Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

kalium tillskudd

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-03-05, 14:43   #1
Isagel
Juniormedlem
 
Isagel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Alder: 49
Innlegg: 14
Isagel er ny på veien

kalium tillskudd

Jeg begynte lavkarbo diett i går morges. Jeg har kjøpt inn alle tillskudd jeg trenger på apoteket...men det finnes ikke tillskudd av kalium! Det selges visst ikke....Og nå begynner jeg å lure på hvordan jeg skal få tak i et tillskudd med kun kalium. Er visst allerede i ketose, ifølge teststrimmelen i hvertfall, drikker vann som en gal og håper det er nok. Finnes det noe på helsekost å kjøpe eller hvor må jeg henvende meg for dette? Er helt fersk i dette....har lest Atkins bøker nettopp men er ikke særlig erfaren....

Isagel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-05, 14:46   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Du bør absolutt ha kalium under induksjon.. så rart at de ikke selger det på apoteket! Men gå på helsekosten, de har garantert. Eller så bør du vurdere å avslutte induksjon før du får tak i tilskudd (er min mening, iallfall....).

Jeg mener forresten at brokkoli er rik på kalium.. Men det er jo det med å holde seg under 20 gram karber om dagen.. og kjipt å spise kun brokkoli også (og nok ikke så sunt, siden det blir lite variert..)

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 14-03-05, 14:57   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Jeg kjøpte på helsekosten og bruker:
Kalium asporate fra Solaray - 2 stk hver dag

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 14-03-05, 15:19   #4
Isagel
Juniormedlem
 
Isagel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Alder: 49
Innlegg: 14
Isagel er ny på veien

Ja da stikker jeg på helsekosten etterpå og kjøper!!!!! Vil ikke avslutte og utsette nå som jeg har begynt!!!!!!Det holder vel å starte med kalium i dag selv om jeg begynte på den første fasen i går?????

Isagel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-05, 15:22   #5
Amica
Seniormedlem
 
Amica sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 2.499
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Tror faktisk dem selger det på Rema`n og..Dem har jo alt mulig (som regel litt billigere) på dagligvarebutikken..

Lykke til

__________________
Vi slanker oss sammen! Hårek og Amicas journal
Styrer litt for meg selv or tida
-
noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 14-03-05, 15:24   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Isagel

Ja da stikker jeg på helsekosten etterpå og kjøper!!!!! Vil ikke avslutte og utsette nå som jeg har begynt!!!!!!Det holder vel å starte med kalium i dag selv om jeg begynte på den første fasen i går?????

Ja, det går HELT bra!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 14-03-05, 16:14   #7
Leena
Medlem
 
Leena sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 57
Innlegg: 90
Leena er på en erverdig vei

Man kan kjøpe kalium på apoteket og!

Preparatet heter Kaleorid 750 mg.
Men de sa, at det vanligvis selges med lege sitt ordre, men eg fekk kjøpt det uten resept

Leena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet/Lindberg Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 21:56   #8
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Hvor mange mg kalium er det anbefalt at man skal ta på induksjonen da?? Og hvor mye på de andre fasene? Jeg kjøpte kalium på helsekosten, og to tabletter (som er dosen som står på krukka) gir 200 mg. Synes dette høres lite ut når kalium fra apoteket inneholdet 750! Hvor mye trenger man egentlig?

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 22:04   #9
anniejahren
Medlem
 
anniejahren sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Innlegg: 133
anniejahren har en fantastisk aura rundt seganniejahren har en fantastisk aura rundt seg

hei

jeg bruker kaleorid 750mg, og har fått beskjed av lege å ta 1-2 tabletter, morgen og kveld....

anniejahren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 22:07   #10
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

dingpot: kalium skal man KUN ta om man har stort vanntap - og det er jo vanlig under atkins induksjon/ketolyse. Du spør om man skal ta det på vedvarende - og det kommer jo litt an på om man raser ned, eller hva.

