Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Om ketose, trening og meg

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-03-09, 11:21   #1
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Om ketose, trening og meg

Jeg begynte på Atkins for litt over to år siden. Begynte samtidig å løfte litt lette vekter og sykle korte turer. Jeg hadde virkelig ingen anelse om hvor ræva formen egentlig var – jeg trodde jeg fortsatt var «kraftig» og at jeg kun var noen måneders trening fra å nå gamle høyder... Snakk om optimist! 107kg tynnfeit pudding er mer beskrivende. Jeg var nesten breiere over ræva enn skuldrene, magan hang over beltet, og jeg hadde ekstremt dårlig holdning.

Trening den første tiden gikk etter forholdene bra; jeg satt meg mål jeg visste var oppnåelige innen rimelig tid, og justerte dem etter hvert som jeg nådde dem. Flytta fra hus, hunder og samboer på landet til hybel i byen, solgte vektene mine, og begynte å mosjonere på sats. Gamle skader og knirk plaget meg stort sett hele tiden, men jeg taklet dem underveis, med god hjelp av en flink fysioterapeut.

Denne tiden var preget av mye prøving og feiling, et lite snev av utålmodighet (jeg var jo bare noen måneder unna de gamle persene mine, må vite), og en del uvitenhet og overmot. Lange sett med tung knebøy på Atkins var ikke lurt, HIT (ala Arthur Jones – google it) er ikke ideelt, de fleste tradisjonelle mengdetreningsprogrammer utgår fullstendig, å dele opp kroppen i muskelgrupper og prøve å isolere en og en muskel er dødfødt, og Bill Starr's 5 x5 opplegg er genialt. Man lærer så lenge man lever...

Etter en stund på Atkins, uten øl (jeg er veldig glad i godt øl), byttet jeg til The Anabolic Diet. Fem dager i uka på ketosenivå og to dager med oppkarbing. Det er vel ca 1,5år siden nå, og jeg følger fortsatt en variasjon av dette opplegget. It works. Men det krever litt innsats å sette seg ordentlig inn i det, og man er nødt til å telle kalorier. De fleste jeg vet om som har prøvd dette opplegget har hoppet av etter en stund, og årsaken er oftest at de ikke klarer å begrense og/eller avslutte oppkarbingen. Har man det minste problem med søthunger eller «dårlig selvkontroll» så er nok ikke AD det rette.

En fotballspiller med et lidenskapelig forhold til sjokolade sendte meg noen E-bøker skrevet av en ond, ond russer ved navn Pavel. Jeg er begge stor takk skyldig. Jeg er nå rimelig overbevist om at Pavel er et annet navn på satan, og at treningsprogrammene og prinsippene hans er lagd for å ta livet av folk og sende dem med første heis ned.

Blant treningsprogrammene i den ene boken fant jeg en perle med det klingende navnet «5 x 5 x 5» som innebærer 5 øvelser, 5 repetisjoner, 5 ganger i uka. Dette programmet er, om man har tid til en kort økt hver dag, helt suverent for de som er på ketogene dietter.

Det får vel holde med babling... Her er en liste over noen ting jeg har lært de siste årene:

1...Hold øktene korte, tunge og intense når man er i ketose.

2...Ta gode pauser mellom settene når man er i ketose. Vent i det minste til pulsen er nede på et fornuftig nivå. Hvis pulsen ikke er høy etter et sett; tren hardere

3...Velg et program og gjennomfør det. Ikke bytt annenhver uke. Det gjelder både kosthold og trening. Noen få uker er ikke lang nok tid til å finne ut om noe funker eller ikke.

4...Velg ett mål om gangen, tren og spis spesifikt for det målet, og nå det. Jager man etter flere ting samtidig så er man nesten dømt til å miste fokus og mislykkes.

