Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hva spiser du før og etter trening?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-07-12, 16:36   #1
StineH
Seniormedlem
 
StineH sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 34
Innlegg: 1.130
StineH har en fantastisk aura rundt segStineH har en fantastisk aura rundt seg

Hva spiser du før og etter trening?

Nå som jeg har blitt litt mer aktiv på treningsfronten så har jeg også merket forskjellene på kvaliteten på treningen ettersom hva jeg har spist/ikke spist før og etter..

Hva pleier dere å spise/drikke før og etter trening?

__________________
Livet som overvektig og kampen mot kiloene. Besøk gjerne journalen min



StineH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig protein og fornuftig fett, og minst mulig karbs. Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 16:48   #2
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Før trening: Vanlig mat.

Før konkurranser som varer i over 2-3 timer: Økt andel karbohydrater i form av havregryn, shaker og generell karbohydratholdige matvarer inntas dagen før. ALLTID havregryn om morgenen på konkurransedagen, deretter vanlig mat som spises over tid. Avsluttes 2-3 timer før konkurransestart.

Under trening: Vann
Under hard trening over 90-120 min: Herbalife Prolong drikke
Etter trening: Vanlig mat, som oftest middag (kjøtt, fisk og grønnsaker)
Etter hard trening over 90-120 min: Måltid 1 Restitusjonsshake fra Herbalife (inntas 5 min etter avsluttet trening). Måltid 2 er vanlig mat, typisk middag.

Under konkurranser: Kun Herbalife Prolong drikke. Ca 1 liter pr time. Drikkes da mao alt fra 2-4 liter av dette avhengig av lengde på rittet.

Jeg våger påstå at de aller fleste treninger så holder det med vann og normal mat, så fremt du ikke trener ekstremt mye og hardt samt konkurrerer jevnlig. Da kan det lønne seg å bruke proteindrikker og shakes som tilskudd for å få optimalisert glykogenlagrene. Men for den jevnlige mosjonist så er dette ikke hensiktsmessig og kan skade mer enn hjelpe.

  Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 01:02   #3
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Ja, jeg elsker da å trene på tom mage... Tar en kopp kaffe før trening. Holder fint ut en trening på 2 - 2 1/2 time. Men, så trener jeg ikke så hardt som noen her inne. Jeg følger med på kroppen, og begynner jeg å føle at jeg ikke kan gi alt, eller at jeg blir svimmel så kommer jeg nok til å tenke meg om.

Det eneste jeg har merket er at jeg før pleide å pøse på med vann under trening. Nå passer jeg på å ta små slurker hele veien gjennom treningen. Føles mye bedre og så blir ikke magen full av vann.

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 10:33   #4
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Opprinnelig lagt inn av milena, her.

Ja, jeg elsker da å trene på tom mage... Tar en kopp kaffe før trening. Holder fint ut en trening på 2 - 2 1/2 time. Men, så trener jeg ikke så hardt som noen her inne. Jeg følger med på kroppen, og begynner jeg å føle at jeg ikke kan gi alt, eller at jeg blir svimmel så kommer jeg nok til å tenke meg om.

Det eneste jeg har merket er at jeg før pleide å pøse på med vann under trening. Nå passer jeg på å ta små slurker hele veien gjennom treningen. Føles mye bedre og så blir ikke magen full av vann.

Enig med deg. Trening er jo individuelt mht intensitet og hva man ønsker oppnå. Jeg har også trent kardio på tom mage og kun vann underveis. Det fungerer på restitusjonsøktene, men ikke særlig bra når man skal ta i litt. Men for mange som bare skal pumpe jern så er nok dette helt greit.
De to fotball lagene som går på lavkarbo ble målt til å ligge i snitt mellom 70-80% av makspuls i snitt ila en kamp. Antakelig lavere siden målingene var unøyaktige ifølge Ken Hallsteinsen. Dette er altså fotball på elitenivå i 90 min!!!!! Jeg er ikke imponert og det sier seg selv at de ikke akkurat trenger så mye næring hverken før eller under en kamp. Under Sist konkurranse hadde jeg en snittpuls på 87% i 2 sammenhengende timer! Nøyaktig målt med en Polar RS800. Så å gå på lavkarbo fotballspillerkost funker ikke, men det er jo også et poeng for Ken Hallsteinsen. Fotball er ikke spesielt krevende og utholdende, så for andre mer intensive utholdenhetsidretter bør man både karbe seg opp før og under konkurranser/harde/lange treningsøkter.

