Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Veiledning til en nybegynner

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-01-10, 12:14   #26
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Takketakk for gode svar! Kommer nok med noen flere spørsmål etterhvert

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 12:24   #27
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Hepp hepp.. det kommer et spørsmål til nokså raskt.. Er mat på data-programmet egentlig noe bra? Jeg la til 2 egg(stekt) og 70 gram bacon (jeg elsker bacon )..og fikk da opp at de inneholdt 1 gram karbo for egg og 0 karbo for bacon..

Stemmer det? Synes å ha lest litt her at man bør regne 1 gram karbo pr egg?

Noen programmer som er bedre å bruke enn mat på data?

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 12:35   #28
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Det er ca 0.9 pr 100 gr egg og egg har vel ca 60 gr som gj.snittsvekt? Jeg regner 1karb pr 2 egg, men om du vil gjøre det mer nøyaktig gjør du naturligvis det
Bruker forøvrig heller diett.no da jeg synes mat på data har litt for mye feil
Er en eller annen som har lagt inn et regneark her som er enkelt og bra... kan se om jeg finner det igjen om du vil se på det?

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17986 Her finner du det regnearket

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 12:39   #29
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Jeg registerte meg på diett.no og på måltidet (2 egg og 3 baconskiver) så kommer det opp 0 karbo, men hvis jeg regner 1 karbo for 2 egg er jeg "sikra"..hvor mye bør jeg regne på bacon?

Bare for moro skyld la jeg inn det jeg spiste til frokost. 2 glutenfrie knekkebrød med majones og salami. Altså, bare de to knekkebrødene var 14,2 gram karbohydrater SJOKK!!!!

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 12:40   #30
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Bacon er 0
Samboeren min spiser ikke lavkarbo, men har begynt å sjekke karbinnhold allikvel... han er rimelig overrasket over hvor mye karber det finnes skjult!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 12:46   #31
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Så frokosten min var på minst 14,2 gram karbo..og på det er jeg mett ca 1 time. Nå spiste jeg lunsj som var på 2 gram karbo (?) og jeg forblir faktisk mett litt lenger enn 1 time på egg og bacon..

Men hvis jeg har lyst å spise litt mer til lunsj, kan jeg det ? F.eks 3 egg?


(Herregud.. jeg kommer til å spise mye egg og bacon.. Jeg elsker bacon)

Sitter og tenker på hva jeg skal ha til middag.. regner dere 2 kyllingfileter pr person når dere spiser det? Eller 1? Tidligere har vi kun spist 1 per person, men da har vi jo hatt ris eller pomfri ved siden av...

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 12:48   #32
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Du skal spise deg behagelig mett! Om det kreves 2 eller 4 egg, 1 eller 3 kyllingefilèter spiller ingen rolle. Det er først og fremst karbohydratene du skal tenke på. Og å få i deg nok fett og nok vann

Har du fått med hva jukseris er? Riv blomkål og kok/stek den som ris med masse meierismør... fungerer utmerket!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 12:48   #33
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Veiledning til en nybegynner

Jeg trodde mat på data var oppdatert med tabellen fra 2006. På forsiden av lavkarbo, i ketolyseboka m.m. brukes fortsatt tabellen fra 2003, som inneholdt en del feil. Egg har 0,3 gram kh per 100 gram. Et egg er ca 60 gram, dvs 0,18 gram per egg. Jeg pleier å regne 0.

Det var Homer som laget regnearket. Jeg har utvidet det med hele den oppdaterte matvaretabellen (ca 1200 varer) og laget en ny søkefunksjon. Men det er for stort til å laste opp som vedlegg her. PM meg så kan jeg sende det på mail hvis du er interessert.

Ellers så finner du den oppdaterte tabellen her: http://matportalen.no/matvaretabellen


Sist redigert av Chunky : 26-01-10 kl 12:54.
  Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 12:50   #34
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Dette begynner å bli litt mer spennendes, nå når jeg skjønner mer og mer.

Chunky, du kan bare sende det til meg, så kan jeg se om jeg får bruk for det (prøver meg først på diett.no)

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 12:51   #35
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Typisk at det står ulikt... på egg.no er hele egg oppgitt til 0.9 pr 100 så jeg har forholdt meg til den jeg

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 12:53   #36
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Du skal spise deg behagelig mett! Om det kreves 2 eller 4 egg, 1 eller 3 kyllingefilèter spiller ingen rolle. Det er først og fremst karbohydratene du skal tenke på. Og å få i deg nok fett og nok vann

Har du fått med hva jukseris er? Riv blomkål og kok/stek den som ris med masse meierismør... fungerer utmerket!

Jukseris..nope, det hadde jeg ikke fått med meg. Kanskje jeg skal prøve det til middag i dag? Kyllingfilet med surret bacon (haha, denne dietten er super for meg.. bacon over alt jo) og jukseris.

Får bruke noen dager til å lage litt lavkarbo-retter..slik at jeg kommer meg inn i dette her.

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:07   #37
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Typisk at det står ulikt... på egg.no er hele egg oppgitt til 0.9 pr 100 så jeg har forholdt meg til den jeg

Du er ikke den eneste. Jeg har dobbeltsjekket mot en del utenlandske tabeller, og tabellen fra 2006 ser ut til å stemme veldig bra. Det gikk et norsk analyseprosjekt i 2001, 2002 og 2003. Verdiene ble oppdatert i 2004 og 2005, blant annet for egg. Men det er veldig mange som fortsatt bruker de utdaterte tabellene fra 2003.

