Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-01-12, 10:25   #1
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Hvor mange gram kh.? Nå tenker jeg ikke på ketolysekuren, men som mat som medisin for bl.a. epilepsi.
Jeg har aldri tenkt over at jeg kanskje per definisjon spiser ketogent livet ut, men oppdaget at bl.a. Fedon definerer kost under 30 g kh. for ketogent... Stemmer dette? Jeg får ihvertfall 6 % av energien fra kh., er det ketogent? Jeg er anbefalt å få til en ketogen livsstil livet ut, og tilstreber dette.
Setter stor pris på hjelp og innspill.
Det blir en stor omveltning, og jeg tar imot tips og triks med åpne armer!
Jeg merker effektene....

Vil med samme slengen si dere: Riktig godt nytt år!

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:31   #2
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Dette kan variere veldig fra person til person, så dette er noe hver enkelt må prøve seg frem til. Å starte på 20 gram KH per dag er et greit utgangspunkt. Her vil de aller fleste være i ketose. Så kan du eventuelt begynne å øke litt etterhvert for å finne hvor akkurat din grense går, eller du kan holde deg rundt 20 kh om du trives med det.

Selv merker jeg at når jeg har spist ketogent lenge så kan jeg godt ligge endel høyere på karbene en liten periode uten å falle ut. Men om jeg bare har vært i ketose en kort stund så er det ikke så mye ekstra som skal til. Jeg er forøvrig i ketose på rundt 25-30 gr. KH, men jeg har ikke sjekket hvor høyt min grense går.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 10:34   #3
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Takk, Cyan !

Jeg lurte egentlig også litt på dette. Men atte du ? Er det ikke litt vanskelig å finne ut hva som er ens egen grense ? Jeg har ikke særlige ubehag når jeg går inn i ketosen, - og har derfor vanskeligheter med å finne ut når jeg ER der og når jeg eventuelt er 'ute' av den. . .

Kanskje jeg ikke har vært ute i det hele tatt, forresten ? Men jeg HAR jo skeiet ut med et kakestykke og to et par ganger, da . . .

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 12:28   #4
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Dette kan variere veldig fra person til person, så dette er noe hver enkelt må prøve seg frem til. Å starte på 20 gram KH per dag er et greit utgangspunkt. Her vil de aller fleste være i ketose. Så kan du eventuelt begynne å øke litt etterhvert for å finne hvor akkurat din grense går, eller du kan holde deg rundt 20 kh om du trives med det.

Selv merker jeg at når jeg har spist ketogent lenge så kan jeg godt ligge endel høyere på karbene en liten periode uten å falle ut. Men om jeg bare har vært i ketose en kort stund så er det ikke så mye ekstra som skal til. Jeg er forøvrig i ketose på rundt 25-30 gr. KH, men jeg har ikke sjekket hvor høyt min grense går.

Hvordan skal jeg prøve meg fram for å finne grensen? Skal jeg kjøpe ketosticks? Hvis, ja: Når er det best å benytte de for å teste seg best mulig fram?

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 13:03   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Opprinnelig lagt inn av Gaupe, her.

Hvordan skal jeg prøve meg fram for å finne grensen? Skal jeg kjøpe ketosticks? Hvis, ja: Når er det best å benytte de for å teste seg best mulig fram?

Det er igjen også individuelt. Du kan være en av de som kjenner det på kroppen om du er i ketose eller du kan være som Antoinette som ikke kjenner det. Ketosesticks kan helt klart være et fint hjelpemiddel. Jeg bruker det sjeldent, for jeg "bare vet" når jeg er i ketose uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor, men jeg har en boks liggende og tester innimellom bare for å få bekreftet at jeg er/ikke er i ketose.

Jeg personlig er ikke fan av testemanien som mange har. Det viktigste er jo å kjenne på kroppen hvordan den har det, og om man har det bra og får de resultatene man (realistisk sett) forventer så ser ikke jeg poenget med å tisse på denne sticksen i tide og utide. Men mange syns jo det er morsomt og motiverende å følge med på den måten, så det får bli opp til hver enkelt For å få mest korrekt resultat tester man på kvelden 2 timer etter siste måltid. Utslag er utslag. Om man får veldig mørk farge kan det være tegn på at man drikker for lite og om man får veldig lys farge kan det være fordi man drikker mye.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 16:22   #6
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Det er igjen også individuelt. Du kan være en av de som kjenner det på kroppen om du er i ketose eller du kan være som Antoinette som ikke kjenner det. Ketosesticks kan helt klart være et fint hjelpemiddel. Jeg bruker det sjeldent, for jeg "bare vet" når jeg er i ketose uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor, men jeg har en boks liggende og tester innimellom bare for å få bekreftet at jeg er/ikke er i ketose.

