Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spise hva?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-06-09, 13:56   #1
Sungirl
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 27
Sungirl er på en erverdig vei

Spise hva?

Jeg er ganske sær i matveien. Jeg tror jeg har pco da, og jeg sliter noe veldig med å bli gravid. Ja jeg må begynne og holde meg unna poteter, pasta, ris osv..men å spise salat til middag hver dag eller bare grønnsaker? DET BLIR JO veldig kjedelig og ensformig? seriøst finnes det ikke noen andre alternativer enn disse??? Samtidig spiser min samboer middag for 3. Jeg har prøvd kun grønnsaker/salat med kjøtt flere ganger, men blir ikke mett.

Kanskje jeg er krass..Jeg liker ikke mye. Liker ikke tomat, ananas, squash, og eksostiske grønnsaker generellt.
Jeg er nødt til å gå ned om jeg skal bli gravid, men det frister ikke å prøve om jeg kun skal leve på grønnsaker og salat.

Frokostblanding smaker ingenting uten sukker, ikke havregrøt eller, brød og knekkebrød kan jeg jo ikke spise. Kan ikke bare leve på egg eller..

Sungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pco kur? jeg skal ned 40-50 kg .. Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 14:05   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Spise hva?

Opprinnelig lagt inn av Sungirl, her.

Frokostblanding smaker ingenting uten sukker, ikke havregrøt eller, brød og knekkebrød kan jeg jo ikke spise. Kan ikke bare leve på egg eller..

Mat uten sukker er et must og en vanesak
DU kommer fort inn i hva du kan spise hvis du går på kostholdsidene våre og kikker litt. Vi har alle vært der du er i dag, med spørsmål om ;HVA???

Lykke til!

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 14:11   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Spise hva?

Målet helliger middelet er det noe som heter. Hva man orker og klarer kommer vel an på hvor kraftig man ønsker noe, enten det er å gå ned i vekt, bli gravid eller andre ting.
Selv var jeg også skeptisk i starten, siden jeg er oppflakset på et rotnosk gardskosthold Litt etter litt vendte jeg meg av med ting, og til nye ting. Nå kunne jeg aldri gå tilbake (har forøvrig selv PCOS). Både helse og kropp generellt har det MYE bedre nå!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 14:33   #4
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Spise hva?

...så poteter etc hver dag er ikke kjedelig?
...trives du der du er idag?
...salat og grønsaker som TILBEHØR til all verdens godsaker og sauser er langt fra kjedelig.
Uhorvelige mengder lettost og kliknekkebrød og grapefrukt osv derimot...

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 14:40   #5
Sungirl
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 27
Sungirl er på en erverdig vei

Sv: Spise hva?

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

...så poteter etc hver dag er ikke kjedelig?
...trives du der du er idag?
...salat og grønsaker som TILBEHØR til all verdens godsaker og sauser er langt fra kjedelig.
Uhorvelige mengder lettost og kliknekkebrød og grapefrukt osv derimot...


SPISER da ikke poteter hver dag, går en del i ris, og pasta og..

Sungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pco kur? jeg skal ned 40-50 kg .. Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 14:46   #6
Mistral
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 190
Mistral er på en erverdig vei

Sv: Spise hva?

Salat kan være så mangt. Salatgrønnsaker er en del av det, men du kan fylle på med ost, skinke, kyllingfilet, stekt bacon, tunfisk, røkelaks eller hva du nå måtte like i tillegg.

Jeg har stort sett ikke spist poteter, ris og pasta de siste 4-5 årene, og har ingen problemer med å spise kjøtt, fisk, grønnsaker og en saus med en del fett i til middag. Det blir en vanesak og potetene og pastaen er overhodet ikke noe savn lenger.

Hvilke grønnsaker liker du? En god del grønnsaker kan med hell moses med rømme eller smør og serveres som tilbehør til kjøtt eller fisk. En saus med smakfullt krydder i kan gjøre mange grønnsaker veldig mye mer spennende.

