Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Dersom man skeier ut på ketolyse

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-10-08, 20:44   #1
Bæremæ
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 38
Bæremæ er på en erverdig vei

Dersom man skeier ut på ketolyse

Er det "det samme" om man skjeier LITT ut eller MYE ut?
tenker vist man først har spist f.eks en posjon ris,et par brødskiver og en sjokolade,i løpet av en dag, om man da har ødelagt like mye som vist du bare spisete en posjon ris?
tar det lang tid da å komme i ketose igjen?

skjønner dere hva jeg mener?

Bæremæ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-10-08, 20:53   #2
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Dersom man skjeier ut på ketolyse

jo fler karbohydrater kropper har å jobbe med, jo lengre tid tar det før kroppen går over til fettforbrenning. Så ja, det er forskjell på hvor mye man kan sprekke. Spiser du en porsjon ris, skal du kunne klare å komme fort tilbake igjen i ketose, om du dropper karbs resten av dagen og spiser fettrik mat.

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 14-10-08, 20:55   #3
Bæremæ
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 38
Bæremæ er på en erverdig vei

Sv: Dersom man skjeier ut på ketolyse

tuuuusen takk for svar

Bæremæ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-10-08, 20:56   #4
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Dersom man skjeier ut på ketolyse

Tiden det tar å komme i ketose igjen hvis du faller ut tror jeg egentlig ikke har med hvilke karbs du har spist.
Jeg opererte bort mandlene for noen uker siden og måtte da stoppe kuren pga narkosen. Tok to uker til jeg begynte og eg var så heldig å komme i ketose samme dag eg begynte, lite utslag riktignok, men utslag er utsalg Og eg spiste masse dritt de to ukene.
Skal på ferie til syden nå og har tenkt å spise litt forskjellig, spesielt frukt liksom, vil nok kanskje ta lengre til å komme i ketose denne gangen enn forrige.
Dette er veldig individuelt, og umulig å svare på igrunn før man har testet det ut selv dessverre.
Men er selvsagt sunnere for kroppen din om du faller ut av ketose pga frukt enn at du har spist potetgull, kaker osv
Om du spiser en frukt er det ikke sikkert du faller ut av ketose, noen kan spise kun 15 g karbs, mens andre tåler kanskje 40 eller mer før de faller ut liksom...

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 14-10-08, 20:56   #5
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Dersom man skjeier ut på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Bæremæ, her.

Er det "det samme" om man skjeier LITT ut eller MYE ut?
tenker vist man først har spist f.eks en posjon ris,et par brødskiver og en sjokolade,i løpet av en dag, om man da har ødelagt like mye som vist du bare spisete en posjon ris?
tar det lang tid da å komme i ketose igjen?

skjønner dere hva jeg mener?

Det spiller helt klart en rolle hvor mye du skeier ut. Du kommer i ketose når kroppen ikke har mer glukose igjen å bruke opp. Glukose henter kroppen fra glykogenlagrene i muskler og lever. Lagrene dannes ved at du spiser karbohydrater, som omdannes til glukose i kroppen og lagres i muskler og lever som glykogen. Glykogenet spaltes igjen tilbake til glukose når kroppen trenger energi.

Når du er i ketose, tilfører du kroppen så lite karbohydrater at den ikke kan fylle glykogenlagrene. Kroppen må derfor bruke fett som energikilde i stedet for glukose. Spiser du karbohydratrik mat, får glykogenlagrene påfyll, og du kommer ut av ketose. MEN - når du så skal inn i ketose igjen, trenger du da å tømme disse lagrene. Har du spist litt for mye karbohydrater, tar det ikke så lang tid før lagrene atter er tomme og kroppen må gå tilbake til å forbrenne fett. Har du spist masse, tar det lenger tid, naturlig nok.

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-10-08, 20:58   #6
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Dersom man skjeier ut på ketolyse

Sitat:

jo fler karbohydrater kropper har å jobbe med, jo lengre tid tar det før kroppen går over til fettforbrenning. Så ja, det er forskjell på hvor mye man kan sprekke. Spiser du en porsjon ris, skal du kunne klare å komme fort tilbake igjen i ketose, om du dropper karbs resten av dagen og spiser fettrik mat.

