Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Melkeproteiner = synderen?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-11, 20:22   #1
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Melkeproteiner = synderen?

Nå har jeg holdt på med lavkarbo i en årrekke, men etter å ha mistet 10 kg +/- 2-3 kg har vekten stått stille.
Den går litt opp i feriene og ned igjen mellom, men stopper på samme sted.
Selv etter lange perioder på null karbohydrater har vekten stått mer eller mindre stille.
Blodtrykket mitt holder seg også jevnt høyt, jeg hadde håpet dette ville reduseres noe, men det har ikke skjedd stort enda.

Jeg tror jeg kan ha funnet ut årsaken eller årsakene selv.

1. Jeg har spist mye proteiner i form av kjøtt og ost (Norwegia og Jarlsberg)
2. Det spekuleres i om melkeprotein i seg selv kan heve blodsukkeret mer enn vanlige proteiner fra kjøtt, og siden jeg spiste ca. noen hundre gram ost pr. dag blir det jo mye melkeprotein.

Nå har jeg kuttet ut melkeprodukter helt og holdent, med unntak av en fløteskvett for å lage litt saus, inkludert mer grønnsaker og etter litt over en uke ser vekten ut til å løsne litt. 2 kg er borte

Kan det være så enkelt som at melkeproteinet er synderen?

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 20:34   #2
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Jepp....det er mange som forteller at de ikke tåler meieriprodukter her inne....
Det er visstnok en kjent partystopper....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 20:43   #3
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Melkeproteiner = synderen?

En ting jeg merket med en gang jeg gikk over til lavkarbo var at magen min roet seg ned, sluttet å få vondt og halsbrannen forsvant.

Men jeg har aldri reagert merkbart på ost, men ved nærmere ettertanke føler jeg meg egentlig bedre uten.
Men det er vanskelig å sette fingeren på det

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:05   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Øker proteiner vanligvis blodsukkeret?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:11   #5
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Jeg har fått inntrykket at store mengder proteiner gjør det, men at melkeproteinet gjør det uansett.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:16   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Det er ikke alle som har evne til å spalte melkeprotein, på grunn av manglende enzymer i kroppen. Jeg er en av de . Ikke bare får jeg vondt i magen, og vekta stopper opp, ost i en viss mengde gir meg flassende og sviende utslett i ansiktet, veldig lite ålreit!
Om proteinet ikke kan spaltes på vanlig måte, så antar jeg at det blir omgjort til glukose i stedet for, uten at jeg vet sikkert.
Jeg ville ellers ha bytta ut fløten med seterrømme/creme fraiche, fordi syrninga i de visstnok skal gjøre det lettere å fordøye.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:22   #7
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Skal bytte ut fløten med rømme neste gang jeg lager saus. Takk for tipset

Det at melkeproteinet muligens blir til glukose ville kunne forklare at jeg har hatt trøbbel med å komme inn i ketose, selv på null karber.
Og hvis jeg skulle komme inn i ketose, gikk jeg veldig lett ut igjen.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:44   #8
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Jeg ble allergisk. Man får ikke til erstatningsmat uten melk, så da blir det ren god mat! Min mat er en ingrediens pluss salt og krydder.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:47   #9
Linda69
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Jæren
Innlegg: 30
Linda69 er på en erverdig vei

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Kanskje jeg også skal prøve å kutte melkeproduktene. Jeg har vært 21 dager i ketose, kun gått ned et kilo. startet uten melkeprodkter da gikk jeg ned 2 kg på en uke etter det opp et kg og står fast der. Kan det være andre ting?? er det vanlig å stå fast en stund??

Linda69 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:49   #10
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Kommer an på hvor du var og hvor du skal!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:50   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Ja, det er vanlig å stå fast en stund.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 21:58   #12
Linda69
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Jæren
Innlegg: 30
Linda69 er på en erverdig vei

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Jeg begynte på 78.5 skal ned i 55-60 ca. Jeg gikk på steinalderdietten da gikk jeg ned 16 kg på 20 uker, hadde vel forventet det samme her, men da spiste jeg ikke så mye fett og aldri et eneste melkeprodukt. Jeg skal prøve uten melkeprodukter nå og se hva som skjer

Linda69 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:02   #13
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Annika Dahlqvist nevner det i bloggen sin:

Sitat:

Infogas 060916. Jag har fått ganska många rapporter från personer som haft svårt att gå ner i vikt med intag av mjölkprodukter. Det påstås att mjölkprodukterna orsakar frisättning av insulin, och att det inte är mjölksockret, laktosen, utan mjölkproteinet som har denna insulinfrisättande egenskap. Högt insulinindex, II.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistan...t_att_gå_ner_i

Jeg visste jeg hadde lest noe om det ett eller annet sted. Etter flittig søking, nærmest snublet jeg over dette


Sist redigert av Dexter : 30-01-11 kl 22:09.
Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:08   #14
Linda69
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Jæren
Innlegg: 30
Linda69 er på en erverdig vei

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Takk Da var mangen av godene i denne dietten borte men heldigvis en god del igjen

Linda69 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:39   #15
Tinkiwinki
Medlem
 
Tinkiwinki sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 83
Tinkiwinki er på en erverdig vei

Sv: Melkeproteiner = synderen?

hmmmm, fikk virkelig noe å tenke på nå

hjelper det å kutte ut litt, eller må alt av melkeprotein bort, hvis det skall ha noen effekt? Jeg har ikke merket noe problem med dette - men er greit å vite, itilfelle det skulle stagnere en gang

__________________


Tinkiwinki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 08:08   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Dette er veldig individuelt, altså, og jeg for min del, om jeg hadde tålt meieriprodukter (har i grunn aldri tålt vanlig melk, f.eks) så hadde jeg spist ost og mat med fløte i med den største glede, så om det beriker kostholdet, ikke kutt det ut med mindre dere har en skjellig grunn til det . Matglede er viktig! Med det sagt er det ikke bra å fråtse i noe, så man må jo ikke pøse på med fløte og ost!

