Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Energiprosent og forholdstall?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-12-07, 00:58   #1
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Energiprosent og forholdstall?

Noen som kan forklare meg hvordan man finner ut forholdstallet mellom fett og andre næringsstoffer?
Jeg synes det står nokså dårlig forklart i boka til Skaldeman.

Eks. Han sier (på s.49) at hvis man spiser like mye fett som summen av proteiner og karber vil fettandelen ligge på rundt 70 energiprosent.
(Jeg ville nå tro at fettandelen da skulle ligge på 50%)

I dette tilfellet er ”Skaldemans forholdstall” 1:1. I en tabell (s. 54) står det bak forholdstallet 1:1: proteiner 20%, fett 70% og karber 5% (fordeling i energiprosent).

Da blir det vel egentlig to spørsmål: Hvordan beregnes ”energiprosent”?
Og hvordan beregner man dette forholdstallet?

Jeg har lyst til å følge oppskrifta til Skaldeman så nøyaktig som mulig, så det hadde vært fint om noen kunne ta seg tid til å svare på dette.

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 01:36   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Energiprosent og forholdstall ???

Skaldemann kan jeg ikke.

Men et gram fett har 9kcal, et gram protein eller karbo har 4.

Sitat:

Eks. Han sier (på s.49) at hvis man spiser like mye fett som summen av proteiner og karber vil fettandelen ligge på rundt 70 energiprosent.
(Jeg ville nå tro at fettandelen da skulle ligge på 50%)

Så like mye (si 10g) fett (=90kcal) som karbo+protein (=40kcal) gir 90/130*100= 69,2%. Så det stemmer jo!!!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 08:30   #3
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Energiprosent og forholdstall ???

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Skaldemann kan jeg ikke.

Men et gram fett har 9kcal, et gram protein eller karbo har 4. Så like mye (si 10g) fett (=90kcal) som karbo+protein (=40kcal) gir 90/130*100= 69,2%. Så det stemmer jo!!!

Takk for hjelpen og raskt svar!!!

Da er jeg med...

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 08:31   #4
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Energiprosent og forholdstall ???

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson, her.

Takk for hjelpen og raskt svar!!!

Da er jeg med...

jeg også ...

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 14:49   #5
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Energiprosent og forholdstall?

Skaldemans forholdstall har jeg aldri skjønt, men så er jeg tallmongo også da.

I begynnelsen brukte jeg programmet mat på data, og da skjønte jeg at fettandelen var vanskelig å få opp. Nå har jeg blitt vant til det og tar ting på øyemål.

Skaldemans forholdstall 1:1 ... er ikke det for de som vil holde vekten? Og... du kan vel ikke sammenligne kcalorier med fett og karbo? Det blir jo helt feil.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 18:07   #6
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Energiprosent og forholdstall?

Opprinnelig lagt inn av Rubens, her.

Skaldemans forholdstall har jeg aldri skjønt, men så er jeg tallmongo også da.

I begynnelsen brukte jeg programmet mat på data, og da skjønte jeg at fettandelen var vanskelig å få opp. Nå har jeg blitt vant til det og tar ting på øyemål.

Skaldemans forholdstall 1:1 ... er ikke det for de som vil holde vekten? Og... du kan vel ikke sammenligne kcalorier med fett og karbo? Det blir jo helt feil.

Han mener 1:1 er passe tempo når du er veldig overvektig, dvs i begynnelsen av kuren. Når du nærmer deg normalvekt går du sakte ned med forholdstallet 1:1.
Men det er jo etter hans kropp...

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 15:51   #7
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Energiprosent og forholdstall?

Sorry, trykkte på feil knapp.
Men som sagt, sliter med å forstå
Frokost i dag:

188 g bacon
2 egg (120g)

Kan noen sette opp reknestykket for meg ? ( Træg trønder sjø)
Mvh Grovsnus

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 20:48   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Energiprosent og forholdstall?

Opprinnelig lagt inn av Grovsnus, her.

Sorry, trykkte på feil knapp.
Men som sagt, sliter med å forstå
Frokost i dag

188 g bacon
2 egg (120g)

Kan noen sette opp reknestykket for meg ? ( Træg trønder sjø)
Mvh Grovsnus

Skjønner ikke helt hva dere stresser med jeg, men jeg bruker nå iallefall et amerikansk program som heter Fitday for utregning av næringsinnhold.

