Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
02-05-16, 19:25 | #1 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
|
JernmangelJeg var hos legen for et par uker siden, egentlig i en annen anledning, men plutselig sier han at det vel er på tide å sjekke jernlagrene mine igjen, ettersom jeg hadde hatt mangel for et par år siden, og hadde blitt anbefalt å ta tilskudd. Jeg holdt tann for tunge, men i hodet mitt tenkte jeg bare "hæ?!" Jeg kan virkelig ikke huske at jeg har hatt jernmangel, og jeg kan i hvert fall ikke huske å ha tatt tilskudd. Jeg tror ham, men jeg ble bare litt overrasket. |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ |
03-05-16, 15:00 | #2 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
|
Sv: JernmangelHar hatt det i årevis jeg også, men ikke tatt grep om det fordi jeg har blitt dårlig av tablettene jeg har blitt anbefalt. Nå har fastlegen min endelig tatt tak, og vi har hatt tett oppfølging siste månedene. |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo |
03-05-16, 17:29 | #3 |
Supermoderator
|
Sv: JernmangelTakk for at du deler! Jeg har jo på en måte allerede høstet fordelene våren gir, så om jeg merker forskjell så er det vel lettere å se en klar sammenheng. Jeg fikk ikke tallene for nivået, men det kan jeg jo spørre om når jeg skal ta ny måling om ti uker. Venninna mi har også jernmangel, og hun merket stor forskjell ganske umiddelbart. |
08-05-16, 01:24 | #4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 55
|
Sv: JernmangelLitt off topic kanskje, men, men... Jeg var i blodbanken i går, og siden blodprosenten min "bare" var 14,0 fikk jeg jerntabletter.... Jeg bruker vanligvis ikke å ta de, for jeg kan ikke forstå at jeg har bruk for dem..... Det virker også som det er ren rutine å gi dem ut(?). |
Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) |
09-05-16, 12:11 | #5 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
|
Sv: JernmangelJeg tålte ikke jerntablettene jeg fikk da jeg ammet, så jeg ble anbefalt noen plantebaserte som kunne kjøpes i Sverige. De fikk jeg ikke noen av bivirkningene på. Husker selvfølgelig ikke navnet nå, utover at det begynte på He* (eneste jeg klarer å tenke er på Hemtex, men det er jo noe helt annet )
09-05-16, 16:12 | #6 |
Seniormedlem
|
Sv: JernmangelFloradix (og andre helsekost-tilskudd) har veldig lite jern i seg sammenlignet med tabletter kjøpt på apoteket. Apoteket har: Niferex 100mg Fe2+/ Duroferon 100 mg Fe2+/ Ferro Retard 100mg Fe2+/ Ferromax 65mg Fe2+. Sist redigert av Lemen : 09-05-16 kl 16:26. |
09-05-16, 16:42 | #7 |
Supermoderator
|
Sv: JernmangelTakk for innspill! Jeg skal nok begynne med det legen anbefaler. Har ingen personlig erfaring med jerntilskudd fra før, så det gjenstår jo å se. |
09-05-16, 20:52 | #8 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
|
Sv: JernmangelTa det sammen med C-vitamin og en god stund før og etter kaffe, te og lignende, for best mulig opptak.
09-05-16, 20:58 | #9 |
Supermoderator
|
Sv: Jernmangel
Takk! Det med kaffen har jeg forsåvidt fått med meg, enn om jeg lurer på når på dagen det skulle ha vært. Rett før jeg legger meg, trolig. |
11-05-16, 10:04 | #10 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
|
Sv: JernmangelJa, ulike former for hemjern har lite jern pr tablett. Men det vesentlige er ikke hvor mye jern som er i tabletten, men hvor mye som kroppen klarer å ta opp av det ekstra man tilfører. I den sammenheng er det viktig å huske at tilskuddet kommer i tillegg til det man får fra maten. Man slutter forhåpentligvis ikke å spise selv om man tar tilskuddet... Hemjern er allerede hemoglobinbundet og av den grunn er det en del av oss som tar de opp lettere enn andre tilskudd. Les mer på
11-05-16, 12:46 | #11 |
Seniormedlem
|
Sv: Jernmangel
Mange gode poenger her ja! Å ta frem jerngryta er nok ikke dumt, det skal jeg jammen meg gjøre, og prøver allerede å tenke på å spise ting som du nevner. |
22-05-16, 00:12 | #12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 65
|
Sv: JernmangelHei Photo |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo |
22-05-16, 00:53 | #13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
|
Sv: JernmangelHvalkjøtt har masse jern. Storfe mer enn kylling. Mørk sjokolade/kakao har mye.
30-05-16, 10:19 | #14 |
Supermoderator
|
Sv: JernmangelTakk for innspill! Nå har jeg endelig fått begynt på Nifirex, og har ikke merket noen bivirkninger enda annet enn litt mørkere farge på nummer to, men det er jo bare gått fire dager. Mulig jeg innbiller meg ting, men føler litt at hjertet har falt til ro (har hatt mange tilfeller gjennom dagen med tung og tidvis hurtig hjertebank som ikke har vært relatert til noen følelse av engstelse, liksom). Skal fullføre denne "kuren" på ti uker nå, og ta en ettersjekk. Et mildere tilskudd kan jeg eventuelt vurdere å ta etter behov, dersom nivået ikke holder seg oppe. Ærlig talt vet jeg jo ikke mer enn dette "øyeblikksbildet", samt at det har vært for lavt ved en tidligere måling også. |
06-06-16, 07:44 | #15 |
Supermoderator
|
Sv: JernmangelDa har jeg gått på jerntilskudd i halvannen uke, ca, og jeg merker noen endringer! Hjertet har roa seg ned, jeg har færre svimmelhetsanfall, og definitivt langt mindre problemer med hodepine! Føler meg også noe mer våken og ryddig i hodet. Det er bra greier! |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Lavkarbo kan gi jernmangel! | vaskeklut | Nyheter / media | 18 | 05-08-13 22:14 |
Jernmangel | Nannah | Kosttilskudd | 19 | 22-04-13 19:51 |
Jernmangel tross kjøttinntak | Yrla | Fysisk og mental helse | 28 | 26-01-12 13:05 |
Jernmangel? | Gressenka | Ketolysekuren | 4 | 28-07-10 23:54 |
Jernmangel/hodepine? | Liv | Lavkarbo generelt | 16 | 31-03-09 11:14 |