Basert på egne erfaringer så vil eg ikke si det samme, eg spiste ALT de to ukene eg ikke var på kur og eg kom i ketose samme dag som eg starta igjen, og da hadde eg masse masse karbs å forbrenne, så vil tro det er individuelt iallefall, tok heller ikke lang tid første gang eg begynte på kuren..

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 14-10-08, 21:05   #7
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Dersom man skjeier ut på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Basert på egne erfaringer så vil eg ikke si det samme, eg spiste ALT de to ukene eg ikke var på kur og eg kom i ketose samme dag som eg starta igjen, og da hadde eg masse masse karbs å forbrenne, så vil tro det er individuelt iallefall, tok heller ikke lang tid første gang eg begynte på kuren..

Så bra for deg! Nå har jeg bare gått på ketolyse i litt over en måned. men ut i fra den lille erfaringen, så kommer jeg raskt inn i ketose igjen om jeg "småsprekker", som f.eks litt høy karbosaus, MYEMYEMYE grønnsaker endag + masse masse rømme osv. Men hvis jeg sprekker med f.eks en hel chipspose, pluss karbofyllt alkohol, kan det ta meg opp til en halv uke å komme tilbake i ketose.

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 14-10-08, 21:08   #8
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Dersom man skjeier ut på ketolyse

Ja har skjønt eg er heldig
Har ikke hatt noen sprekker når eg har gått på ketolyse så akkurat det kan eg ikkje komme med råd eller tips om, hadde bare pause de to ukene pga at eg ble anbefalt det av dr.torkil himself

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 09:54   #9
Oban
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 148
Oban er på en erverdig vei

Sv: Dersom man skeier ut på ketolyse

Utskeielser, ja - her har jeg fått litt erfaring etter hvert.
Er enig i at det betyr mye hvor vidt man fyller karbohydrat-lagrene "helt opp" eller ikke. Jeg har hatt flere typer utskeielser, og har fått en viss forståelse for hva som skjer i min kropp.
Ved en enkel kveld med for høyt karboinntak har jeg kommet tilbake i ketose i løpet av en dag eller to. Hvis jeg derimot har hatt flere dager og i tillegg spist ubegrenset av sjokolade, poteter, pasta, brød o.s.v, bruker jeg 4-5 dager med streng ketolysediett før jeg er tilbake i ketose.
Det virker også som om det tar litt lenger tid å komme i ketose for hver gang jeg skeier ut.
Jeg har også erfart at trening kan korte ned tiden før man kommer i ketose.
Min erfaring er at det ikke er lurt å slippe "frie tøyler" om man først har skeiet ut. Det er mye lettere å hente seg tilbake etter en liten sprekk - logisk nok.

__________________



Min journal
Oban er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 21:09   #10
Insyga
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 60
Insyga er på en erverdig vei

Sv: Dersom man skjeier ut på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Så bra for deg! Nå har jeg bare gått på ketolyse i litt over en måned. men ut i fra den lille erfaringen, så kommer jeg raskt inn i ketose igjen om jeg "småsprekker", som f.eks litt høy karbosaus, MYEMYEMYE grønnsaker endag + masse masse rømme osv. Men hvis jeg sprekker med f.eks en hel chipspose, pluss karbofyllt alkohol, kan det ta meg opp til en halv uke å komme tilbake i ketose.

hei hei.
Så dere har fortsatt å gå ned i vet til tross for sprekker?
Jeg fikk helt hetta da jeg leste at man ødelegger effekten av ketose for hver gang man sprekker, så man forbrenner dårligere for hveer gang.
Finner ikke noe mer fakta om det. Noen fler som vet at det stemmer av erfaring??
Ellers merker jeg null forandring av å falle ut av ketose, det eneste jeg ser det på er sticksen. Synes ikke at jeg gjør noe annet enn å telle karber, hvis jeg skal bli livredd for å falle ut av ketose, og vite at forbrenningen min allerede er litt ødelagt, så dropper jeg lavkarbo, for jeg orker ikke flere hysteri-kurer. Jeg trenger en livsstil som gjør jeg kan skeie ut/går på en smell fire ganger i året, uten at jeg ødelegger alt for alltid. Om det forsinker nedgangen med en uke for hver utskeielse, eller om jeg legger på meg en kg for hver gang, så er det greit, men om det nedsetter forbrenningen min for alltid, så takker jeg for meg.

