Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Ubehag i ribbebeinsbuen?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-08-07, 23:16   #1
Sukkersøt
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 10
Sukkersøt er på en erverdig vei

Ubehag i ribbebeinsbuen?

Har hatt ca 10 dager på lavkarbo. Det går greit, men merker et ubehag i ribbebeinsbuen fra tid til annen. Det er ikke snakk om store smerter, men små stikk en gang i mellom. Men det er fast innslag når jeg er ute på tur. Da er det ubehag i ribbebeinsbuen de første 5-10 minuttene.

Lurer på hva det kan være.
Og er redd for at det kan utvikle seg til et eller annet.

Det er ofte over hele buen, men tydligst på høyre side.

Innspill?

Sukkersøt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tja, si det.... Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 23:42   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ubehag i ribbebeinsbuen?

Det kan være uvant fettinntak. Du har muligens galleblæreproblem/gallesten. Det gir smerter på høyre side under ribbena. Kan stråle ut ryggen og på siden.

Det beste i så tilfelle er å kutte litt ned på fettet, evt. porsjonere det bedre utover flere måltider. Dvs. mindre inntak over flere måltider kan hjelpe.

Du får ikke gallesten av lavkarbo, -slike steiner tar år å lage, men et så mye høyere fettinntak kan "avsløre" de du har.

Jeg gikk flere år med anfall - etter et anfall som varte i 2 mnd (!) ble jeg endelig operert for noen år siden. Har ikke kjent noe etterpå. Og jeg spiser masse fett.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 10:54   #3
Sukkersøt
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 10
Sukkersøt er på en erverdig vei

Sv: Ubehag i ribbebeinsbuen?

Takk for svar.

Men jeg har forstått det sånn at gallestensplager gir intense smerter, og det har jeg ikke. Jeg har bare små stikkinger, og særlig når jeg begynner å gå (på tur altså).

Det har forøvrig avtatt litt de siste dagene, men jeg har vært litt bekymret for om det skulle eskalere.

Sukkersøt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tja, si det.... Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 12:06   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ubehag i ribbebeinsbuen?

Opprinnelig lagt inn av Sukkersøt, her.

Takk for svar.

Men jeg har forstått det sånn at gallestensplager gir intense smerter, og det har jeg ikke. Jeg har bare små stikkinger, og særlig når jeg begynner å gå (på tur altså).

Det har forøvrig avtatt litt de siste dagene, men jeg har vært litt bekymret for om det skulle eskalere.

Mine "anfall" - for jeg visste hva det var, begynte med små stikkinger. Før det ble verre/eskalerte Men som sagt kan det jo være andre ting også...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 12:37   #5
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Ubehag i ribbebeinsbuen?

Det høres ut som gallestein for min del. Det finnes de som har såkalte "silent stones", som ikke er spesielt smertefulle eller gir utslag på ultralyden. Jeg har hatt gallestein og hadde en del ubehag akkurat under ribbeina på høyre side. Ikke direkte vondt, men litt ubehagelig. Det spredde seg også oppover og gav en litt kvalmende følelse i halsen.

Å gå med gallestein lenge gir en del bivirkninger på kroppen. Jeg har kurert bort mine i et par års tid nå, men det er mulig jeg har noe galt med fettmetabolismen som gjør at det dannes nye forholdsvis raskt. Hvis jeg hadde fått lov av legen å operere så hadde jeg nok gjort det.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 12:52   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ubehag i ribbebeinsbuen?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Hvis jeg hadde fått lov av legen å operere så hadde jeg nok gjort det.

Kan de nekte deg da ? Jeg fikk et helt nytt liv og MYE bedre livskvalitet etter å ha fjernet dritten. Men etter x-antall akuttinnleggelser/betendelser/staking, fikk jeg til slutt operasjon. Men ikke før jeg hadde hatt mer eller mindre sammenhengende anfall i 2 mnd (konstante smerter 24/7). Og ikke kunne spise annet enn rista lyst brød og drikke vann. Dette er noen år siden, og andre jeg vet om har blitt operert uten å ha hatt mer enn et anfall eller to nå.


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 13:13   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Ubehag i ribbebeinsbuen?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Kan de nekte deg da ?

Tja, jeg vet ikke jeg. Har ikke spurt. Jeg har ingen kraftige smerter og ultralyden viste ingenting. Kan jeg bare gå til legen å si at "jeg vil operere ut galleblæra"? Da forventer jeg nesten å bli avskrevet som hypokonder.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 13:33   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ubehag i ribbebeinsbuen?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Tja, jeg vet ikke jeg. Har ikke spurt. Jeg har ingen kraftige smerter og ultralyden viste ingenting. Kan jeg bare gå til legen å si at "jeg vil operere ut galleblæra"? Da forventer jeg nesten å bli avskrevet som hypokonder.