Så hvis du føler deg slapp eller føler at du blir svimmel under dine 2-2/12 t økter så betyr det at du trenger næring for å kunne trene hardere. Men hvis målet ikke er å kunne presse grenser så funker jo tom mage og kaffe, det har jeg prøvd selv også.

  Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 11:50   #5
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Jeg spiser vanlig lavkarbo mat, men vet at jeg kan unne meg litt ekstra karbo hvis jeg ønsker, før trening. Fungerer ikke på tom mage! Etter tung styrketrening tar jeg ofte en proteinshake/bar eller passer på ekstra protein i en annen form. Ellers spiser jeg vanlig.

Har heller ikke det høyeste ambisjonsnivået, men jobber for å forbedre meg selv, framfor å konkurere med andre... (men å kunne løptrene i lag med andre hadde jo vært kjekt da...)

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 14:19   #6
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Spørs egentlig hva formålet med treningen er. Er det hovedsaklig for å gå ned i vekt spiser du som du ellers gjør, når du er sulten.
Du blir jo både sterkere og raskere uansett, du vil ikke bygge noe særlig muskler samtidig som du mister vekt. Så det med påfyll av karbo er ikke veldig nødvendig å tenke på med mindre du fysisk føler at du har for lite energi(kan hende du tar i for hardt/forventer for mye også.) ila økta, eller etter.

On a side note må jeg bare si at uansett om du spiser ketogent, fedon eller høykarbo er det IKKE anbefalt å trene 2,5time på tom mage. Det er egentlig bare tullete. Da bryter du mer enn du bygger opp. Definisjonen på tom mage kan jo diskuteres, men jeg tenker hovedsaklig på når du står opp om morgenen.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 14:25   #7
StineH
Seniormedlem
 
StineH sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 34
Innlegg: 1.130
StineH har en fantastisk aura rundt segStineH har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Supre tips, takk folkens!

Her er det snakk om å trene for å gå ned i vekt. Etterhvert som vekten forsvinner vil det bli mer trening med fokus på å stramme opp både her og der. MEN det er jo en liiiiten stund til...

Her trener jeg spinning 30 minutter aktiv sykling på morgenen, helst rett etter at jeg står opp. MEN jeg merker faktisk en betydelig bedring i treningsutbyttet om jeg spiser litt frokost før jeg setter meg på sykkelen. Har definitivt mer å gi da. Så det ser ut som om det er smak og behag!

__________________
Livet som overvektig og kampen mot kiloene. Besøk gjerne journalen min



StineH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig protein og fornuftig fett, og minst mulig karbs. Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 14:31   #8
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Opprinnelig lagt inn av ketoseprinsen, her.

On a side note må jeg bare si at uansett om du spiser ketogent, fedon eller høykarbo er det IKKE anbefalt å trene 2,5time på tom mage. Det er egentlig bare tullete. Da bryter du mer enn du bygger opp. Definisjonen på tom mage kan jo diskuteres, men jeg tenker hovedsaklig på når du står opp om morgenen.

Kanskje det er slik. Jeg tenker ofte på det. Jeg holder ut 20 min oppvarming, 1 time styrke og så en time på tredemøllen (med 4 oppoverbakke intervaller). Men, jeg spiser aldri frokost (når jeg spiste det så var det når jeg tvang meg fordi det var jo sunt). Men, jeg har hatt gode resultater. Sterkere har jeg blitt for jeg har lagt på både vekt og repetisjoner i forhold til når jeg begynte. Kondisen tror jeg nok også er bedre. Men, skal ta nye tester på maks styrke og kondis snart, så da får jeg jo se fremgangen. Og så har jeg gått ned 24kg på litt over 3 måneder. Alle er forskjellige. Dette er det som har passet meg. Jeg må ta forbehold i at jeg ikke jobber for øyeblikket og har kunnet ta meg en lur etter trening osv. Med en gang jeg merker at jeg ikke kan gi alt eller resultatene på testene viser at fremgangen ikke er god nok i forhold til innsatsen kommer jeg nok til å revurdere mine rutiner.

