Bare si du har en allergi og ikke kan spise det de har.

Hverken gluten eller diabetiker mat er nødvendigvis lavkarbo. Men diabetikermat har ikke sukker og vegetar er iallefall grønnsaker. Glutenfri er ikke vits i å bestille.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 21:10   #5
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Flymat/sydentur

Jeg kom hjem fra syden for en uke siden.

Personlig synes jeg ikke spisinga var noe særlig problem i det hele tatt, hverken på flyturen eller ellers. På flyet spiste jeg vanlig mat, bare holdt meg unna brødet og potetene - og desserten selvsagt.

Når du er ute vil du aldri ha 100% kontroll over det du inntar, ettersom du ikke lager maten selv, men jeg tror så lenge du styrer unna de værste fellene, altså brød, ris, poteter, pasta, sukker osv... er ganske mye gjort.

Som jeg nevnte på en annen tråd her. Jeg veide det samme da jeg kom hjem fra syden som da jeg dro, og jeg har gått ned en halv kg i den uken jeg har vært hjemme også, så...

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 21:11   #6
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Flymat/sydentur.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ikke lov å ta med seg mat på flyet? Hvorfor i all verden er det ikke det, og hvordan skal dette kontrolleres? Jeg hadde tatt med mat.

De fleste charterflygninger forbyr det, så vidt jeg vet. Og skal man til syden, er det stort sett det man flyr.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 21:29   #7
safran
Seniormedlem
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 565
safran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snill

Sv: Flymat/sydentur.

Opprinnelig lagt inn av Smula, her.

De fleste charterflygninger forbyr det, så vidt jeg vet. Og skal man til syden, er det stort sett det man flyr.

Jeg skjønner det er lenge siden jeg har flydd charter. Jeg hadde nok uansett tatt med meg mat. Det er bare å si at en er hyperallergisk hvis hønene skulle protestere. Hva skal de liksom gjøre? Kaste henne av flyet?

__________________


Min journal
safran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede/Fedonish Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 21:44   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Flymat/sydentur

Du har rett til å ha med egen mat om du ikke tåler/kan spise maten de selger eller serverer.

Sterling har en veldig lang og god meny med bl.a caesar salat med kylling. Dessverre er det krutonger i den - men de kan plukkes ut.

https://www.buyonboardonline.com/Ste...MealItems.aspx


På SAS og Spanair kan du ha med mat om du vil uten problem.
My Travel har ingen forbud annonsert på sin hjemmeside, så da regner jeg med at du kan ha med.

Apollo, som bruker flere flyselskap sier:

Sitat:

Av hensyn til allergi, samt plassmangel ombord, anmoder vi våre passasjerer til kun å innta mat og drikke som serveres av kabinpersonalet. Skulle man ønske å medbringe egen mat, ber vi om at man av omtanke for øvrige passasjerer sørger for en diskret og sikker forpakning av denne.

Det med allergi er jo noe stort tull. det er flere som er allergiske mot maten de serverer/selger enn den maten folk tar meg seg Men plassmangel skjønner jeg. Det kan jo bli mye ekstra boss.

Hvilket selskap skal du reise med ? Hvem flyr charteren ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 23:46   #9
Robyn
Seniormedlem
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 49
Innlegg: 805
Robyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snill

Sv: Flymat/sydentur

Takk for alle svar.

Vi skal fly med MyTravel, og de spesifiserte at det ikke var lov med medbrakt mat grunnet hygieniske og allergiske årsaker.
Tror jeg satser på å ta med et par brødskiver (får spille dum) og håpe at jeg får noe pålegg som duger. Og så bestiller jeg diabetiker mat så jeg styrer unna sukker i allefall.
Og putter et par MorningShine barer i veska i nødtilfelle.

Siden jeg ikke tåler skalldyr og egg har jeg litt ekstra begrensninger i matveien.

__________________
Endelig i mål.
Robyn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett fase 2 Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 00:10   #10
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Flymat/sydentur

Du behøver kanskej ikke å vifte rundt med brødskivene du har med deg da, så er du diskret så går det helt sikkert bra å "snike" med seg ei brødskive.

Bare vær obs på at om det er noen med hyperallergi på flyet som ikke tåler nøtter, så kan du ikke spise brødet ditt av hensyn til de,dersom du har nøtter i brødet, da nøttene du spiser kan gi de allergiske utslag. En kompis avmeg har alltid med seg legeattest på fly, og flyvertinnene lar da være å selge nøtter på flyet, siden han reagerer allergisk på det selv om han ikke sitter i nærheten av de som spiser nøttene.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 00:20   #11
Robyn
Seniormedlem
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 49
Innlegg: 805
Robyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snill

Sv: Flymat/sydentur

Er ikke nøtter i brødet, tåler ikke nøtter selv nemlig. (Men er heldigvis ikke hyperallergisk da.)

__________________
Endelig i mål.
Robyn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett fase 2 Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 07:57   #12
Tussi jenta
Seniormedlem
 
Tussi jenta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 45
Innlegg: 513
Tussi jenta er ny på veien

Sv: Flymat/sydentur

Jeg har en god del matvareallergi og har alltid tatt med meg mat, går bra det.
Har barn og, og har hatt med egen mat til de og, er jo ikke alltid de liker flymaten.