Man skal ikke ta kalium om man ikke har behov for det.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 23:08   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av dingpot

Hvor mange mg kalium er det anbefalt at man skal ta på induksjonen da?? Og hvor mye på de andre fasene? Jeg kjøpte kalium på helsekosten, og to tabletter (som er dosen som står på krukka) gir 200 mg. Synes dette høres lite ut når kalium fra apoteket inneholdet 750! Hvor mye trenger man egentlig?

Det er IKKE heldig å ta for mye Kalium - kaleriod 750 mg bør man ikke ta mer enn 1 av til dagen, med mindre man har fått påvist i blodprøve at man har for lite kalium og trenger tilskudd - altså i samråd med lege. De fleste trenger kaliumtilskudd under induksjonen. Atkins anbefaler 750 mg. Jeg ligger lavt i kalium pga vanndrivende og tok før Atkins Induksjon 1 - 750 mg pr dag. Et stykke ut i induksjonen hadde jeg for lite igjen og fikk beskjed om å ta 1 morgen og 1 kveld.

Så sjekk med legen din - få tatt blodprøve. Så er du sikker på at du ikke tar for mye iallefall. Det er ikke noen fast oppsett på hvor mye man trenger i de videre fasene ...

Opprinnelig lagt inn av Anniejahren

Jeg bruker kaleorid 750mg, og har fått beskjed av lege å ta 1-2 tabletter, morgen og kveld....

Håper det er 750 mg x 2. 1 tablett morgen og 1 tablett kveld ???? Bare lurer altså, for "1-2 tabletter morgen og kveld" høres litt upresist ut bare. Siden blodprøvene viser hva du trenger mener jeg. Huff nå blander jeg meg igjen..... Sorry !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-03-05, 17:57   #12
Daizy
Seniormedlem
 
Daizy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 46
Innlegg: 3.162
Daizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt av

Nille - det virker som du har mye peil på kalium (og stort sett alt annet ), men jeg har ikke tatt kalium i det hele tatt så lenge jeg har gått på atkins og vært i ketose (snart 4 mnd'er). Undersøkte med legen min etter 2,5 mnd'er og hun tok blodprøver for gud vet ikke hva... (jeg ba henne ta for ALT siden jeg spiste helt annerledes). Hun sa at jeg hadde bra nivå av kalium, og ikke trengte tilskudd... Men nå begynner jeg å bli usikker (av denne tråden). Skal jeg ta likevel? *angst*

__________________

17/11 = 30 kg lost = Jeg er i mål!!!
~3-5 kg "ønskekilo" igjen~
Daizy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo à la Atkins Svar med sitat
Gammel 17-03-05, 18:49   #13
Amica
Seniormedlem
 
Amica sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 2.499
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Fant forresten dette hos Lommelegen: "Dagsbehov
Dagsbehovet for kalsium er normalt ca. 800 mg. Dette tilsvarer omtrent mengden i fire glass melk. Når kroppen og skjelettet vokser er kalsiumbehovet større. Gravide og ammende anbefales 900-1200 mg kalsium daglig."

HER er en link til siden. Kalsium er nok viktig, men kan man ta for mye av det Fant svaret på det og, "
Bivirkninger og overdosering
Svært høyt inntak av kalsium, det vil si mer enn 4-5 g daglig, kan gi alvorlige bivirkninger. Inntak av slike mengder kan blant annet føre til kvalme, oppkast, hodepine, depresjon, muskelsvakhet, høyt blodtrykk, rytmeforstyrrelser i hjertet, nervøsitet og søvnløshet. Overdosering av vitamin D fører til for mye kalsium i blodet og gir de samme bivirkningene.

Høyt inntak av kalsium eller vitamin D over lang tid kan føre til forkalkninger i for eksempel lunger og nyrer."

