Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Gode lavkarbokilder til jern

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-10-11, 17:07   #1
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Gode lavkarbokilder til jern

Mitt største problem i lavkarbodietten er å få i meg nok jern. Det går bare ikke, og det irriterer meg fælt.

Har lest litt og fått med meg at de beste kildene er jern fra kjøtt, f.eks. lever og annen innmat. Jeg spiser leverpostei, men det er grenser på hvor mye leverpostei man skal trykke i seg da, og det gir fortsatt ikke nok jern. Og jeg har ikke lyst til å spise haugevis med kjøtt.

Så, hvilke matvarer har en veldig høy mengde jern, og samtidig inneholder greie mengder karbohydrater?

  Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 17:27   #2
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Trodde alt rødt kjøtt var ganske rikt på jern jeg? Det er i blodet (hemoglobinet) jernlageret vårt er vel?
Lungemos er forresten veldig godt

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 17:37   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Hei,
Litt klipp&lim fra nettet, det finnes masse info om du gidder å google…

Iflg Forbrukerportalen
Mat som er gode jernkilder, er for eksempel rent kjøtt, inkludert blod og innmat, kornvarer og grønne grønnsaker. Jern fra vegetabilske matvarer utnytter kroppen best med hjelp fra C-vitamin.

Iflg. Bama
Topp fem på jern innen grønnsaker (per 100 g):
Kruspersille: 2,5 mg
Hvitløk: 1,9 mg
Grønnkål: 1,7 mg
Rosenkål: 1,3 mg
Grønne bønner: 1,2 mg


Like viktig er å huske på at:
Te, kaffe og melk virker feks. hemmende, mens mat som inneholder mye C-vitamin fremmer opptaket av jern.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 17:39   #4
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Det trodde jeg og, men jeg vet ikke.. Spiser man 100 gram flatbiff av storfe får man kun i seg rundt 12% av den daglige anbefalte dosen. Og visse typer svinekjøtt inneholder mye mindre, pinlig lite faktisk!

Lungemos skal tittes nærmere på

  Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 18:11   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Stekt lever med løk ern god mat.

Sørg ellers for å få i deg c-vitaminer til samme måltid. C-vitaminet forbedrer jernopptaket som arnakristin skriver. Ellers kan sykdom også være årsak til lavt jern.
Andre grønnsakskilder til jern er blant annet spinat og rødbeter. Men jern fra grønnsaker er vanskeligere tilgjengelig for kroppen enn jern fra dyr.

Om du må ty til jerntabletter så prøv gevita-jern eller andre aminojerntyper. Disse tas lettes opp, uten magebesvær.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 10:39   #6
josephin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 8
josephin er på en erverdig vei

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Jeg har tenkt på å skrive et tilsvarende innlegg selv. Jeg har ikke fått påvist lave jernlagre, men lurer på om jeg strever med å få i meg nok. Jeg ser bl.a. fra diett.no at jeg nok havner litt lavt ut på jern.

Jeg spiser ikke mye rødt kjøtt, så det er begrenset hva jeg får i meg av jern derfra. Innmat utgår helt. Brokkoli gir litt, og det spiser jeg en del av, men ikke nok til å dekke jernbehovet mitt.

Men et lite søk gir meg dette (pr 100 g):
Knuste linfrø: 8,2 mg
Cashewnøtter 6,2 mg
Sesamfrø med skall: 14,6 mg
Spinat: 4,5 mg
Brokkolli: 0,6 mg
Hvetekli: 12,9 mg
Havrekli: 5 mg
Valnøtter: 2,9 mg
Hvordan er det med kli? Vi kan spise det, ikke sant?

Enkelte av disse matvarene spiser jeg litt av, sa det står kanskje ikke så ille til allikevel. Men store mengder spiser man jo uansett ikke av dette.

Sesamfrø med skall er supert da, det inneholder også masse kalsium. Det visste jeg fra før, men at det også innholder mye jern visste jeg ikke.

josephin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 11:44   #7
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Arnakristin, jeg har giddet å Google altså. Men synes ikke det var like enkelt å finne de beste kildene for oss på lavkarbo.

