Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Uvanlig høy puls

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-01-10, 17:18   #1
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk
Question

Uvanlig høy puls

Dere som har peiling på det.

Hvorfor er det sånn at når jeg er i ketose og trener, så bli pulsen min skyhøy av ting den ellers ville blitt ganske moderat av. Eks i dag gikk jeg på LETTESTE nivå på Ellipsemaskinen. "Vanligvis" ville jeg lagt rundt 130-150 der. I dag var jeg oppe i 183 men gjennomsnittet lå rundt 170. Har trent med pulsklokke i mange år, så vet at dette er veldig høyt til meg å være.

Samtidig som tydeligvis hjertet mitt jobber noe helt innmari, så kjennes det ikke tungt ut i det hele tatt. Blir ikke sliten selvom jeg holder på i 60-90 minutter med denne pulsen som varierer mellom 160 og 180

Prøver også alt jeg kan for å få den ned, men får det rett og slett ikke til, med mindre jeg ikke beveger meg.

Det er sikkert ikke noe farlig, men begynner å lure litt på hva som skjer med kroppen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 20:14   #2
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Uvanlig høy puls

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Dere som har peiling på det.

Hvorfor er det sånn at når jeg er i ketose og trener, så bli pulsen min skyhøy av ting den ellers ville blitt ganske moderat av. Eks i dag gikk jeg på LETTESTE nivå på Ellipsemaskinen. "Vanligvis" ville jeg lagt rundt 130-150 der. I dag var jeg oppe i 183 men gjennomsnittet lå rundt 170. Har trent med pulsklokke i mange år, så vet at dette er veldig høyt til meg å være.

Samtidig som tydeligvis hjertet mitt jobber noe helt innmari, så kjennes det ikke tungt ut i det hele tatt. Blir ikke sliten selvom jeg holder på i 60-90 minutter med denne pulsen som varierer mellom 160 og 180

Prøver også alt jeg kan for å få den ned, men får det rett og slett ikke til, med mindre jeg ikke beveger meg.

Det er sikkert ikke noe farlig, men begynner å lure litt på hva som skjer med kroppen.

Hei, det er helt vanlig på lavkarbo. Jeg selv er førti år, og har flyttet maxpulsen fra rundt 190 til 210. Før lå jeg ofte på rundt 140 da jeg trente, med samme intesitet nå ligger jeg rundt 175 - 180.
Men sliten? Nei. Jeg spurte Dag Viljen Poleszynski om dette, og han hadde samme teori som jeg hadde kommet frem til: Hjertet går best på mettet fett. Dette er den eneste kosten som dekker behovet, og dermed klarer vi å løse ut potensialet. Den klarer dermed å slå hurtigere, og sende ut mer blod pr minutt enn før, noe som gjør at vi får en langt bedre utholdenhet. Dette er kanskje også grunnen til at mange opplever en til dels dramatisk økning av maxpuls, noe som ikke skal være biologisk mulig ifølge vitenskapen, som jeg nå skjønner ikke er så veldig vitende lenger. Det er ikke farlig, det er faktisk et tegn på at hjertet endelig får nok av det fettet det trenger for å fungere optimalt )

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:37   #3
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Uvanlig høy puls

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Hjertet går best på mettet fett. Dette er den eneste kosten som dekker behovet, og dermed klarer vi å løse ut potensialet. Den klarer dermed å slå hurtigere, og sende ut mer blod pr minutt enn før, noe som gjør at vi får en langt bedre utholdenhet. Dette er kanskje også grunnen til at mange opplever en til dels dramatisk økning av maxpuls, noe som ikke skal være biologisk mulig ifølge vitenskapen, som jeg nå skjønner ikke er så veldig vitende lenger. Det er ikke farlig, det er faktisk et tegn på at hjertet endelig får nok av det fettet det trenger for å fungere optimalt )

Hva med den teorien om at hjertet har et visst antall slag å slå? Har liksom alltid hørt at man "bruker opp" hjertet fortere om man har høy puls, og at de som trener mye får lavere hvilepuls og lever lenger. (Alt annet lik selvsagt).
Det kan da ikke være sant, dersom man har det bedre med høyere puls?

