Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Metformin og amming?

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-10-10, 21:34   #1
Ned30kg
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 27
Ned30kg er på en erverdig vei

Metformin og amming?

Hei!

Er det noen som vet om det går an å gå på metformin mens en ammer? HAr PCO og fikk ei datter for 11 mnd siden. Har trent masse, spist lavkarbo men gått opp i vekt. Er bare kjempelei no av å ikkje gå ned!!! Er vel insulinresistent til tusen. Har "tynne" bein og armer og den magen!!! Magen er nesten like stor som når eg var gravid! Henger som et belte rundt hoftene!!

__________________


Ned30kg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 21:53   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Metformin og amming?

Metformin er vel noe du får via lege? Da følger det vel med et pakningsvedlegg? Og der bør det stå om det lar seg kombinere med amming.

Det er vel heller ikke noe i veien for å rulle inn puppen og gi seg med ammingen dersom vekta plager deg såpass nå at du ikke vil vente til ungen slutter av seg selv? Du har tross alt gjort en kjempejobb i 11 mnd!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:00   #3
Ned30kg
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 27
Ned30kg er på en erverdig vei

Sv: Metformin og amming?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Metformin er vel noe du får via lege? Da følger det vel med et pakningsvedlegg? Og der bør det stå om det lar seg kombinere med amming.

Det er vel heller ikke noe i veien for å rulle inn puppen og gi seg med ammingen dersom vekta plager deg såpass nå at du ikke vil vente til ungen slutter av seg selv? Du har tross alt gjort en kjempejobb i 11 mnd!


Det står i pakningsvedlegget at det går over i morsmelk, men at de vet for lite om det påvirker barnet!!

__________________


Ned30kg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:15   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Metformin og amming?

Opprinnelig lagt inn av Ned30kg, her.

Det står i pakningsvedlegget at det går over i morsmelk, men at de vet for lite om det påvirker barnet!!

Da hadde jeg enten holdt ut med vekta en stund til eller rullet inn puppen. Hadde ikke vært aktuelt å gi morsmelk med noe såpass usikkert i til barnet nei.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 22:34   #5
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Metformin og amming?

Dersom ammingen fungerer fint er det ingen grunn til å kutte ut det. Amming forebygger mange ting, deriblant overvekt.

Uansett, jeg ser at barnet er 11 mnd nå. Da spiser hun antakelig en del mat i tillegg til morsmelken? Kan du ikke høre med legen hva han/hun sier?

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 00:02   #6
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Metformin og amming?

Jeg venter med metformin til jeg er ferdig med amming. For Metformin kan føre til vitamin B-12 mangel, og i samråd med legen så fant vi ut at det var best å vente.
Dvs, nå er hun 15 måneder, og jeg har begynt å ta Metformin om morgenen når jeg går på jobb. Da ammer jeg ikke henne før i fem-tiden på ettermiddagen og jeg regner med at eventuelle Metforminrester er minimale da. men i helger og på kvelden tar jeg ikke Metformin.
Så synd at ikke ammingen har fungert slankende for deg! Jeg var veldig insulinresistent for noen år siden, men hadde ganske bra nivå før jeg ble gravid. Så da jeg fullammet måtte jeg øke endel på karbohydrater, og har gått ned alt jeg gikk opp under graviditeten og noen kilo til.
Spiser du lavkarbo/lav GI mat?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 09:20   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Metformin og amming?

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Dersom ammingen fungerer fint er det ingen grunn til å kutte ut det. Amming forebygger mange ting, deriblant overvekt.

Nåja... Eldstemann her fikk morsmelk i 6 uker av ulike grunner og han er nå 12 år og undervektig, så det vet jeg nå ikke helt... Han var som en bolle da han var 10-14 mnd før han begynte å gå, da randt alt av over natten. Yngstemann fikk morsmelk i 10 mnd, er nå 10 år og normalvektig.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 12:59   #8
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Metformin og amming?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Nåja... Eldstemann her fikk morsmelk i 6 uker av ulike grunner og han er nå 12 år og undervektig, så det vet jeg nå ikke helt... Han var som en bolle da han var 10-14 mnd før han begynte å gå, da randt alt av over natten. Yngstemann fikk morsmelk i 10 mnd, er nå 10 år og normalvektig.

Men selv om morsmelk forebygger overvekt, er det ikke dermed sagt at -alle- barn som får mme blir overvektige. Men det er fler av de barna som -blir- overvektige.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 13:44   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Metformin og amming?

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Men selv om morsmelk forebygger overvekt, er det ikke dermed sagt at -alle- barn som får mme blir overvektige. Men det er fler av de barna som -blir- overvektige.

Mener de da babyer som får MME blir overvektige der og da eller at voksne som fikk MME som babyer blir overvektige?

Det viktigste må vel være hva barna får å spise når de ikke lenger får melk, på hverken den ene eller den andre måten Hvilke vaner de lærer rundt mat osv.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 13:48   #10
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Metformin og amming?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Mener de da babyer som får MME blir overvektige der og da eller at voksne som fikk MME som babyer blir overvektige?

Det viktigste må vel være hva barna får å spise når de ikke lenger får melk, på hverken den ene eller den andre måten

De mener vel det siste her, at man lettere blir ovevektig som voksen.
Men dette har jeg hørt i 20 år, og er noe som blir gjentatt uten at jeg har sett noen nye studier som kan påvise dette.
Det er nok noe i det, men jeg er ganske sikker på at maten barna spiser når de ikke får melk er mye viktigere.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 13:53   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Metformin og amming?

Hva kan evt grunnen til det være da? Om det er sånn at man lettere blir overvektig om man får MME.

Har hørt at barn som får for lite mat de første månedene kan miste evnen til å føle metthet.

Ikke at det har noe med hovedinnlegget å gjøre. Jeg hadde hørt på Vibeke.. Hun har peiling på detta

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Metformin cilemora PCOS og karbohydratkontroll 19 09-11-07 19:26
Metformin Enid PCOS og karbohydratkontroll 109 01-11-06 12:13
Metformin kals Spørsmål og svar 4 08-08-06 23:16
Metformin MariaMagdalena PCOS og karbohydratkontroll 14 25-05-06 17:25
Metformin Albertine PCOS og karbohydratkontroll 4 27-08-04 11:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no