Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kalorier

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-05-11, 10:43   #1
Tyra74
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 4
Tyra74 er på en erverdig vei

Kalorier

Hei!

Jeg forstår det sånn at man skal ha cirka 21 kalorier per kg vekt.
For meg blir det ca 1800 kalorier per dag.

Det jeg lurer på er om dette er netto karbo, dvs at man skal trekke fra brente kalorier fra trening?
Eksempel:

2200 kalorier brutto minus 500 kalorier trening = 1700 kalorier netto.

Jeg spiser ca 60 % fett og ligger på ca 20 karber per dag. Dette virker "rett" for meg, og jeg er fremdeles i ketose og har fin vektnedgang.

__________________
Tyra74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:56   #2
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Kalorier

Uten at jeg vet det med sikkerhet så er det vel logisk å tenke at det er et dagsbehov, og hvis man da brenner 500 kcal med trening så kan man spise 500 kcal mer...?

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 11:05   #3
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Kalorier

21 kcal/kg kroppsvekt er veldig lavt, men på ketolyse vil ikke disse beregningene ha like mye å si, da du vil dekke resten av dagsbehovet fra egne lagre. Hadde du lagt så lavt på en høykarbodiett, ville du gått meget sulten, men gamle studier viser at ved dietter som består av mye fett og protein kan man være nede i veldig lavt inntak (800kcal) uten å føle sult (ref: Gary Taubes, GCBC)! De samme studiene viste at dersom man la til 400kcal i form av karbohydrater på denne dietten, begynte man å føle sult, og dietten ble vanskeligere å følge. Med tanke på at dette utgjorde en økning i inntaket på 50% energimessig, vil jeg si det er et anekdotisk bevis for at en kalori ikke nødvendigvis er en kalori!

Dersom du trener mye, så ville jeg spist mer, men dette vil du kjenne på kroppen selv. I utgangspunktet skal det være unødvendig å telle kcal på en slik diett, dersom du spiser etter egen sultfølelse. Om du ikke føler deg sulten, og vekten går nedover, så trenger du ikke å justere noe som helst!
Dersom vekten slutter å gå nedover, juster sammensetningen før du vurderer å gjøre noe med mengden. Om du går litt ned på fettet og opp på protein, vil maten gi deg en større metthetsfølelse, og du vil automatisk spise litt mindre (du bør ikke øke ubegrenset på protein av flere grunner, men opp til 2,5g per kg kroppsvekt er ikke noe problem).

Håper dette gav deg litt svar på det du lurte på hvertfall. Bottom line blir at dersom du går sulten i løpet av dagen, så kan du spise litt mer (protein og fett). Er du ikke sulten, kan du fortsette å spise som du gjør.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kalorier pr dag ruslepølsa Generell ernæringsdebatt 3 31-03-11 14:28
Mye kalorier (fett) vs lite kalorier Sommerglad Spørsmål og svar 12 22-02-10 14:07
Kalorier? StoreLilleMeg Spørsmål og svar 19 17-08-09 17:04
Kalorier dani Ketolysekuren 2 02-08-09 11:25
Kalorier og ikke kalorier smilefjes Lavkarbo generelt 15 19-09-08 21:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no