Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Helt ny - trenger hjelp!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-06-09, 00:13   #1
merethe20
Nytt Medlem
 
merethe20 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 7
merethe20 er på en erverdig vei
Question

Helt ny - trenger hjelp!

Hei! Er det noen som kan hjelpe meg litt? Har nettopp meldt meg inn her og det er myyye å lese... men jeg lurer på hvordan skal jeg begynne med lavkarbo?Har gått et helt år på GR-kurs men gikk bare ned 5 kg...tror ikke det er noe for meg..hehe!Jeg spiser havregrøt til frokost, grovt knekkebrød, egg, mager leverpostei, makrell i tomat o.l. til lunch, vanlig middag uten poteter (eller bare 2 små) til middag. Til kvelds blir det lettyoghurt med bær. Spiser bare magre melkeprodukter. Drikker kun kaffe og et par liter vann om dagen. Synes selv jeg er flink og sunn, men vekta er like høy. Skal ned ihvertfall 20 kg. Blodsukker beg. å bli høyt
Ellers er jeg ikke glad i å trimme i det hele tatt men går gjerne noen raske turer.
Håper noen kan veilede meg litt? På forhånd takk!

merethe20 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vetikkeennå Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 00:34   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Helt ny - trenger hjelp!

Hei,
Velkommen hit - ser ut til at du har kommet på rett plass…
Mitt råd er at du leser deg opp på de ulike filosofiene innen lavkarbo her på forumet og så finner du en filosofi som passer for deg.
Her er en brosjyre som kjapt og enkelt forklarer LCHF, http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf
Eventuelt litteratur om de ulike lavkarbo retningene kan du eventuelt låne på biblioteket.
…kunnskap er makt…
Lykke til!

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 00:47   #3
merethe20
Nytt Medlem
 
merethe20 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 7
merethe20 er på en erverdig vei

Sv: Helt ny - trenger hjelp!

Tusen takk! Mye interessant lesing her!Jeg går på med krum hals!

merethe20 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vetikkeennå Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 00:58   #4
Fat lemmy
Medlem
 
Fat lemmy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 61
Fat lemmy er på en erverdig vei

Sv: Helt ny - trenger hjelp!

Det er mye å sette seg inn i når man begynner, men ett tips fra meg er å spise så varier som mulig. Man kan bli temmelig lei god mat når man spiser det samme hver dag. Når du har bestemt deg for vilken "kur" som passer deg best må du begynne å lete på oppskriftsforumet. Masse snadder der. Om du ikke har det travelt med å gå ned i vekt, er muligheten for variert kosthold større. Ketolysekuren tillater maks 15-20 gram karbo om dagen, men di fleste vil gå ned, om noe saktere om man tillater kanskje 60 gram
Jeg gikk ned mye på ketolyse i fjor, men ble matlei og hoppet av karusellen. La på meg det meste igjen, men har startet på ny nå. Satser på mer variert kost og en litt tregere vektnedgang.

__________________



Det er ingen karbo i kjærlighet
Fat lemmy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low on carbs, nothing else. Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 23:52   #5
annerii
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Stavanger
Innlegg: 25
annerii er på en erverdig vei

Sv: Helt ny - trenger hjelp!

hei
jeg lurer på når begynner det å virker ?
med det mener jeg, når ser man resultater ? hvor lenge må man gå på lav karbo for å merke foreks forskjell på fett andel på kroppen ?
er 15 til 20 g karber pr dag, et absolutt krav for at man skal gå ned i vekt ?
mvh anne

annerii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 01:45   #6
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Helt ny - trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av annerii, her.

hei
jeg lurer på når begynner det å virker ?
med det mener jeg, når ser man resultater ? hvor lenge må man gå på lav karbo for å merke foreks forskjell på fett andel på kroppen ?
er 15 til 20 g karber pr dag, et absolutt krav for at man skal gå ned i vekt ?
mvh anne

Vel, det kommer jo an på hvor mye man har å ta av i utgangspunktet. Mange går ned en del kilo den første uka på ketolyse men kroppen kvitter seg med vannet først, så begynner fettet å forsvinne… For noen går vekta fort nedover for andre, som meg, så går det rimelig sakte, vi er alle forskjellige.
15-20 karber pr dag er ikke et must for å gå ned i vekt, dette er dersom du skal følge ketolyse kuren. De ulike lavkarbo retningene har ulike tilnærminger og antall karber pr dag er en av dem alt fra tilnærmet null til 150 regnes vel som lavkarbo.
Du får lese deg opp på de ulike retningene og finne den filosofien som passer deg og din livssituasjon. Lavkarbo er ikke noe quick fix – men en kostholdsendring…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 13:43   #7
merethe20
Nytt Medlem
 
merethe20 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 7
merethe20 er på en erverdig vei

Sv: Helt ny - trenger hjelp!