Med 2 stk medium egg og 188 gram bacon (da ikkemedregner smør eller stekefett utenom) får jeg følgende regnestykke:

434 kalorier (energi)

Av disse kaloriene består

35 gram av fett (313 kalorier) = 73 % av kaloriene (energiprosent)
1 gram av karbohydrater (6 kalorier) = 1% av kaloriene (energiprosent)
27 gram av protein (108 kalorier) = 25 % av kaloeriene (energiprosent)

Dessverre ikke helt på grammet da Fitday runder alt som er 0.5 og over opp tilnærmeste hele og alt som er 0.4 eller under ned til nærmeste hele. Det kan gjøre at det forsvinner et gram eller en prosent her og der.
Men jeg sitter ikke og regner ut aøt dette skjøl, det tar for lang tid. Da er det bedre med Fitday eller et program som gjør alt dette for deg !

.....eller ble dette en slags goddag mann økseskaft svar ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 22:01   #9
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill
Smile

Sv: Energiprosent og forholdstall?

takk for svar Nille, jo da nå blei det litt mere begripelig.

Stresset er at etter 4-5 mnd med Ketolyse så er jeg fortsatt jojo mellom 101 og 105. Drikker vann som en kamel , ca 3 ltr pr dag, gjerne litt mere. Før var det til nød et glass til middagen+ en kopp kaffe til hvert måltid. Føler at halvparten av tida tilbringes med snabben i handa, og fortsetter det slik må jeg skifte glidelås.
Turer går jeg og har en del bevegelse i jobben.

Nå kan jeg prøve formelen 75-20-5.
20=protein % ,
og jeg trenger ca 105 g protein om dagen. da skulle det være mulig å rekne seg fram til gr fett (og så prøve å kutte carber, ikke mere enn det som er i frokostegget)
Gjør det noe skade om en spiser FO RMYE fett??
Protein kan vel omdannes til carb, og da åpnes porten til fettlagret.
Men det er nå godt å "slanke" seg på slik mat da

Ha en fin dag
Mvh Grovsnus

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 23:16   #10
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Energiprosent og forholdstall?

Jeg tror ikke det går an å spise for mye fett på Skaldeman, så lenge forholdstallene blir bra. Du klarer ikke å spise for mye fett, og det blir ikke lagret som fett i kroppen din.

Fettet gjør deg mett, så det skal mye til for overspise. Kroppen tar opp det fettet den trenger, og resten kommer ut igjen "naturveien".

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 20:56   #11
nettan
Medlem
 
nettan sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Ålesund
Alder: 46
Innlegg: 386
nettan er ny på veien

Sv: Energiprosent og forholdstall?

Følger ikke de tallene jeg :P
Prøver bare få i meg fett til kjøttet så dropper jeg resten

__________________


nettan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 12:01   #12
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Energiprosent og forholdstall?

Har målt og veid (maten), he he.
Og finner ut at jeg ligger på 79,4 % fett
og 19.1 % protein
og 0,24 % carb (det er fra egg)

Men fremdeles ikke noe nedgang, men en svak oppgang.
var spådd en gang i tiden at jeg skulle bli en "Stor Mann", men hadde ikke tenkt det skulle bli på den måten :-)

Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 14:56   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Energiprosent og forholdstall?

Spiser du ikke grønnsaker i det hele tatt ?

Det er mange (de fleste faktisk) som trenger grønnsaker (og de titusenvis av enzymer disse gir) for å gå ned i vekt.

Selv om Skaldeman ekstreme versjonen uten grønnsaker funker for noen har det iallefall vist seg her inne at det nok er motsatt for de fleste !

Forskning (og bl. Atkins erfaringer fra over 70000 pasienter) har vist at et karboinntak på under rundt 20 gram pr dag ikke har noen synlig positiv effekt på vekttapet for det store flertallet. Om vekttapet stagnerer opplever mange at det komemr igang igjen når de øker karboinntaket - og da i form av grønnsaker. Fortrinnsvis grønnsaker som vokser over bakken i.h.t Skaldeman selv.

Det er iallefall verdt et forsøk ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 09:23   #14
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Energiprosent og forholdstall?

Ja ja Nille, får vel prøve det da. Har vert på Ketolysekuren i flere mnd uten å gå noe ned. Så da tenkte jeg at her er det bare å gå rått og brutalt tilverks.
Torkild anbefaler også ca 20 g carb pr dag. og han har jo prøvd denne kuren på mange.
Var litt artig herom dagen, sjekka Blodtypedietten. Og fant ut at jeg måtte være Erkebonden, IKKE kjøtt i detheletatt. Så den skal jeg ikke prøve.

Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no