Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Gamle synder. ... ikke synder?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-08-08, 10:49   #1
~Rosa Skydått~
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Austevoll
Alder: 39
Innlegg: 131
~Rosa Skydått~ er på en erverdig vei

Gamle synder. ... ikke synder?

Det er noe jeg lurer på.

Før jeg gikk på keto så hadde jeg selvsagt gått opp i vekt, fordi jeg ville ned i vekt. Dette var b.a pga p-sprøyta i 17 års alderen (opp 15 kilo) og graviditeten (opp enda mer). Under graviditeten spiste jeg MYE sjokolade, noe som naturlig nok blir en synd.

Men før keto gikk jeg også på Grete Roede i noen måneder som funket helt fint. Jeg spiste sunt, og balanserte egentlig alt. Gikk ned ca 300 gram i uka og syntes det var bra. (Grunnen til at jeg gikk over til keto, var fordi jeg skulle ned i en brudekjole, og trengte en raskere vektnedgang). Kuttet også ut sjokolade.

Det nevnes ofte at man ikke skal gå tilbake til gamle synder, men mine gamle synder var sjokolade, ikke karbohydrater. Men siden jeg nå går på ketolyse, betyr det at jeg kommer til å gå opp i vekt igjen når jeg begynner å spise poteter og brød igjen? Altså, spise slik jeg gjorde som da jeg gikk på Grete Roede? (Dvs ingen sjokolade)


Sist redigert av ~Rosa Skydått~ : 25-05-10 kl 07:34.
~Rosa Skydått~ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg frem Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 11:16   #2
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Gamle synder.... ikke synder?

Ok... mulig jeg må lese innlegget ditt en gang til her, men... det høres ut som om du ikke mener at sjokolade inneholder karbohydrater?
Det finnes vel knapt en større karbe-bombe enn sjokolade!

__________________
You are what you eat, so stay away from
fruits and nuts!
(Sitat Garfield)
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 11:25   #3
~Rosa Skydått~
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Austevoll
Alder: 39
Innlegg: 131
~Rosa Skydått~ er på en erverdig vei

Sv: Gamle synder.... ikke synder?

Opprinnelig lagt inn av Smula, her.

Ok... mulig jeg må lese innlegget ditt en gang til her, men... det høres ut som om du ikke mener at sjokolade inneholder karbohydrater?
Det finnes vel knapt en større karbe-bombe enn sjokolade!

Nei, men jeg prøvde å rette det nå.

~Rosa Skydått~ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg frem Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 11:28   #4
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Gamle synder.... ikke synder?

For meg høres det ut som om du mener det ikke er karbohydrater i sjokolade? Du vet at sukker i bunn og grunn ER karbohydrater? 1 g sukker = 1 g karber.. Så sjokolade er FULL av karber.

Nok om det..

Ja, du vil på alle dietter gå opp igjen etter endt kur dersom du går tilbake til det kostholdet du hadde før kuren. Det sier seg nesten selv, det er som oftest kostholdet som er grunnen til at man får noen kg for mye. Det er kun en varig kostholdsendring som gjør at man holder vekten, og etter endt kur legger du an en gradvis tilvenning til litt mer karbohydrater i kosten igjen. Nøkkelordet er gradvis, og at du ikke tar inn de "forbudte" karbene (godis), men heller legger de i ordentlig mat (flere tillatte grønnsaker, og pittelitt brødvarer - kanskje). Et kosthold med lav GI kan være et fint løp å kjøre, Lindberg-aktig f.eks.

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 11:31   #5
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Gamle synder.... ikke synder?

Jeg har ikke noe erfaring med Grethe Roede, men hele hensikten med denne kuren og alle de andre her på dette forumet er et kosthold med lite karbohydrater generelt sett. Når man er ferdig med ketolyse, har det blitt anbefalt at man følger en lavkarbo-livsstil á la Fedon Lindberg.

Det betyr altså at det ikke holder at du kutter ut sjokolade og kan fritt hive innpå med alt mulig annet som inneholder karbohydrater. Da vil du nok ganske sikkert gå opp igjen, ja.

__________________
You are what you eat, so stay away from
fruits and nuts!
(Sitat Garfield)
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 11:34   #6
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Gamle synder.... ikke synder?

