Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kjøpedressing - pass på!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-03-06, 19:32   #1
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Kjøpedressing - pass på!

Jeg har pleid å ha en flaske Idun Party-dressing i huset. Grei å ha til f eks skolemat-salaten når jeg ikke gidder eller har tid å lage noe annet. Dessuten hører jeg til dem som liker dressing av Thousand-Island-lignende type... Burde jeg kanskje ikke si så høyt, men...

Den dressingen var ikke så ille på karboinnhold, men veldig vanskelig å få ut av flasken på slutten. Den var så tykk at de siste 3 centimetrene aldri ville ut.

Men da jeg kjøpte en ny flaske her om dagen, var den plutselig veldig lett å få ut av flasken. Flott, tenkte jeg. Helt til det slo meg at de må ha hatt mer vann i, og når de har mer vann i, blir det mindre fett, og blir det mindre fett, så blir det mer... HJELP!

Så da kikket jeg på innholdsfortegnelsen. Og sammenlignet med en gammel flaske. Og hva så jeg???

Idun Party-dressing, gammel type hadde bare omtrent 4,5 % karber og 52 % fett. Den nye har 8,8 % karber og 22 % fett... Og mye mindre protein også. (Har kastet den gamle flasken nå, husker ikke helt tallene.)

Det vil si at dette ikke er noe lettvint alternativ lenger. Men Matmesteren har en Selskapsdressing med 4,4 % karber og 44 % fett. Hvitløksdressingen deres har enda mindre karber. Så da blir det det som står i kjøleskapet til påkommende tilfeller.

Men at de ikke kunne skrive på etiketten at den var ny da? Det viser at man må fortsette å sjekke etikettene, selv om man tror man vet hva ting inneholder, for plutselig er det ikke det man tror det er i pakka!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-03-06, 23:38   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kjøpedressing - pass på!

Idun har gjort det samme med Idun Hamburger Dressing
(se link)

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-03-06, 09:25   #3
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Kjøpedressing - pass på!

Selv foretrekker jeg selskapsdressing fordi den står kjølig i butikken. I og med at den må stå kjølig så regner jeg med at den inneholder sunnere fett.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 15-03-06, 11:46   #4
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Kjøpedressing - pass på!

Ikke vær så sikker på det Kristian. Det at den står avkjølt kan også bety at det er mindre konserveringsmidler i den, men likefullt masse usunt fett.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 15-03-06, 12:38   #5
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Kjøpedressing - pass på!

uansett så inneholder den noe som er bedre

vi bruker hamburgerdressingen til *husker ikke legger inn når jeg kommer hjem* de har bare ca 5 karbohydrater i også. står som oftes ikke med de andre dressingne,

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-03-06, 05:20   #6
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Kjøpedressing - pass på!

Pusekatt vbmenu_register("postmenu_150932", true);
Nytt Medlem
Medlem siden: Oct 2005
Alder: 30
Innlegg: 5



Idun Hamburgerdressing
Jeg har vært fast kjøper av Idun Hamburgerdressing fordi den har inneholdt lite kh pr. 100 g (4,3) i forhold til de andre tilnærmet like variantene; thousand island og partydressing. I går skulle jeg kjøpe en flaske og så at etiketten var endret. Da jeg leste næringsinnholdet på baksiden oppdaget jeg til min store forskrekkelse at produktet nå inneholdt 12,5 kh pr. 100 g!

Jeg skrev en mail til Stabburet hvor jeg forhørte meg om denne endringen og fikk følgende svar i dag:

Vi har mottatt din henvendelse angående Idun Hamburgerdressing. Vi har
endret deklarasjon ved fettreduksjon. Produktet er ikke tilsatt mer sukker. Formålet med endringene var først og fremst å forbedre smaken. At vi i tillegg har klart å redusere fettinnholdet i salatdressingene er en svært positiv tilleggseffekt for de forbrukere som ønsker et sunnere kosthold.

Næringsstoffer gammel:
Energi | 2170 KJ (520 KCAL) | Fett 54,0 G | Protein 3,9 G | KH 4,3 G |

Næringstoffer ny:
Energi |1786 KJ (427 KCAL) | Fett 41,0 G | Protein 1.0 G |KH 12,5 G |

Jeg kjente at jeg ble skikkelig oppgitt når jeg fikk det svaret. "Ikke tilsatt mer sukker"? Nei, det er klart; kh-innholdet har jo bare økt 200 %!

Jeg får hamstre noen flasker av den gamle typen og etter det så mister de meg som kunde hvertfall. Men det spiller vel liten rolle, for i det samfunnet vi lever i; der majoriteten av befolkningen tror at fett er den store syndebukken, vil de nok få solgt flere flasker nå fordi de har redusert kaloriinnholdet

Klippet denne. Det skremmer meg at de påstår at formålet var å forbedre smaken - og at de nevner det som en "added bonus" at det ble redusert fettinnhold!

Men det går fram av Pusekatts innlegg at etiketten her var ny. Det var IKKE ny etikett på party-dressingen. Så hvordan skal man da kunne se at det er endret sammensetning?

Nei, jeg likte søren meg ikke dette!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-03-06, 06:23   #7
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Sv: Kjøpedressing - pass på!

Ja jeg liker dressing jeg også,men jeg er jammen glad jeg ikke har brukt Idun på mange år synes ikke den var noe god
Bruker stort sett Fader Martin Selskapsdressing

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 19-03-06, 11:21   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kjøpedressing - pass på!

Herlighet, han må da kunne svare på HVA de har tilsatt som har økt karboinnholdet så voldsomt???

Og ja, fjern fettet for å forbedre smaken, liksom.. Haha det er det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-03-06, 15:01   #9
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Kjøpedressing - pass på!

Opprinnelig lagt inn av Skorpia

Ja jeg liker dressing jeg også,men jeg er jammen glad jeg ikke har brukt Idun på mange år synes ikke den var noe god
Bruker stort sett Fader Martin Selskapsdressing

Den jeg bruker og! *kom på navnet nå* den er best

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-03-06, 14:09   #10
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Kjøpedressing - pass på!

Hvor får man den, da?

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-03-06, 15:16   #11
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Kjøpedressing - pass på!

Den står ikke med de andre dressingene altid.. den står med salatene, eller andre steder i butikken.. Jeg kjøper den på drageset, men tror de har den på rimi og om jeg ikke tar helt feil. og andre butikker. ikke på rema hvertfall. Kansje meny?

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-04-06, 02:10   #12
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Kjøpedressing - pass på!

Ok, skal se etter den! Hvor mange karber??? Eller sa noen det...?

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-04-06, 00:01   #13
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Kjøpedressing - pass på!

mellom 4 og 5, er to forskjellige.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no