Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Se her, vær så snill!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-02-10, 01:11   #1
Idaaee89
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 21
Idaaee89 er på en erverdig vei

Se her, vær så snill!

Jeg er ei jente på 20 som har et sterkt ønske om å følge en lavkarbo-livsstil. Jeg har ikke så mange kg jeg trenger å bli kvitt, jeg gjør det mest for helsa sin skyld, men rundt 5 kg ville vært en fin vektnedgang. Dette vil jeg bruke tid på. Jeg regner med å legge meg på rundt 20-25 karbohydrater per dag. Men jeg er så usikker på min matplan. Er ganske så kresen og prøver derfor å legge opp til en matplan jeg vet jeg kan følge, det er det viktigste. En dag kan se slik ut:

Frokost: to fiberrik (GG helseklibrød) med smør, ost, skinke, salat og agurk + vitaminer og masse vann.
Lunsj: Det samme, evt en omelett, kokt egg eller salat med ost og skinke.
Middag: en wrap med mama lupe's tortilla fylt med masse grønnsaker og magert kjøtt (kylling, svinekjøtt, karbonadedeig osv.), evt litt creme fraiche og ost.
Kveldsmat: to fiberrik (GG helseklibrød) med smør, ost, skinke, salat og agurk.

Hadde vært fint dersom noen har innvendinger i forhold til planen. Prøver å pøse på med grønnsaker der det er naturlig. Drikker mye vann og noen ganger pepsi max/fun light. Jeg liker å ha en fast matplan som jeg spiser etter. Vet ikke hvorfor, men det gjør det vesentlig mye lettere for meg å spise sunt da

Idaaee89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 01:34   #2
Indiekid
Medlem
 
Indiekid sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 96
Indiekid er på en erverdig vei

Sv: Se her, vær så snill!

Hvis du skal følge lavkarbo og ligge på 20-25 gram karbo hver dag så må du iallefall kutte ut alt av brødmat (og ris og pasta)...også tortillaer. Og så burde du bytte magert kjøtt med fett kjøtt...eventuelt steke alt kjøttet i masse meierismør.

Når det er sagt synes jeg 20-25 gram karbo er litt lite hvis du bare skal ned 5 kg, men så er jeg også ganske ny her, så det kan være jeg tar feil på akkurat det.

Indiekid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 01:53   #3
Idaaee89
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 21
Idaaee89 er på en erverdig vei

Sv: Se her, vær så snill!

Tusen takk for svar!

Har lest at det er rundt 3 karber i en fiberrik, og at det er flere som bruker 1-2 av dem ved ketolyse. Nå skal jo ikke jeg så langt ned som 15 g KH heller, så tror og håper at det skal gå bra. Den tortillalefsen som jeg spiser er kjøpt på netrition.com og er en lavkarbotortilla (3 kh). Vet at man må kutte ut brødmat, men tenkte og i hvert fall begynne så smått, og fortsette med fiberrik en stund til. Spiser i hvert fall ikke ris, pasta, potet, brød, sukker osv. Og da er jeg ganske langt på vei føler jeg

Idaaee89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 02:30   #4
Indiekid
Medlem
 
Indiekid sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 96
Indiekid er på en erverdig vei

Sv: Se her, vær så snill!

Aha, men hvis det er sånn lavkarbo, så er det sikkert greit - i og med at du skal ned såpass lite. Bare pass på å få i deg nok fett og vann ved siden av, så går det sikkert fint.

Indiekid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 03:53   #5
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Se her, vær så snill!

Opprinnelig lagt inn av Indiekid, her.

Hvis du skal følge lavkarbo og ligge på 20-25 gram karbo hver dag så må du iallefall kutte ut alt av brødmat (og ris og pasta)...også tortillaer. Og så burde du bytte magert kjøtt med fett kjøtt...eventuelt steke alt kjøttet i masse meierismør.

Mama lupes tortillaer er lavkarbomat.


Du trenger ikke kutte ut alt av brødmat og ris og sånn dersom det er generell lavkarbomat du vil spise og ikke ketolyse-ish og greier å stoppe inntaket før du har inntatt 25 gram av ris og brød på en dag.

Problemet med brødmat kommer først til synet dersom du vil være restriktiv på hvor karbohydratene kommer fra. Brødmat har også en del karber så dersom du vil spise disse tingene må du nok forsake en del andre matvarer for å ligge på 25 gram om dagen, antakeligvis. Alternativet er jo å bake seg lavkarbovennlige brød og knekkebrød. Hvit ris er vel kanskje ikke lavkarbovennlig nok, det blir to korn så har du brukt opp dagskvota , men du kan jo alltids spise brun ris, som har lavere GI, men denne har nok også en del karber. Ellers kan du lage jukseris av blomkål.

Det krever justering. Vi er så vant her på bjerget at vi skal spise brød til 3-4 måltider om dagen og potet til middag at det har blitt ett inngrodd mønster. Vi er ett av få folkeslag som bruker brød som mat og ikke som tilbehør til mat så det sier vel sitt.

Det er vanskelig å motstå mammas nybakte brød med en klatt brunost og smør på, men man blir sterkere og mer motstandsdyktig for fristelser etterhvert

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 07:26   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Se her, vær så snill!