Jeg kan bare fortelle deg hva det betyr for meg

I utgangspunktet, hvorfor ble du overvektig? Hos meg, en kombinasjon av p-piller for lenge siden, svangerskap med stoffskiftesenkning etterpå og amming (der det sistnevnte ikke var oppdaget) med ukontrollert appetitt og kakespising.

Jeg har stort sett lett for å holde en vekt om jeg ikke gjør det som står over her. (gikk forøvrig ikke opp i svsk!) Så når jeg gjorde noe med pillene, med stoffskiftet og fikk et realistisk syn på spisingen (nei, man trenger ikke spise for to, det betyr ikke dobbelt!) så begynte jeg å HOLDE vekta. Med knallhard "GR" metode gikk jeg ned til mitt vanlige platå på 72kg, med ketolyse kom jeg for første gang siden 90-tallet under det. Nå holder jeg fint en 67 +/- med et vanlig medium fornuft kosthold.
Jeg spiser alltid noe fett eller protein sammen med stivelse/sukker. Men om jeg vil ha kan jeg spise litt pasta, men det er sjelden hovedmat. Det blir en del kjøttsaus og sånn. Vil egentlig tro at min mat nå er i grenseland opp mot fedon, det trives jeg best med.
Og, joa, jeg spiser jo sjoko og chips og sånn nå da, men ikke akkurat hver dag (stort sett i helger) og så veier jeg meg regelmessig så jeg ser om det behøves sjerpings. Som Atins sier, mer enn to-tre kilo opp og sjerpings!!!

Noen bøtter i seg pasta og poteter i store mengder og tåler det ikke så bra, samt det er en stor kaloribombe. Jeg vet at det ikke funker for meg for da er jeg garantert å sovne to timer senere. Krasj.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 13:22   #7
raleksan
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 50
Innlegg: 13
raleksan er på en erverdig vei

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Det er en ting jeg tenker på her som ingen av de andre har nevnt, og det er dette som går på insulinresistens.

Insulinresistens betyr at kroppen reagerer dårlig på insulinet som bukspyttkjertelen produserer. Man kommer da raskt inn i en ond sirkel med hensyn til vekt. Sirkelen kan beskrives slik:

1. Man spiser f.eks. en sjokolade som inneholder mange raske karbohydrater, og blodsukkeret går raskt og mye opp.
2. Kroppen produserer insulin for å få blodsukkeret ned igjen.
3. Har man insulinresistens, vil bukspyttkjertelen produsere MYE insulin, fordi kroppen ikke reagerer særlig godt på en "vanlig" dose selvprodusert insulin. Som regel vil kroppen produsere litt i overkant av hva som er nødvendig, slik at blodsukkeret blir for lavt
4. Den store mengden insulin som produseres gjør at blodsukkeret blir ekstra lavt når insulinet omsider virker.
5. Lavt blodsukker gjør at kroppen skriker etter raske karbohydrater for å få blodsukkeret opp på normalt nivå igjen. F. eks. sjokolade, og vi er tilbake på pkt. 1.

Når det i tillegg er slik at insulin gjør at kroppen lagrer fett, og insulinnivået som produseres er veldig høyt, resulterer det i at alt som spises havner på sidebeina, og man legger på seg.

Når man også vet at graden av insulinresistens forverres ved økt vekt, betyr det at kroppen må produsere ENDA mer insulin etter hvert som vekten øker.

Å produsere store mengder insulin sliter på bukspyttkjertelen, og når dette har pågått lenge nok, klarer den ikke å produsere nok insulin. Og man har da fått diabetes 2.

Dette er en ganske alvorlig, ond sirkel. Løsningen er å gå på en lavkarbodiett som holder blodsukkeret dønn stabilt. Man mister da vekt, og etter hvert vil insulinresistensen avta i takt med vekttapet.

Det betyr også at en kraftig overvektig person med insulinresistens vil legge på seg fortere enn en normalvektig person som begge slutter på en lavkarbodiett.

Poenget mitt er at om du lider av insulinresistens, vil det lønne seg å stå løpet ut inntil man har oppnådd en normal vekt. Du vil da kunne ha et normalt kosthold med karbohydrater (men selvfølgelig er det best å spise TREGE karbohydrater for å unngå sterke blodsukkersvingninger) uten å legge på deg.

