Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Skallet sitter fast på kokte egg

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-04-10, 11:11   #1
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a
Angry

Skallet sitter fast på kokte egg

Er det noen husmødre her som kan fortelle en stakkars blondine hvordan hun skal koke egg uten at skallet sitter fast i hviten??

Noen ganger skjer det.. andre ganger ikke.. jeg mener å ha hørt noe en gang om avkjøle/ikke avkjøle, eller noe i den gata

  Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 11:13   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Skallet sitter fast!!

åååh, det er så irriterende! Det finnes sikkert smartere triks, men jeg har billigeggene stående i romtemperatur og da skjer det ikke så ofte. Spiser jo uansett så mye egg, så de rekker ikke bli råtne.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 11:13   #3
MadamMim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Sandnes
Innlegg: 236
MadamMim er på en erverdig vei

Sv: Skallet sitter fast!!

Er dessverre ikke husmor... og opplever det samme som deg.

Hvis jeg koker f.eks to egg, så kan det ene være helt fint å skrelle, mens det andre er noe herk. Å disse blir jo avkjølt på samme måte.

Kanskje det er egget sin feil?? :-)

MadamMim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 11:15   #4
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Skallet sitter fast!!

Det er lurt å romtemperere egget før koking, og la det ligge i kaldt vann en stund etter koking. Og forøvrig er det sånn at jo ferskere egg, jo større sjans for at hviten henger fast.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 11:21   #5
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg.

Det er jo godt å vite at man spiser ferske egg ihvertfall Det ser ut til at det kan være noe i det med temperaturen i egget før kokingen også.. i min "desperate" jakt på en løsning, så er det flere steder foreslått. Takk for svar

  Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 11:22   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg.

Jeg vet det har noe med vann, avkjøling og sånt å gjøre men jeg glemmer alltid ut triksene. Men jeg har sjelden problemer med det, og jeg pleier å koke dem rett fra kjøleskapet, avkjøle dem med EN gang i isende kaldt vann og IKKE la dem ligge lenge i vannet. Før lot jeg dem ligge i vannet og da var de umulige å skrelle.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 11:26   #7
LCHF4life
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg vet det har noe med vann, avkjøling og sånt å gjøre men jeg glemmer alltid ut triksene. Men jeg har sjelden problemer med det, og jeg pleier å koke dem rett fra kjøleskapet, avkjøle dem med EN gang i isende kaldt vann og IKKE la dem ligge lenge i vannet. Før lot jeg dem ligge i vannet og da var de umulige å skrelle.

Nøyaktig det jeg pleier å gjøre og, ofte med det resultatet at det bare blir grams igjen.. lurte en stund på om jeg kokte de for lenge, men jeg liker ikke bløt plomme så det er ikke noe alternativ med kortere koketid

  Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 11:31   #8
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg.

Har det noe med noe å gjøre i det hele tatt?? Det visste jeg ikke

Forøvrig uten sammheng med innlegget; Jeg har akkurat i dag oppdaget at plommen i økologiske egg smaker mye bedre og mye mer enn i andre egg

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 11:32   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg.

Jaa økologiske egg smaker bedre. Bare synd de er så dyre, vi spiser altfor mye egg til å kunne prioritere økologiske. :s

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 12:17   #10
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg.

Skallet løsner etter kokingen dersom du har iskaldt vann og lar dette renne over eggene. Dette sier jeg at jeg kan ganske godt nå for jeg lager 7 egg til de på jobb hver dag i tillegg til de jeg lager til meg selv - funker hver gang (bare vær nøye med å ikke ha dem i det iskalde rennende vannet for lite for da kan det gå galt igjen )

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 13:39   #11
Liljen
Nytt Medlem
 
Liljen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Langt Nord
Alder: 63
Innlegg: 1
Liljen er på en erverdig vei

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg.

Tar eggene rett fra kjøleskapet og legger de i kaldt vann. Tar tiden fra vannet koker og avkjøler de med en gang i kaldt vann en stund. Har ikke problemet.

__________________
[link=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wzqaQmZ/]
[image noborder]http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/wzqaQmZ/weight.png[/image]
[/link]
Liljen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 13:57   #12
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg.

Skrell egga i vatn, enten i ein bolle, eller rennande vatn, då får ein skalet av lett!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 15:55   #13
Mosepjusk
Seniormedlem
 
Mosepjusk sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 2.059
Mosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt likt

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg.

Hentet fra egg.no:

"Romtemperering av egg
Eggets egenskaper kommer best frem når eggene er romtemperert. Vi får høyere volum under pisking. Det er lettere å få med all eggehviten, som ellers har en tendens til å henge litt igjen i skallet. Det er også lettere å få skilt plommen fra hviten. Kokte egg kan være vanskelig å skrelle når de ikke har vært romtemperert før koking. Romtemperering av egg minsker derfor svinnet og øker utnyttelsen av råvaren."

Kan virkelig anbefale en tur til egg.no!
Mange fine artikler og tips der

__________________


Mosepjusk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moseberg Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 16:04   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg.

Etter at jeg begynte å oppbevare eggene i romtemperatur, forsvant problemet med de fastsittende skallene.

I påsken kokte sønnen egg til lunsj.
Skallet satt fast igjen! Men bare på 2 av 7 egg.

