Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-09-12, 12:18   #1
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

Jeg hørte nettopp på tv at helsedirektoratet eller hva det nå var, anbefalte oss å spise kun 500 g kjøtt i løpet av uken.

Jeg spiser mye mer enn det.
Hvor mye spiser du?

Er "kjøtt" alt som er kjøtt? (hehe) Eller menest det rødt kjøtt? (dvs ikke kylling, fisk, skjømat osv...)

De snakke også om at det var farlig for kroppen å spise for mye kjøtt. Vi kunne få bl.a tarmkreft...

Noen som vet noe om dette?

Lurer også på hvorfor det er så farlig å spise kjøttdeig... er det ikke bare kvernet kjøtt da?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 12:44   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

Hva mener de folk skal spise på skiva da?

Spiser nok sikkert 500g svin/okse + en del kylling, egg og fisk.

Ellers er jeg i grunn overbevist om at rødt kjøtt ikke forårsaker tarmkreft, det tror jeg kommer av andre ting vi spiser, feks korn som kreftceller elsker!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 13:07   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

De 500g refererer til rødt kjøtt, altså svin/okse/lam, i alle fall.

En del butikk-kjøttdeig tilsettes kanskje nitritt?

Jeg spiser nok mer enn 500g rødt kjøtt på en uke, men ikke voldsomt mye mer - det vil også variere fra uke til uke, om jeg lager en stor kjøttdeigbasert gryte, om jeg spiser opp billige koteletter, osv. Men i likhet med Imse så tror jeg egentlig ikke på at rødt kjøtt gjør meg noe vondt, så lenge kostholdet mitt ellers er som det er. Derimot er det nettopp rødt kjøtt som gir meg den mest tilfredse mettheten, som gjør det mer apetittbegrensende/regulerende enn feks fet fisk eller kylling - for min mage.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 13:18   #4
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

Spiser vel rundt 400 gr om dagen....på en god dag

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 13:18   #5
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Lurer også på hvorfor det er så farlig å spise kjøttdeig... er det ikke bare kvernet kjøtt da?

Om eg har forstått det rett, er det fordi det er så mange fleire flater som blir steikte, og potensielt litt brende. Når kjøttet vert steikt og varma opp til høge temperaturar så kan det visstnok utvikle seg skadelege stoffar (nitrosaminar?) og hundre gram kjøttdeig i små korn har mykje større overflate enn éin hundregrams biff.

Eg kunne googla og linka litt for deg (eg hugsar nesten kor eg las om dette) men eigentleg har eg ikkje tid til forumet no, må gi meg sjølv eit spark bak for å få gjort det eg skal i dag.

Og eg er som Imse og Rin langt frå overtydd om at rødt kjøt er farleg. Det har menneska ernært seg godt på i hundretusenvis av år. Men det må vere naturleg kjøt. Det er det jo ikkje alt som er no i våre dagar, minsann.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 10:24   #6
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

Det er vel snakk om rødt kjøtt, svin inkludert. Men helse er faktisk ikke alt, folkens. Selv prøver jeg å ikke spise for mye industrielt kjøtt uansett, mest av klima- og miljøårsaker. Kylling er en versting om man tenker dyrevelferd, storfe om man tenker klimautslipp, lam og vilt har jeg få betenkeligheter med.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 10:46   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

De der kreftryktene om kjøtt er etter det jeg kan finne for en stor del en levning fra Campbells China study... Denise Minger har plukket fra hverandre statistikken den er bygd på
http://rawfoodsos.com/2010/07/07/the...act-or-fallac/
Campbell har dessuten muligens en interesse av å vinkle/ser på studien med egne briller siden han er veganer(?) og iallfall promoterer veganer-livsstilen: http://www.tcolincampbell.org/course...urces/courses/.

I andre studier har det som regel ikke vært skilt på
- hvordan kjøttet behandles (hardt stekt kontra kokt f.eks - Ingen mat er bra om den er brent.)
- hvilke typer "kjøtt" man spiser (jeg vil påstå at det er stor forskjell på rent kjøtt og "kjøttmat" av ymse opprinnelse med ymse tilsetninger)

Når man plukker bort dette så er såvidt jeg vet grunnlaget for at "kjøtt er kreftfremkallende" svært lite og stammer i stor grad fra kohortstudier. Og vi vet nå at en kohortstudie ALDRI kan bevise en sammenheng...

Legg til at vegetabilsk produkter (spesielt sukker, korn og olje) er lett å produsere, høyt subsidiert og har lang hodbarhet + kan lagres i romtemperatur, så ser man at store produsenter + andre fraksjoner har stor interesse av å dreie forbruket i retning denne typen "mat" i stedet for ferske grønnsaker og ferske proteiner med kort holdbarhet, større krav til oppbevaring, høyere produksjonskostnader/mer arbeidskrevende produksjon og mer svinn.

