Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ketolyse/Bedre uten brød. Forvirret!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-11-08, 23:34   #1
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Ketolyse/Bedre uten brød. Forvirret!

Etter en tid på ketolysekuren har jeg nå prøvd å bryte helt ut av ketosen via gradvis tilføring av karbo. Går litt inn og ut enda, men regner med at det tilpasser seg etterhvert.

Har ikke vektproblemer, men ønsker å ha en lavkarbo/ketogen livsstil etter å ha lest boka "bedre uten brød". Føler meg utrolig bra på ketolyse, men litt "tom" i muskulaturen under aktivitet. Det alene er grunnen til at jeg vil innta mer karber enn ketolysekuren tilsier.

Iflg "bedre uten brød" kan man spise akkurat hva man vil av karber så lenge man holder seg innenfor 72g/dag. Men selvsagt lurt å disponere karborasjonen så fornuftig som mulig.

Det jeg har lært gjennom ketolysekuren gjør meg veldig usikker på det som står i "bedre uten brød". Iflg Ketolyse skal man spise magrere når karboinntaket øker. Dette syns jeg strir litt imot av hva man anbefaler i "bedre uten brød" hvor (mettet)fett fortsatt har en viktig plass i kosten. Om jeg husker riktig: 70%? Her er det altså fortsatt plass til den feteste rømme, smør, oljer, fete ribbestykker fremfor kyllingfilet etc. til tross for økt karboinntak.

Må presisere at jeg er klar over at ketolyse er en KUR for overvektige, men ser at oppskriften er omtrent den samme i "bedre uten brød" da med noe mer karbotoleranse.

Iflg Ketolyse er det ikke bra å ligge å balansere mellom ketose/ikke ketose noe som er lett når man skal ligge på 72g (eller under) Hm....

Noen som kan hjelpe en forvirret stakkar?

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 20:55   #2
Sandy
Medlem
 
Sandy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 156
Sandy er ny på veien

Sv: Ketolyse/Bedre uten brød. Forvirret!

Hei du. Har akkurat lest i samme bok som deg. Ikke nøye fra perm til perm, men nok til å bli overbevist om at det er lavkarbo som er tingen ;-) Jeg har levd på lavkarbo siden mars og var i ketose i hele april. Har sakte, men sikkert prøvd å karbe meg opp, men er usikker på hvor mange gr karbs jeg har spist pr dag. Såvidt jeg skjønte ut fra boken, så frigjøres det ingen ketoner når du spiser 72 g karbs pr dag. Dette vet vi jo siden vi har gått på ketolyse. Jeg måtte ligge under 20 g for å komme i ketose, så det er ingen fare der for å dette inn og ut på et "bedre uten brød" kosthold. Vet jo at noen kan spise mer enn dette, men jeg tror ikke at man kan spise så mye som 72 g. Dessuten tillater jo det kostholdet mer fullkornsprodukter etc. enn ketolyse. Jeg er enig med deg ang. fettinnholdet som nevnes i boken. Har også hørt at man må spise magrere når man innfører mer karbs, men tror det gjelder et mer høykarbokosthold. På 72 g frigjøres hormonet glykogen framfor insulin og dette fremmer fettforbrenningen (såvidt jeg skjønte). Dersom man spiser mer sunt fett i tillegg, vil dette visst også fremme forbrenningen. Dersom man spiser mer enn 72g karbs, frigjøres insulin. Det fremmer omgjøring av sukker til fett istedet for å forbrenne fett, så spiser man for mye fett da, blir det jo dobbelt opp, eller???

Vet ikke om dette ga mening, eller om det var riktig, men dette er i alle fall min forståelse. Jeg kunne også ønsket meg å leve på 72g pr dag, men jeg er redd jeg ikke tåler så mye Føler nemlig at jeg legger på meg med en gang jeg spiser mer karbs, selvom det i utgnagpunktet er mye mindre enn mitt gamle kosthold. Lurer faktisk på om det er mulig å bli for sensitiv overfor karbs? Kan det være jeg tåler mindre nå enn før, og aldri kan gå opp til så mye som 72 g i døgnet?

__________________




Sandy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 22:45   #3
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse/Bedre uten brød. Forvirret!

Takk for svar Sandy! Godt å få andres synspunkter her

At jeg fortsatt ligger på vippen har sammeheng med at jeg ikke har karbet meg opp skikkelig igjen etter ketolysen. Kjenner at jeg ikke klarer å "slippe meg helt løs" etter å nylig vent meg til ketolyse-vanene..