Forklaring: han hadde brukt 2 av eggene som kom rett fra butikken og var mye kaldere enn de 5 vi hadde hjemme fra før!

Så jeg tror på at det hjelper med romtempererte egg, ja!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 16:09   #15
Burka
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1
Burka er på en erverdig vei

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg.

skyll dem i kaldt vann, evt legg dem i en bolle med kaldt vann i ca 1 min rett etter at dem er kokt. Da sitter ikke skallet fast:-)

Burka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spisdegslank.no Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 16:45   #16
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Skallet sitter fast!!

Opprinnelig lagt inn av Alyssa, her.

Det er lurt å romtemperere egget før koking, og la det ligge i kaldt vann en stund etter koking. Og forøvrig er det sånn at jo ferskere egg, jo større sjans for at hviten henger fast.

Kanskje derfor jeg alltid sliter med eggene fra våre høner? Hender jeg koker kjøpeegg sammen med de fra våre høner og da sitter alltid skallet fast på de hjemmeproduserte.. Men de er jo alltid helt ferske da. Kjøpeeggene er sjelden veldig ferske.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 17:14   #17
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Skallet sitter fast!!

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

...eggene fra våre høner...

*fullstendig off topic forøvrig*
ÅÅÅ hjemmelagte egg. Barndomsminner. Kan man ha høns i rekkehushage tro?

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 17:49   #18
fiskedame
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 5
fiskedame er på en erverdig vei

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg.

Om skallet løsner lett eller ikke har sannsynligvis med hvor ferske de er. Jo ferskere egget er, jo fastere sitter skallet. Avkjøl dem godt før du forsøker å skrelle dem. Det kan også hjelpe å holde dem under kaldt vann mens du skreller dem.
Lykke til.

fiskedame er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 18:38   #19
Myrull
Medlem
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: barteby
Innlegg: 367
Myrull er ny på veien

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg

Jeg har også høner å de skallet henger nesten bestandig fast fordi eggeen er så ferske, etter vert som egget blir gammlere så trekker den tynne hinnen som eggehviten og plomma ligger i seg mere og mere fra skallet.

Jeg har hørt at det hjelper å ha litt salt i vannet når man koker de.
Jeg synes butikkegg smaker høgg.
Har en bi smak på en måte.
Har hørt om folk som er allergiske mot egg som kan spise egg fra hagehøns, sier litt om hvor mye rart verpe hønene får i seg.

__________________


Dame med PCOS som vil spise seg frisk!
BLOGGEN
Myrull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 19:35   #20
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg

Jeg har også egne høner og eggene derfra smaker garantert best ja! Men jeg kan ikke bruke dem som hardkokte egg - skallet sitter bom fast og resulterer bare i masse irritasjon!!!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 19:49   #21
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg

Opprinnelig lagt inn av Myrull, her.

Jeg synes butikkegg smaker høgg. Har en bi smak på en måte.

Takk for at du får meg misunnelig.... blæh! hehe! *jeg vil også ha egne høner*

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 21:09   #22
pheona
Medlem
 
pheona sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 145
pheona er på en erverdig vei

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg

Areola har visst en super greie her... noe med bakepulver... så kan man blåseut egget eller no sånnt... ta å rop på henne. Hun kan forklare!

__________________

pheona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 21:28   #23
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Skallet sitter fast!!

Opprinnelig lagt inn av martefie, her.

*fullstendig off topic forøvrig*
ÅÅÅ hjemmelagte egg. Barndomsminner. Kan man ha høns i rekkehushage tro?

Godt mulig, men om du har hane, kan du bli bedt om å slakte hanen om den galer for mye Også må du ha et sted å gjøre av møkka så det ikke lukter for naboene.. Veldig godt gjødsel, så det kan hende naboene blir veldig glad i deg Vi bor på gård vi da...

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 23:24   #24
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg

Kan bekrefte det med bakepulver. Etter at jeg begynte å ha en teskje bakepulver i kokevannet har jeg aldri hatt problemer med skall som sitter fast. Selv ikke på ferske egg. Skallet nærmest detter av av seg selv Skyller fortsatt eggene i kaldt vann etter koking også da.

Sitat:

Areola har visst en super greie her... noe med bakepulver... så kan man blåseut egget eller no sånnt... ta å rop på henne. Hun kan forklare!

Her er videoen med blåsing av egg ut av skall/skrelling av egg uten å skrelle.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 00:16   #25
Mosepjusk
Seniormedlem
 
Mosepjusk sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 2.059
Mosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt likt

Sv: Skallet sitter fast på kokte egg

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Her er videoen med blåsing av egg ut av skall/skrelling av egg uten å skrelle.

Fantastisk!!

__________________


Mosepjusk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moseberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Rå vs kokte grønnsaker GKS Ketolysekuren 1 20-03-10 16:49
Trenger svar nå. Squash, kan skallet spises? Smurfepia Oppskrifter 7 09-05-09 23:50
Rå eller kokte grønnsaker monki Generell ernæringsdebatt 11 28-03-07 23:11
Kokte grønnsaker Håkon Spis deg ned i vekt med Skaldeman 3 19-02-07 08:45
Holdbarhet på kokte egg...? Borealis Generell ernæringsdebatt 4 15-09-06 21:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no