5...Spis for å gå ned i vekt, tren for helsa. Jeg tror jeg stjal den fra Skaldemann, men han tilgir meg sikkert. Hvis målet er å gå ned i vekt; juster treningen etter kostholdet, ikke omvendt.

6...Om man skal skeie ut, eller som på AD har noen dager/måltider med mer karbo, bør man holde seg til «rene» matvarer. Rotfrukter, frukt, ris, mm – ikke pizza, dessert, brus og godteri.

7...Nettstedet www.t-nation.com anbefales på det varmeste. Iform anbefales ikke. Treningsforum er fullt av 16 år gamle eksperter, men det hender man finner noe interessant der.

Noen flere?

  Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 13:35   #2
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Om ketose, trening, og meg

systematiker!! Flott jobba, takk for fin rapport. Men; gubben lever lavkarbo (ikke ketose) og det GÅR an å løpe maraton også..men det krever at kroppen får en overgang.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 16:02   #3
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Om ketose, trening, og meg

np

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 17:47   #4
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Om ketose, trening, og meg

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

systematiker!! Flott jobba, takk for fin rapport. Men; gubben lever lavkarbo (ikke ketose) og det GÅR an å løpe maraton også..men det krever at kroppen får en overgang.

Maraton burde ikke være noe som helst problem i ketose heller.

  Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 17:47   #5
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Om ketose, trening, og meg

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

np

Hvordan i alle dager forsto du at det var deg jeg mente?

  Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 21:53   #6
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Om ketose, trening og meg

Gode treningsråd her :-)

Et av mine store mål for vinteren har vært å øke styrken i beina fram mot sykkelsessongen, samt litt mere styrke i overkropp, særlig mage og rygg. Enkel, få og målbeviste øvelser fra 1. november, har gitt en økning i knebøy på 70%, samt at mage, rygg og overkropp har fått en make-over.

Nå er det ikke mange som skal sykle fra meg i motbakkene i 2009 :-)

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 01:14   #7
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Om ketose, trening, og meg

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Hvordan i alle dager forsto du at det var deg jeg mente?

hehe.. finnes bare en av mg

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 17:27   #8
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Om ketose, trening og meg

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Gode treningsråd her :-)

Et av mine store mål for vinteren har vært å øke styrken i beina fram mot sykkelsessongen, samt litt mere styrke i overkropp, særlig mage og rygg. Enkel, få og målbeviste øvelser fra 1. november, har gitt en økning i knebøy på 70%, samt at mage, rygg og overkropp har fått en make-over.

Nå er det ikke mange som skal sykle fra meg i motbakkene i 2009 :-)

Bra jobba! Fortsett med det

  Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 18:26   #9
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Om ketose, trening og meg

Trener du fortsatt ikke knebøy, Bulldog? Hva gjorde du istedet?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 20:13   #10
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Om ketose, trening og meg

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Trener du fortsatt ikke knebøy, Bulldog? Hva gjorde du istedet?

Sitat:

Lange sett med tung knebøy på Atkins var ikke lurt

Regner med at det er denne du mener? Øvelsen er finfin, det er "lange sett" biten som er problemet. Man går fort og brått tom for krutt i ketose, og da er det litt ubehagelig (for ikke å nevne pinlig) å ha 150kg på ryggen...

Under 5 reps vil jeg si er passe på sånne øvelser, selvfølgelig med noen unntak.

Jeg kuttet forsåvidt ut knebøy for en tid siden, men det var pga noen gamle skader som omsider tok meg igjen. Det blir mest variasjoner av utfall nå, spesielt bulgarske. De er jævlige

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose og trening Frank Atkins kosthold 0 20-05-08 08:16
Ang karber og ketose og trening annabanana Ketolysekuren 3 02-04-08 18:04
Trening, konkurranse og ketose? cathrine Trening 7 20-03-08 21:47
Trening mens man er i ketose? Ctr Ketolysekuren 11 18-02-08 12:09
Trening og induksjon/ketose? Iset Trening 2 06-07-05 23:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no