Det kan godt være at du i utgangspunktet hadde anlegg for insulinresistens, og at hormoner i fobindelse med p-sprøyte/svangerskap etc. trigget problemene dine. Og sjokoladen, for all del...

Det sies at normalvektige personer med anlegg for insulinresistens kan leve tilnærmet normalt på normal kost, uten den vektoppgangen som kjennetegner at du har kommet inn i den onde sirkelen.

Likeledes vil man, dersom man av slutter av lavkarbokuren for tidlig, lettere havne inn i den onde sirkelen igjen.

Kan det være dette som gjør at du går fort opp i vekt etter endt kur?

Og for å svare på spørsmålet om hvorvidt du vil gå opp igjen etter endt ketolysekur - hvis det er som jeg beskriver, vil dette avhenge av hvor nært normalvekten du har kommet når du avslutter kuren.

Merk at jeg har prøvd å forenkle her i forhoild til hvordan kroppen virker. Altså vil prinsippet være riktig, men det kan godt være at forklaringen er litt unøyaktig i forhold til harde fakta.

Håper det kan være til hjelp.

__________________


raleksan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 14:10   #8
Elastica
Medlem
 
Elastica sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Molde
Alder: 49
Innlegg: 118
Elastica er ny på veien

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Veldig bra innlegg raleksan :-) Jeg tror det du sier er veldig viktig.

__________________

91,5 - 91 - 90
- 89 - 88 - | 87,6 | - 86 - 85 - 84 - 83 - 82 - 81 - 80 - 79 - 78 - 77 - 76 - 75 - 74 - 73 - 72 - 71 - 70 - 69 - 68 - 67 - 66 - 65 - 64 - 63 - 62 - 61 - 60
Elastica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 19:42   #9
~Rosa Skydått~
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Austevoll
Alder: 39
Innlegg: 131
~Rosa Skydått~ er på en erverdig vei

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Tusen takk raleksan!

Bare for å avklare noe: NEI, Jeg spiser IKKE sjokolade til vanlig, det var DET jeg så på som en synd før jeg begynte på Grete Roede. Så gikk jeg på GR og nå på keto.

Det du nevner om insulinresistens, er det noe jeg kan testes for? Det er isåfall en god forklaring på hvorfor jeg sliter så sinnsykt med vekta. For å gi et godt eksempel på det: Da jeg gikk på GR, var jeg den yngste deltakeren. Gj.snitts alderen der var ca 35-40 år. Alt lå tilrette for at jeg skulle ha det enklest av alle for å gå ned i vekt, allikevel, var jeg den som gikk ned minst på alle kursene. Det var både flaut og nedverdigende for meg personlig!

Ifølge BMI ligger jeg innenfor normalvekten, men ikke der jeg vil ligge. Jeg skal fortsette på Ketolyse, men om noen uker kommer jeg til å starte med hard trening, som gjør at jeg ikke skal kunne gå på ketolyse. Derfor vil jeg gå tilbake til Grete Roede igjen, men utifra deres svar bør jeg gjøre dette veldig gradvis, for å vende kroppen til karbsene igjen. Har jeg rett der?

Når det gjelder sjokolade for øvrig har jeg denne uken (under bryllupsreisen) spist to esker med konfekt sjokolade, og har ikke vært kvalmere eller dårligere enn dette noen gang. Så selv om jeg ikke hadde noen planer om å begynne å spise sjokolade igjen, så kommer jeg IHVERTFALL ikke til å gjøre det nå!

~Rosa Skydått~ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg frem Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 19:59   #10
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Opprinnelig lagt inn av ~Rosa Skydått~, her.

(...)spist to esker med konfekt sjokolade, og har ikke vært kvalmere eller dårligere enn dette noen gang. Så selv om jeg ikke hadde noen planer om å begynne å spise sjokolade igjen, så kommer jeg IHVERTFALL ikke til å gjøre det nå!