__________________
Vi slanker oss sammen! Hårek og Amicas journal
Styrer litt for meg selv or tida
-
noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 17-03-05, 19:00   #14
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Lita.. forskjell på kalSium og kalium.. Dette er kalium-tråd

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 17-03-05, 19:15   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av PrincessMe

Nille - det virker som du har mye peil på kalium (og stort sett alt annet ), men jeg har ikke tatt kalium i det hele tatt så lenge jeg har gått på atkins og vært i ketose (snart 4 mnd'er). Undersøkte med legen min etter 2,5 mnd'er og hun tok blodprøver for gud vet ikke hva... (jeg ba henne ta for ALT siden jeg spiste helt annerledes). Hun sa at jeg hadde bra nivå av kalium, og ikke trengte tilskudd... Men nå begynner jeg å bli usikker (av denne tråden). Skal jeg ta likevel? *angst*

Det er ikke forbundet med noen fare å ta så lite som 750 mg kalium pr dag.
Man må langt over det for å få en overdose. De fleste (men ikke alle) trenger kalium tilskudd under induksjonen eller når de er i ketose. Det kommer jo litt an på hva man spiser også. Atkins anbefaler 750 mg pr dag (kalium er potassium på english). Jeg ville allikevel ikke tatt mer enn 750 mg uten samråd med lege.

Så lenge legen din sier du ikke trenger tilskudd da blodprøvene var fine etter 3-4 mnd i ketose, så syns jeg bare det er tull å ta bare for å ta !! Da er du en av de som IKKE trenger tilskudd. Heldig du !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-03-05, 19:23   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Litt om KALIUM OG KALSIUM :

Opprinnelig lagt inn av http://www.lkh.no/index.cfm?id=40289

Elektrolytter


Natrium og kalium er de to viktigste elektrolyttene i kroppen. De er begge lettløselige i vann og forekommer i store mengder i naturen.



Kalium (K)



98 % av kroppens totale innhold på 140 g kalium befinner seg inne i cellene (intracellulært).

Vanlig kost gir ca. 2-5 g kaliumklorid (KCl) daglig. De aller fleste matvarer inneholder kalium, vegetabilske matvarer noe mer enn animalske, spesielt grønnsaker, poteter og frukt. Særlig banan inneholder mye kalium.

Kalium inngår i flere oppgaver i kroppen: Regulere det osmotiske trykket i cellene og regulerer saltbalansen, er nødvendig for muskelsammentrekninger og deltar i en del enzymsystemer.

Kaliummangel som følge av for lavt inntak gjennom kosten er svært sjelden. Utsatte grupper er imidlertid eldre med feilaktig kost og pasienter som får vanndrivende medisiner.

For oss som er i ketose har det akkurat samme virkning som om vi hadde tatt vanndrivende medisiner. Vi skyller ut disse saltene fordi vi drikker/tisser mye !!
DERFOR anbefaler bl.a. Atkins kalium.

Opprinnelig lagt inn av fra samme sted som ovenfor

Mineraler
Kalsium (Ca)


Kalsium er helt nødvendig for oppbygging av skjelettet og tenner, at musklene skal kunne trekke seg sammen, overføring av impulser fra nervetråder og at blodet skal levre seg.

Kalsium er det mineralstoffet vi har mest av i kroppen (ca.1000 g hos en voksen kvinne ca. 1200 g hos en voksen mann). Hos et nyfødt barn består skjelettet av knapt 30 g kalsium. I løpet av vekstperioden i de første 20 årene øker kalsiuminnholdet i skjelettet rundt 40 ganger. Hele denne mengden må tilføres gjennom kosten.

Skjelettet fungerer som en kalsiumreserve. Omtrent 90 % er lagret i skjelettet og er under stadig utskifting. Fullstendig utskifting tar 1-2 år hos barn og 10- 12 år hos voksne. Kroppen har en enestående evne til å regulere kalsiumabsorpsjonen og omsetningen.


Kalsium i kosten

Melk og ost er særlige rike kilder til kalsium. I det norske kostholdet kommer ca. 80 % av kostens totale kalsiuminnhold fra melk og meieriprodukter. Lettmelk og skummet melk gir like mye kalsium som helmelk, og magre oster gir litt mer kalsium enn fete oster. De aller fleste matvarer inneholder noe kalsium, men det kan være vanskelig å dekke behovet uten melk. ½ liter melk pr. dag (2-3 glass) dekker nesten hele det anbefalte inntaket for barn og voksne menn, mens ¾ liter (3-4 glass) må til for ungdom og voksne kvinner. 60 g gulost (ca. 6 osteskiver med høvel) kan helt eller delvis erstatte melken for barn og voksne. De fleste bruker en kombinasjon av melk og ost som gjør at de får dekket sitt behov for kalsium.


