Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvor mye bacon kan vi egentlig spise?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-10-06, 12:44   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hvor mye bacon kan vi egentlig spise?



Jeg er hekta på bacon og kunne sikkert spist et halvt kg daglig. Seriøst!
Jeg elsker bacon og spiser det som snacks og glemmer alt som heter sjokolade og potetgull. Men er det lurt å spise for mye av det? Til nå har jeg begrenset det til maks 200 gram daglig, men jeg ville jo helst spist over det dobbelte.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 13:00   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye bacon kan vi egentlig spise?

Jeg vet ikke jeg egentlig - det kommer jo mye an på hvilket ståsted man ser det fra ... Bacon er vel generelt ikke det sunneste man kan spise. Men det er jo bedre enn potetgull, hvis man setter dem opp mot hverandre ...

Det første jeg tenker på er nitritt og nitrat og sånt. Det er jo ikke særlig gunstig å få i seg for mye av.

Har du mulighet til å kjøpe skikkelig bacon uten de tilsetningsstoffene? Det blir jo dyrt, men da kunne du sikkert spise ganske mye uten at det har så mye å si, tror jeg ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 01:17   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye bacon kan vi egentlig spise?

Hmm selges det "ren" bacon noe sted da? Alle de jeg har sjekket inneholder nitritter, glukose og all slags dritt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 10:51   #4
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye bacon kan vi egentlig spise?

Kanskje de har uten alle tilsetningene hos de smaa lokale slakterne. ?
Bare en tanke, jeg vet ikke

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 18:25   #5
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye bacon kan vi egentlig spise?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.



Jeg er hekta på bacon og kunne sikkert spist et halvt kg daglig. Seriøst!
Jeg elsker bacon og spiser det som snacks og glemmer alt som heter sjokolade og potetgull. Men er det lurt å spise for mye av det? Til nå har jeg begrenset det til maks 200 gram daglig, men jeg ville jo helst spist over det dobbelte.

Jeg vil ikke tro det er noen fare med å spise en halv kilo bacon på en dag. Ihvertfall ikke om du ikke spiser veldig mye annet kjøttpålegg/ost som også er tilsatt nitritt. Tilsetningen av nitritter skal være så lav at det er trygt å spise en god del forskjellige kjøtt- og osteprodukter. De fleste får jo i seg en god del mat som inneholder nitritt/nitrat, og det er det tatt høyde for når man tilsetter disse stoffene.

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men inntrykket jeg har fått er iallfall at de mengdene du snakker om skal være helt trygt.
Og det er jo helt klart verre ting du kan finne på.. Så viss det å slippe seg løs på bacon hjelper deg å holde tankene borte fra potetgull og sjokolade, syns jeg du skal unne deg det Min erfaring er ihvertfall at det ikke lønner seg å sette noe særlig grenser på lovlige ting, da skal det mere til at jeg holder meg i lengden..

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 20:55   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye bacon kan vi egentlig spise?

Alyssa: fine tanker det der ja. Jeg er helt enig; dersom baconet får meg til å la være å snackse på andre mer usunne ting, og jeg fremdeles går ned i vekt og føler meg bra, så kan det vel ikke være så gale. Mener Skaldeman spiser/spiste en god del bacon, han snakket jo om ET PAR PAKKER til frokost.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 14:42   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye bacon kan vi egentlig spise?

Jeg ville ikke stolt for mye på myndighetenes grenser for nitritt. Det er mye som ikke er tatt høyde for når det gjelder fastsetting av grenseverdier for tilsetningsstoffer, bl a at man får i seg flere stoffer enn bare det som teste (synergieffekt). De grensene er veldig basert på kommersielle hensyn.

En annen ting de nok ikke har tatt høyde for er at noen spiser en halv kilo bacon om dagen, det er tross alt ikke så vanlig å spise så mye bacon som en del av oss på lavkarbo gjør.

Atkins anbefaler også uttrykkelig bacon uten nitritt. Og ja, man får kjøpt det i små slaktebutikker/delikatesseforretninger . Problemet (for meg ihvertfall) er prisen ...

Men jeg er som sagt enig i at hvis man setter det opp mot f eks potetgull, så er det sikkert sunnere med bacon. Og det var kanskje det du ville høre, Iset?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 14:25   #8
miss_celica_83
Juniormedlem
 
miss_celica_83 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hordaland
Alder: 40
Innlegg: 14
miss_celica_83 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye bacon kan vi egentlig spise?

Jeg tenkte bare jeg skulle nevne noe som min mormor ga meg som råd.Istedet for å kjøpe dyrt bacon i store mengder, kjøp ribbe nå som den er billig, skjær opp i skiver eller terninger, salt den og frys den ned. Ergo så har du billig sjølsalta baconMen nå må jeg bare få sagt at jeg aner ikke om ribbe også inneholder nitritt og det svineriet der...det vet kanskje noen andre??

miss_celica_83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lite karbo-mer protein og nok fett Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 18:46   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye bacon kan vi egentlig spise?

Så smart! Jeg tipper ribbe inneholder langt mindre tilsetningsstoffer, det er jo beregnet på å spises "ferskt".

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 23:03   #10
danielve
Medlem
 
danielve sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 150
danielve er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye bacon kan vi egentlig spise?

Hvorfor fryses ned? Saltet gjør jo nettopp at kjøttet blir holdbar i lang tid. Har gjort det ofte med diverse kjøtt selv- både med nitritt med også vanlig salt. Det beste resultet fikk jeg med Smooked Salt. Kjøttet fikk smaken av å være røkt og det var veldig godt. Men det saltet koster da litt mer.

__________________


danielve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 17:01
hvor mye kremfløte kan jeg egentlig spise? Iset Atkins kosthold 18 24-02-04 20:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no