Ååååja, sånn ja. Da skjønner jeg ! Om de ikke vises så har du vel klart å kure den bort kanskje ? Vet jeg prøvde mannge forksjellige ting for å kure den bort sjøl. Hadde mange snodige opplevelser der ja Kan nevne bla. litervis med olivenolje (alene og med cola), indianske urter og diverse

Godt at du ikke har vondt da - da er det jo ikke vits å gjøre noe ... enda !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 15:12   #9
Ullabulla
Medlem
 
Ullabulla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Innlegg: 203
Ullabulla er ny på veien

Sv: Ubehag i ribbebeinsbuen?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Å gå med gallestein lenge gir en del bivirkninger på kroppen. Jeg har kurert bort mine i et par års tid nå.

Jeg fikk disse symptoner for 2 uker siden, de har nå nesten forsvunnet igjen. Er litt interessert i hvorledes du kurerte dine bort slik at jeg evt. kan gjøre noe for å hindre at det vender tilbake. Vet selvfølgelig ikke om det er gallen, men jeg kjenner meg igjen på beskrivelsen. Spiser i utgangspunktet ikke så mye fett, så dette kan ikke være årsaken hos meg.

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 21:58   #10
Sukkersøt
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 10
Sukkersøt er på en erverdig vei

Sv: Ubehag i ribbebeinsbuen?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Å gå med gallestein lenge gir en del bivirkninger på kroppen. Jeg har kurert bort mine i et par års tid nå, men det er mulig jeg har noe galt med fettmetabolismen som gjør at det dannes nye forholdsvis raskt. Hvis jeg hadde fått lov av legen å operere så hadde jeg nok gjort det.


Hvilke bivirkninger mener du?
Hva gjorde du for å kurere det?

Å fjerne galleblæren er vel rimelig ekstremt. Den har da en funksjon

Sukkersøt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tja, si det.... Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:51   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ubehag i ribbebeinsbuen?

Opprinnelig lagt inn av Sukkersøt, her.

Å fjerne galleblæren er vel rimelig ekstremt. Den har da en funksjon

Ekstremt nei ! Absolutt ikke. har man ubehageligheter og smerter med den er det ingen vits i å ha den. Galleblæren er bare en "porsjoneringssentral" for galle som produseres i leveren og skal ned i magesekken. Når man har galleblære vil det fra den porsjoneres ut galle alt etter hva vi spiser/når vi spiser. Gallen er fettløsende og er nødvendig for at vi skal kunne fordøye fettet. Den nøytraliserer magsyren og øker effekten av saftene som kommer fra bukspyttkjertelen. Det er de saftene som er viktige for førdøyelsen av karber og proteiner. Sitrus, sterke krydder, bitre frukter og grønnsaker som grapefrukt, artisjokk, endevie (sikkori) og bitre salater stimulerer også til utskillelse av galle og dermed utskilling av giftstoffer via galle og tarm. For å unngå at giftstoffer tas opp igjen etter at de er utskilt via galle, er det viktig å spise et fiberrikt kosthold som vil binde galle og giftstoffer som skilles ut via gallen. Et godt og balansert kosthold er viktig altså !

Når man ikke har galleblære vil vi ikke ha "lageret" av galle. Men leveren produserer jo som før. Isteden kommer gallen direkte dryppende i en jevn strøm hele tiden. For de fleste uten galleblære er dette ikke noe problem i det hele tatt. Vi kan spise så mye fett, krydder etc. vi orker uten problem. Spiser vi for lite fett er det faktisk flere som får problemer med for mye magesyre. Men dessverre er det noen som selv etter å ha fjernet galleblæren vil ha smerter og problemer med å spise "alt mulig". Han som opererte meg sa at dette dreide seg om ca. 10 % av de opererte. Og jeg ble advart om å tilbakeføre matvarer for fort. Men han så ikke noe problemer med fettrik kost. Jeg gikk rett på Atkins kosthold og har ikke hatt noe problem. Tror kirurgene etterhvert har blitt mer oppdaterte nå. At man ikke kan spise fett er en myte.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 08:45   #12
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Ubehag i ribbebeinsbuen?

I begynnelsen var jeg også negativ til å skulle fjerne galleblæra. Problemet er bare at når man er tilbøyelig til å få gallestein så blir man aldri kvitt det permanent. Det kommer nye steiner ganske raskt, og symptomene dukker opp på ny. Bivirkningene av å ha gallestein er mye mer ødeleggende enn det å fjerne galleblæra. Derfor er jeg nesten fristet til å spise "dårlig" en periode for å fremskynde symptomene sånn at jeg kan få operert den ut. Alternativet er å gjennomføre kurer to ganger i året resten av livet.

Disse kurene jeg snakker om. DET er ekstremt det. Her er det snakk om ett døgns faste, inntak av store doser magnesiumsulfat og å styrte en kvart liter olivenolje blanda med grapefruktjuice. Det er ganske slitsomt både fysisk og psykisk. Det har fungert veldig bra for min del, men etter 15 sånne kurer har jeg blitt såpass lei at jeg heller hadde foretrukket en operasjon.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no