Ellers skal visstnok dette fungere (jeg tenker på for min egen del til litt nødssituasjoner), bare synd det er så innmari dyrt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 13:15   #17
Tinkiwinki
Medlem
 
Tinkiwinki sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 83
Tinkiwinki er på en erverdig vei

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Ja det er sant, matglede er viktig - iværtfall når man har et begrenset utvalg !
Skal ikke kutte ut noe enda, men greit å vite

elsker dette forumet, har lært så mye av så mange flinke folk

__________________


Tinkiwinki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:16   #18
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Hmm det er litt merkelig, men jeg føler et slags sug etter ost nå som jeg har kuttet ut ost og egentlig alt med melk i.
Nesten som da jeg gikk over på lavkarbo første gangen. Da ville jo kroppen ha sukkeret sitt, naturlig nok. Det var jo det eneste den kjente til.

Kan melkeproteinet virkelig påvirke meg så markant? I såfall er det jo ikke rart vekten og blodtrykket har stått stort sett rolig den siste tiden/årene

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:43   #19
Savagedlight
Medlem
 
Savagedlight sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 74
Savagedlight er på en erverdig vei

Re: Melkeproteiner = synderen?

Dexter: Sørg for at du får i deg nok kalsium & kalium. Det kan hende det er dette kroppen *egentlig* lengter etter.

__________________
Start: 17. Oktober, 2010.
Savagedlight er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:54   #20
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Det skyldes kanskje at ost er lettere fordøyelig enn kjøtt og fisk? Da må proteinpulver være enda verre. Det meste av det opptaes jo raskt.

Om man har insulinresistens må man vel være forsiktig med mye, som kaffe, meieriprodukter, frø, nøtter og kakao? Har du det trådstarter?

Du som kuttet ut ost og føler sug har kanskje behov for fett?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 23:00   #21
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Melkeproteiner = synderen?

I bloggen hennes står det også at for stort inntak av protein hever blodsukkeret. Og at en kvinne kan prøve å ligge på 1300 kcal om dagen.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 23:04   #22
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Jepp, holder på med saken

Jeg har etter litt forskning funnet ut at jeg har hatt rimelig lite kalium i kosten. Det jeg har fått i meg er hovedsakelig fra kjøttet jeg har spist. Det har blitt lite grønnsaker, desverre. (Jeg åt ost til istedet)
Men det er forandret nå, da jeg spiser grønnsaker til, samt rå gulrøtter er godt hvis man vil ha noe å tygge på mens man surfer rundt. (Inneholder mye kalium)
Planen er å få i seg de anbefalte 3-3,5 grammene hver dag, men skal regne litt mer på det i tilfelle det fremdeles blir for lite fra maten.

Kalsium tror jeg at jeg har nok av som det er, men jeg hadde nok heller magnesiummangel da jeg led av kramper i legger og problemer med å falle til ro når jeg la meg. Det ble verre da jeg tok kalsiumtilskudd, men ble borte da jeg tok magnesiumtilskudd.

Men siden jeg kutter ut ost/melk, kan det sikkert bli behov for å ta kalsium også etterhvert

Også prøver jeg selvsagt å få i meg masse fett i hvert måltid

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 23:32   #23
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

I bloggen hennes står det også at for stort inntak av protein hever blodsukkeret. Og at en kvinne kan prøve å ligge på 1300 kcal om dagen.

Hvilken blogg?
Og er det snakk om hvilken som helst kvinne i hvilken som helst størrelse og på hvilket som helst aktivitetsnivå? Om ikke: Et dårlig råd! Nå må folk slutte å anta at man helt uavhengig av diverse faktorer kan gi råd om direkte antall kalorier, altså!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 23:33   #24
Tinkiwinki
Medlem
 
Tinkiwinki sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 83
Tinkiwinki er på en erverdig vei

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hvilken blogg?
Og er det snakk om hvilken som helst kvinne i hvilken som helst størrelse og på hvilket som helst aktivitetsnivå? Om ikke: Et dårlig råd! Nå må folk slutte å anta at man helt uavhengig av diverse faktorer kan gi råd om direkte antall kalorier, altså!


hihi

__________________


Tinkiwinki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 14:19   #25
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Melkeproteiner = synderen?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hvilken blogg?
Og er det snakk om hvilken som helst kvinne i hvilken som helst størrelse og på hvilket som helst aktivitetsnivå? Om ikke: Et dårlig råd! Nå må folk slutte å anta at man helt uavhengig av diverse faktorer kan gi råd om direkte antall kalorier, altså!

Bloggen du selv linket til. Det er hun selv som skriver det. Jeg er enig i at å si et tall som skal gjelde for alle kvinner uansett høyde og kroppsbygning er ugrundig arbeid.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg har funnet synderen! Tropika Livets lyse side 12 15-12-10 08:42
Synderen straffer seg selv? silje21 Generell diskusjon 6 30-10-10 17:36
Kan spiralen være synderen? Tvilling82 Ketolysekuren 7 19-07-10 09:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no