Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Montignac

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-01-04, 22:12   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Montignac

Kan noen fortelle meg hva hans teorier går ut på?

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 14-01-04, 22:25   #2
Charlie
Juniormedlem
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus/Provinice Utrecht
Alder: 48
Innlegg: 17
Charlie er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Lise

Kan noen fortelle meg hva hans teorier går ut på?

bare sånn kort: omtrent det samme som Atkins/Lindberg... han er fransk, så han er jo gla di ost da! Men det er omtrent det samme som Lindbegrs teori, bar eat han tillater mer fett :-)

Charlie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 15-01-04, 13:36   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

ja den boka kjøpte jeg for 4 år siden, han er veldig opptatt av glykemisk indeks veldig bra bok, anbefales.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-02-04, 23:09   #4
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Krysning

Michel Montignaqs bok var den første jeg leste om denne form for diett også. Jeg vil si at han ligger imellom Atkins og Lindberg. Selv om teoriene er omtrent de samme, tror jeg begrepet GI er kommet noe senere. Husker ikke at dette var nevnt i hans bok. Kan heller ikke huske hva boka hans het. Har den et sted, men det er lenge siden jeg har lest den. De har jo tross alt noen nyanseforskjeller, og jeg holder meg til Atkins for tiden, slik at jeg ikke blir forvirret ; )

Nalana : )


Opprinnelig lagt inn av Lise

Kan noen fortelle meg hva hans teorier går ut på?

nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 14-02-04, 19:46   #5
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Den første boken hans het Dine out og loose weight. Leste den (rundt 1990)ble gira men så sier han at skeier du ut en gang så er det ødelagt (omtrent så ille oppfattet jeg det) Det hele ble for vanskelig for meg.

Den siste boken om jeg ikke tar feil heter "Jeg spiser altså er jeg slank" Datert 1999.

Han bruker vel ikke GI men anbefalt, tillatt og forbudt som indeling.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 16-02-04, 16:19   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

JO han bruker GI, og har en lang GI liste midt i boken, det var faktisk i hans bok jeg ble først kjent med begrepet GI. det er jo akkuat det han bruker

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-02-04, 17:35   #7
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Og jeg som bladde i boken. Så feil kan en ta. Men litt snodig å sette en slik tabell midt i en bok. Fornuften tilsier jo at oppskagslister er bak i bøker. (unskylder jeg meg med...)

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 16-02-04, 21:08   #8
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Her er boken:

Michel Montignac, Jeg spiser, altså er jeg slank

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 24-02-05, 23:24   #9
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Han er opptatt av glykemisk indeks, friske råvarer og et godt liv. Jeg tok ikke av meg noe særlig på Atkins dietten, men gikk veldig raskt ned i vekt på Montignac dietten.

Den er ikke så veldig forskjellig fra Lindbergs tanker, men han har arbeidet med presentasjon, forskning og publisering omkring dietten lenger enn Lindberg, og jeg synes det han har kommet fram til er enklere å tilpasse i dagliglivet. Men etter at Lindberg ble så populær ble det enklere å følge Montignac prinsippene, siden det ble mulig å finne for eksempel fruktose i butikken. Han tillater også rødvin og mørk sjokolade

"Spis deg slank" er litt rotete anlagt, men den går veldig grundig inn på hvorfor dietten fungerer, hvordan den virker og hva man kan vente å oppnå. Jeg kan heller ikke huske at han er spesielt mye strengere enn andre med å si at hvis du glipper litt så er alt slutt. Tvert imot har han mange råd for å bøte på skaden hvis du ikke har noe annet valg enn å bryte dietten. Noen av disse rådene er imidlertid ganske spesielle, som å spise ett kilo grønne epler med skall før du spiser en baguette, for på den måten å senke den glykemiske indeksen. Samtidig er jo det helt genialt - for hvem orker å spise den baguetten etter et kilo epler?

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 24-02-05, 23:39   #10
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Muskat

Noen av disse rådene er imidlertid ganske spesielle, som å spise ett kilo grønne epler med skall før du spiser en baguette, for på den måten å senke den glykemiske indeksen. Samtidig er jo det helt genialt - for hvem orker å spise den baguetten etter et kilo epler?

man får da ikke ned den glykemiske indeksen med å spise epler.. Den fysiologiske forklaringen på den skulle jeg likt å se...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 26-02-05, 17:58   #11
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Den glykemiske indexen på loffen går ikke ned av å spise epler, det påstår ikke Montignac heller, men den gjennomsnittlige glykemiske indeksen på hele måltidet synker. Men du bør nok lese boka, ikke stole på andres gjenfortelling. Jeg husker de tingene som fungerer for meg, andre legger merke til det som er viktig for dem.

