Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-03-12, 12:27   #1
hessel
Gjest
 
Innlegg: n/a

Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

Søkefunksjonen i forumet fungerer ikke, derfor spør jeg...

Er det noen som har fete oster de kan anbefale? Jeg pleier å bruke Jarlsberg, men synes den er veldig dyr... Det går jo ganske mye ost i et lavkarbokosthold, kan du si...

Anyone? Det kan godt være utenlandsk ost, så lenge man får tak i det på dagligvare.

  Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 12:39   #2
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

Tja, jeg er meget glad i camembert, roquefort, altesse, hvite geitoster som f eks chevre. Men disse ligger kanskje litt over Jarlsberg igjen i prisklasse.

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 13:08   #3
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

Importerte oster er vel som regel dyrere enn jarslberg uansett? Hvis du ser på kiloprisen.. Jeg spiser ikke mugg- og geitoster, men syns kirsebærosten til Tine er veldig god da. Men vet andre som foretrekker mer "fancy" oster syns den er fæl (egentlig bare hard smøreost med kirsebærsmak).

Parmesan er jo også et must for å gi mer smak til ostesauser, pizza, osv. Hvitost av billigste sort blir knall sammen med en god dæsj parmesan.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 13:37   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

Av standard påleggsoster syns jeg forresten gouda'en til Synnøve er veldig god, tror den er en del billigere enn Jarlsberg.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 13:46   #5
hessel
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

Finner ingen ost hos Synnøve Finden som heter Gouda. Hvilken ost er det?

  Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 13:53   #6
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

Hmm.. Ser ikke ut til at Synnøve har oppdatert siden sin i det siste

Er denne jeg mener: http://www.klikk.no/helse/dinkost/article564203.ece

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 14:34   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

billigere enn jarlsberg må bli first price gulost, men har ikke smakt den. rema har også sin billigvariant

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 14:57   #8
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

Opprinnelig lagt inn av hessel, her.

Finner ingen ost hos Synnøve Finden som heter Gouda. Hvilken ost er det?

Synnøves heter Gulost, og ser ut som Norvegiaen (selvfølgelig annen innpakning, men fortsatt gjennomsiktig plast). Jeg bruker bare Synnøve jeg

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 15:01   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

jeg bruker "så lett" osten til synnøve, den er så god, men ikke billig,da, og adder med edamer, jarlsberg, greddost og ridder på tur. Ost er ikke billig, men kommer på tilbud innimellom,da.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 15:08   #10
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Synnøves heter Gulost, og ser ut som Norvegiaen (selvfølgelig annen innpakning, men fortsatt gjennomsiktig plast). Jeg bruker bare Synnøve jeg

Synnøve har fått flere guloster nå. Nå har de den "vanlige" gulosten, gouda og vellagret gouda. Litt forvirrende siden gulost, hvitost og gauda stort sett er ensbetydende for samme osten, men.. Den er iallefall gulere og har bittelitt mer smak enn den vanlige

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 15:08   #11
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

Synnøve har en ost som heter Findenost! Den er veldig lik Jarlsberg, men prisforskjellen vet jeg dessverre ikke noe om.

I perioder med lite penger pleier jeg å titte innom ferskvaredisken hos f.eks. Meny. Det hender de priser ned oster som bare har et par dager igjen å leve.

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 16:14   #12
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

God ost, og da mener jeg ikke faste guloster som er oppskåret, er best minst to uker over dato

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 16:20   #13
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 41
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

gouda er overhodet ikke det samme som vanlig gulost... smaker py. (syns jeg )

hvis man ser på innholdsetikketen på en av synnøve finden sine oster så står det faktisk gouda. mens navnet på osten er gulost. tror det var den vellagrede eller no. så da kjøpte jeg ikke den gitt. blir enten vanlig hvit/gulost alla norvegia eller cheddar for meg. jarslberg og gouda smaker altfor stramt for min tunge...

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 16:45   #14
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Noen som vet om fete oster de kan anbefale?

Mange som kaller gulost/hvitost "gauda", særlig eldre.. og kjøper du blek gouda-ost utenlands, smaker den ofte identisk med vanlig gulost her til lands. Derfor tror jeg rett og slett vanlig gulost er korttidslagret gouda-ost, men rett gjerne på meg hvis jeg tar feil. Gouda'en er jo ikke akkurat en moden ost heller, men den har iallefall litt smak.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som kan anbefale en tv-serie? kennygirl Generell diskusjon 28 13-11-11 20:20
Noen som kan anbefale noen av oppskriftene til Lindberg? sunnereliv Dr Lindbergs 13 28-07-11 22:28
Kan noen anbefale meg en dagsmeny? trultemamma Ketolysekuren 13 24-05-11 13:02
Noen som kan anbefale en god hvit te? mofe Kosttilskudd 4 30-08-10 22:16
Noen som har noen gode kjøttpålegg å anbefale? Aadna Spørsmål og svar 2 24-08-06 22:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no