Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hva er greia med alle vitaminene?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-01-12, 07:03   #1
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Hva er greia med alle vitaminene?

Sist jeg gikk på ketolyse kjøpte jeg inn alle vitaminene og spiste dem nermest religiøst - i ca ei uke før jeg begynte å glemme dem. Denne gangen har jeg ikke gidda, men tar bare litt magnesium innimellom siden jeg får litt leggkramper om kvelden. Ifølge diett.no får jeg i meg alt som er anbefalt av vitaminer og mineraler, med et lite unntak for litt lite sink og i overkant mye salt (men hvem får ikke det...).

Dersom man aksepterer ideen om at et kornmatkosthold ikke inneholder like mye vitaminer og mineraler som vi får i oss med grønsaker og kjøtt (og det tror jeg jo absolutt), hvorfor anbefales det så sterkt at man tar tilskudd? Det er jo heller ikke vitenskaplig bevist at kroppen tar opp tilskuddene ordentlig. Er det bare for å sikre seg mot at folk skal leve på kjøttdeig og få mangelsykdommer?

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 08:02   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Her kan du lese hva dr. Torkil selv sier om saken:

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Krom øker effekten av insulin og er viktig, det reduserer insulinresistensen. Gjærbundet krom opptas best.Krom picolinat er mistenkt for å være kreftfremkaldene. Kalsium er tilsatt gjær-kromtabletten, da ketosen er surgjørene og medfører tap av ketoner i urinen.Ketoner er negativt ladet og trekker kalsium , som er positivt ladet, med ut i urinen,Derfor er kalsium viktig for å unngå kalsiummangel og i verste fall tap av kalsium fra skelettet.( osteoporose) Tas morgen og kveld.
Selen-sinktabletten med vitaminer tas til lunsj - IKKE sammen med krom da de hemmer opptak av hverandre. Selentabletten er viktig for både fettforbrenning og omsetning av karbohydrater.
Ketolysetablettene er skreddersydd ut fra internasjonale anbefalinger og forskning .
Jeg mener de er viktige for å få et stabilt vekttap , oprettholde kroppens mineralbalanse, og forå hemme oxidativt stress.
De som opplever energien og metthetsfølelsen og et stabilt vekttap brker nesten alle sammen tablettene. MEN det er enkelte som klarer seg helt uten når det bare gjelder vekttap.
Jeg anbefaler at man følger dietten og tar tablettene, da vet man at man går rett vei. Ikke prøv å redusere fettinntaket i dietten eller redusere karbohydratmengden til få gram. Gjør man det kan det medføre helserisiko for den enkelte.
Jeg mener ketolysekuren er velsignet med mange fordeler, men ulempen er, at den må følges.
De enkelte vitaminer og mineraler er omtalt i boken :slank med ketolysekuren.
Jeg er klar over at jeg vel er inhabilom enn meningsberettiget.
MVH Torkil


Ellers finnes du mange tråder om dette om du scroller heeeeelt nederst på siden her!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 10:05   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Jeg mener det kan være lurt å ta enkelte kosttilskudd uansett kosthold. Dette handler vel også mye om at maten vi får i dag ikke har den mikronæringsrikheten den kunne ha hatt på grunn av hurtigdyrking, dyrking på utarmet jord, feilfôring av beitedyr etc.
Men for mange kan det i hvert fall være en fordel i starten å fylle opp med mineraler, som f.eks. magnesium, da kroppen slipper mye vann den første tida, tørste og væskebehov økes, og da går det også en del mineraler ut av kroppen i samme slengen.
Og så er det mange som finner krom nyttig i overgangen, da det kan avhjelpe sukkersug.
Du må nesten kjenne etter selv om kosttilskuddene har noe å si for formen din, og om du er frisk ellers. Enkelte av oss her inne har en del malabsorbasjoner som gjør kosttilskudd helt nødvendig uansett hvordan vi spiser ellers.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 10:49   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

... og så er det ganske mange som endrer fasong radikalt selv om kiloene står stille. En muskel trenger mer byggesteiner enn fett...