Det med te og kaffe var jeg derimot ikke klar over. Gjelder det all te? Te kan jo være laget av så mangt, innimellom sliter jeg med å forstå at man kan slenge alle typer te i samme kategori. Svart koffeinte er jo noe helt annet enn f.eks. nype-te eller grønn te?

Smgj: Stekt lever, må man kjøpe lever fra ferskvaredisk da eller? Jeg har så pinlig lite erfaring med slikt, spiser liksom bare kjøttdeig eller en sjelden gang billige kjøttstykker fra frysedisken

Skal også bli flinkere til å t C-vitaminpulver sammen med jernmaten.
Jeg tar forresten jerntabletter nå siden jeg mistenker at jeg spiser for lite, men sist jeg sjekket meg hos legen fant han ingenting. Men igjen, da hadde jeg jo bare gått 3 uker på lavkarbo. Er usikker på hva slags type jern det er i dem, det skal jeg sjekke når jeg kommer hjem.

josephin: Kjekk liste! Er det slik at knuste linfrø bør spises i moderate mengder pga blåsyren? Og sesamfrø har jeg bare liggende uten skall, så kjipt Men om det stemmer at hvetekli inneholder såpass mye jern så er det supert, for det bruker jeg jo i knekkebrød! For ja, hvetekli går an å bruke på lavkarbodiett Så dette skal jeg undersøke nærmere. Litt kjedelig at hvetekli er såpass lett da, når jeg tenker meg om er det ikke sikkert at den mengden jeg bruker i knekkebrøene gir så stort utslag. Skal regne på det senere Er forresten Nannahs knekkebrød jeg pleier å lage.

  Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 14:05   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Opprinnelig lagt inn av Tonje!, her.

Smgj: Stekt lever, må man kjøpe lever fra ferskvaredisk da eller? Jeg har så pinlig lite erfaring med slikt, spiser liksom bare kjøttdeig eller en sjelden gang billige kjøttstykker fra frysedisken

Lever er faktisk veldig billig mat. Jeg finner storfelever i frysedisken på REMA, men jeg liker kyllinglever best. Storfelever er noe sterkere på smak. Til gjengjeld inneholder den mer jern da. Kyllinglever har jeg ikke sett etter/funnet i norge. Den kjøper jeg i sverige. 20svenske kr for en halvkilo, mener jeg å huske... Det er til 2-3 måltider for meg.
Man steker løk i litt godt smør og tilsetter lever i biter. Den bør ikke brunes til skosåle, men litt utvendig, som biff. Den er ferdig idet som rosafargen forsvinner fra midten. Godt med brun saus, og blomkålris til. (Og jeg var levernovise i fjor... Det går fort over. )

Men du trenger jo ikke å spise stekt lever om du ikke liker det - spis i stedet leverpostei.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 15:09   #9
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Skal absolutt undersøke dette med lever nærmere smgj, det kan være en god løsning Jeg tror ikke jeg har smakt ren lever før, men jeg er veldig lite kresen i matveien, og synes ikke tanken på å spise verken lunger eller lever er ekkel. Så skal se hva jeg finner.

I følge næringsinnhold.no virker det som at det er omtrent like mye jern i lever som i leverpostei, men igjen, leverpostei inneholder jo også sikkert mere karbohydrater og er ikke noe man bør spise MYE av. Ren lever er jo mer rent kjøtt. Men jeg forstår ikke helt hvorfor næringsinnhold.no mener at lever av f.eks. storfe inneholder 3,5 gram karbohydrater per 100 gram? Trodde ikke noe fra dyr skulle inneholde karbohydrater jeg, med mindre det var tilsatt saker og ting?

Skal forresten også se nærmere på lungemos. Husker vi hadde det til middag flere ganger da jeg var liten.


