Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Tips til å kutte ned på karbohydrater?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-06-04, 21:49   #1
nelli
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 45
Innlegg: 2
nelli er på en erverdig vei
Thumbs up

Tips til å kutte ned på karbohydrater?

Har veldig lyst til å kutte ned på karbohydrater, men får det bare ikke til!
Er et typisk " Brødmenneske ", og skikkelig sukkerhavhengig. Elsker alt som er søtt, desverre.
Det er så lett å lage seg et par skiver, istedet for å "stresse" med å lage alternative måltider. Føler det må så masse planlegging til og iallefall når jeg ikke
vet helt hva.
Hadde satt stor pris på tis og veiledning.
Vil ikke kutte ut, men kutte ned,
Takk for svar!

nelli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny livsstil Svar med sitat
Gammel 15-06-04, 22:00   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Det er kun snakk om å endre vaner, det tar tid å endre vaner men når de er endret så tenker du ikke så mye over det. Jeg lager proteinbrød og spiser det til frokost eller til kvelds når de andre spiser vanlig brød. Det er ikke mer arbeid å bake proteinbrød enn vanlig brød så det er like enkelt. om du ikke ønsker å kutte ut vanlig brød så kan det være en fordel bake brød uten siktet hvetemel, med mye grovt mel, helkorn og kruskakli.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 15-06-04, 22:10   #3
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Hei Nelli!Jeg sliter også med disse karbosene.Jeg tillater meg ei skive brød om dagen,Lindberg brød,har skjært ferdig og fryst de,så jeg tar jeg ei skive til frokost.Den har omkring 8g karbo,så har jeg på ost,eggerøre,speilegg,kjøttpålegg-alt om inneholder lite eller ingenting karbo.Har alltid dårlig tid på morgenen,så dette er den best løsningen for meg.Alle retter hvor familien har potet,har jeg brokkoli.Stekt eller dampet,brokkoli er min"potet".Jeg går på en lavkarbo diett,og bør vel ikke ha Atkins på kostfilosofien min i disse dager.Jeg spiser mye som ikke er "lov",når søtbehovet melder seg spiser jeg bringebær og jordbær med krem,lager meg en ostekake(uten bunn),ostefromasj kaller samboeren min det for bacon crisp er godt.Men søtbehovet mitt melder seg oftest når jeg setter meg ned foran kopekassen,altså mer vane tror jeg,den vanen bør vekk..

Til lunsj spiser jeg kyllingsalat,løvblad med salat,knasker prior kyllingvinger,det er litt begrenset på hva jeg kan spise for jeg er nettopp begynt i jobb.

Middag:Nesten det samme som guttene mine,men ikke potet,pasta og ris.Det går helt greit,savner det ikke engang.Lager gode fete sauser,kryddersmør er også godt.Mye laks,kylling og svinekjøtt spiser jeg,og selvsagt biff da..
Og brusen er lagt bort,drikker par tre liter vann om dagen,og det er et minimum.
Det kreves nok litt planlegging og det finnes brød du kan selv bake(for de som får fatt i soyamel,vel og merke ),salaten kan f.eks lages kvelden i forveien,og gjerne planlegge måltidene et stykke fram i tid.
Det var dette jeg kom på i farten,har litt mye annet i tankene for tiden...

magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-06-04, 23:48   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Flott svart av Magdalena, - ikke mer å si her, - hun har sagt alt !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-06-04, 14:22   #5
ingse
Nytt Medlem
 
ingse sin avatar
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: Bergen
Innlegg: 5
ingse er på en erverdig vei

Jeg sier litt mer likevel, jeg Nille

Jeg var også et "brødmenneske" før jeg begynte på Atkins, og i begynnelsen savnet jeg lettvintheten av å kunne smøre meg en skive, men så fant jeg ut at det ikke var så vanskelig likevel. Sørg for å ha salat og andre grønnsaker tilgjengelig til enhver tid. Tenk på salaten som en erstatning for brødskiva og legg på det du måtte ønske av pålegg (av det som er tillatt og som passer da selvfølgelig, syltetøy er hverken særlig praktisk, godt til salat eller sunt ). Å legge et salatblad eller to eller fem er på asjetten er like enkelt (eller enda enklere!) som å skjære seg en skive. Akkurat nå spiser jeg egg og ansjos på en seng av salat og agurk, tidligere ville jeg ha brukt en brødskive (fysjameg, sitte og spise foran pc'n ). Jeg knasker mye grønnsaker som mellommåltider også, reddik er min favoritt. Er bare litt over 2 uker inn i mitt nye kosthold selv, men det tok faktisk ikke så lang tid å legge om. De første dagene er værst (selv hadde jeg STORE sukkerabstinenser), men kommer du deg over den kneika er mye gjort.

Masse, masse lykke til fra meg!

ingse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins fase 2 Svar med sitat
Gammel 16-06-04, 15:25   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Et snacks-tips jeg ofte bruker, er å høvle osteskiver, legge dem på en tallerken, legge en skinkeskive på hver osteskive og rulle sammen. Stikk dem på en tannpirker. Kjempedigg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-06-04, 15:31   #7
nelli
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 45
Innlegg: 2
nelli er på en erverdig vei

Tusen takk for svar alle sammen!!

Nelli:-)

nelli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny livsstil Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tips til nybegynnere Albertine Lavkarbo generelt 324 07-02-18 11:24
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 0 29-02-04 21:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no