Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

De viktigste protein- kildene?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-05-04, 15:36   #1
Neptun-86
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2004
Innlegg: 11
Neptun-86 er ny på veien
Question

De viktigste protein- kildene?

Hvilken type mat er det som inneholder mye protein? Vet det finnes mye i egg, men finnes det andre typer mat med mye protein?

Neptun-86 er avlogget   Svar med sitat
Gammel 20-05-04, 16:01   #2
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Det aller mest proteinrike du kan spise (foruten rent proteinpulver), er gammalost og pultost... Gammalost har 50 gram protein per 100 gram, pultost har 37 gram. Men så sær ostesmak har du kanskje ikke...? Vanlig gulost har 27 gram. Soyamel har 37 gram protein per 100 gram, mens belgfrukter (erter, bønner, linser) har bare 4-6 gram protein. Kjøtt og fisk er de matvarene som lettest drar proteiner, da det i gjenneomsnitt per 100 gram vare har 20-25 gram protein. Nøtter og frø har i snitt 20 gram protein per 100 gram, og egg har 8 gram proteiner per stk. Du bør få i deg minst 20 gram protein per måltid, men dette er avhengig av din kroppsstørrelse og din fysiske aktivitet. Dessuten er behovet for proteiner mindre desto mer fett du spiser!

Ellers så synes jeg proteindrikker er ganske genialt når man har trent. Tidligere i dag trimmet jeg med en hard sykkeltur, og da var jeg så tom og tørst, at å drikke ca. 40 gram protein syntes jeg var topp. Da kviknet jeg raskt til i igjen - istedenfor at jeg skulle begynne å kokkelere med egg, kjøtt eller fisk. Etter en proteindrikk spiser jeg alltid peanøtter/mandler og frukt/bær, slik at måltidet blir balansert. Ideelt sett burde jeg putte oppi kokosfett og olje i proteindrikken, men så tøff er jeg ikke (ennå?)...

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 20-05-04, 16:35   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Ideelt sett burde jeg putte oppi kokosfett og olje i proteindrikken, men så tøff er jeg ikke (ennå?)...

...
Du...synes du gammalost og pultost er noe bedre enn kokosfett da...Jeg bare lurer jeg Ikke at jeg tror du har gammalost i proteinshaken men...I det store og hele mener jeg... Jeg foretrekker kokosfett Litt dårlig med proteiner i det men..

Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 20-05-04, 17:00   #4
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Anne

...
Du...synes du gammalost og pultost er noe bedre enn kokosfett da... .

Den som liker blåmuggost, den liker pultost! Trodde ikke jeg likte pultost, men det er faktisk veldig godt. Fobi mot fett i shaken kommer av konsistensen. Jeg er redd det ikke skal gjemmes, og at jeg kommer til å få aversjon mot noe som jeg endelig har lært meg å like (proteinshake). Jeg er flink til å tømme på olje på salater og middagen, da. Så da får det være bra nok med peanøtter/mandler som fettkilde til denne shaken.... enn så lenge!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 20-05-04, 17:05   #5
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Den som liker blåmuggost, den liker pultost!

Okey da,men hva har du pultost på /til når du ikke spiser brød,..Klibrød eller ..Ja, kan jo spise Fedon brød da det er jo godt.
Tenker på samboer'n skjønner du, for han liker pultost...Må kjøpe litt til ham da. Jeg har litt problemer kan du si.Ellers så er jeg faktisk altetende. Blåskimmer..nam nam..
Kanskje må jeg prøve proteinshake..hm. Trimmer jeg så hardt at jeg trenger det da tro

Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 26-05-04, 19:23   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

. Dessuten er behovet for proteiner mindre desto mer fett du spiser!

Hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av MHM

Ellers så synes jeg proteindrikker er ganske genialt når man har trent. Tidligere i dag trimmet jeg med en hard sykkeltur, og da var jeg så tom og tørst, at å drikke ca. 40 gram protein syntes jeg var topp. Da kviknet jeg raskt til i igjen - istedenfor at jeg skulle begynne å kokkelere med egg, kjøtt eller fisk. Etter en proteindrikk spiser jeg alltid peanøtter/mandler og frukt/bær, slik at måltidet blir balansert. Ideelt sett burde jeg putte oppi kokosfett og olje i proteindrikken, men så tøff er jeg ikke (ennå?)...

Helt enig! Det er genialt! Jeg har alltid Udos Choise i shakene mine; og bær kan du jo mikse med i shaken, så får du en smoothie! De er godt det!!! Kjenner ikke oljesmaken...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 26-05-04, 21:00   #7
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Jeg vet ikke hvorfor man trenger mindre protein når man spiser mer fett. Leste noe om det i Mat&Helse en gang, og har hørt det andre steder også, men husker ikke forklaringen. Noen andre som vet?
Siden jeg skrev innlegget om olje-vegring har jeg blitt mye tøffere (om mulig... ), og har olje i shaken. Og i dag hadde jeg bær, og da ble shaken syrligere, noe som er godt i.o.m. den smaker ganske søtt fra før. Synes det er godt å trimme på morgene, og så ta en slik shake til frokost. I dag ble det imidlertid dumt, for jeg gikk tur i siviliserte strøk, og møtte så mange å snakke med. Slik at jeg var ikke hjemme for å spise frokost før kl. 12 (og jeg startet kl. 09.15)....

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 26-05-04, 21:13   #8
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Trim for den mentale helse er ikke å forakte det heller, og det var vel det du hadde i dag

Dumt med maten da, men....håper du hadde spist litt før du gikk ut

Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 26-05-04, 21:35   #9
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

I dag ble det imidlertid dumt, for jeg gikk tur i siviliserte strøk, og møtte så mange å snakke med. Slik at jeg var ikke hjemme for å spise frokost før kl. 12 (og jeg startet kl. 09.15)....

Siviliserte strøk? JØSS - har du vært ute og reist????

Eller mener du bare nede på langstrekka her???

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 26-05-04, 21:51   #10
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Siviliserte strøk? JØSS - har du vært ute og reist????
Eller mener du bare nede på langstrekka her???


Ja-ja, så mener jeg nede på strekka der det er noen hus...
Altså i sivilisasjonen, der DU bor!
Men jeg snakket ikke med DEG, så det så...

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 27-05-04, 09:15   #11
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Jeg vet ikke hvorfor man trenger mindre protein når man spiser mer fett. Leste noe om det i Mat&Helse en gang, og har hørt det andre steder også, men husker ikke forklaringen. Noen andre som vet?
Siden jeg skrev innlegget om olje-vegring har jeg blitt mye tøffere (om mulig... ), og har olje i shaken. Og i dag hadde jeg bær, og da ble shaken syrligere, noe som er godt i.o.m. den smaker ganske søtt fra før. Synes det er godt å trimme på morgene, og så ta en slik shake til frokost. I dag ble det imidlertid dumt, for jeg gikk tur i siviliserte strøk, og møtte så mange å snakke med. Slik at jeg var ikke hjemme for å spise frokost før kl. 12 (og jeg startet kl. 09.15)....

Vet ikke om dette er det samme som mat og helse tenkte på , men hvis man spiser lite fett og lite karbo så vil kroppen i stor grad bruke protein som energi noe som ikke er ønskelig, skal jo helst bruke av fettet.

De som ikke trener trenger ca. 0,8 gram proein pr. kg. kroppsvekt pr dag for å opprettholde muskelmassen.

Hvis man trener hardt og ønsker å øke i muskelmasse så bør man innta 2 - 3 gram protein pr. kg. kroppsvekt pr. dag.

Har ofte brukt tran (med sitronsmak ) i shaken og det er faktisk godt, mye bedre enn med olivenolje. Har prøvd med selolje og det er ikke godt .

Tunfisk er vel den billigste, gode proteinkilden.

Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Proteinpulver Hely Induksjonen 16 27-03-08 14:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no