Det med loffskivene og eplene er forøvrig IKKE noe han anbefaler, men et råd for å unngå alt for stor skade når det er umulig å få annen mat - situasjonen er at du handler på en bensinstasjon på reise, og de har bare frukt, snop og baguetter. En viktig del av hans kostholdsråd er noe jeg liker godt: han kommer med råd om hvordan du skal gjøre skaden så liten som mulig hvis du har begrensede valg for hva du kan spise. Det har jeg, som reiser mye, hatt VELDIG stor glede av.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 28-02-05, 10:36   #12
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Jeg ga visst ikke noe godt svar på Montignac dietten egentlig. Jeg tror dette er bedre:


Michel Montignac er en franskmann som har skrevet flere bøker om en diett som ligner på Lindberg-dietten. Sannsynligvis har Montignac vært en inspirator til Lindbergs arbeid, selv om det vel neppe ville være kommersielt strategisk å anbefale en annen diett når han jobber med å bygge opp en merkevare

Montignac dietten er ganske enkel når du kjenner til de grunnleggende prinsippene for lav glykemisk indeks. Du spiser tre faste måltider om dagen, det største bør helst være til lunsj. Når du vil gå ned i vekt bør du ikke blande fett og kjappe karbohydrater: altså ikke poteter eller pasta til middag eller lunsj, ikke brød og selvsagt ikke noe med sukker i. Frukt spiser du som mellommåltid når du vet det er en time siden du spiste og en time til du skal spise.

Montignac legger vekt på at det er viktig å spise frisk, nylaget mat, hvor alle næringsstoffene er tatt vare på. Altså ikke noen kjappe løsninger med halvfabrikata eller spesielle tilsetningsstoffer som gjør det lettere. Det er en livsstil, ikke en kortvarig diett. Men det er en livsstil som er ganske enkel å følge hvis du allerede bruker litt tid på å lage mat. Jeg spiser firkorn med melk og kanskje litt bær til frokost - ikke noe søtning. Til lunsj spiser jeg enten rester fra gårsdagens middag, plukker sammen en salat i kantina eller lager porsjoner som jeg fryser ned for senere bruk. Til middag blir det mye wok. Woken er min venn. Men alt som er rent kjøtt eller fisk, rene grønnsaker, rømme, youghurt eller annet med krydder, men uten sukker - alt er tillatt. Selvsagt: stivelsesrike grønnsaker og kokte gulerøtter er fy. Flaks at jeg ikke liker kokte gulerøtter.

Andre som ikke er så overfølsomme for karbohydrater som jeg er har veldig gode resultater med hjemmebakte brød. Bare pass på at de er skikkelig grove, minst 50% grovt mel, jo mer jo bedre. Jeg lager kaker og annet av speltmel og med fruktose, det er ikke slankekost, men jeg raser ikke opp flere kilo i vekt som jeg gjør med fint hvetemel. Og når jeg bruker det til frokost går det som regel bra

Når du først har lært hva som inneholder mye raske karbohydrater og hvordan du skal unngå dem, er dette en enkel diett. Reglene er å spise til du er mett, kos deg med maten, tren sånn passelig (heller spasere en tur i godt selskap enn å gå på helsestudio) og ikke mas på folk omkring deg om at du må passe deg for det ene og det andre. Spis før du går på besøk slik at du kan være høflig og glad, ikke irritert for at verten serverer feil mat. Det opplever jeg som veldig fransk - han har en masse råd om hvordan du skal være en høflig gjest mens du holder dietten.

Han legger også vekt på en ting: Hvis du spiser på denne måten er det lite sannsynlig at du blir fotomodellslank. Kroppen din vil finne sitt trivselsnivå, og der stopper vekttapet. Aksepter det, og fryd deg over god mat og god helse, ikke gråt hvis du er noen kilo tyngre enn i tenåra. Det er en del av den alminnelige, sunne aldringsprosessen.
Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 17:34   #13
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Montignac

Jeg gir denne tråden et dytt, og minner om at boken hans kommer på mamutsalget. Den første GI-boka jeg leste på norsk, i 1999. Fortjener å komme frem i lyset og stå der i glansen sammen med Lindberg etter min mening i hvert fall.

martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 18:23   #14
Santa Sofia
Medlem
 
Santa Sofia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 58
Innlegg: 391
Santa Sofia har en fantastisk aura rundt segSanta Sofia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Montignac

Opprinnelig lagt inn av martefie, her.

Jeg gir denne tråden et dytt, og minner om at boken hans kommer på mamutsalget. Den første GI-boka jeg leste på norsk, i 1999. Fortjener å komme frem i lyset og stå der i glansen sammen med Lindberg etter min mening i hvert fall.

Jeg fant ei bok av Montignac i dag til halv pris av mammutpris Så jeg betalte den nette sum av 49 kr for ei bok om Montignacdietten. Kjekt å ha når jeg en gang blir ferdig med ketolyse tenker jeg...

Hadde det ikke vært for dette forumet så hadde jeg nok ikke skjønt hvilken godbit dette var

__________________
Santa Sofias journal




Start: februar 2008
omstart: 25.01. 2010
Santa Sofia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Starter rolig med moderat lavkarbo etter å ha forsøkt og feilet med ketolyse to ganger! Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 22:45   #15
Suann
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 191
Suann er på en erverdig vei

Sv: Montignac

Denne dietten vil jeg absolutt lese om

__________________





Suann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no