(Og det er faktisk en del teorier på at overvekt ofte følger feilærnæring og mangel på/ubalanser i mikronæringstoffer... uten at jeg går god for ideen så kan det være verdt å tenke på det...?)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 10:54   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

... og så er det ganske mange som endrer fasong radikalt selv om kiloene står stille. En muskel trenger mer byggesteiner enn fett...

(Og det er faktisk en del teorier på at overvekt ofte følger feilærnæring og mangel på/ubalanser i mikronæringstoffer... uten at jeg går god for ideen så kan det være verdt å tenke på det...?)

Det kan virkelig godt være noe i! Her er det kartlagt mangler på både jod, kalsium, d-vitamin, magnesium, jern og ferritin. Huhei!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 10:56   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

... og så er det ganske mange som endrer fasong radikalt selv om kiloene står stille. En muskel trenger mer byggesteiner enn fett...

(Og det er faktisk en del teorier på at overvekt ofte følger feilærnæring og mangel på/ubalanser i mikronæringstoffer... uten at jeg går god for ideen så kan det være verdt å tenke på det...?)

Jeg har faktisk lest ett eller annet sted at en overvektig kropp ikke tar opp næring/klarer utnytte næring slik som en normalvektig.....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 11:07   #7
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Jeg ville vel ikke sett helt bort fra at noen tjener gode penger på allverdens kosttilskudd heller, det er vel knapt noen bransje som gjør det så bra som helsekostkjedene. Men jeg har verken greie på ketolyse eller kosttilskudd, siden jeg sverger til et kosthold som nettopp gjør kunstige tilskudd overflødig. Jeg synes i grunnen det er et paradoks at folk som sverger til ren ubearbeidet mat i alle sammenhenger samtidig baserer seg på kosttilskudd for å få i seg det de trenger.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 11:20   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Jeg synes i grunnen det er et paradoks at folk som sverger til ren ubearbeidet mat i alle sammenhenger samtidig baserer seg på kosttilskudd for å få i seg det de trenger.

Det er et paradoks, ja. Men har du sett på data over mikronæringsinnholdet i grønnsaker nå kontra bare for 50-60 år siden? Det har jeg. Det er ikke positiv lesing. I tillegg lever vi et mer stillesittende liv som i sin tur gjør at vi spiser mindre ... Ergo er en dagsrasjon med "mat" mer næringsfattig nå - selv om man faktisk spiser rent. Legg til at de færreste av oss spiser sånne ting som lever, nyrer og blod lenger. (Lever er naturens multivitamin.)

DVS om man ikke er i stor generell aktivitet og i tillegg spiser så godt som økologisk og fra "hode tili hale" tror jeg ikke man unngår at kostholdet er mer næringsfattig enn det vi har tilpasset oss til. Det er jo idealet å spise slik da, iallfall for meg. Men der er jeg langt ifra ennå. Det blir kanskje når jeg vinner de 200 millionene...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 11:23   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Selv nå som ca normalvektig sliter jeg med å få i meg det jeg trenger fra kosten alene, men nå er jo ikke jeg helt frisk heller, da.
Og jeg kjenner markant forskjell, altså. (En uke uten kongedose d-vitamin og jeg blir nedfor. Noen uker uten joddråper, og hår og negler knekker av. Et par uker uten magnsium, og jeg har leamus overalt og hjertet hopper ut av brystet dagen lang ... ) Med det sagt så sverger jeg til bioidentiske kosttilskudd, ikke syntetiske!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 12:49   #10
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Og jeg kjenner markant forskjell, altså. (En uke uten kongedose d-vitamin og jeg blir nedfor.

Samme her - tar 10000iu (250ug) daglig, noe som er 25 ganger maks anbefalt inntak (10ug). På den dosen har jeg et d-vitaminnivå på 65nmol (ref 31-131) og føler meg bra.