Denne siden inneholder også en del informasjon om ferdigvarer som ikke står i tabellen: http://www.matvareguiden.no/

Diett.no er nesten ubrukelig i standardversjon. Jeg brukte den selv, men måtte oppdatere alt av matvarer. Da er den helt ok. Hvis du har iPhone, finnes det en helt fantastisk app (Low Carb Assistant) som er det enkleste jeg har vært borti til nå. Men også der må du legge inn alt selv. Jeg brukte 4-5 timer i løpet av et par dager på å legge inn det jeg trengte.

  Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:17   #38
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Du er ikke den eneste. Jeg har dobbeltsjekket mot en del utenlandske tabeller, og tabellen fra 2006 ser ut til å stemme veldig bra. Det gikk et norsk analyseprosjekt i 2001, 2002 og 2003. Verdiene ble oppdatert i 2004 og 2005, blant annet for egg. Men det er veldig mange som fortsatt bruker de utdaterte tabellene fra 2003.

Denne siden inneholder også en del informasjon om ferdigvarer som ikke står i tabellen: http://www.matvareguiden.no/

Diett.no er nesten ubrukelig i standardversjon. Jeg brukte den selv, men måtte oppdatere alt av matvarer. Da er den helt ok. Hvis du har iPhone, finnes det en helt fantastisk app (Low Carb Assistant) som er det enkleste jeg har vært borti til nå. Men også der må du legge inn alt selv. Jeg brukte 4-5 timer i løpet av et par dager på å legge inn det jeg trengte.

Diett.no virka ganske greit, men mener du at jeg bare skal fortsette å bruke mat på data? Jeg lasta ned den nyeste versjonen.

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:22   #39
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Diett.no virka ganske greit, men mener du at jeg bare skal fortsette å bruke mat på data? Jeg lasta ned den nyeste versjonen.

Diett.no har et mye bedre brukergrensesnitt. Mat på data har oppdaterte matvarelister. Det er opp til deg hva du foretrekker. Jeg fikk fullstendig kløe av Mat på data, og det er ikke mye jobb å legge inn det du bruker i det daglige på Diett.no.

  Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:31   #40
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Diett.no kan man da ikke bruke? de er jo helt på trynet når det gjelder karboinnhold.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:40   #41
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Hm. Da tar jeg mat på data.. hvis det er brukbart?

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 13:50   #42
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Diett.no kan man da ikke bruke? de er jo helt på trynet når det gjelder karboinnhold.

Ja, helt på jordet. Men det er jo veldig enkelt å oppdatere med egne verdier fra matvaretabellen, og da blir det liggende for alltid. Tar et minutt eller to hver gang du bruker noe nytt.

  Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 20:20   #43
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Nå har jeg rensket kjøkkenet (omtrent iallefall) for mat jeg ikke har lov å spise. Min kjære synes det hele er litt bortkastet, spesielt med tanke på at vi ikke har så veldig mye penger til mat de neste 17 dagene (er 17 dager til lønninga). MEN hun er helt med på prosjektet, så det er jo positivt.

Uff, jeg prøvde på å lage meg ostekjeks tidligere idag. Det gikk ikke idagI går fungerte det supert, men ikke idag

Uansett, litt lavkarbomat er handla inn. Er litt usikker foreløpig på hva vi kan spise, men det finner vi ut. Har morgendagens mat klar iallefall

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 08:14   #44
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Spørsmål:

I dag har jeg spist
"eggpannekake" av 2 egg og en halv desiliter kremfløte
4 skiver ost (norvegia = 40 gram ost)
3 skiver spekeskinke(=18 gram)
Agurkskiver (32 gram)

Jeg får det til å bli 1,12 gram karbohydrater. Er det korrekt? Jeg har sjekka på diett.no OG mat på data.

Jeg har tatt med meg noe mat på skolen (slutter tidlig, så tok ikke med meg så mye):

4 skriver ost (norvegia=40 gram ost)
4 skiver spekeskinke (=24 gram)
Paprika (=32 gram)

Og får dette til å bli 1,28 gram karbohydrater.

Og det med ost/meieriprodukter, er det slik at jeg har lov til å spise max 100 gram ost pr dag i tillegg til fløte/rømme?

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 10:11   #45
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Ca hundre gram ost, i tillegg til to ss fløte ELLER rømme/creme fraiche.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 03:15   #46
Indiekid
Medlem
 
Indiekid sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 96
Indiekid er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Er det lov til å spise fetaost på atkins-induksjon (eller evt vedvarende?)??
Og gräddost, ridderost er det lov?

Indiekid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 09:26   #47
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

På induksjonen er alle oster som ikke er ferskost lov, ca 110 gram om dagen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:56   #48
Indiekid
Medlem
 
Indiekid sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 96
Indiekid er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Joda, men går fetaost under ferskost? Er ikke det noe sånn myseost?

Indiekid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sy inn klær - nettsted med veiledning? Panterpia Generell diskusjon 2 20-11-09 11:56
Nybegynner her! Har spørsmål, trenger veiledning Brueland Ketolysekuren 18 04-04-08 12:32
Råd og veiledning??? Sita Lavkarbo generelt 3 25-02-08 22:18
Trenger veiledning i jungelen! iren84 Spørsmål og svar 21 24-11-07 23:14
Trenger litt veiledning? Miriam Lavkarbo generelt 7 18-04-07 11:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no