Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Blodsukker

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-04-10, 10:41   #1
ingrids
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Gjøvik
Innlegg: 13
ingrids er ny på veien
Question

Blodsukker

Lurer på en ting. For ca 6mnd. siden var jeg innkalt til bedrftslegen. Etter å ha pratet litt sa han at jeg gjerne kunne måle fastende blodsukker hvis jeg følte at jeg hadde litt mye rundt magen. Ganske pent sagt ikke sant. Hadde da ca 20 kg for mye. Tok fastende blodsukker som var på 5,3. Hvis det var over 5,5 skulle jeg kontakte fastlegen min. Tok også blodsukker en lørdagskveld etter inntak av en del lørdagsgodteri. Blodsukkeret var omtrent det samme. Det jeg synes er litt rart er at mitt fastende blodsukker nå etter 4 uker på lavkarbo er 6,1. Spiser ca 10 karber om dagen. Trodde blodsukkeret skulle gå ned jeg. Aktuelt blodsukker var 6,3. Er det noen som har en god forklaring? Har forøvrig gått ned 4 kg og har igjen 15 som skal bort.

ingrids er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 10:55   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Jeg har hatt dia2 i 5 år med svært pene verdier, men rett etter jul begynte plutselig bls- verdiene å stige, MYE.
Kom meg til legen min som sa at jeg nå har brukt opp bufferen min!
Selv med ketogent kosthold og medisiner blir blodsukkeret for høyt.
Det eneste jeg kan gjøre er å fortsette å ta medisiner og gå ned i vekt, helst 30kg!

Om du er predisponert for dia, vil det kommme til slutt unasett, det kommer bare senere!
Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men økende alder har jo også noe å si her!

Om du fortsetter det ketogene kostholdet og passer på blodsukkeret (som ikke skal over 7 fastende), er mye gjort!
Ta kontakt med legen din om du måler over 7 fastende 2 dager på rad eller verdiene stiger fort fra dag til dag.
Du trenger bare måle en gang om dagen, du er jo ikke diabetiker!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 11:32   #3
ingrids
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Gjøvik
Innlegg: 13
ingrids er ny på veien
Red face

Sv: Blodsukker

Takk for svar. Er ikke diabetiker, men har hatt en far med DIA2 (han var overvektig). Kun en person i slekten (min mors tante) hadde type 1. Hun var tynn som en sild og veldig nøye med kosten. Har noe å slekte på, så her gjelder føre var prinsippet. Jeg er 50 år og i relativt god form. Er i mye aktivitet, men skjønner jo at jeg har mye å hente på kosten. Har tilgang på å sjekke blodsukkeret på jobben så jeg får bare følge med. Ble jo litt overrasket da blodsukkeret hadde steget på lavkarbo kost. Betyr vel bare at jeg bør være ekstra obs.

ingrids er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 11:58   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Jeg syns du skal skaffe deg din egen bls- måler. Før du har kommet deg til jobben, har bls endret seg pga aktivitet, stress etc. Google abbot gratis blodtrykksmåler.

Bls. skal måles så og si i det du kommer ut av sengen, før du har pusset tenner, dusjet eller noe som helst!
Du er noen få år eldre enn meg og i samme stressende yrke, best å passe seg, ja!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 12:19   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Google abbot gratis blodtrykksmåler.



...regner med at det blodsukkermåler du hadde tenkt å skrive...

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 12:25   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.



...regner med at det blodsukkermåler du hadde tenkt å skrive...

Selvfølgelig!

Egentlig kopierte jeg bare noe Photo skrev en gang! Tenkte ikke på å lese korrektur på en korrekturleser!

Bra noen passer på meg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 15:20   #7
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av ingrids, her.

Lurer på en ting. For ca 6mnd. siden var jeg innkalt til bedrftslegen. Etter å ha pratet litt sa han at jeg gjerne kunne måle fastende blodsukker hvis jeg følte at jeg hadde litt mye rundt magen. Ganske pent sagt ikke sant. Hadde da ca 20 kg for mye. Tok fastende blodsukker som var på 5,3. Hvis det var over 5,5 skulle jeg kontakte fastlegen min. Tok også blodsukker en lørdagskveld etter inntak av en del lørdagsgodteri. Blodsukkeret var omtrent det samme. Det jeg synes er litt rart er at mitt fastende blodsukker nå etter 4 uker på lavkarbo er 6,1. Spiser ca 10 karber om dagen. Trodde blodsukkeret skulle gå ned jeg. Aktuelt blodsukker var 6,3. Er det noen som har en god forklaring? Har forøvrig gått ned 4 kg og har igjen 15 som skal bort.