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 21:05   #9
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Opprinnelig lagt inn av milena, her.

Kanskje det er slik. Jeg tenker ofte på det. Jeg holder ut 20 min oppvarming, 1 time styrke og så en time på tredemøllen (med 4 oppoverbakke intervaller). Men, jeg spiser aldri frokost (når jeg spiste det så var det når jeg tvang meg fordi det var jo sunt). Men, jeg har hatt gode resultater. Sterkere har jeg blitt for jeg har lagt på både vekt og repetisjoner i forhold til når jeg begynte. Kondisen tror jeg nok også er bedre. Men, skal ta nye tester på maks styrke og kondis snart, så da får jeg jo se fremgangen. Og så har jeg gått ned 24kg på litt over 3 måneder. Alle er forskjellige. Dette er det som har passet meg. Jeg må ta forbehold i at jeg ikke jobber for øyeblikket og har kunnet ta meg en lur etter trening osv. Med en gang jeg merker at jeg ikke kan gi alt eller resultatene på testene viser at fremgangen ikke er god nok i forhold til innsatsen kommer jeg nok til å revurdere mine rutiner.

Det som fungerer for en er som oftest det beste, så der har du funnet en god oppskrift for deg. Det Ketoseprinsen nevner er også riktig på generelt grunnlag fordi hva man orker på tom mage henger ofte nøye sammen med intensiteten på treningen.

Å trene motbakkeintervaller på tom mage etter 1t20min styrketrening høres mer nedbrytende enn sunt og oppbyggende. Men for en som trenger gå ned i vekt, så vil det selvsagt medføre at man minker i str, fysiske lover gjelder fortsatt All trening er jo bra trening og vil ha effekt, men all trening er ikke nødvendigvis sunn trening, selv om mange tror det.

Tips til deg som du selvsagt kan drite i, men som kan være verdt å prøve:
Del heller opp treningen din for mer effektiv trening som ikke "bryter deg ned" (trening er å bryte ned, men man skal jo bygge opp gjennom hvile). Styrke en dag og kardio/bakkeintervaller en annen dag. Dette betyr at du kan yte mer pr økt, dvs ha en høyere intensitet pr økt, som igjen vil gi de samme resultater som nå, uten å bryte ned kroppen din. Sagt på en annen måte, du ville blitt sterkere, raskere og få bedre pust enn hva du har nå pr idag på samme tid fordi du gir kroppen mer hvile.

  Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 22:15   #10
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Tips til deg som du selvsagt kan drite i, men som kan være verdt å prøve:
Del heller opp treningen din for mer effektiv trening som ikke "bryter deg ned" (trening er å bryte ned, men man skal jo bygge opp gjennom hvile). Styrke en dag og kardio/bakkeintervaller en annen dag. Dette betyr at du kan yte mer pr økt, dvs ha en høyere intensitet pr økt, som igjen vil gi de samme resultater som nå, uten å bryte ned kroppen din. Sagt på en annen måte, du ville blitt sterkere, raskere og få bedre pust enn hva du har nå pr idag på samme tid fordi du gir kroppen mer hvile.

Jeg hører alltid mer enn gjerne på tips! Spesielt fra dere som har mye mer erfaring enn meg. Alt tas til veldig nøye ettertanke og så finner jeg min vei etterhvert. Jeg skal nok prøve å dele opp treningene mer. Det blir nok også lettere å gjennomføre kortere økter når hverdagen etterhvert blir mer travel (håpe på å begynne å jobbe snart).

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 22:36   #11
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Ja, og så må jeg ikke glemme og si at jeg er utrolig takknemlig for alle innspill selv om jeg ikke alltid tar alt i bruk.

