Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavglykemisk vs lavkarbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-12, 19:06   #1
MarenM
Juniormedlem
 
MarenM sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergen.
Alder: 37
Innlegg: 27
MarenM er på en erverdig vei

Lavglykemisk vs lavkarbo?

Jeg trodde jeg hadde skjønt det med lav GI og lite karbohydrater.
Jeg klarte å tenke at Lav GI = Lite karbohydrater. Men etterhvert som jeg leser blir jeg bare mer forvirret. Fullkornspasta med mye karbohydrater kan ha lav GI? Hvordan ser man på innholdfortegnelsene på pakningene at de har høy GI, da? Så da kan jeg faktisk sitte å spise lavkarbomat og risikere at jeg spiser noe som har dårlig innvirkning på blodsukkeret mitt? Eller?

Trenger å få det forklart som om jeg bare var 5 år.

MarenM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberal lavkarbo, stabilt blodsukker og glutenfritt. Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 19:24   #2
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Lavglykemisk vs lavkarbo?

Det står ingenting om GI i ingredienslister, dessverre. Jeg husker ikke den ordentl
ige definisjonen, men GI handler om hvor raskt blodsukkeret ditt vil stige av matvaren. Spiser du veldig lite karbohydrater er det neppe et problem uansett.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 19:29   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Lavglykemisk vs lavkarbo?

De aller, aller fleste som lever lavkarbo spiser matvarer som har svært lite karbohydrater. Da vet man at karbohydratene i utgangspunktet ikke får blodsukkeret til og stige.
Når det gjelder glykemisk indeks, så står dette vanligvis ikke på matvarene; dette må man lære, f.eks. fra Fedon eller GI-tabeller.
Jeg spiser f.eks en hel del bønner og linser selv om de har mye karbohydrater. Men når jeg spiser dem, alltid sammen med fett, fører de ikke til at blodsukkeret stiger fort. Karbohydratene slippes langsomt ut i blodet og bruker lang tid på og bli borte, men jeg kan altså spise dem som diabetiker, uten at blodsukkeret mitt flyr i taket.
Man kan også f.eks. tilføre linfrø, solsikkekjerner, etc. til en brøddeig for og senke den glykemiske indeksen, altså hvor fort karbohydratene slippes ut i blodstrømmen.
Glykemisk indeks kan man enten lese seg til, eller man kan måle blodsukkeret jevnlig for og finne ut hvordan blodsukkeret reagerer på maten.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 20:06   #4
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Lavglykemisk vs lavkarbo?

En appelsin vil for eksempel ha høyere GI når den er presset til juice, selv om mengden karbohydrater er likt. Og syre vil senke GI'en i et måltid, Fedon anbefaler gjerne en sitronsprut over både kjøtt og fisk.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 20:32   #5
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Lavglykemisk vs lavkarbo?

Generellt er mat med lav GI = ubearbeidet mat som ikke smaker søtt.
Dvs hele korn, hele frø, hele grønnsaker osv.
Mat med høy GI = naturlig søt mat som frukt og til dels bær og godt bearbeidede matvarer som fint mel, særlig det uten kli, sukker og ferdigprodukter som er laget av dette.

Kroppen bruker energi på å male kornet selv og det meste av skall (fiber) kommer ut igjen i andre enden. Om vi spiser mest mulig ubearbeidet mat, vil kroppen bruke mye energi på å bryte det ned til de molekylene den faktisk kan bruke. Spiser du rent sukker, trenger det bare å løses i vann før det kan gå rett inn i cellene og kroppen får alle energien helt gratis.

Derfor blir vi fortere tjukke av masse mat med høy GI enn mat med lav GI..., men det har egentlig ikke så mye med lavkarbo å gjøre....
Men om du absolutt skal spise matvarer med mye KH i så er de med lav GI absolutt å foretrekke

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 15:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 20:05
Lavglykemisk burger kommer til Norge! Fedonisten Nyheter / media 25 30-04-05 16:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no