Hei :-)

En gang (for en god stund siden) hadde jeg fastende blodsukker på 6,1. og sykepleier sa jeg måtte være obs.
Ved måletidspunktet hadde jeg spist lavkarbo/høyfett i lang lang tid.
Ble noe betenkt av resultatet, og skrev en mail til Andreas Eenfeldt (Kostdoktorn). Han sa at det ikke var spesielt høyt for en person som levde med denne kosten, faktisk var det helt normalt at man kunne ha litt høyere fastende blodsukker, men at det ville stabilisere seg utover dagen, og at man uansett hadde mye stabilere blodsukker uten svingninger med denne kosten.

Det er hva han sa :-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 17:03   #8
zuzi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 21
zuzi er på en erverdig vei

Sv: Blodsukker

Blodsukkeret, blodtrykket og kolesterol verdiene mine har steget siden jeg begynte på ketolysekuren. Har fått deadline om en mnd, har ikke verdiene forbedret seg har jeg fått beskjed av min fastlege om å avslutte denne kuren.

Venter i spenning

__________________


zuzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 19:14   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Det skjer med mange. Man må gi det over 3 måneder før ting stabiliserer seg igjen.
De fleste vil da oppdage at verdiene etter hvert synker til under utgangspunktet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 20:04   #10
zuzi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 21
zuzi er på en erverdig vei

Sv: Blodsukker

Håper virkelig at du har rett Jeg mener å ha lest i boka at en bør ta nye bl.pr etter 4-8 uker, videre hver 3mnd. Hva er vits med det da hvis verdiene går opp Blir litt oppgitt dessverre

__________________


zuzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 21:22   #11
ingrids
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Gjøvik
Innlegg: 13
ingrids er ny på veien
Wink

Sv: Blodsukker

Takk for mange tilbakemeldinger og erfaringer. Tror kanskje jeg skal ta det helt med ro og ikke krisemaksimere ennå. Er vel ikke den som flyr rett i taket heller. Ble bare litt forundret, men skjønner at flere har hatt lignende opplevelser. Er vel slik du sier dreamy at blodsukkere er stabilt. Var jo liten forskjell på aktuelt blodsukker og fastende blodsukker. En sjekk innimellom kommer jeg vel til å ta. Hvis det finnes gratis blodsukker målere er det jo greit å ha en uten å bli betegnet som hysterisk. Har tro lavkarbokosten så det er bare å fortsette

ingrids er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 21:56   #12
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Blodsukker

Jeg er også Dia2betiker
Jeg har forska en hel masse på blodsukker og lavkarbo, og kommet frem til følgende "hypotese"
1) Ketolyse gjør at man blir MER insulinressistent, pga. stort fettinntak.
2) Når kroppen av en eller annen grunn tror den trenger mere sukker, omdanner den protein til glucose.

Hva kan man da gjøre uten å droppe ketolyse?
Jo sjekke om man får fornuftige doser protein
At proteinet ikke er superlettopptatt. Det jeg har fått dessidert værste resultatene med, er myseprotein (Sånn kroppsbyggepulvergreier)
Jeg har droppa å spise Norwegia som kveldssnacks. I tillegg til en for meg høy fastende verdi (Mellom 6,3 og 6,7) gir det meg vektstopp.
Cottagecheese er ennu verre.
Græddost fungerer greit nok.

Uansett, så lenge jeg går på ketolyse, er mitt fastende blodsukker en hel del høyere enn det er på Fedonsk mat. Fedon gir meg 5,2-5,7 mens ketolysen gir meg noe høyere. Det blir ubehagelig hvis jeg spiser nevnte oster på kvelden, eller bruker treningsprotein. Forøvrig skal jeg tilbake i Fedonverden når jeg har tynna meg nok.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blodsukker og ketose maxiice Spørsmål og svar 2 07-12-08 18:03
Proteiner og blodsukker Runegutt Spørsmål og svar 4 27-09-08 19:30
Blodsukker på 2.6 nellie Spørsmål og svar 9 08-06-08 17:48
Blodsukker Grovsnus Ketolysekuren 14 25-02-08 12:00
Ang blodsukker ... cilemora Spørsmål og svar 6 21-11-07 04:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no