Så inntak og opptak står ikke alltid i forhold, nei.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 13:06   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Og jeg tar 4000 ie daglig, noe som fortsatt er godt over ti ganger mer enn anbefalt. Men halverer i sommerhalvåret.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 14:18   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Men hvem bestemmer det anbefalte inntaket?
Og hvem anbefaler det?
Da jeg fikk påvist for lave verdier i sommer, sa reumatologen at jeg skulle ta minst 4 ganger det som ble oppgitt i Norge, fordi verdiene man generelt opererer med her i landet er alt for lave!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 14:37   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Jeg vet i hvert fall at overvektig svært ofte har problemer med D-vitaminopptaket, og er man diabetisk og insulinresistens gir også det problemer med opptaket. Selv om jeg spiser fet fisk flere ganger i uka, tar tran og i tillegg tok 20 ug D-vit tilskudd (vet ikke hva det er i iu, men det er i hvert fall 4 ganger mer enn det behovet som liksom skal være 5ug). Likevel klarer jeg ikke å komme meg over 40 på D-vit - og siste måling var så lavt som 32. Ganske kraftig D-vitaminmangel m.a.o. Jeg fikk beskjed av legen å starte med 250 ug i D3 tilskudd (gjennom en krem), og det er ganske så mye mer enn de 10 ug som tilskuddene man får over disk i Norge har. Jeg har enda ikke klart å somle meg til å bestille den kremen (:rolleyes), men jeg tar i hvert fall 100 ug D3 oralt nå.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 14:38   #14
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Jeg tror nok at vitaminer viktig i det man legger om kostholdet siden man i begynnelsen muligens ikke kan nok til å spise variert nok eller velge riktig grønnsaker ol. Sier diett.no at du får i deg det du trenger og du ikke har problemer med vektnedgang ville jeg ikke brydd meg med det. Jeg tar de samme vitaminene som jeg gjorde før med unntak av at jeg tar magnesium i tillegg siden jeg etter overgang til lavkarbo fikk kramper i beina..

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 14:41   #15
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Samme her - tar 10000iu (250ug) daglig, noe som er 25 ganger maks anbefalt inntak (10ug). På den dosen har jeg et d-vitaminnivå på 65nmol (ref 31-131) og føler meg bra.

Så inntak og opptak står ikke alltid i forhold, nei.

ref er forøvrig 50-150 nmol, og under 75 nmol anses som mangel. Verdier på 120 nmol anses som optimalt (hentet herfra)

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 00:14   #16
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Takk for alle svar. Jeg ser jo helt klart at opptak ikke er synonymt med inntak. Tror jeg skal være litt mer nøye med tilskuddene så lenge jeg er i ketose, i alle fall.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 19:04   #17
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Med det sagt så sverger jeg til bioidentiske kosttilskudd, ikke syntetiske!

Kan du si noe mer om dette? Er det en spesiell produsent eller et spesielt sted man får tak i det? Forsøkte å google, men det kom opp lite. Har alltid tenkt at de syntetiske sikkert ikke er like bra som virkelig vare, men har aldri tenkt at det har vært mulig å få i pilleform.

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-12, 19:52   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Kan du si noe mer om dette? Er det en spesiell produsent eller et spesielt sted man får tak i det? Forsøkte å google, men det kom opp lite. Har alltid tenkt at de syntetiske sikkert ikke er like bra som virkelig vare, men har aldri tenkt at det har vært mulig å få i pilleform.