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 23:36   #12
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Det finnes jo ikke noen fasit på trening, det er så veldig individuelt. Men 1 time styrketrening (som gjerne bør være hard i seg selv) med påfølgende 1 time bakkeintervaller (som er utmattende, bør være) på tom mage tror jeg du finner svært få erfarne treningseksperter som vil gi deg som et treningsråd på generell basis

Eliteutøvere kjører gjerne den komboen, men da som en morgenøkt og deretter en kveldsøkt på tilstrekkelige glykogenlagre for deres behov.

All trening er jo god trening for en som er utrent, men over tid vil dette bryte ned kroppen din og jeg vil anta du vil stagnere.

  Svar med sitat
Gammel 23-07-12, 00:10   #13
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Okidoki! Da setter jeg meg i tenkeboksen! Skal i alle fall dele opp treningene. Og kanskje få i meg noe lettfordøyelig mat før trening. Er jo slik at målene har flyttet seg fra bare å gå ned i vekt, til faktisk å ha mye glede av å merke at jeg er sterkere og at jeg holder ut mer!

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 23-07-12, 10:30   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Opprinnelig lagt inn av StineH, her.

Her trener jeg spinning 30 minutter aktiv sykling på morgenen, helst rett etter at jeg står opp. MEN jeg merker faktisk en betydelig bedring i treningsutbyttet om jeg spiser litt frokost før jeg setter meg på sykkelen. Har definitivt mer å gi da. Så det ser ut som om det er smak og behag!

Da jeg trente spinning flere ganger i uka spiste jeg en halv avocado med en drøy spiseskje rekesalt ca en halv time før trening. Jeg merket utrolig stor forskjell på om jeg byttet det ut med f.eks nøtter med mer karbohydrater i. På mye fett kunne jeg holde på hvor lenge som helst, gikk aldri tom og fikk aldri melkesyre.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-07-12, 10:38   #15
StineH
Seniormedlem
 
StineH sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 34
Innlegg: 1.130
StineH har en fantastisk aura rundt segStineH har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Da jeg trente spinning flere ganger i uka spiste jeg en halv avocado med en drøy spiseskje rekesalt ca en halv time før trening. Jeg merket utrolig stor forskjell på om jeg byttet det ut med f.eks nøtter med mer karbohydrater i. På mye fett kunne jeg holde på hvor lenge som helst, gikk aldri tom og fikk aldri melkesyre.

Jeg liker hverken avokado eller rekesalat..
Men når jeg spiser et knekkebrød (ca 0,5 karbohydrater) med masse fett pålegg (ost, dansk salami, smør, majones) så har jeg alltid litt mer å gi, samme hvor sliten jeg er. Derimot, hvis jeg ikke spiser så går jeg "tom" og når det da er tomt så er det virkelig ingenting mer å hente.

__________________
Livet som overvektig og kampen mot kiloene. Besøk gjerne journalen min



StineH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig protein og fornuftig fett, og minst mulig karbs. Svar med sitat
Gammel 23-07-12, 10:53   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

Ja, poenget var at det var fett. Et par ss cocosa gjør samme nytten

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 07:44   #17
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Hva spiser du før og etter trening?

spiser en god lunsj ved 1130-tiden og da er jeg som regel passe mett når jeg trener rundt kl 1545. mulig jeg spiser litt nøtter i mellomtiden. etter trening er det middag med enten fisk eller kjøtt og masse grønnsaker. tar omega 3 og kreatintilskudd. trener styrke og øktene tar om lag en time.

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva spiser jeg før og etter trening? The Cat Trening 8 07-06-11 13:58
Hva spiser man før og etter trening? Belin Trening 6 10-11-10 20:42
Hva spiser dere før og etter trening? Bollemor Trening 15 28-11-09 16:40
Hva spiser dere etter trening? nordlandsjenta Trening 10 09-11-08 19:11
Hva spiser dere før og etter trening? Tidligere bruker Trening 1 11-12-04 15:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no