Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Å bli vant med tanken på fett!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-11-04, 10:23   #1
ElinGH
Medlem
 
ElinGH sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 105
ElinGH er en juvelElinGH er en juvelElinGH er en juvel
Question

Å bli vant med tanken på fett!

Har lest litt rundt her inne nå og jeg har såvidt begynnt å lese i atkinsbøkene! Og det er nok et par ting jeg må venne meg til

Det ene er meierismør! Jeg har vokst opp med at meierismør er noe vi har til jul, eller hvis vi skal ha en ekstra flott middag!

Da mormor var hos legen for noen år tilbake, og fikk beskjed om at hun hadde for høyt kolesterol. Legen sa hn måtte bytte ut smør og helst også melange, og bruke olivenolje i stedet. Hun synes det var greit, gjorde som legen sa, fikk bedret kolesterolnivå og hun gikk ned 4 kg.

Jeg har forstått det slik at meierismør, olivenolje, rapsolje er bra. Et par spørsmål om oljene! Det skal være kaldpresset, ikke sant? Mener jeg her lest noe om det her inne, men ikke i sett noe om det i boken! Hva er egentlig forskjellen på denne og ikke-kaldpresset? Hva er fordelene med disse fettkildene og hvordan bruker dere de?

En annen ting er melk vs. fløte! Så i atkins boken at melk var en nei ting (i hvert fall på induksjon). Men fløte er greit! Betyr det at jeg ikke kan bruke litt melk i omeletten, fremfor fløte? Evt H-melk?! Er det kremfløte som er tingen og ikke matfløte? Det står kanskje noe om dette i en av bøkene, men så langt har ikke jeg kommet

Det er rart med det, men det strider i mot fornuften at fløte er bedre enn melk, smør bedre enn margarin osv. Masse kcal er helt greit, bare du har spist sånn og sånn. Naturlig nok ut i fra et Atkins synspnkt!

Jeg kjenner at jeg må jobbe litt med meg selv her! Det blir liksom "motsatt" av det man har hørt hele livet! Så det er nå bra jeg har satt start dato 1. januar! Mulig den blir forskøvet noen dager, jeg må jo ha fylt opp med Atkinsmat, men det gjelder bare å planlegge!!

E.

__________________
MVH ElinGH

www.overvektig.net
En uavhengig nettside laget for og av overvektige som ønsker å gå ned i vekt.




ElinGH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert - snart atkins Svar med sitat
Gammel 19-11-04, 11:34   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg må la MHM svare mer detaljert på dette med de forskjellige oljene. Hun er eksperten på hvorfor de er farlige etc. Forskjellen på oljene og hva de brukes til ligger i hvor høy brennpunkt de har. Brent olje er ikke bra nemlig. Jeg bruker avocado olje i smoothie. Avocado- og/eller olivenolje over salaten. Cocosa (kokosnøttolje), avocado olje, smør eller olivenolje til steking. Cocosa tåler varmen godt, men jeg har lest ett eller annet sted at den fordamper over en viss temperatur. Avocado olje har høyere brennpunkt enn olivenolje. Men skal jeg steke mye bruker jeg 50/50 smør/olivenolje. Syns smør gir penere farge !!

Melk er nei på induksjon i forhold til fløte fordi den inneholder mer karber.
Du kan godt bruke melk i omeletten, men tell karbene. Matfløte er "lettfløte" og inneholder så vidt jeg vet også mer karber enn vanlig fløte. Og så smaker jo vanlig fløte så mye mye bedre !! Ltt av teorien til Atkins er at fett hjelper med forbrenning av fett. Det må du lese om i boka, for det tar altfor lang tid å forklare her. Du skal ikke være redd for fett iallefall !! Akkurat nå er jeg med i et forsøk hvor de andre deltakerne hiver innpå og ligger rundt 80% fett. Kiloene raser av !!

Margarin er fyfy fordi det er varmebehandlet fett og fullt av usunne transfettsyrer (hydrogenisert fett).

Og masse kcal er ikke greitt, - det står ikke noe sted at man skal spise ubegrenset av disse tingene. (Det er bare i avisa det står !!) Det advares mot å spise for mye av fløte, rømme og div oster da det er mange som ikke tåler dem og/eller ikke oppnår vekttap hvis de spiser dem. Du må prøve deg frem og finne ut hva DU og DIn kropp tåler.