__________________


Mistral er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 15:08   #7
Sungirl
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 27
Sungirl er på en erverdig vei

Sv: Spise hva?

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Salat kan være så mangt. Salatgrønnsaker er en del av det, men du kan fylle på med ost, skinke, kyllingfilet, stekt bacon, tunfisk, røkelaks eller hva du nå måtte like i tillegg.

Jeg har stort sett ikke spist poteter, ris og pasta de siste 4-5 årene, og har ingen problemer med å spise kjøtt, fisk, grønnsaker og en saus med en del fett i til middag. Det blir en vanesak og potetene og pastaen er overhodet ikke noe savn lenger.

Hvilke grønnsaker liker du? En god del grønnsaker kan med hell moses med rømme eller smør og serveres som tilbehør til kjøtt eller fisk. En saus med smakfullt krydder i kan gjøre mange grønnsaker veldig mye mer spennende.

'

Tja liker dette: Gulerøtter, Blomkål, brokkoli, agurk, stangselleri, purre, sellieri, hodekål, løk, rødkål, alle slags typer salater.. var vel det jeg liker..asparges, mais, og sopp og da..

Sungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pco kur? jeg skal ned 40-50 kg .. Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 15:09   #8
Sungirl
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 27
Sungirl er på en erverdig vei

Sv: Spise hva?

Hmm åssen lønner det seg å starte? legge om litt og litt av gangen?

Sungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pco kur? jeg skal ned 40-50 kg .. Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 16:01   #9
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Spise hva?

Opprinnelig lagt inn av Sungirl, her.

Hmm åssen lønner det seg å starte? legge om litt og litt av gangen?

Det kan for mange være fint å ta en gradvis overgang, mens andre mener en brå overgang er det beste. Det er opp til deg selv egentlig. I følge Wolfgang Lutz er det lurt å gradvis tilpasse seg.

Hvis du tror lavkarbo dreier seg om å spise bare salat, så tar du feil.... Det kommer selvsagt ann på hvilken filosofi du velger, men du kan uansett spise veldig variert. Mange lavkarboretninger tillater også at du kan spise litt potet etc (Fedon, OE, Atkins).
Skaff deg kunnskap om de forskjelllige lavkarboretningene, eller de du er mest interessert i.

Sist men ikke minst:Om du egentlig ikke harmotivasjon til å skaffe deg et bedre liv, er det kanskje like greit å droppe det.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 16:06   #10
Sungirl
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 27
Sungirl er på en erverdig vei

Sv: Spise hva?

hmm kanskje jeg skal starte litt og litt. Kutte ut pasta feks? Går det ann spise knekkebrød?

__________________
do you believe?
Sungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pco kur? jeg skal ned 40-50 kg .. Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 16:07   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Spise hva?

Det kommer an på hvilken retning man velger. På fedon kan man spise rugsrpø og wasa fiber pluss (tror jeg den heter). Men bare til ett måltid om dagen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 16:28   #12
Sungirl
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 27
Sungirl er på en erverdig vei

Sv: Spise hva?

men..

rulle skinke i ost? blir du virkelig mett av det???

__________________
do you believe?
Sungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pco kur? jeg skal ned 40-50 kg .. Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 19:09   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Spise hva?

Ja, men jeg spiser ikke det så ofte til frokost. Bruker det mer som mellommåltid før trening osv. Til frokost spiser jeg som regel enten cottage cheese (som jeg ikke kunne fordra inntil for et års tid siden ) med litt nøtter, eller en slags omelett.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 19:11   #14
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Spise hva?

Sungirl:
Her kan du se litt av det jeg spiser på lavkarbo, hvis du er intressert:
(Masse bilder)

www.lenabeatrice.net/kategori/lavkarbomat

Å legge om kostholdet tar tid og er ikke gjort over natten.
Eller jo, det er vel gjort over natten, men det tar tid før vi venner oss til det :-)
Kanskje lurt om du setter deg ned og planlegger litt i forveien?
Hva du liker, hva du ikke liker, hva du kan spise, hva du ikke kan spise osv...
Rådfør deg gjerne her inne, men bestem deg aller helst for en kostholdsfilosofi og les boka!
kanskje lage en dagsmeny/ukemeny for starten?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 20:16   #15
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Spise hva?