Sist redigert av Bokhylle : 17-10-11 kl 16:05.
  Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 15:24   #10
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Opprinnelig lagt inn av Tonje!, her.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor næringsinnhold.no mener at lever av f.eks. storfe inneholder 3,5 gram karbohydrater per 100 gram? Trodde ikke noe fra dyr skulle inneholde karbohydrater jeg, med mindre det var tilsatt saker og ting?

Kan det være dette glukagonlageret i leveren?

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 15:36   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Opprinnelig lagt inn av amritam, her.

Kan det være dette glukagonlageret i leveren?

Det er et sabla godt forslag. Det er så godt at jeg tror det må være riktig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 16:07   #12
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Opprinnelig lagt inn av amritam, her.

Kan det være dette glukagonlageret i leveren?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det er et sabla godt forslag. Det er så godt at jeg tror det må være riktig.

Ja, det kan jo absolutt være årsaken! Hva tenker dere om den type karbohydrater da, er de av den "treige" og sunne typen?

  Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 17:00   #13
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Opprinnelig lagt inn av Tonje!, her.

Ja, det kan jo absolutt være årsaken! Hva tenker dere om den type karbohydrater da, er de av den "treige" og sunne typen?

Ja, i hvert fall hvis det er snakk om glykogenlageret (Glukagon er et hormon)
Glykogen er lange forgrendede kjeder av glukosemolekyler, altså et polysakkarid, så det bør jo nødvendigvis være en "tregere" karbohydrattype enn mono- og disakkarider

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 18:14   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Opprinnelig lagt inn av Tonje!, her.

Skal absolutt undersøke dette med lever nærmere smgj, det kan være en god løsning Jeg tror ikke jeg har smakt ren lever før, men jeg er veldig lite kresen i matveien, og synes ikke tanken på å spise verken lunger eller lever er ekkel. Så skal se hva jeg finner.

I følge næringsinnhold.no virker det som at det er omtrent like mye jern i lever som i leverpostei, men igjen, leverpostei inneholder jo også sikkert mere karbohydrater og er ikke noe man bør spise MYE av. Ren lever er jo mer rent kjøtt. Men jeg forstår ikke helt hvorfor næringsinnhold.no mener at lever av f.eks. storfe inneholder 3,5 gram karbohydrater per 100 gram? Trodde ikke noe fra dyr skulle inneholde karbohydrater jeg, med mindre det var tilsatt saker og ting?

Skal forresten også se nærmere på lungemos. Husker vi hadde det til middag flere ganger da jeg var liten.

Prøv å lage leverpostei selv. Det er veldig godt og du vet hva som er oppi. Oooog lett og lage. Pleide lage det før, så jeg burde kanskje gjøre det igjen?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 18:24   #15
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Dersom du ikke har noen store problemer med dette kan jeg anbefale linfrø (knuste) f.eks microknekkebrød. Ellers har jeg hørt at det er de grønneste grønnsakene som inneholder mest jern.Hvis du sliter med symptomer på jernmangel kan det være greit å gå til legen og få det undersøkt. Dersom du har svært lite jern er det nesten umulig å få det normalt igjen uten tilskudd. Som legen sa da min mor manglet jern og hun ville spise kruspersille: "Ja, da må du spise en full bærepose hver dag!"

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 01:07   #16
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gode lavkarbokilder til jern

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Ja, i hvert fall hvis det er snakk om glykogenlageret (Glukagon er et hormon)
Glykogen er lange forgrendede kjeder av glukosemolekyler, altså et polysakkarid, så det bør jo nødvendigvis være en "tregere" karbohydrattype enn mono- og disakkarider

Ja, beklager mitt dyslektiske øyeblikk der. Takk for oppklaringen!

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jern, hvor mye jern skal et barn ha i seg? Imp Generell ernæringsdebatt 8 28-03-08 11:16
Jern? Bambino Spørsmål og svar 1 11-02-07 22:44
jern kate Kosttilskudd 4 29-05-06 13:19
jern Tidl. medlem Atkins kosthold 11 21-02-06 21:44
ekstra jern??? dingpot Induksjonen 1 22-10-04 22:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no