Har du lest her: http://www.lavkarbo.no/lavkarbo_ressurser.html
Masse viktig info !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-11-04, 12:00   #3
ElinGH
Medlem
 
ElinGH sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 105
ElinGH er en juvelElinGH er en juvelElinGH er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Nille

Melk er nei på induksjon i forhold til fløte fordi den inneholder mer karber.
Du kan godt bruke melk i omeletten, men tell karbene. Matfløte er "lettfløte" og inneholder så vidt jeg vet også mer karber enn vanlig fløte. Og så smaker jo vanlig fløte så mye mye bedre !!


Det var noe sånn jeg tenkte! Og ja, fløte er mye bedre i mat enn melk!!


Opprinnelig lagt inn av Nille

Ltt av teorien til Atkins er at fett hjelper med forbrenning av fett. Det må du lese om i boka, for det tar altfor lang tid å forklare her.

Jeg holder på!

Opprinnelig lagt inn av Nille

Og masse kcal er ikke greitt, - det står ikke noe sted at man skal spise ubegrenset av disse tingene.

Opprinnelig lagt inn av ElinGH

Masse kcal er helt greit, bare du har spist sånn og sånn.


Mente ikke dette helt bokstavelig, tenkte i forhold til f eks GR, som har fokus på lite kcal!

Opprinnelig lagt inn av Nille

Har du lest her: http://www.lavkarbo.no/lavkarbo_ressurser.html
Masse viktig info !!

Har ikke lest så mye der enda, men skal gjøre det før jeg begynner! Som jeg sa i innlegget mitt, så er jeg glad jeg har satt en dato litt frem i tid, det gir meg masse tid til å sette seg inn i all info her inne, samt bøkene! Det er jo litt omstilling, det man tidligere har lært er det eneste rette, er ikke det!

Takk for flott svar, Nille!

__________________
MVH ElinGH

www.overvektig.net
En uavhengig nettside laget for og av overvektige som ønsker å gå ned i vekt.




ElinGH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert - snart atkins Svar med sitat
Gammel 19-11-04, 12:41   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-11-04, 19:13   #5
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Nille


Og masse kcal er ikke greitt, - det står ikke noe sted at man skal spise ubegrenset av disse tingene. (Det er bare i avisa det står !!) Det advares mot å spise for mye av fløte, rømme og div oster da det er mange som ikke tåler dem og/eller ikke oppnår vekttap hvis de spiser dem. Du må prøve deg frem og finne ut hva DU og DIn kropp tåler.
!!

I min bok står det faktisk at du kan spise så mye av det som hjertet begjærer. Og på grunn av at jeg har fløte og ost billig så har jeg spist mye av det og kiloene har rast av. er du i ketose så er det passe med 2dl fløte som ett måltid. Ikke mange greier å drikke så mye mer.
Jeg vet ikke om det er så lurt å begynne med restriksjoner på enkelte lavkarbomatvarer, en bør heller se på det hvis en ikke går ned i vekt.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 19-11-04, 19:23   #6
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

I min bok står det faktisk at du kan spise så mye av det som hjertet begjærer. Og på grunn av at jeg har fløte og ost billig så har jeg spist mye av det og kiloene har rast av. er du i ketose så er det passe med 2dl fløte som ett måltid. Ikke mange greier å drikke så mye mer.
Jeg vet ikke om det er så lurt å begynne med restriksjoner på enkelte lavkarbomatvarer, en bør heller se på det hvis en ikke går ned i vekt.

Har du noen superhemmelige supergode melkeproduktoppskrifter på lager, da Kristian - som den innsider du er?
Jeg HAR sjekket på www.tine.no altså - forøvrig masse bra oppskrifter der...

marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 19-11-04, 21:54   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

I min bok står det faktisk at du kan spise så mye av det som hjertet begjærer. Og på grunn av at jeg har fløte og ost billig så har jeg spist mye av det og kiloene har rast av. er du i ketose så er det passe med 2dl fløte som ett måltid. Ikke mange greier å drikke så mye mer.
Jeg vet ikke om det er så lurt å begynne med restriksjoner på enkelte lavkarbomatvarer, en bør heller se på det hvis en ikke går ned i vekt.

