Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Blodsukker - opp og ned

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-07-11, 20:15   #1
jvsandem
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 152
jvsandem er ny på veien

Blodsukker - opp og ned

Hei

Vet at det finnes en del tråder om blodsukker og blodsukkernivå her inne, og jeg har lest en del av disse uten helt å finnes svar på det jeg lurer på, nemlig hva som er normal stigning av blodsukkernivå, hvor raskt det stiger og hvor raskt det går ned igjen.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har gått til anskaffelse av blodsukkermåler for å lære litt mer om virkningene av forskjellig mat på meg selv.

Jeg ligger stort sett mellom 5,0 og 5,4 når jeg måler før måltid, det være seg morgen, middag eller kveld. Har klart å lese meg frem til at det er relativt normalt.

Når jeg så spiser for eksempel frokost bestående av 2-3 skiver lavkarbobrød, 3-4 speilegg og en pakke bacon stiger gjerne nivået til 5,7-5,8 en 20-30 minutter etter mat, for så å stabilisere seg på normalen igjen en halvtime senere.

Men i dag fikk jeg lyst til å teste meg selv. Jeg skeiet med overlegg helt ut, spiste 100 gram Freia melkesjokolade og en Cuba. (Har vært min favoritt i alle år, men den var ikke like god lenger nå, var plutselig myyyye søtere.

Målingene før og etter denne belastningen for kroppen viser følgende verdier:

Før sjokoladene:
17:30 5,2
18:00 5,1

Så spiste jeg, og etter sjokoladene fikk jeg følgende:
18:15 5,9
18:25 6,3
18:35 6,9
18:45 7,2
18:55 7,9
19:05 7,6
19:15 6,9
19:30 6,6
19:50 5,7
20:15 5,5

Er det normalt at det synker såpass raskt igjen?

Nå er jeg forresten spent på om dette sendte meg rett ut av ketosen, sansyligheten for det er vel ganske stor? Teste før jeg legger meg i kveld.

__________________


jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 20:22   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker - opp og ned

Kroppen din fungerer akkurat som den skal og får blodsukkeret ned til normalt på ca 2 timer!

Jeg har insulinavhengig dia2 og skriver opp alle målinger i en liten bok jeg får av dia- spl min. Der skal det måles før måltidet og 2 timer etter!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 20:33   #3
jvsandem
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 152
jvsandem er ny på veien

Sv: Blodsukker - opp og ned

Takk for svar Kitt. Det er sånne som deg (og veldig mange andre!) som gjør dette forumet til en uvurderlig ressurs for nybegynnere som meg.

__________________


jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:45   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker - opp og ned

Og det er vel også sånn atr om det stiger raskt så faller det raskt, stiger det saktere blir fallet saktere (Raske vs trege karbohydrater)

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blodsukker kamp Generell ernæringsdebatt 10 04-06-11 20:41
Blodsukker Opheliia Spørsmål og svar 12 16-01-11 23:18
Blodsukker ingrids Spørsmål og svar 11 13-04-10 21:56
Blodsukker på 2.6 nellie Spørsmål og svar 9 08-06-08 17:48
Ang blodsukker ... cilemora Spørsmål og svar 6 21-11-07 04:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no