Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Soyaolje til steking

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-06-06, 11:12   #1
MokkMokk
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2005
Alder: 49
Innlegg: 107
MokkMokk er ny på veien
Question

Soyaolje til steking

***

__________________


Sist redigert av MokkMokk : 26-03-10 kl 11:57.
MokkMokk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Atkins-ish Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 11:17   #2
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Soyaolje til steking

Kaldpresset sådann så..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 11:19   #3
MokkMokk
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2005
Alder: 49
Innlegg: 107
MokkMokk er ny på veien

Sv: Soyaolje til steking

Har bare vanlig jeg. Hvorfor kaldpresset?

__________________

MokkMokk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Atkins-ish Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 11:21   #4
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Soyaolje til steking

Sunnest..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 11:29   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Soyaolje til steking

Får man tak i kaldpresset soyaolje da? Har ikke sett det, tror jeg. Soyaolje er jo særdeles usunt også da, er vel en av de verste oljene man kan bruke. Hvorfor ikke olivenolje? Jeg kan ikke si jeg har kjent så mye lukt etter å ha STEKT i olivenolje?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 11:31   #6
MokkMokk
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2005
Alder: 49
Innlegg: 107
MokkMokk er ny på veien

Sv: Soyaolje til steking

Opprinnelig lagt inn av Iset

Får man tak i kaldpresset soyaolje da? Har ikke sett det, tror jeg. Soyaolje er jo særdeles usunt også da, er vel en av de verste oljene man kan bruke. Hvorfor ikke olivenolje? Jeg kan ikke si jeg har kjent så mye lukt etter å ha STEKT i olivenolje?

Jeg har olivenolje liggende, men HATER olivensmaken, og har litt angst for at den skal sette smak på maten. Men den gjør kanskje ikke det?

__________________

MokkMokk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Atkins-ish Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 11:36   #7
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Soyaolje til steking

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk

Jeg har olivenolje liggende, men HATER olivensmaken, og har litt angst for at den skal sette smak på maten. Men den gjør kanskje ikke det?

Rapsolje smaker ittno i maten. Og Olivenolje av den milde typen smaker heller ikke stort.. Du må lese på flaskene før du velger. Står det at den egner seg til baking og salater er den ok smaksmessig. Soyaolje bruker jeg aldri, nettopp pga smaken og lukta.. Og Iset har rett kaldpresset soyaolje eksisterer ikke.. Enda en grunn til å velge oliven eller raps i steden.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 11:39   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Soyaolje til steking

Jeg har stekt i olivenolje og kan ikke si jeg har kjent så mye smak nei... Og liker du ikke olivenoljesmaken har du nok kun smakt de ekle billige variantene. :P

Men som Fjonken sier så er rapsolje ganske nøytral, såfremt du velger et bra merke. Jeg kjøpte en billig på Rema og måtte kaste hele greia, den smakte grisebinge!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 11:58   #9
MokkMokk
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2005
Alder: 49
Innlegg: 107
MokkMokk er ny på veien

Sv: Soyaolje til steking

Det er oliven jeg ikke liker altså, selve frukten.
Eller er det egentlig en grønnsak? Et bær?

__________________

MokkMokk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Atkins-ish Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 12:09   #10
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Soyaolje til steking

Da ville jeg heller ha valgt å steke langsomt i ovnen, evt. å steke på mindre sterk varme i panna. Soyaolje er no' dritt...

  Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 12:14   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Soyaolje til steking

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk

Det er oliven jeg ikke liker altså, selve frukten.
Eller er det egentlig en grønnsak? Et bær?

Jeg liker heller ikke oliven, det smaker dritt. Men olivenolje er godt, det smaker annerledes, iallefall de dyre gode merkene.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 12:46   #12
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Soyaolje til steking

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg liker heller ikke oliven, Men olivenolje er godt, det smaker annerledes, iallefall de dyre gode merkene.

Samme her.

Jeg vil fraråde å bruke soyaolje fordi den er varmpresset, og fordi den har for mye omega 6. For mye omega 6 i kostholdet fremmer betennelsestilstander i kroppen.

Anbefaler Olivenolje eller raps, men husk å ikke steke på for høy varme. Heller lavere temp og lengre steketid.

Ellers, så er det jo å anbefale å steke i smør, eller cocosa (den til steking), sistnevnte bruker jeg endel, og den er heeelt smakfri. Den bruker jeg når jeg vil steke på litt høyere varme.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...


Sist redigert av Summer : 30-06-06 kl 17:17.
Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 15:01   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Soyaolje til steking

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk

Jeg steker vanligvis i meierismør, men siden ventilatoren på kjøkkenet er defekt, så får jeg litt noia av smørlukta som brer seg i hele huset. Er det greit å bruke soyaolje på induksjonen?
Heldigvis flytter vi snart, og i nyhuset får vi ventilator som funker så da er det problemet borte.

Soyaolje er absolutt fyfy !
masse gode forslag her, men vil du ha noe som er absolutt smak og luktfri så bør du prøve Cocosa Pure (den for steking) som du får på helsekosten. Det er den som tåler varmen best, etter avocado og rapsolje. Om du ikke like stekeosen kan du bruke 50/50 olje og smør, da lukter eller oser det ikke slik ! Jeg bruker ofte det med godt resultat. Skifter litt mellom oljene etter hva jeg har i hus, men favoritten er Cocosa eller avocado olje og smør.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no