Sånn har jeg det også, når jeg har hatt "kontrollerte sprekk'er". Jeg blir dårlig i magen, guffen og uggen, et godt eksempel på at jeg i utgangspunktet kanskje ikke tåler karber så altfor godt...blir ikke så fristende å spise noe av det da lenger

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 20:15   #11
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Hvis du gårfra ett ketogent kosthold og deretter over på GR så vil jeg tro at de kiloene du går av på ketolyse raskt vil være på deg igjen siden siden GR inneholder en hel del mer karbs enn ketolyse...

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 20:40   #12
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Opprinnelig lagt inn av ~Rosa Skydått~, her.

men om noen uker kommer jeg til å starte med hard trening, som gjør at jeg ikke skal kunne gå på ketolyse

Dette er ikke nødvendigvis tilfellet! Det er folk her inne på forumet som trener hardt og lever lavkarbo
Hva med å feks velge Fedon i stedet for GR og ketolyse, om du tenker på at treningen er det som er viktig for deg? Der får du et kosthold som er litt høyere i karber enn ketolyse, som ikke trenger å være til hinder for hard trening, og som du aldri trenger å endre. Det er en livsstil, ikke en kur!

Lykke til, håper du finner ut av det!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 22:02   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

En ting jeg vil spørre om, er om du følger ketolysedietten nøyaktig, og hvor lenge du har fulgt den? Og i tilfelle, hvordan føler du deg generelt? Hvordan har magen din det? Hvordan er energinivået ditt? Hvordan sover du?
Det er dette som er avgjørende om en diett er riktig for deg, ikke vekttapet alene. Livskvalitet handler om mye mer enn å være slank, selv om det også er viktig for helsa, så er ikke alltid kroppen enig med hjernen om hva som er riktig vekt for deg.

Du kan testes for insulinresistens, det kan du gjøre med en glukosebelastning eller en c-peptid hos legen. Avtal en time, hvor du i hvert fall i første hånd foretar en blodsukkermåling på fastende mage (ikke mat etter midnatt dagen før). Det vil gi deg en pekepinn, dersom blodsukkeret ditt måler mer enn 5,8 (om jeg ikke husker feil), så er det en mulighet, og du bør ta en ordentlig test som jeg nevner her over.

Og som Enid sier, det er ingenting i veien for å trene hardt på lavkarbo, men om du ønsker å fortsette å være i ketose, så bør treningen trappes opp gradvis, for det kan være tungt i starten, men i lengden vil du antageligvis holde ut lenger.

Correct me if I'm wrong, men jeg får en biiiiitteliten følelse av at du ønsker en quick fix, og jeg lover deg, i det lange løp så finnes det ingen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 23:27   #14
~Rosa Skydått~
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Austevoll
Alder: 39
Innlegg: 131
~Rosa Skydått~ er på en erverdig vei

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

En ting jeg vil spørre om, er om du følger ketolysedietten nøyaktig, og hvor lenge du har fulgt den? Og i tilfelle, hvordan føler du deg generelt? Hvordan har magen din det? Hvordan er energinivået ditt? Hvordan sover du?
Det er dette som er avgjørende om en diett er riktig for deg, ikke vekttapet alene. Livskvalitet handler om mye mer enn å være slank, selv om det også er viktig for helsa, så er ikke alltid kroppen enig med hjernen om hva som er riktig vekt for deg.

Du kan testes for insulinresistens, det kan du gjøre med en glukosebelastning eller en c-peptid hos legen. Avtal en time, hvor du i hvert fall i første hånd foretar en blodsukkermåling på fastende mage (ikke mat etter midnatt dagen før). Det vil gi deg en pekepinn, dersom blodsukkeret ditt måler mer enn 5,8 (om jeg ikke husker feil), så er det en mulighet, og du bør ta en ordentlig test som jeg nevner her over.

Og som Enid sier, det er ingenting i veien for å trene hardt på lavkarbo, men om du ønsker å fortsette å være i ketose, så bør treningen trappes opp gradvis, for det kan være tungt i starten, men i lengden vil du antageligvis holde ut lenger.

Correct me if I'm wrong, men jeg får en biiiiitteliten følelse av at du ønsker en quick fix, og jeg lover deg, i det lange løp så finnes det ingen.