Vet ikke hva det står i din bok jeg da, - men i MIN siste bok (DANDR 2003 original utgave på engelsk, som jeg velger fremfor, og stoler mer på enn den norske) står det - direkte oversatt at man bør være forsiktig med disse varene, spesielt i begynnelsen, - for så å tilføre større mengder igjen når man kommer til vedvarende:

Side 125
Du kan spise 90-110 gram helfete, faste, myke og mellommyke lagrede oster*, inkludert: (så følger listen)

*Alle typer ost inneholder noe karbohydrat. Mengden du spiser bør styres av det. Tommelfingerregelen er å telle 25 g ost som tilsvarende 1 gram karbohydrat. Merk deg at Cottage Cheese og andre ferske oster ikke er tillat under induksjonen. Ingen ”diett” oster, smøreoster eller mysost er tillat. Personer med soppsymptomer, melkeintoleranse eller osteintoleranse må unngå ost. Ingen imiterte osteprodukter er tillat, unntatt soya eller ris ost - men sjekk karbohydratinnholdet.

Side 127
I tillegg, kan du spise følgende: ..........

  • Kremfløte eller matfløte (begrens til 2-3 spiseskjeer daglig(30-45ml); regn med karbohydratene) '
Special category foods - side 129
For å ha litt ekstra variasjon, kan du spise 10 til 20 olivener per dag, en halv liten avokado, 30ml seterrømme (2ss) eller 90ml usøtet kremfløte (6ss), så vel som 2 til 3 spiseskjeer med sitron eller lime juice. Men vær oppmerksom på at disse matvarene noen ganger kan redusere vekttap hos noen personer, og kanskje må unngåes de første 2 ukene. Hvis det virker som at vekten går sakte ned, så modererer du ditt inntak av disse matvarene.

Dette tolker jeg ikke som at du kan spise så mye hjertet begjærer ...., men derimot akkurat det jeg skrev, at du må starte forsiktig og finne ut hva som passer for DEG.

Jeg mener ikke å starte diskusjon her, men jeg velger å følge boka når jeg gir råd til de som starter opp med Atkins Induksjon for første gang. Det er en flere års forskning som ligger bak når Atkins sier at man skal starte forsiktig og se hva man tåler, det er derfor matvarelistene med mengder er lagt opp slik de er. De var noe andlerledes da jeg begynte tidlig på 1980 tallet....

Du kan godt være i ketose uten å forbrenne kroppsfett.Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Det er helt rett at man tar mer av om man spiser lavkarbo/høy fett kombo, og man skal absolutt ikke være redd for fettet. Selv prøver jeg som sagt å ligge over 75 % for å se om jeg kan få fortgang i systemet igjen.

All infoen overnfor har HP (og litt jeg) oversatt fra Atkins.com og boka. Den finnes under http://www.lavkarbo.no/lavkarbo_ressurser.html

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-11-04, 16:05   #8
ElinGH
Medlem
 
ElinGH sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 105
ElinGH er en juvelElinGH er en juvelElinGH er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Nille

Side 125
Du kan spise 90-110 gram helfete, faste, myke og mellommyke lagrede oster*, inkludert: (så følger listen)

*Alle typer ost inneholder noe karbohydrat. Mengden du spiser bør styres av det. Tommelfingerregelen er å telle 25 g ost som tilsvarende 1 gram karbohydrat. Merk deg at Cottage Cheese og andre ferske oster ikke er tillat under induksjonen. Ingen ”diett” oster, smøreoster eller mysost er tillat. Personer med soppsymptomer, melkeintoleranse eller osteintoleranse må unngå ost. Ingen imiterte osteprodukter er tillat, unntatt soya eller ris ost - men sjekk karbohydratinnholdet.

I Dr. Atkins nye slankerevolusjon (fra bokpakken tgitt 2004) står ( på side 72) det på listen Du kan fritt spise:
Kjøtt, liste
Fisk, liste
Fjærkre, liste
Skalldyr, liset
Egg, liste
Ost:

  • Moden og fersk
  • Ku og geit
  • Fet ost
  • CC
  • Sveitser
  • Cheddar
  • Mozerella
  • Faktisk nesten * all ost
* Alle oster inneholder litt karbohydrat, og mengdene må styres av det (se karbohydrattabellen). Ingen diettoster, smøreoster eller myseoster. Personer med kjent gjærsoppinfeksjon, allergi mot melkeprodukter eller overfølsomhet for ost må nngå ost. Imiterte osteprodukter er ikke tillatt, unntatt Tofu (soyaost) - men sjekk karbohydratinnholdet.

Dette betyr ikke: Spis så mye du orker, da kan det bli for mange karbohydrater per dag.