Når det gjelder "anbefalinger" så bør man huske at de ofte gis lenge før man har dataene klare. DVS at da man "anbefalte" oss å spise mer karbohydrater og mindre fett var det fordi man antok at fett i kosten -> fett i blodårene -> hjerteinfarkt... Det har siden vist seg vanskelig å bevise denne sammenhengen. Og når en ting blir gjentatt mange nok ganger slutter folk å stille spørsmål ved om dette virkelig er underbygd av fakta... (Jorda ER flat, anyone?)

Så jeg vil anbefale alle å ta anbefalinger med mye salt (det er forøvrig heller ikke bevist at salt er så veldig skadelig, bare så det er sagt - så ta gjerne mye). Inkludert denne.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 10:49   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Lurer også på hvorfor det er så farlig å spise kjøttdeig... er det ikke bare kvernet kjøtt da?

Kvernet kjøtt er i utgangspunktet akkurat like(lite) farlig som kjøtt. Med et par unntak
- Det går an å lure mye tilsetninger i et kvernet produkt, også tilsetninger som ikke nødvendigvis er bra i større mengder. Nitritt, f.eks.
- Siden det er et kvernet produkt så blir hygiene mer viktig. I en biff er det bare "en utside" og denne steiker man gjerne godt. I kvernet kjøtt er alt "utside" og alt er dermed utsatt for bakterier. Dette medfører kortere holdbarhet (eller tilsetninger for å øke holdbarheten) og større krav til gjennomsteking (som i sin tur kan medføre bruk av for høy varme...)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 07-09-12 kl 11:59.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 11:40   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Jeg hørte nettopp på tv at helsedirektoratet eller hva det nå var, anbefalte oss å spise kun 500 g kjøtt i løpet av uken.

Jeg har egentlig sluttet å høre på hva Helsedirekterotet uttaler, da de har sagt så mye tull som beviselig ikke stemmer før. 500g kjøtt i uken var veldig beskjedent, hva skal man spise i stedet? Sukker? Korn? Jeg ligger vel nærmere 500 gram om dagen og trives godt med det.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 14:35   #10
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

Tusen takk for flotte tilbakemeldinger! Godt å høre at ikke bare er jeg som spiser mer enn 500g kjøtt i uken! Ps, før lavkarbo, spiste jeg kanskje 2-300 g kjøtt i uken, så da kan jeg spise litt ekstra i de neste 30 åra

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 14:50   #11
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

Jeg spiser mer enn anbefaltDet blir sikkert det dobble

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 15:08   #12
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

Jeg spiser ikke mye rødt kjøtt; ligger vel på max 450 gram i uka.
Jeg spiser derimot en hel del fisk og MYE grønnsaker.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 15:29   #13
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

Tja... 100-200 gram daglig som innebærer middag og noe kjøttpålegg. Men det er jo sjeldent rødt kjøtt. Som regel er det kylling eller fisk... og noen ganger kjøttdeig eller karbonadedeig. Tror det er ganske vanlig mengde, lavkarbo eller ei.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 15:56   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

180 gram "protein" er det som regnes på en vanlig restaurantmiddag. Da er ikke "protein"=makronæringsstoffet protein, men protein = kjøtt/fisk/fugl etc...
Jeg vil tro at jeg ofte spiser det dobbelte i "proteiner" løpet av dagen, men om det er (rødt) kjøtt varierer. Av og til lever jeg på fisk, jeg er også glad i fugl... (Hittil i dag: 2 fiskekaker og en liten kjøttkake. Og så skal jeg ha middag i en eller annen form. Dette er helt typisk for min del. )

Meh - jeg er sikrere og sikrere på at jeg skal slutte å bry meg om de "anbefalingene". Blir bare irritert når jeg finner ut at de i all hovedsak er fundert på "luftslott-leca" og "ønskegrunnmurer"...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-09-12, 16:27   #15
stinei
Seniormedlem
 
stinei sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 696
stinei har en fantastisk aura rundt segstinei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye kjøtt spiser du på en uke?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Jeg har egentlig sluttet å høre på hva Helsedirekterotet uttaler, da de har sagt så mye tull som beviselig ikke stemmer før. 500g kjøtt i uken var veldig beskjedent, hva skal man spise i stedet? Sukker? Korn? Jeg ligger vel nærmere 500 gram om dagen og trives godt med det.

Jeg er helt enig!

__________________
Min journal -velkommen inn!
stinei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - ketolyse - Svar med sitat
Svar

Emneord
kjøtt


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bør vi ha dårlig samvittighet fordi vi spiser for mye kjøtt? Marella77 Nyheter / media 78 28-02-12 10:59
Hvor mye kh er det i kjøtt og fisk? jonibulda Spørsmål og svar 2 27-08-11 23:08
Jeg spiser ikke kjøtt! Flor Lavkarbo generelt 15 16-12-10 04:04
Hva passer en som ikke spiser rødt kjøtt? Camillawho Lavkarbo generelt 7 19-01-09 14:27
Hvor mye kjøtt? Isagel Induksjonen 9 19-03-05 21:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no