Maten din ser helt kurant ut, og ettersom du ikke anser vektnedgang som hovedgrunnen for kostholdsomlegging, så ser jeg ikke noe problem med å spise Mama Lupes-lefsene (som forøvrig er veldig gode!) og en og annen fiberrik. Det jeg tenker mer på er at det ser ut til at du spiser litt lite fett! Ikke noe galt i matvarene du spiser, altså, men det er en fordel å prøve å spise noe mer fettrik mat. Velg vanlig kjøttdeig framfor karbonadedeig, f.eks. Fett er utrolig viktig på et lavkarbokosthold, og særlig når du ligger på tjue tretti gr kh om dagen! Særlig om det er god helse som er viktig for deg!
Regner med at du bruker meierismør og ikke margarin? Om du spiser salater, hell en god olivenolje over, utvid kjøttpåleggsarsenalet ditt med flere og fetere typer enn skinke, etc.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 09:08   #7
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Se her, vær så snill!

Opprinnelig lagt inn av Idaaee89, her.

Tusen takk for svar!

Har lest at det er rundt 3 karber i en fiberrik, og at det er flere som bruker 1-2 av dem ved ketolyse. Nå skal jo ikke jeg så langt ned som 15 g KH heller, så tror og håper at det skal gå bra. Den tortillalefsen som jeg spiser er kjøpt på netrition.com og er en lavkarbotortilla (3 kh). Vet at man må kutte ut brødmat, men tenkte og i hvert fall begynne så smått, og fortsette med fiberrik en stund til. Spiser i hvert fall ikke ris, pasta, potet, brød, sukker osv. Og da er jeg ganske langt på vei føler jeg

Jeg selv er 40 åring som er rimelig frisk, og la om til lavkarbo i høst, fordi jeg vil beholde helsa. I forbindelse med omleggingen mistet jeg 6 kilo som hadde lagt seg rundt magen, det tok seks uker ( men jeg løp mange kilometer i uken, siden jeg løper halvmaraton da).
Du har allerede fått en del råd om å legge til fett og sånn, så jeg skal ikke gå inn på det, men: Du bør absolutt lese deg opp på dette temaet. Det er så mye misforståelser rundt lavkarbo, i og med at det rommer så mange retninger, alt fra Fedon, til streng LowCarbHighFat. Jeg personlig vil anbefale Wolfgang Lutz` :Bedre uten brød (den har bl.a. et infløkt kapittel som jeg måtte lese 4 ganger for å få med meg hvordan fettsyrer blir brukt som energi av kroppens celler), og en masse god info om hvorfor og hvordan.
Annika Dahlquist`s guide til LCHF er også en bok som bør fortæres.
Spis deg sukkerfri av Litsfeldt, er en annen, selv om den kanskje er et førstevalg for diabetikere, så skriver han så godt i bilder at alle får en god forståelse av hva god helse med LCHF innebærer.
Jeg selv kan godt spise 100 gram karbo om dagen uten å ha noen problemer med det, men har etter mye forsøk merket at kroppen liker meg best da jeg spiser ca 10 gram karbo om dagen. Jeg går ikke ned i vekt, fordi jeg spiser så mye fett, ca 3 hekto om dagen (minst.)
Ellers synes jeg du er kjempelur, som gjør dette i så ung alder, du kan komme til å nyte hele det lange livet du får med en kjempehelse, og antageligvis vil også dine barn også få en annen helse enn mange av dagens smårollinger
Lykke til )

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:02   #8
Idaaee89
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 21
Idaaee89 er på en erverdig vei

Sv: Se her, vær så snill!

Så mange flinke og hyggelig mennesker det er her inne!
Takk for flere gode svar!

Angående fett så prøver jeg å spise fet ost, steke i smør osv. Bruker jo også smør under pålegget. Har lest veldig mye om lavkarbo, og har flere bøker. Men når det kommer til min egen matplan så blir jeg litt usikker. Derfor ville jeg høre andres meninger Jeg har til nå fulgt et lavkarbokosthold i tre uker og har aldri følt meg bedre! Så dette skal uten tvil bli min nye livsstil

Idaaee89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:03   #9
Idaaee89
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 21
Idaaee89 er på en erverdig vei

Sv: Se her, vær så snill!

Er veldig glad i gräddost for eksempel, er det en god fettkilde?

Idaaee89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:10   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Se her, vær så snill!

Greddost er bra!
Regner med at du virkelig mener meierismør når du sier smør, for alt d et andre er margarin, som vi slett ikke har godt av!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:32   #11
Idaaee89
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 21
Idaaee89 er på en erverdig vei

Sv: Se her, vær så snill!

Meierismør ja!

Idaaee89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:34   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Se her, vær så snill!

Opprinnelig lagt inn av Idaaee89, her.

Meierismør ja!



Du vil bare ikke tro hvor mange som bruker margarin når de begynner her inne!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:47   #13
Idaaee89
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 21
Idaaee89 er på en erverdig vei

Sv: Se her, vær så snill!

Kitt: Ja, det er nok det, dessverre. Er mye å lære seg som nybegynner!

Idaaee89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Litt hjelp vær så snill? Hannehk Ketolysekuren 3 18-11-08 16:32
Kan noen være så snill Georgine Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 24-02-06 11:29
Vær så snill, kan noen hjelpe meg! Miro Generell ernæringsdebatt 2 04-04-04 23:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no