I Dr. Atkins Slanke Jornalen (fra samme bokpakken), står det mer om mengde:

Ost
Du kan spise 75-100 g daglig av helfete, faste, myke og halvmyke modnede oster, deriblant:
  • Cheddar
  • Gauda
  • Mozerella
  • Fåre og geitost
  • Kremost
  • Roqefort og andre blåskimmeloster
  • Sveitserost
Spesielle ting å ta hensyn til:
  • Alle oster inneholder noen karbohydrater. Tommelfingerregelen er at 25 g ost tilsvarer 1 g netto karbohydrater
  • Vær oppmerksom på at cc, skjørost og andre ferske oster ikke er tillat i introduksjonsperioden. Det samme gjelder for "slankeoster", smøreoster som mysost og smelteoster
  • "Oster" av soya eller ris er tillatt, men sjekk innholdet av karbohydrater.
Så en helt klar mengdebegrensning i de norske bøkene her! Det jeg river meg i håret av: CC er det lov på induksjon eller ikke? Nille, hva står det i din bok? Antar det ikke er lov...!

Opprinnelig lagt inn av Nille

Side 127
I tillegg, kan du spise følgende: ..........

  • Kremfløte eller matfløte (begrens til 2-3 spiseskjeer daglig(30-45ml); regn med karbohydratene) '
Special category foods - side 129
For å ha litt ekstra variasjon, kan du spise 10 til 20 olivener per dag, en halv liten avokado, 30ml seterrømme (2ss) eller 90ml usøtet kremfløte (6ss), så vel som 2 til 3 spiseskjeer med sitron eller lime juice. Men vær oppmerksom på at disse matvarene noen ganger kan redusere vekttap hos noen personer, og kanskje må unngåes de første 2 ukene. Hvis det virker som at vekten går sakte ned, så modererer du ditt inntak av disse matvarene.


Står det samme i min slankejournal både når det gjelder fløte og mat i spesielle kategorier. Enig med deg her Nille!

__________________
MVH ElinGH

www.overvektig.net
En uavhengig nettside laget for og av overvektige som ønsker å gå ned i vekt.




ElinGH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert - snart atkins Svar med sitat
Gammel 20-11-04, 18:10   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Ja da er det ikke så ulikt da ! Mine sitat er direkte oversatt fra den engelske boka ! Den er 100 % rett og "overstyrer" etter min mening alt som står i den norske. Men det var jo veldig bra at det faktisk sto nesten likt !!

Cottage cheese er ferskost og ikke tillatt under induksjonen.

Opprinnelig lagt inn av nille

Side 125
Du kan spise 90-110 gram helfete, faste, myke og mellommyke lagrede oster*, inkludert: (så følger listen)

*Alle typer ost inneholder noe karbohydrat. Mengden du spiser bør styres av det. Tommelfingerregelen er å telle 25 g ost som tilsvarende 1 gram karbohydrat. Merk deg at Cottage Cheese og andre ferske oster ikke er tillat under induksjonen. Ingen ”diett” oster, smøreoster eller mysost er tillat. Personer med soppsymptomer, melkeintoleranse eller osteintoleranse må unngå ost. Ingen imiterte osteprodukter er tillat, unntatt soya eller ris ost - men sjekk karbohydratinnholdet.

Men som Kristian sier; - mange, slik som han også, tåler masse. Jeg har en venninde som kan spise drikke alt mulig - untatt sukker og brød, - og kiloene renner av. Jeg legger på meg bare jeg tenker på en bolle !! For ikke å si KAKE !

Jeg er så nær målet mitt at jeg regner med at kun mer aktivitet kan hjelpe meg videre. Egentlig er jeg fornøyd nå. Trenger bare å stramme opp - så er jeg inni målbuksa mi (gammal Levi's - tror det er 30" - størrelsen er klippa bort).

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-11-04, 21:37   #10
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Det blir ikke for mye karbohydrater når du velger oster som nesten ikke inneholder karbohydrater. Det er ubetydelige mengder med karbohydrater i de fleste faste oster. Fløte derimot inneholder nesten 3-5g karbo/dl alt etter type. den feteste inneholder minst karbo.

Oppskrifter er jeg dårlig på da jeg ikke får lov til å rote på kjøkkenet Men fløte og proteinpulver er snadder. Hvis du har ett godt pulver da.
Hvitost sammen med kål og paprika er godt.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Bli med i 21-klubben! nalana Trening 66 10-03-05 15:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no