Absorpsjon av kalsium

Mennesket har stor evne til å tilpasse seg kalsiuminnholdet i maten. Hvor mye kalsium som blir absorbert i tarmen avhenger i stor grad av hvor mye kalsium det er i dagligkosten. Ved rikelig tilførsel blir bare 20-30 % absorbert. Resten utskilles med avføringen. Dersom maten bidrar med for lite kalsium, kan 70 % eller mer av kalsiumet absorberes.

Det er svært, svært skjelden med overdose av kalsium. Fordi mye av det uansett ikke absorberes av kroppen og går ut med avføringen, - OG fordi vi som er i ketose, skyller ut en del gjennom all vanndrikkingen/tissingen vår. Vi trenger som regel tilskudd på grunn av det !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-03-05, 21:01   #17
Amica
Seniormedlem
 
Amica sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 2.499
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Åååh, blandet jeg igjen Sorry.

__________________
Vi slanker oss sammen! Hårek og Amicas journal
Styrer litt for meg selv or tida
-
noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 18-03-05, 23:41   #18
Daizy
Seniormedlem
 
Daizy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 46
Innlegg: 3.162
Daizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt av

Takk for svar Nille Da blir det ikke tilskudd på meg

__________________

17/11 = 30 kg lost = Jeg er i mål!!!
~3-5 kg "ønskekilo" igjen~
Daizy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo à la Atkins Svar med sitat
Gammel 19-03-05, 00:06   #19
rsy
Medlem
 
rsy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 44
Innlegg: 170
rsy har en fantastisk aura rundt segrsy har en fantastisk aura rundt seg

Jeg har intrykk av at noen her har hatt mer eller mindre "problemer" medå få
kalium-tilskudd på apoteket. Hvorfor egentlig? På hvilken måte er kalium skadelig hvis
kroppen har "nok" ?

RSy

__________________
RSy
rsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: RSy @ AtKiNs Svar med sitat
Gammel 19-03-05, 15:51   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av rsy

Jeg har intrykk av at noen her har hatt mer eller mindre "problemer" medå få
kalium-tilskudd på apoteket. Hvorfor egentlig? På hvilken måte er kalium skadelig hvis
kroppen har "nok" ?

RSy

Hvis kroppen har nok vil det skilles ut gjennom nyrene. Og siden Kaleriod 750 mg er depottabletter som skiller ut litt om gangen over 12 timer forstår jeg heller ikke problemet. Men siden det kan vær mange her som tar medikamenter og kanskje har sykdomsbilder vi ikke kjenner føler jeg at det iallefall er best å anbefale et legebesøk om man vil ta mer enn det Atkins anbefaler.

Kalium i store mengder (overdose) er farlig pga elektrolyttforstyrrelser, hypokalemi hos eldre pasienter med hjerte- og leversvikt. På sykehjem gis kalium intavenøst og da er det mye lettere å gi overdose. En sykesøster jeg snakket med sa at overdose intravenøst kunne medføre hjertesvikt - derfor var de opplært til å være forsiktige.

Fra Felleskatalogen om bivirkninger:
Svimmelhet, hodepine. Metabolske: Hypokalemi, hypokloremi, forhøyede serumurinsyreverdier. Redusert karbohydrattoleranse. Mindre hyppige: Hud: Hudutslett. Sirkulatoriske: Postural hypotensjon. Øvrige: Økt urinutskillelse av magnesium, hyperkalsemi.

Hadde det vært så farlig som enkelte på apotekene vil ha det til ville det ikke vært reseptfritt heller..... Og husk at overdose er snakk om adskillig mer enn et par gram i døgnet !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kalium HP Kosttilskudd 12 12-01-07 23:32
Husk Kalium Maz Kosttilskudd 21 09-05-06 13:56
Hvilke vitamintilskudd trenger man? mofe Kosttilskudd 14 17-03-05 00:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no