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 22:53   #4
mandarin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 7
mandarin er på en erverdig vei

Sv: Uvanlig høy puls

Jeg har sjekka pulsklokka mi - skiturer før ketolysekuren - snittpuls på rundt 150 - nå snittpuls på 165 Det må jo ha en sammenheng! Makspulsen har også gått opp - og jeg har ikke økt eller minket intensiteten nevneverdig...

mandarin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 23:28   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Uvanlig høy puls

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Hei, det er helt vanlig på lavkarbo. Jeg selv er førti år, og har flyttet maxpulsen fra rundt 190 til 210. Før lå jeg ofte på rundt 140 da jeg trente, med samme intesitet nå ligger jeg rundt 175 - 180.
Men sliten? Nei. Jeg spurte Dag Viljen Poleszynski om dette, og han hadde samme teori som jeg hadde kommet frem til: Hjertet går best på mettet fett. Dette er den eneste kosten som dekker behovet, og dermed klarer vi å løse ut potensialet. Den klarer dermed å slå hurtigere, og sende ut mer blod pr minutt enn før, noe som gjør at vi får en langt bedre utholdenhet. Dette er kanskje også grunnen til at mange opplever en til dels dramatisk økning av maxpuls, noe som ikke skal være biologisk mulig ifølge vitenskapen, som jeg nå skjønner ikke er så veldig vitende lenger. Det er ikke farlig, det er faktisk et tegn på at hjertet endelig får nok av det fettet det trenger for å fungere optimalt )

Tusen takk for svar! veldig interessant

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 23:30   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Uvanlig høy puls

Opprinnelig lagt inn av frkprym, her.

Hva med den teorien om at hjertet har et visst antall slag å slå? Har liksom alltid hørt at man "bruker opp" hjertet fortere om man har høy puls, og at de som trener mye får lavere hvilepuls og lever lenger. (Alt annet lik selvsagt).
Det kan da ikke være sant, dersom man har det bedre med høyere puls?

det er kanskje forskjell på treningspuls og sånn vanlig normal "levepuls"? prøve å sjekke med pulsklokka en dag om hverdagspulsen også er høyere enn normalt. Jeg har alltid hatt veldig treig puls. Hvilepuls på et veldig lavt nivå, så jeg har noen slag som kan ofres

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 12:55   #7
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Uvanlig høy puls

Opprinnelig lagt inn av frkprym, her.

Hva med den teorien om at hjertet har et visst antall slag å slå? Har liksom alltid hørt at man "bruker opp" hjertet fortere om man har høy puls, og at de som trener mye får lavere hvilepuls og lever lenger. (Alt annet lik selvsagt).
Det kan da ikke være sant, dersom man har det bedre med høyere puls?

Det hadde vært en grei teori, men stemmer ikke, den har opprinnelse i fantasien.
Og om det hadde vært sånn: Lav hvilepuls i hvile, men det går opp i opp, fordi man vil bruke mange ekstra slag i trening, slik at sett over ett, vil man bruke langt mer slag pr minutt under trening, enn det man vil spare i hvilepuls...
Antall slag i løpet av et liv rimer mer for sukkerspiserne, der synker blant annet produksjonene av q-10 etterhvert som kroppen får kjørt seg i senk av karbo. Q-10 er essensielt for hjertet, og en strikt LCHF`r får i seg mengder med sånt, i tillegg til at kroppens egenproduksjon ikke synker nevneverdig.
Ergo: LCHF legger både liv til årene, og år til livet. Det er en tøff påstand fra en 40 åring, men jeg har som intensjon å bevise det )

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 21:01   #8
Michelin
Seniormedlem
 
Michelin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: sunnmøre
Alder: 52
Innlegg: 592
Michelin er en juvelMichelin er en juvelMichelin er en juvel

Sv: Uvanlig høy puls

Aha....va på trening no for første gang på alt for lenge- og der va det da en nyhet; spinn swirl....m pulsmåling på skjerm på veggen! Heilt fantastisk artig, men så va det jo det faktum at det e veldig lenge sia æ har trent, det e veldig lenge sia æ har målt pulsen min, så æ bomma jo kraftig da vi skulle stille inn senderene på max- og hvilepuls. Så mi søyle lå langt over den hvite streken vi skulle holde oss på, og det er jo ikkje så nøye-bortsett fra at det så litt teit ut Men, da æ bikka 200 og lå der leeenge (unntatt et par-tre ganga da æ va oppe i 204) så begynte æ nesten å skjemmes....og æ hadde meir å gi!!!! E det nåkka riv ruskanes galt med mæ, eller e d bare sånn? Tror æ har litt høy puls i utgangspunktet, men det får da være måte på...

__________________



.....det er i motvind en drage flyr.....
Michelin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
uvanlig støl.. :S scartz Spørsmål og svar 1 22-07-09 22:46
Puls 11.mai 2009 grotingeling Generell ernæringsdebatt 3 12-05-09 12:40
Uvanlig tørste? Tigerlilje Fase I 4 11-05-09 08:55
Er dette uvanlig? (toalettbesøk) grm123 Spørsmål og svar 6 24-01-09 14:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no