Opprinnelig lagt inn av Sungirl, her.

men..

rulle skinke i ost? blir du virkelig mett av det???

Det som er så rart er at ting du ikke blir mett av når du er vant til karohydratrik mat, blir du helt mett av når du er avvent karbohydratrik mat. Merkelig, men sant.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 21:12   #16
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Spise hva?

kan du ikke lese litt om kostholdsvariantene? Alt dette finner du masse om inne på forumet her på sidene viet f.eks ketolyse. Og evt lån/kjøp boka. Bruk søkefunksjonen her når du lurer på ting.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 22:17   #17
Mistral
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 190
Mistral er på en erverdig vei

Sv: Spise hva?

Sungirl: Prøv denne til middag i morgen og se om du syns det er kjedelig, og om du blir mett.

__________________


Mistral er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 16:30   #18
Sungirl
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 27
Sungirl er på en erverdig vei

Sv: Spise hva?

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Sungirl: Prøv denne til middag i morgen og se om du syns det er kjedelig, og om du blir mett.

Hmm hørtes jo i alle fall litt godt ut, men skal ikke starte med dette før jeg får lønn. Men kan jo lage den når jeg har fått lønn?

__________________
do you believe?
Sungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pco kur? jeg skal ned 40-50 kg .. Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 17:45   #19
Sungirl
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 27
Sungirl er på en erverdig vei

Sv: Spise hva?

Ok da har jeg satt meg litt inn i middager jeg kan spise.

1. Kjøttpudding med soppstuing.
2. Svin og brokkoligrateng
3. Grønnsaksmiks
4. Finnbiff uten poteter
5. Tilslørte grønnsaker
6. Grønnsaksuppe med strimlet svinefilet uten buljong
8. medisterkaker med stuende grønnsaker.
9. Sommersuppe
10. Lammefrikasse
11. Lam i dill
12. Lammeskiver med godt følge
13. skogsgryte
14. Koteletter og grønnsaker i ovn
15. Fløtegratinerte grønnsaker uten potet.
16. Svinekjøtt med purre/valnøtt.

Alle disse er oppskrifter på matprat.no

har jeg vel fått med meg noe da?

__________________
do you believe?
Sungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pco kur? jeg skal ned 40-50 kg .. Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 18:11   #20
Fat lemmy
Medlem
 
Fat lemmy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 61
Fat lemmy er på en erverdig vei

Sv: Spise hva?

Ja da har du jo allerede funnet en masse ting, og det er uendelig mye mer å velge i
Snart kommer du ikke til å ha lyst på hverken brød, poteter, pasta eller søtsaker. Hvertfall ikke i samme grad som før. Og om behovet melder seg finnes det alltids noen lavkarbo varianter å skeie ut med som ikke ødelegger opplegget dit helt.
I starten kan det være vanskelig å finne di riktige råvarene, les på innholdsfortegnelsen. Ungå ferdig mat med mye karbo, etterhvert blir det ganske lett å handle
også handler du det du trenger og ikke det du får lyst på der og da, fordi du ikke handler med lavt blodsukker
Lykke til med matlagning og lavkarbo livet. det er så herlig å ha stabilt blodsukker!

__________________



Det er ingen karbo i kjærlighet
Fat lemmy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low on carbs, nothing else. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan man spise for mye ost? Kpia Spørsmål og svar 8 04-03-09 21:19
Kan jeg spise !Skrammel! Ketolysekuren 1 01-02-08 11:27
BØR jeg spise/eller la være å spise skinnet på den grillede kyllingen? Tette80 Ketolysekuren 2 27-04-07 09:13
Spise mer? T77 Vedvarende vekttap 1 08-04-07 21:38
Hva kan jeg spise? lita Ketolysekuren 5 01-10-06 19:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no