Hei, og takk for svar. Jeg skal korrektere deg meg en gang: Jeg ønsket meg en quick fix for å komme inn i brudekjolen. Da snakker man 3 kilo, men i det lange løp har jeg fremdeles 6 kilo igjen før jeg er fornøyd. Så man kan si det sånn: Jeg gikk på keto i 5 uker, og det var det jeg hadde bestemt for, at etter bryllupet, da var det tilbake igjen til normal mat. Men nå som jeg har gått på ketolyse, så er jeg egentlig for fornøyd mot å gå tilbake igjen til noe annet. Men jeg vet at det ikke er noe varig, og derfor ser jeg kanskje på GR, hvis jeg når målvekta mi på 58 kilo! Drømmen er 55!

Andre svar:
Jeg har fulgt den så nøyaktig jeg kunne. Jeg skal prøve å forklare dette på en enkel måte: Jeg har IKKE spist mer enn 15-17 karbs om dagen, men jeg har heller spist for lite grønt. Det er mest fordi jeg finner grønnsaker motbydelige! (Insekter har jo kravlet på dem, snegler er skvist inn i salatbladene *brekke seg*) men jeg spiser så godt jeg kan. Så sånn sett, hvis man ser på karbs og fett har jeg gjort det riktig, men jeg skal bli flinkere til å spise grøntene! Jeg har fulgt dietten siden slutten av juni, men som sagt tatt en pause nå for å kose meg med bryllupet!
Jeg har hatt, som en her inne nevnte for meg, bæsjedager, der jeg endte opp med å bli sendt hjem fra jobben fordi magen min var helt ute av kontrollen. Dette hendte faktisk hver mandag, noe jeg husker godt fordi jeg jobbet bare mandager og onsdager, og onsdager sto jeg ikke alene på jobb... kan jo ikke sitte på do hele dagen. Energien har vært fin gjennom det hele, men i begynnelsen av dietten var jeg så svimmel at jeg lurte nesten på om jeg var blitt gravid igjen (slet med veeeldig lavt blodtrykk). Sove gjør jeg veldig bra!


Jeg vil til slutt slenge på at hvis jeg skriver svært forvirrende, så er det fordi jeg sliter med adhd. Jeg har hatt det fint under kontroll nå, men den siste uka før bryllupet hadde jeg så mange baller i luften at det egentlig ikke har roet seg ned igjen. Klarer ikke enkel matte en gang, og jeg gruer meg faktisk til å begynne igjen på skolen, så beklager hvis jeg skriver veldig rotete, det kommer seg nok når jeg får kommet meg!

~Rosa Skydått~ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg frem Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 23:33   #15
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Du skriver helt fint, merket ikke noe uvanlig der!
Skole går sikkert fint!

Visste du at Phelps (svømmeren) har ADHD?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 21:30   #16
~Rosa Skydått~
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Austevoll
Alder: 39
Innlegg: 131
~Rosa Skydått~ er på en erverdig vei

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Du skriver helt fint, merket ikke noe uvanlig der!
Skole går sikkert fint!

Visste du at Phelps (svømmeren) har ADHD?

Hehe, nei det visste jeg ikke!

Men nå begynner jeg å gå tilbake igjen til normalen. Jeg merker her inne at noen misforstår det jeg skriver, noe som skjer når jeg prøver å forklare ting. (Det er egentlig som å lese en bok å jukse, du begynner å lese de første sidene, hopper over midten og rett til slutten. Så finner du ut at det var smart å lese midten allikevel og prøver å få med deg det. Sånn er det når jeg forklarer..... bare rot!). Haha, get it?


Sist redigert av ~Rosa Skydått~ : 16-08-08 kl 22:19.
~Rosa Skydått~ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg frem Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 21:42   #17
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Joa, det sies han ble kasta i bassenget som liten for å få rast fra seg. Ser ut som det var mye rasing å gjøres. ;D

Tror alle i forum leser begynnelsen og slutten. Det gjør det viktig å ha oversikt over hva som er tema nettopp der!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 22:19   #18
~Rosa Skydått~
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Austevoll
Alder: 39
Innlegg: 131
~Rosa Skydått~ er på en erverdig vei

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Joa, det sies han ble kasta i bassenget som liten for å få rast fra seg. Ser ut som det var mye rasing å gjøres. ;D

Tror alle i forum leser begynnelsen og slutten. Det gjør det viktig å ha oversikt over hva som er tema nettopp der!