Jeg personlig er ikke fan av testemanien som mange har. Det viktigste er jo å kjenne på kroppen hvordan den har det, og om man har det bra og får de resultatene man (realistisk sett) forventer så ser ikke jeg poenget med å tisse på denne sticksen i tide og utide. Men mange syns jo det er morsomt og motiverende å følge med på den måten, så det får bli opp til hver enkelt For å få mest korrekt resultat tester man på kvelden 2 timer etter siste måltid. Utslag er utslag. Om man får veldig mørk farge kan det være tegn på at man drikker for lite og om man får veldig lys farge kan det være fordi man drikker mye.

Takk for svar!
Jeg legger meg på 25 g kh om dagen. Da har jeg ihvertfall 5 % av energien fra karbohydrater, og jeg velger å se hvordan det går da.

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 16:35   #7
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Jeg er veldig enig med Cyan, å teste på stix kan være et ok hjelpemiddel i starten, men man må jo kjenne på kroppen/ se på vekten hva som funker eller ikke. For min egen del merker jeg ikke om jeg går ut/ inn av ketose, men det viktigste for meg er å spise ren, naturlig sunn mat, og ha det bra med kroppen min.

Her var et greit blogg-innlegg fra en av brukerene her inne.

http://www.friskogfunksjonell.no/ket...r-ketoacidose/

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 16:41   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Jeg merker veldig tydelig når kroppen min går inn i ketose. Samma symptomene hver gang, selvom det ikke er noe ille. Jeg går veldig mye inn og ut da. Det skjer hvis jeg holder meg rundt 40 kh i flere dager, her.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 17:21   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Hva er symptomene da?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 17:35   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor går grensen til ketogent kosthold?

En hodepine jeg aldri har lik ellers, murringer i leggene og dehydrering.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 17:55   #11
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Jeg må ligge under 15 g karber for å være i ketose. Og jeg har ubehag når jeg går inn i ketose, veldig hodepine og verking i alle ledd. Gemalen er i ketose sjøl om han spiser 30 - 35 g karber. Det er urettferdig syns jeg.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 18:03   #12
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Opprinnelig lagt inn av sistegang, her.

Jeg må ligge under 15 g karber for å være i ketose. Og jeg har ubehag når jeg går inn i ketose, veldig hodepine og verking i alle ledd. Gemalen er i ketose sjøl om han spiser 30 - 35 g karber. Det er urettferdig syns jeg.

Mannfolk har fordeler hele veien! De går fortere ned i vekt også

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 22:08   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

En hodepine jeg aldri har lik ellers, murringer i leggene og dehydrering.

Hm, kanskje det er derfor jeg også har hodepine innimellom da? Jeg ligger på 50 g til 70 karbo dgl, kanskje jeg vipper inn og ut?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 22:17   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Hm, kanskje det er derfor jeg også har hodepine innimellom da? Jeg ligger på 50 g til 70 karbo dgl, kanskje jeg vipper inn og ut?

Kanskje, kanskje ikke. Tok en stund før jeg så sammenhengen, men nå er det ingen tvil.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 22:20   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor går grensen til ketogent kosthold?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Kanskje, kanskje ikke. Tok en stund før jeg så sammenhengen, men nå er det ingen tvil.

Da kan jeg ihvertfall ha det i tankene og kanskje finne min grense. Det hadde jo vært fint å visst den. Takk skal du ha.Jeg har merket at jeg blir bare mer sulten når jeg ligger litt høyt på karbo, det sier jo at jeg er ute av ketose ifølge andres mening og merking av å gå ut av ketose her inne.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
P-piller og ketogent kosthold Rikkem0r Spørsmål og svar 12 12-08-11 12:21
Savner ketogent kosthold Nero Dr Lindbergs 25 30-05-11 09:07
Litt forvirra - utholdenhet og ketogent kosthold indi Trening 6 15-03-10 10:55
Erfaring med ketogent kosthold og utholdenhetstrening/håndball achillea Trening 7 15-02-10 21:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no