Hei igjen! Nå har jeg lest massse nyttig her, skal prøve ketolyse og se om det virker på meg! Men - er det noen som kan gi noen tips om billigere mat, synes det blir dyrt med gode oster,smør, fløte, rent kjøtt og fisk hver dag.Kanskje bare jeg som synes det ? vet jo at det ikke kan regnes i kroner og øre å bli slank og sunn, men allikevel. Noen tips?


Sist redigert av merethe20 : 13-07-09 kl 13:46. Årsak: manglet noe
merethe20 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vetikkeennå Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 14:12   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny - trenger hjelp!

Alt i alt bruker jeg mindre penger på mat nå enn før. F.eks er brus ikke særlig billig...
Jeg passer på å sjekke alle tilbudsaviser etter gode tilbud, kjøper grønnsaker på innvandrerbutikken, og handler hverdagsvarene på Rema. Så lenge man er bevisst trenger det ikke bli noe dyrere.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 17:04   #9
merethe20
Nytt Medlem
 
merethe20 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 7
merethe20 er på en erverdig vei

Sv: Helt ny - trenger hjelp!

Har fått tilbud om å være med til Sverige imorgen! har lest her et sted om pølser bl.a. som er fattige på karbohydrater, kan ikke finne det igjen, kan noen hjelpe meg? kanskje andre matvarer som kun fåes i sverige også? takk! :-)

merethe20 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vetikkeennå Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 17:27   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny - trenger hjelp!

Pølser, kylling, flesk, bacon, ost, løvbiff, kebabkjøtt(sjekk karbo- innhold, finnes en med 1g)......

Listen over ting det kan lønne seg å kjøpe i Sverige er lang og begrenses stort sett bare av penger og plass i fryseren for min del!

Det finnes en egen tråd med tips til ting å kjøpe i Sverige om du gidder lete!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 19:12   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny - trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det finnes en egen tråd med tips til ting å kjøpe i Sverige om du gidder lete!

Egne tråder rettere sagt, er vel rundt 20..

Pølser fra Gøl (men sjekk karbeinnholdet), og fra Bøklunder. Jeg var innom Rema på svinesund på søndag og hamstret så mange pakker at han i kassa så rart på meg
Ellers fant jeg fryst ribbe, kalkunfilet, karbonadedeig, rimmad sidflesk (fett og fint), bacon, ost... Kyllingfileeter lønner seg ikke lenger etter first price kom.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 19:36   #12
merethe20
Nytt Medlem
 
merethe20 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 7
merethe20 er på en erverdig vei

Sv: Helt ny - trenger hjelp!

Takker! det var de pølsene jeg tenkte på! skal skrive opp på lista mi!

merethe20 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vetikkeennå Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 20:21   #13
Polleke
Medlem
 
Polleke sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 67
Polleke er ny på veien

Sv: Helt ny - trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av merethe20, her.

Hei igjen! Nå har jeg lest massse nyttig her, skal prøve ketolyse og se om det virker på meg! Men - er det noen som kan gi noen tips om billigere mat, synes det blir dyrt med gode oster,smør, fløte, rent kjøtt og fisk hver dag.Kanskje bare jeg som synes det ? vet jo at det ikke kan regnes i kroner og øre å bli slank og sunn, men allikevel. Noen tips?

Jeg tenkte på det samme. Jeg er student og rent kjøtt er dyrt. Men så fant jeg jo ut at jeg spiser mye mindre enn før, og det er ikke alt godtet og sånn i mellom mer. Jeg tror jeg kommer billigere ut, når jeg legger sammen alt. (: Så bare sette i gang og se hvordan det går, men husk å kjøpe tilbudsvarer!

__________________

Den ene bit byr den annen.
Polleke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger hjelp, helt ny! christell Ketolysekuren 4 19-06-09 11:22
Helt ny, og trenger noen svar Atkinsmadde Spørsmål og svar 2 20-05-09 10:28
Helt ny og trenger tips tuttaknoff Spørsmål og svar 11 20-04-09 01:01
Er helt ny her, og trenger noen tips Hole Lavkarbo generelt 5 01-02-09 16:46
Helt ny og trenger litt hjelp av Torkil og dere andre med litt erfaring digger Ketolysekuren 4 07-01-09 22:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no