Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Klipp

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-08-04, 09:32   #1
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Smile

Klipp

De sunne valgene
Knut-Inge Klepp Tidsskr Nor Lægeforen 2004; 124: 1226


De ernæringspolitiske utfordringene krever en bred strategi, for oppgavene kan ikke løses av helsesektoren alene



De siste årene har vi i Norge og andre vestlige land fått en fornyet og til dels opphetet ernæringsdebatt. Dette er positivt. Debatt skaper interesse og engasjement for kosthold og ernæring og gir grobunn for ny forskning slik vi nå ser for eksempel i forhold til kostens glykemiske verdi og til vektutvikling. Samtidig er mye av kritikken koblet mot markedsføring av produkter. Dette ser vi i USA og Storbritannia, hvor selskapet Atkins Nutritionals Inc. er bygd opp til et stort forretningsimperium i skyggen av legen Robert C. Atkins' kritikk av myndighetenes ernæringspolitikk. Tilsvarende kobling av faglig kritikk og butikk ser vi også i Norge. Hvorvidt de alternative kostanbefalingene vil bidra til redusert overvekt og fedme i befolkingen, gjenstår å se. Men som et mediekulturelt og tidskulturelt fenomen er den sterke gjennomslagskraften interessant. Det gir signal om at store deler av befolkningen har behov knyttet til kostholdsveiledning og vektreduksjon som i dag ikke dekkes via etablerte tilbud. Den nylig offentliggjorte rapporten om forebygging og behandling av overvekt og fedme i helsetjenesten (5) gir løfter om vilje til positiv endring på området, men illustrerer samtidig dagens mangelfulle tilbud.


Sist redigert av Kristian : 24-08-04 kl 09:34. Årsak: Flere klipp
Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 24-08-04, 23:37   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Det er jo forsåvidt bra at kritikken har endret seg til å omfatte kritikk av markedsføring av produkter og ikke lengre går så mye på filosofien da...

Jeg er vel egentlig av de som synes det er bra det markedsføres slike produkter jeg... Samtidig som jeg synes det beste er å spise skikkelig mat, så vet jeg at det kan være greit å klare seg med en shake noen måltider og kansje en bar en dag en sitter på bussen og er sulten...

Det er også godt det finnes sammensatte vitaminpreperater til de som ønsker å følge anbefalingene fra det som blir anbefalt... Bevares,- klart en kan prøve å sette det sammen selv,- men tenk på alle boksene og alt styret.... Godt det finnes enklere løsninger...

Jeg ser ikke noe galt i at Lindberg feks selger brødmix og annet... Tenk alle som leser boken og ikke orker bake sitt eget brød... osv.. JA TIL ENKLERE LØSNINGER... Det kan være vanskelig nok fra før....
Hva er det egentlig med dette jantelandet og misunnelsen påp dem som tjener penger på det de lever av??

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 25-08-04, 09:47   #3
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Er så enig med deg Lise. Det var godt skrevet.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no