Tussi jenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 09:13   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Flymat/sydentur

Jeg har flydd med MyTravel (sist høst) og hadde med egen mat. Det var ikke noe problem. De kommenterte det ikke engang.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 09:17   #14
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Flymat/sydentur

Hmm, var sikker på at MyTravel og Novair var mye strengere enn som så... men hvis ikke det er tilfellet, her jo bare det fint.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 09:34   #15
Tussi jenta
Seniormedlem
 
Tussi jenta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 45
Innlegg: 513
Tussi jenta er ny på veien

Sv: Flymat/sydentur

Hadde man ikke fått tatt med mat i det hele tatt så er det jo en del som hadde sliti. Hjelper jo ikke så mye og velge glutenfri mat så får man omelett og er allergisk mot egg, eller får gryte og er allergisk mot løk. Så flymaten er ganske håpløs for de som er allergiske mot flere ting.

Alle ganger jeg har vært ute og flydd så har jo de fleste med mat til barn og sånn. Barn under 2 år får man jo ikke bestilt mat til og et barn mellom 1-2 år trenger jo mat og spiser jo vanlig mat og ikke babymat.

Jeg har aldri fått reaksjoner på og ta med mat og har flydd med flere forskjellige selskaper.

Tussi jenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 14:52   #16
linnipinni
Juniormedlem
 
linnipinni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 34
Innlegg: 47
linnipinni har en fantastisk aura rundt seglinnipinni har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Flymat/sydentur

Om man flyr med ving kan man få laktosemat - er ikke det lavkarbo?

linnipinni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 22:12   #17
Robyn
Seniormedlem
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 49
Innlegg: 805
Robyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snill

Sv: Flymat/sydentur

Opprinnelig lagt inn av linnipinni, her.

Om man flyr med ving kan man få laktosemat - er ikke det lavkarbo?

Det er for de som ikke tåler meieri produkter, så det hjelper nok ikke stort dessverre.

__________________
Endelig i mål.
Robyn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett fase 2 Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 23:12   #18
linnipinni
Juniormedlem
 
linnipinni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 34
Innlegg: 47
linnipinni har en fantastisk aura rundt seglinnipinni har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Flymat/sydentur

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Det er for de som ikke tåler meieri produkter, så det hjelper nok ikke stort dessverre.

haha da så. men jeg har aldri vært stor fan av flymat og har alltid tatt med meg egen mat. aldri vært noe problem :P

du kan jo si at du er gravid og ikke hadde lyst på annet enn det du tar med deg? hehe. de er snille mot gravide! det har jeg selv erfart

linnipinni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 22:22   #19
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Flymat/sydentur

Nå leste jeg i en annen tråd at man ikke kunne ha med mat gjennom tollen, altså i håndbagasjen? Det er vel bare flytende man ikke skal ha med der?... Jeg får sjekke dette nermere, hvis ingen her vet da

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 03-10-07, 08:55   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Flymat/sydentur

Du kan ha med deg mat gjennom sikkerhetskontrollen, så lenge den ikke er flytende/kremete. Cottage cheese visstnok er IKKE tillatt har Trond Viggo fått vite (iBergen). Og rømme etc faller jo inn under flytende siden den ikke er fast. Men mange land har innreiseregler som sier at du ikke kan ha med deg mat/landbruksprodukter INN i landet. Dvs. epler, nøtter, melkeprodukter etc. I USA hadde de hunder fra "landbruksdepeartementet" som snuste seg frem på håndbaggasjen til folk mens de tso og ventet på baggasjen sin. Noenhadde epler i veska og ble "tatt". Derfor får ikke bror min brunosten sin med seg mere......

Les mer om hva som ikke er tillatt i sikkerhetskontrollen her:

http://www.luftfartstilsynet.no/pass...article381.ece

Sitat:

f) Væsker

Væsker, med mindre de er i individuelle beholdere med en største kapasitet på 100 milliliter eller tilsvarende, og er i en gjenlukkbar gjennomsiktig plastpose med en kapasitet på høyst 1 liter.
Innholdet i plastposen skal få plass uten problemer, og posen skal være helt lukket. Som væsker anses gel, pasta lotion, blandinger av væske/fast stoff og innholdet i trykkbeholdere, som tannpasta, hårgelé, drikke, suppe, sirup, parfyme, barberskum, aerosoler og enhver annen gjenstand av tilsvarende konsistens.
Det kan gis unntak dersom væsken:

  • skal benyttes i løpet av reisen og er nødvendig av medisinske årsaker eller for særlige næringsmessige behov, herunder barnemat. Passasjerer skal på oppfordring kunne framlegge bevis for den unntatte væskens ekthet; eller
  • er skaffet på flyside etter det punkt der ombordstigningskortene kontrolleres, fra utsalgssteder som omfattes av godkjente sikkerhetssprosedyrer som inngår i lufthavnens sikkerhetsprogram, forutsatt at væsken er i en forseglet pose og er slik merket at det fremgår at den er kjøpt i denne lufthavnen samme dag; eller
  • er skaffet tilveie i sikkerhetsbegrenset område fra utsalgssteder som omfattes av godkjente sikkerhetsprosedyrer som inngår i lufthavnens sikkerhetsprogram; eller
  • er anskaffet i annen fellesskapslufthavn, forutsatt at væsken er i en forseglet pose og er slik merket at det framgår at den er kjøpt på flyside i denne lufthavnen samme dag; eller
  • er anskaffet om bord i et luftfartøy tilhørende et EF luftfartsselskap, forutsatt at væsken er i en forseglet pose og er slik merket at det fremgår at den er kjøpt om bord i dette luftfartøyet samme dag.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-10-07, 09:49   #21
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Flymat/sydentur

Tusen takk, Nille!

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no