Haha, jeg rettet siste innlegget mitt, til og med det ble misforstått. Men det går fint altså, jeg er så vandt til det!

~Rosa Skydått~ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg frem Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 22:20   #19
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Tror ikke GR er veien å gå faktis. Holder en knapp på fedon. Holdt på å sulte ihjelp å grete roede.. ALTFOR mange karbohydrater. Men så har jeg fått diabetes type 2 da..så jeg skulle ikke ha så mange karbohydrater. Ble så sukkersugen at jeg holdt på å gå fra vettet.

Men hvis du er 23 år og veier 58 kilo tror jeg ikke du har insulinresistens bare så det er sagt. Det rammer gjerne eldre kvinner over 40 som er veldig overvektig - mer enn 80 cm i livvidde. Og som har gått med vekten i årevis sammen med et usunt kosthold.

Lykke til videre

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 09:35   #20
~Rosa Skydått~
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Austevoll
Alder: 39
Innlegg: 131
~Rosa Skydått~ er på en erverdig vei

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Tror ikke GR er veien å gå faktis. Holder en knapp på fedon. Holdt på å sulte ihjelp å grete roede.. ALTFOR mange karbohydrater. Men så har jeg fått diabetes type 2 da..så jeg skulle ikke ha så mange karbohydrater. Ble så sukkersugen at jeg holdt på å gå fra vettet.

Men hvis du er 23 år og veier 58 kilo tror jeg ikke du har insulinresistens bare så det er sagt. Det rammer gjerne eldre kvinner over 40 som er veldig overvektig - mer enn 80 cm i livvidde. Og som har gått med vekten i årevis sammen med et usunt kosthold.

Lykke til videre

58 er drømmevekten, jeg var 74 kilo da jeg startet!

Jeg har gått på GR og det gikk helt ok, gikk ned ca 300 gram i uka. Men kan man sjekke for insulinresistens, selv om man ikke har det. Feks: Jeg sjekket for diverse allergier da jeg var 8 år, og slo ut på katt, hund og bjørk. Jeg har begynt å merke katt ¨nå, og regner med at hund og bjørk kommer etterhvert. (Som mamma er et allergimonster, noe hun ikke var for). Men kan man gjøre det samme med insulinresistens? Eller er det tidlige tegn som viser at man kan utvikle det?

~Rosa Skydått~ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg frem Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 10:07   #21
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Du kan sjekke deg for insulinresistens hos legen,det er ingen problem. Men vil nok ikke tro du har utviklet det. Jeg er veldig veldig overvekt og er så heldig at jeg ikke har utviklet det, siden 70-80% (lært av photobscura) av overvektige har det. So I am lucky. Men anbefaler deg å sjekke det hvis det er noe du går rundt og tenker på iallefall

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 11:33   #22
~Rosa Skydått~
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Austevoll
Alder: 39
Innlegg: 131
~Rosa Skydått~ er på en erverdig vei

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Du kan sjekke deg for insulinresistens hos legen,det er ingen problem. Men vil nok ikke tro du har utviklet det. Jeg er veldig veldig overvekt og er så heldig at jeg ikke har utviklet det, siden 70-80% (lært av photobscura) av overvektige har det. So I am lucky. Men anbefaler deg å sjekke det hvis det er noe du går rundt og tenker på iallefall

Nei, det er ikke noe jeg går rundt og tenker på. Men det jeg går rundt og tenker på er hvorfor jeg sliter mer enn andre å gå ned i vekt, og legger på meg raskere enn andre! Jeg føler liksom det å si at "kroppen din tåler bare ikke sjokolade" er en god nok grunn. HVORFOR isåfall tåler den ikke sjokolade? Og hva er det som gjør at noen mennesker eser ut av p-sprøyta som bare det, og andre tåler den het fint? Har disse anlegg for å bli tykke fra før? Ville de ha blitt tykke uansett uten sprøyta, eller var det sprøyta som gjorde at de konstant kommer til å slite med vekta seinere i livet.

