Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Nøtter

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-06-08, 21:03   #1
msplum
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 51
Innlegg: 229
msplum er ny på veien

Nøtter

Jeg lever på en ganske streng (og kjedelig) lavkarbodiett. De aller fleste av mine karber kommer fra nøtter.

Frem til nå har jeg ikke telt karber i grunnen, men etter at jeg slutta å røyke så har jeg jo blitt litt småsugen på både det ene og det andre - ergo jeg har spist enda mer nøtter. Jeg skal ikke skylde på nøttene alene, den napolonskaken og en og annen sjokoladebit har vel også vært med på å sende ketosen min avgårde.

Det jeg lurer på er: hvordan skal jeg finne ut hvor mange karber mine nøtter faktisk inneholder pr. 100 gram?

Jeg spiser mye paranøtter. Det står på posen at de inneholder 5 gram karber pr. 100 gram. Mat på data sier at paranøtter inneholder 3,1 gram pr 100 gram.

Utenom paranøttene (som koster det hvite i øyet) så spiser jeg mye peanøtter, slike usalta med skall på. Det står ikke noe på posen hvor mye disse inneholder av verken det ene eller det andre. Til nå har jeg trodd (av en eller annen grunn) at de inneholder ca 17 gram karber pr 100 gram (muligens fordi det er rundt der salte peanøtter ligger). Nå ser jeg at Mat på data sier at peanøetter inneholder 12,5 gram mens RSY-tabellen (som jeg har funnet her inne et sted) sier 9,9 gram.

Hvem skal jeg stole på?


For de som nå har tenkt å si noe om at jeg MÅ spise grønnsaker:

Jeg er en innbarka grønnsaksmotstander. Har aldri spist grønnsaker og kommer aldri til å spise dem heller. Det har gått glimrende greit til nå (ta vitaminer og antioksidanter og Omega både ditt og datt, så jeg tror jeg er dekket der), og det skal gå glimrende greit videre.

__________________


NEI til grønnsaker og JA til bredere fortau (eller noe sånt)!
[SIGPIC][/SIGPIC]
msplum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 23-06-08, 09:37   #2
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Nøtter

Jeg går etter det som står på pakka Der det ikke står noe går jeg ut i fra det høyeste i de forskjellige tabellene Aller helst holder jeg meg til en tabell. Er den feil, så har jeg hvertfall gjort mitt beste

Men asså!.... du må spise grønnsaker


måtte bare

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 23-06-08, 09:43   #3
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Nøtter

Jeg er også en eks røyker som mer eller mindre var avhengig av å tygge tyggegummi (extra) for å holde suget på avstand. Det gikk ikke så bra for ketosen. Har skiftet dem ut med Fribol drops som jeg kjøper på apoteket. Det hjelper meg når jeg blir sugen på ett eller annet, og jeg faller ikke ut av ketose selv om jeg av og til tar mange.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-06-08, 09:56   #4
msplum
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 51
Innlegg: 229
msplum er ny på veien

Sv: Nøtter

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Jeg er også en eks røyker som mer eller mindre var avhengig av å tygge tyggegummi (extra) for å holde suget på avstand. Det gikk ikke så bra for ketosen. Har skiftet dem ut med Fribol drops som jeg kjøper på apoteket. Det hjelper meg når jeg blir sugen på ett eller annet, og jeg faller ikke ut av ketose selv om jeg av og til tar mange.


Jeg har også spist en del av de dropsene, men de koster jo det hvite i øyet. 30,- for den lille boksen.... Men jeg bruker alltid å ha en stående.

__________________


NEI til grønnsaker og JA til bredere fortau (eller noe sånt)!
[SIGPIC][/SIGPIC]
msplum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 23-06-08, 10:22   #5
noli
Medlem
 
noli sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Alder: 38
Innlegg: 132
noli har en fantastisk aura rundt segnoli har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nøtter

Jeg safer og går utifra det høyeste tallet jeg finner.

__________________


noli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi, jeg greide å lage en bløtkakebunn UTEN nøtter! Pc-snuppa Kake/dessert og snacks 80 14-02-14 23:18
Hvordan øke karbene uten frø og nøtter? Photobscura Vedvarende vekttap 24 16-05-08 08:37
Ødelegger oljen i nøtter lungene?? Iset Lavkarbo generelt 7 23-12-05 07:53
Nøtter og Bacon Crisp siri74 Induksjonen 6 30-03-05 18:47
Oljer og fett / Nøtter og frø Nille Type O 0 11-12-04 00:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no