Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kaliumforvirring

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-08-06, 14:36   #1
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Kaliumforvirring

Hei!
Jeg har fått et noe ambivalent forhold til kalium i det siste, fordi jeg leser at det kan være livsfarlig å få for mye, samtidig som det jo er veldig viktig å få nok. Jeg har lest alt jeg har kommet over om mineralet her inne, samt søkt litt rundt andre steder, men føler meg fremdeles ikke helt klok.
Anbefalt inntak har jeg lest er rundt 2000 mg, og i en bok om mineraler jeg leser nå, er giftig dose angitt som 25000 mg. Det er jo vanvittig høyt, men er det ikke fare på ferde før det?
Når jeg regner ut fra maten jeg spiser og tilskuddene jeg tar, ender jeg opp på et sted mellom 3000 og 5000 mg, er det trygt? Altså, det jeg er ute etter her er jo en øvre grense på hva som er "akseptabelt" inntak, hva er for mye lissom ...
Er det noen som kan hjelpe meg tro?

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-06, 16:47   #2
Thessan
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Fredrikstad
Innlegg: 58
Thessan er på en erverdig vei

Sv: Kaliumforvirring

hmmm... dette var et interessant tema.Klarer ikke helt å finne ut av når det begynner å bli for høyt. eneste jeg finner er at hvis det blir for lavt eller høyt kan det føre til arytmier i hjerte (kan føre til hjerte stans...)

Dette vil jeg også vite svaret på

__________________
Therese

Thessan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 31-08-06, 18:16   #3
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Kaliumforvirring

Hva som er akseptabl grense oppad kan jeg ikke svare på, men jeg tror ingen klare å komme opp i 25000 mg bare via mat. Du kan i alle fall trygt spise 3-5000 mg , vil jeg tro. Tabeller viser bare hvor mye du trenger daglig. Tabletter skal bare tas som tilskudd hvis en får for lite i seg.
http://www.matoppskrift.no/sider/vitamin.asp#Kalium

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 31-08-06, 21:58   #4
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Kaliumforvirring

Hei
Vi har levet på jorden i millioner av år lenge før noen visste hva kalium var og hvor mye det er i mat. Har man normal nyrefunksjon ( det har de fleste) vil nyrene ytskille overskuddet og ved lite kalium spare mest mulig på kalium. Slik er det med mange mineraler.

Problemet kan heller være for lite kalium.!!

En vis Bombasticus sa for godt over 100 år siden "At alt er gift og intet er gift - det er mengden som avgjør"

Det stemmer stadig.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 01-09-06, 19:41   #5
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Kaliumforvirring

Tusen takk for svar!

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no