Jeg vet at dette er spørsmål dere ikke kan svare på, men det er slike ting jeg lurer på! Ganske irriterende i grunn, lurer på om det noen gang har vært forsket på det, eller finnes svar?

~Rosa Skydått~ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg frem Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 11:39   #23
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

jeg tror du skal tenke over, hva du spiser, hvorfor du spiser det,
og hva det gjør med kroppen din.
Jeg kunne nok ikke spist masse sjokolade (sier ikke at du gjør det)
Uten å legge på meg, men en bit nå og da, går fint.
kanskje du må bruke elimineringsmetoden, begynne med veldig få
matvarer, og øke på og se om du reagerer mer på noe,
enn annet..
Kan vel bare si lykke til, og kos deg med litt sjokolade
innimellom. man skal jo kose seg, selv om man vil ned i vekt!

Du trenger nødvendigvis ikke gå opp ivekt igjen , ved å spise
poteter og brød, siden du klarte gå ned i vekt med det før,
så: prøv ivei du!

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 11:43   #24
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Kan nok ikke komme med noen veldokumenterte svar her siden jeg langt fra er verken lege eller forsker...hehe
Men tror uten tvil at andre er mer disponert til å legge på seg enn andre, jeg har gått på p-piller og la ikke på meg av det, ei heller på p-sprøyta når jeg begynte på den for over to år siden.
Sjokolade er jo ikke akkurat sunt og er nok mange som legger på seg av det, inkludert meg, så man må bare gjøre tilpasninger og spise lite av det man vet vekten ikke takler. Jeg gikk ikke ned masse i begynnelsen i forhold til mange andre og ettersom jeg er ganske så stor. Nå har det løsnet en del og jeg går fortere ned i vekt. Dette vil nok variere for meg også. Det eneste som gjelder er at man ikke gir opp, men jobber enda hardere liksom. Vet det er enkelt å si og gruer meg til jeg selv kommer til stillstand eller eventuell oppgang. Det knekker motivasjonen en smule ja, men eg har bestemt meg for at denne gangen skal jeg klare det og det gjør du også

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 11:53   #25
~Rosa Skydått~
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Austevoll
Alder: 39
Innlegg: 131
~Rosa Skydått~ er på en erverdig vei

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Kan nok ikke komme med noen veldokumenterte svar her siden jeg langt fra er verken lege eller forsker...hehe
Men tror uten tvil at andre er mer disponert til å legge på seg enn andre, jeg har gått på p-piller og la ikke på meg av det, ei heller på p-sprøyta når jeg begynte på den for over to år siden.
Sjokolade er jo ikke akkurat sunt og er nok mange som legger på seg av det, inkludert meg, så man må bare gjøre tilpasninger og spise lite av det man vet vekten ikke takler. Jeg gikk ikke ned masse i begynnelsen i forhold til mange andre og ettersom jeg er ganske så stor. Nå har det løsnet en del og jeg går fortere ned i vekt. Dette vil nok variere for meg også. Det eneste som gjelder er at man ikke gir opp, men jobber enda hardere liksom. Vet det er enkelt å si og gruer meg til jeg selv kommer til stillstand eller eventuell oppgang. Det knekker motivasjonen en smule ja, men eg har bestemt meg for at denne gangen skal jeg klare det og det gjør du også

Ja, det skal nok greie seg dette her! Nå går jeg jo bare nedi vekt på ketolyse, men det er tidligere jeg har erfart at når jeg har spist vanlig mat, så har jeg gått opp i vekt. Når jeg har gått på Grete Roede og spist likt som alle andre, har jeg gått minst ned i vekt. Men jeg føler at det har jevnet seg litt ut her... her gikk jeg ned 4 kilo på 6 uker, og det er jeg veldig fornøyd med, selv om jeg føler at det er treigere enn hos alle andre. Men nå har jeg som nevnt før, ikke like mye å gå ned i vekt som mange andre, så derfor bekymrer jeg meg ikke så mye heller.

~Rosa Skydått~ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg frem Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor gamle er vi? Max Generell diskusjon 47 12-09-08 08:13
I dag føler jeg at jeg "synder" Millsi Ketolysekuren 3 03-02-08 18:24
Steinalder mennesker ble jo ikke gamle.. Anitave Atkins kosthold 7 06-07-04 15:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no