Jeg skal altså helt vekk fra ketolysen, men fordi jeg er usikker på veien videre blir det sånn halvt om halvt med meg

Kan spise mer kornprodukter iflg Bedre uten brød ja, rent sukker også for den del så lenge jeg holder meg under 72g totalt per dag.

Men, det du skriver om at vi kan oppveie økt karboinntak med mer av sunt fett, stemmer ikke helt med min oppfatning. Bedre uten brød foreskriver da vitterligen mye fett, og da i betydningen mettet fett, som rømme og smør.

Mens iflg ketolyseboka bør man etter økning av karboinntaket innføre magrere produkter og sunnere fett. Nå husker ikke jeg på stående fot hva "etter slankekuren" anbefaler av minsteinntak av karbo. Kanskje det da er snakk om høyere inntak enn de 72g man må holde seg innenfor for å ikke frigjøre insulin, og at man derfor må være mer forsiktig?

Huff, jeg har kanskje ikke satt meg godt nok inn i alt. Har lest gjennom bøkene en gang. Kanskje på tide å studere de enda en gang

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 08:09   #4
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Ketolyse/Bedre uten brød. Forvirret!

Opprinnelig lagt inn av Lille-Lulle, her.

Takk for svar Sandy! Godt å få andres synspunkter her

At jeg fortsatt ligger på vippen har sammeheng med at jeg ikke har karbet meg opp skikkelig igjen etter ketolysen. Kjenner at jeg ikke klarer å "slippe meg helt løs" etter å nylig vent meg til ketolyse-vanene..

Jeg skal altså helt vekk fra ketolysen, men fordi jeg er usikker på veien videre blir det sånn halvt om halvt med meg

Kan spise mer kornprodukter iflg Bedre uten brød ja, rent sukker også for den del så lenge jeg holder meg under 72g totalt per dag.

Men, det du skriver om at vi kan oppveie økt karboinntak med mer av sunt fett, stemmer ikke helt med min oppfatning. Bedre uten brød foreskriver da vitterligen mye fett, og da i betydningen mettet fett, som rømme og smør.

Mens iflg ketolyseboka bør man etter økning av karboinntaket innføre magrere produkter og sunnere fett. Nå husker ikke jeg på stående fot hva "etter slankekuren" anbefaler av minsteinntak av karbo. Kanskje det da er snakk om høyere inntak enn de 72g man må holde seg innenfor for å ikke frigjøre insulin, og at man derfor må være mer forsiktig?

Huff, jeg har kanskje ikke satt meg godt nok inn i alt. Har lest gjennom bøkene en gang. Kanskje på tide å studere de enda en gang

Ketose øker kortisol-nivået. Derfor kan det faktisk være gunstig å være i midlertidig ketose, fremfor kronisk ketose.

Poteter og hvit ris er de beste karbohydratkildene. Vær forsiktig med sukker, siden fruktose a) kødder med insulin-resistensen, b) hjelper til med å danne elendige greier som AGE. Foruten dette, innta alltid karbohydratene med store mengder mettet fett. Du trenger mettet fett for å danne fysiologisk insulin-resistens, så du ikke får blodsukker-kræsj. I tillegg senker fett den glykemiske indeksen til ulike matvarer.

Merk deg at "usunt" mettet fett øker mengden av "sunt" (større partikler) "usunt" kolesterol (LDL). Ernæringsvidenskaben kan nesten ikke kalles en videnskab lengre.

For sport anbefaler jeg èn kopp kaffe efter trening, som øker glukose-opptaket i muskel ganske bra (rundt 60 % over 4 timer, tror jeg).

Jeg har hatt gode resultater på rundt 50-60 gram karbohydrat dagen, hovedsakelig fra druesukker, løk og poteter. Ingen vektoppgang.


Sist redigert av danish : 14-11-08 kl 14:37.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
"Bedre uten brød" - oppsummerings/skravletråd Iset Optimal Ernæring 43 03-04-12 13:08
Bedre uten brød - Wolfgang Lutz janmesi Lavkarbobøker 14 29-10-09 20:33
Bedre uten brød og OE - er det det samme? cilemora Lavkarbo generelt 1 04-02-08 15:06
Bedre Uten Brød - Wolfgang Lutz enwer.nicolaisen Lavkarbo generelt 51 08-02-06 13:30
Jippi nå har jeg kjøpt boka "Bedre uten brød" Iset Lavkarbo generelt 5 28-11-05 22:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no