Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

BMI - riktig eller feil mål av fedme?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-03-07, 13:46   #1
Matadormix
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 38
Innlegg: 8
Matadormix er på en erverdig vei

BMI - riktig eller feil mål av fedme?

heisan

Ville bare Lufte en erfaring med dere:
Leste nå netopp en artikkel på VG (http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=168824) om at det norske folk stadig blir fetere. Denne undersøkelsen (HUNT 3) var blitt gjort ved å måle BMI på personer i trønderlag. Her kom de frem til at over 20% av befolkningen hadde en BMI på over 30, noe som klassifiserer til å være overvektig.

Jeg tenkte ikke noe spesielt over dette før jeg trykket på linken som lå ved artikkelen der man kunne teste sin egen BMI. Jeg tastet da inn min vekt (78kg) og min høyde (170cm) og fikk ut at jeg hadde en BMI på 27. Altså bare 3 poeng unna å være overvektig.

Grunnen til at jeg stusser her er at jeg overhode ikke er overvektig. Jeg trener 5 ganger i uka, og har en fettprosent på rundt 9-10%. Det slår meg selvfølgelig at muskler veier to/tre ganger mer enn fett, og det sannsyneligvis er dette som gjør BMI resultatet mitt feil. Men om jeg, som absolutt ikke er kroppsbygger eller liknende, kan klasifisere til en BMI på 27, så er vel ikke den empiriske valensen av denne undersøkelsen veldig stor.

Er det bare meg som ikke får dette til å stemme, eller er det flere som ikke føler at BMI er et tilfredstillende mål på fedme?

Matadormix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lindberg variant Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 13:50   #2
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: BMI - riktig eller feil mål av fedme?

BMI gir bare en pekepinn, og som du sier, så spiller muskler mye inn. Grensen for overvekt går ved 25, over 30 er det fedme...Så ifølge den skal du da egentlig være overvektig
Man må rett og slett bare føle på kroppen selv, og ikke følge BMI slavisk!

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 14:05   #3
Matadormix
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 38
Innlegg: 8
Matadormix er på en erverdig vei

Sv: BMI - riktig eller feil mål av fedme?

Jeg skjønner at det bare skal være en pekepin og at BMI ikke er veldig nøyaktig. Etter min mening får man bare en riktig formening om fedme om man måler fettprosent, men det kan være vanskelig og ikke alle har tilgang på utstyr for dette. Så sånn sett er jeg enig i at BMI er en enkel og grei pekepin, MEN å basere en omfattende undersøkelse som HUNT-3 på pekepin-målinger er vel ikke helt empirisk holdbart. Da kan man jo få uriktige resultater. Om en som ikke har trent før begynner og trene for eksempel, vil ikke vekten være den som endrer seg først. Personen vil sansynligvis beholde samme vekt, og gå ned i fett% (kommer ann på fett% og vekt i utgangspunktet selvfølgelig). Så den samme personen vil kanskje fremdeles bli dømt overvektig av BMI, men egentlig ikke være det pga muskel/fett forholdet som endrer seg.

anyways, ikke meningen å krangle om det, men ville bare gi folk en advarsel om å ikke stole blindt på BMI ;D

Matadormix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lindberg variant Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 14:12   #4
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: BMI - riktig eller feil mål av fedme?

Opprinnelig lagt inn av Matadormix, her.

anyways, ikke meningen å krangle om det, men ville bare gi folk en advarsel om å ikke stole blindt på BMI ;D

Det er jeg veldig enig i

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 15:00
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Feil mat = "Fæle" unger???? elian Barns kosthold 18 11-11-04 18:41
forslag til dagsmenyer på atkins? raven Induksjonen 7 05-10-04 04:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no