Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Strekkmerker! (av medisiner!)

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-09-07, 15:05   #1
Lotusia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 40
Innlegg: 128
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

Strekkmerker! (av medisiner!)

For noen uker siden begynte jeg på en urteblanding jeg fikk av naturopaten min. Hun har gitt meg disse tidligere, mest for å få opp imunforsvaret mitt, men denne gangen hadde hun lagt til en urte som var generelt soppdrepende. Urtene har hjulpet meg kjempe masse! Jeg begynte snart å føle meg mye bedre, selv om jeg fikk veldig streke reaksjoner og ikke kunne ta så mye av dem av gangen.

Så dukker pluttselig strekkmerker opp! Det virker som om de dehydrerer meg helt, og huden min blir veldig tørr! Har fått masse merker på hoftene, magen, men også i annsiktet og på beina!! Det skjer gjerne mens jeg sover, og ikke har mulighet til å helle i meg masse vann hele tiden.

Jeg stoppa med urtene da jeg skjønte at de hadde den virkninga, men begynte igjen fordi de hjelper så utrolig bra, og det er ikke noe jeg vil mer enn å bli frisk. Naturopaten min sier det ikke er mulig at de kan ha denne effekten, og at jeg skal spise masse omega3, sink og c vitaminer (noe jeg gjør..)
Det er ingen tvil om at strekkmerkene komme av urtene! mye mulig at bivirkningene gjør meg svakere, og at jeg får tilbakefall på symptomer jeg allerede hadde bare i sterkere grad.

Jeg begynner å se helt forferdelig ut, så nå tar jeg en pause.. det er trist, siden jeg føler jeg kanskje har mulighet til å bli frisk, men utrolig skremmende og depprimerende å våkne opp hver morgen til nye strekkmerker man veit ikke kommer til å gå vekk igjen.

Er det noen som har noe råd til meg?

Jeg begynte på min MCT olje igjen idag, som også hjelper masse.. huden blir futig og fin av den, men lurer på om jeg har fått nye strekkmerker av den også!
Kan det være at jeg kjører for hardt med medisiner?

klem fra Lotusia


ps. om noen har råd mot strekkmerker eller hvordan man kan få de bort (det er lov å håpe?) hadde det blitt godt tatt imot

Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 15:15   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Strekkmerker! (av medisiner!!!)

Strekkmerker kommer når huden blir strukket over tid. Det høres nesten ut som det du har er tørr hud/utslett som ser ut som strekkmerker. Vanlige strekkmerker dukker ikke opp "over natten" - i følge en hudpleier jeg har snakket med - og iallefall ikke i ansiktet.

Om huden din er tørr bør du smøre den godt med en god fuktighetskrem og i tillegg få i deg mye fett i kostholdet. I tillegg til at du drikker mye vann.

Men jeg ville absolutt ha kontaktet naturopaten for å høre om hun kunne forklare hva det er og hvorfor.

Om hun ikke vet det bør du kontakte en hudlege - for dette hørtes veldig rart ut.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 15:50   #3
Lotusia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 40
Innlegg: 128
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Strekkmerker! (av medisiner!!!)

merkelig ligvat folk sier det ikke går ann.. tydeligvis skjer det, etter alt jeg kan forstå.

Jeg har fortsatt arr fra strekkmerkene jeg fikk for lenge siden. Det samme skjedde for 4-5 månder siden da jeg gikk på noen andre urtemedisiner.

Huden kan vel sprekke opp av flere grunner? Så hvorfor skulle de ikke kunne komme på andre steder? Nå er huden min EKSTREMT ømfintlig også.. jeg kan ikke bruke vanlige kremer uten å reagere. Jeg bruker kokosnøttolje (butter) blanda med olivenolje. Det virker også som medisin for meg siden kokos er soppdrepende...

Prøver å ringe naturopaten min, men noe kontakt får jeg ikke... prøver igjen imorgen når hun er på jobb.

takk for svar.

edit: og jeg håper virkelig du har rett!


Sist redigert av Lotusia : 21-09-07 kl 16:42.
Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 17:16   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Strekkmerker! (av medisiner!!!)

Du bruker iallefall riktig krem ! Ringte og spurte hudpleieren og hun aldri hadde hørt om strekk merker pga naturmedisin. Hun heviste meg til pasienthåndboka:

Fant litt info om strekkmerker der:

Sitat:

Strekkmerker (striae) er skader som oppstår i kroppens underhud. De opptrer i starten som rosa til blåfiolette striper eller bånd på magen, setepartiet, brystene, lårene eller armene. Stripene innebærer overstrekking av elastiske fibre i huden. Disse fibrene gjenvinner ikke sin elastisitet, noe som gjør at det i de aller fleste tilfeller dreier seg om varige endringer i huden.

Hva forårsaker stressmerker:

Sitat:

Det er mange årsaker til tilstanden. Det inkluderer fysiske faktorer (strekking av huden) og hormonelle faktorer (effekter av steroider fra binyrene, østrogen og relaxin på hudens elastiske fibre). I svangerskapet er det den raske veksten av magen som gjør at huden "revner", og det oppstår typiske vertikale striper.
Ved sterk overvekt vil også huden etter hvert gi etter og det oppstår strekkmerker. Sterk muskelvekst hos kroppsbyggere kan føre til at f.eks. huden på overarmene gir etter. Hos personer med Cushings sykdom eller personer som behandles med høye doser kortison over lengre tid, vil det kunne oppstå strekkmerker.

Og

Sitat:

Strekkmerker er defekter i lærhuden, og oppstår når huden utsettes for strekkkrefter. Derfor ser vi dette fenomenet hyppigst i periodene rundt pubertet og graviditet, da endringer av figuren inntrer raskt. Hos ungdom ses strekkmerker hyppigst over baken, lårene og nedre del av ryggen. Gravide vil ofte oppleve strekkmerker på brystene og på magen. Forandringene er ufarlige.


Strekkmerkene er initialt blårøde, men etterhvert blekner de, og blir lite synlige. Behandling er forsøkt med vitamin A syre (retinoider) og fargelaser, uten at behandlingen kan sies å være dokumentert effektiv. Gjengitt med tilattelse av Hudpedagogisk senter , Rikshospitalet

Ring Hudpedagogisk senter om ikke naturopaten kan gi deg et vettugt svar. Sjekk denne siden: http://avd.rikshospitalet.no/hps/index.asp

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Smertestillende medisiner og vektøkning Anne Generell diskusjon 8 13-06-12 22:00
Ketose og opptak av medisiner Monen Ketolysekuren 18 11-05-08 10:53
Nye medisiner, og da bør en ikke legge om kosten drastisk? mam Ketolysekuren 1 21-03-07 16:53
Strekkmerker og kakaosmør Sturemmt Spørsmål og svar 11 31-05-06 23:22
Strekkmerker og hengemage... Siljepilje Generell diskusjon 2 09-01-06 11:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no