__________________

__________________


Insyga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 21:59   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Dersom man skeier ut på ketolyse

Du ødelegger ikke fettforbrenningen (for alltid). Du ødelegger den ikke, men gjør den mindre effektiv ved hele tiden å spise høykarbo innimellom fordi da må kroppen omstille seg. Det er sånn jeg har forstått det. Det som ødelegger forbrenningen er lavkalori fordi da settes forbrenningen ned. På lavkarbo spiser vi mye og da er forbrenningen på topp. Fysisk aktivitet øker også forbrenningen, samt sterke krydder.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 22:01   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Dersom man skeier ut på ketolyse

Det tar ca fire uker for kroppen å nå optimal fettforbrenning. Dersom du skeier ut oftere enn det kan du risikere å aldri komme helt i gang med fettforbrenninga. Skeier du ut ca fire ganger i året som du skriver vil det nok gå helt greit, med unntak av en ukes tid etter utskeielsen hvor man kan få magetrøbbel og vann i kroppen.

__________________
Persistance pays!

Sist redigert av Carisma : 16-07-11 kl 22:13.
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 22:04   #13
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Dersom man skeier ut på ketolyse

Du ødelegger ikke forbrenninga di, men FETTforbrenninga vil bli satt tilbake noen dager

Tror det kan være greit om du leser deg litt mer opp på hvordan lavkarbo fungerer, så slipper du unødige stressmomenter som dette

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 22:13   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Dersom man skeier ut på ketolyse

Det fine med lavkarbo er jo nettop at det blir mindre trang til store utskeielser fordi blodsukkeret er jevnt på denne kosten. Har man lyst på mer karbo en dag kan man spise mer grønnsaker. Det er bare sunt. mange liker ikke grønnsaker og er kanskje ikke vant til å spise dem. Det er da lurt å bruke litt tid på å finne ut hvordan en liker å spise grønnsaker og hvilke man kan spise. Det er ikke alle grønnsaker som smaker bra sammen heller, så det er en egen liten verden å sette seg inn i. En smakfull fargesterk verden der det er godt å ta litt av hver type smak sammen. Eks: Søt tomat eller asparges, besk paprika eller spinat, frisk agurk eller squash, isbergsalat eller annen salat, spinat eller ruccola, skarp løk eller purre, champignong eller aubergine, blomkål , rosenkål eller brokkoli, minimais eller sukkererter. Uten salt og en fetttkilde som f.eks avokado smaker det kjedelig.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 00:35   #15
Insyga
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 60
Insyga er på en erverdig vei

Sv: Dersom man skeier ut på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Du ødelegger ikke forbrenninga di, men FETTforbrenninga vil bli satt tilbake noen dager

Tror det kan være greit om du leser deg litt mer opp på hvordan lavkarbo fungerer, så slipper du unødige stressmomenter som dette

Takk, jeg bare havnet tilfeldig inn på en tråd hvor noen skrev dette, og spurte om det var sant, og fikk bekreftet det. Da ble jeg så stressa. Hvis jeg setter ned fettforbrenningen i fire uker er det noe annet. Det er kjipt, men ikke for alltid. Puh, ble så stressa, fordi jeg nettop hadde klart å få i meg 30 karber på lørdag, og ketosesticksen var negativ, også leste jeg det, og tenkte at jeg hadde ødelagt alt.. Hehe, huff.. men i dag veide jeg nesten en kg mindre enn før helgen, så det var nok ikke sååå stor krise likevel

__________________


Insyga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skjer om jeg skeier ut litt i påsken? Humle Ketolysekuren 26 25-03-08 08:14
Dersom noen har noe de vil ha oversikter over ... Summer Informasjon 4 26-11-07 22:48
Hva spiser man sammen med f eks frukt dersom man ikke har nøtter? Lollypop! Dr Lindbergs 1 03-11-07 21:04
Dersom jeg skulle lage nachos til middag. Bee Oppskrifter 4 20-04-07 16:16
Kan man spise rugsprø dersom en ønsker å være på induksjon? Amygdala Induksjonen 0 18-07-04 17:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no