Joda, det er ganske vanlig med "ekte" vitaminer, altså ikke syntetiske. Det har forskjellige navn; organic, bioidentisk, ikke-syntetisk, etc. Jeg bruker flere kosttilskudd fra f.eks Holistic, som D3 og selen.
Sikkert noen som har mer peiling enn meg hva angår dette.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 11:53   #19
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Joda, det er ganske vanlig med "ekte" vitaminer, altså ikke syntetiske. Det har forskjellige navn; organic, bioidentisk, ikke-syntetisk, etc. Jeg bruker flere kosttilskudd fra f.eks Holistic, som D3 og selen.
Sikkert noen som har mer peiling enn meg hva angår dette.

Takk for svar! Synes dog det er vanskelig å finne ut hva som er hva, jeg erfarer at det ikke står noe på boksene jeg har. Kan kanskje gå ut ifra at det er syntetiske varianter da(?).

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 13:05   #20
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Et par uker uten magnsium, og jeg har leamus overalt og hjertet hopper ut av brystet dagen lang ... )

Ojj...!! Er det magnesium jeg mangler...!!! Thanx Photo!

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 19:25   #21
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg vet i hvert fall at overvektig svært ofte har problemer med D-vitaminopptaket, og er man diabetisk og insulinresistens gir også det problemer med opptaket. Selv om jeg spiser fet fisk flere ganger i uka, tar tran og i tillegg tok 20 ug D-vit tilskudd (vet ikke hva det er i iu, men det er i hvert fall 4 ganger mer enn det behovet som liksom skal være 5ug). Likevel klarer jeg ikke å komme meg over 40 på D-vit - og siste måling var så lavt som 32. Ganske kraftig D-vitaminmangel m.a.o. Jeg fikk beskjed av legen å starte med 250 ug i D3 tilskudd (gjennom en krem), og det er ganske så mye mer enn de 10 ug som tilskuddene man får over disk i Norge har. Jeg har enda ikke klart å somle meg til å bestille den kremen (:rolleyes), men jeg tar i hvert fall 100 ug D3 oralt nå.

Jeg blir nysgjerrig og lurer på hvorfor du har dårligere opptak enn "andre"??

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 19:55   #22
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg blir nysgjerrig og lurer på hvorfor du har dårligere opptak enn "andre"??

Jeg er tilnærmet diabetisk og kraftig overvektig. Overvektige og diabetikere har dårligere opptak. Akkurat hvorfor har jeg ikke helt fått med meg, men har hørt en teori om at D-vitamin, som jo er fettløselig, fanges i fettvevet hos overvektige og ikke kommer ut i blodet eller noe. Men det er altså ganske vanlig at overvektige har D-vitamin mangel

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 21:20   #23
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg er tilnærmet diabetisk og kraftig overvektig. Overvektige og diabetikere har dårligere opptak. Akkurat hvorfor har jeg ikke helt fått med meg, men har hørt en teori om at D-vitamin, som jo er fettløselig, fanges i fettvevet hos overvektige og ikke kommer ut i blodet eller noe. Men det er altså ganske vanlig at overvektige har D-vitamin mangel

Nå ble jeg bare enda mer nysgjerrig

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 14:02   #24
siljesfremgang
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Austrheim
Innlegg: 327
siljesfremgang har en fantastisk aura rundt segsiljesfremgang har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Er det noen som kan skrive ned med enkle ord hva man bør ta når man er i ketose? Jeg blir helt grønn i trynet av å lese så mye forskjellig.

__________________




siljesfremgang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 22:01   #25
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva er greia med alle vitaminene?

Eller du kan rett og slett lese selv inne på ketolyse.no

Kromtabletter
Selentabletter
Magnesiumtabletter

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Genialt! For meg som glemmer vitaminene Euphita Ketolysekuren 3 25-05-11 20:24
Kan man ta alle vitaminene i en engang? Anna Ananas Ketolysekuren 6 06-09-10 22:23
Hvor viktig er vitaminene? Sahara83 Kosttilskudd 29 25-05-10 10:34
Disse vitaminene ... Romle Ketolysekuren 0 25-03-08 22:13
Alle disse vitaminene vi må ta? snuppelulla Eurodiett 12 25-04-07 21:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no