Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Sliter med barnas kosthold

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-02-09, 23:23   #1
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei
Question

Sliter med barnas kosthold

Har 4 barn. Den minste er berre 2 mnd og lever på pupp Den eldste er ganske alt etende og liker både grønt og kjøtt/fisk. Einaste er at han er litt opptatt av å ikkje få i seg for mykje feitt -lært på skulen

MEN -dei to mellomste er veeeeeldig kresne.
Den eldste av dei to et nesten ikkje grønt, men veldig glad i kjøtt/fisk og feitt. Problemet er at ho omtrent lever av kneipp med fårepølse. Har prøvd drøssevis av andre grovere brød -men nei. Har baka sjølv -men nei. Har prøvd i laaange perioder å kun bake sjølv for å tilvenne ho, men då et ho kun knekkebrød. Ho er allergisk mot egg og appelsin. Mistenker og at ho ikkje tåler mjølk i særleg grad (klager over magevondt etter større mjølkeinntak.) Ho har ofte magevondt og skal til utgreiing i mars. Er testa for cøliaki, men svaret var negativt. Usikker om ho er testa for laktoseintoleranse. Kan dei sjå det på blodprøve?
Ho er normalt høg og veg normalt. Har "vanskeleg" humør, slapp og ugo og har vanskeleg for å konstentrere seg. Er besatt av søtt (kjeks, is, snop) og kan gå skikkeleg på skapraid og blir desperat om ho ikkje finn noko (me har sjelden slikt i skapene.)
Har også astma, atopisk eksem og diverse allergier.

Eg er bekymra. Trur ikkje ho får i seg det ho treng i det heile tatt.
Korleis skal eg få i ho meir allsidig mat når alt er ekkelt og æsj?

Vår nest minste har også begynt litt med "matvegring" nå. Hans frukost består ofte av ein halv finn crisp med prim/brunost/leverpostei. Til middag et han kanskje to buketter brokkoli, er ikkje mykje å vekse på det. Er veldig glad i yoghurt og diverse frukostblandinger, og har nok fått litt for mykje av det, men då har han liksom fått i seg noko.
Han har også astma, men ikkje hatt anfall på to år. Og har atopisk eksem, som har vore alvorleg, men har bedra seg enormt siste året.

Veit ikkje heilt kor eg vil med dette innlegget. Men eg treng gode råd og tips om korleis eg skal få endra matvanane. Føler leger/helsestasjon ikkje tar meg alvorleg på dette temaet, er som om mat ikkje betyr så mykje så lenge dei får i seg noko liksom -men der er eg ikkje heilt einig.

HJELP!!!

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 12:55   #2
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Sliter med barnas kosthold

Først og fremst: en klem til deg. Dette er ingen lett situasjon.

Så: to bøker
Jesper Juul "Smil vi skal spise". (den handler mer om måltidssituasjonen enn selve maten) og Lindberg og MHM "Barn i balanse" (den handler om selve maten)

Av mat: hva med "Blomstrete kjøttkaker", inspirert av en sang på en barneLP av Hege Turnål (Og nå merker jeg at jeg aldri har sett etternavnet hennes skrevet. )

Kjøtt- eller karbonadedeig
finrevet kålrot, gulrot, nepe, fersk rødbet
salt/pepper
(andre krydder f eks hvitløk, løk, oregano...
egg eller noe annet som gjør at kakene henger sammen

Hele herligheten kjøres med eltekrok i kjøkkenmaskin (Eller håndeltes om man insisterer), formes til små kjøttkaker og stekes til stekeskorpe i stekepanna, og stekes gjennom i ovnen under alufolie, da beholdes fuktigheten best.

Dette glir rett ned hos min lille på akkurat 2 år, som har blitt kresen etter en peridoe med dårlig matlyst. Sist jeg lagde gikk det 800g kjøttdeig og en av hver av grønnskene, men 2 gulrøtter og bare en skalk kålrot.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 14:52   #3
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Sliter med barnas kosthold

ja det er ikke lett...men liker de spaggetti med tomatsaus? Her kan ha oppi div grønt og urter og bruke stavmikern til å lage det helt glatt...
hva med smoothies? Kan ha både fett og egg og cc oppi uten at det merkes..
Tror det hadde vært fint for ungene med litt "umerkelig" fett ja, atopisk hud trenger det. Virker også på humøret. Her i huset sklir eskimooljen ned, den smaker godt..

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 15:24   #4
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Sliter med barnas kosthold

Jeg anbefaler på det sterkeste å se denne interessante norske dokumentaren (tittel: "MAT?") - for alle som lurer på barns kosthold (Dag Viljen Poleszynski er forresten med):

Her er en trailer:
http://www.filmpraksis.no/Balansetrailer.html

Her er mer info om prosjektet, og mulighet for å kjøpe hele filmen:
http://www.utenglutenogmelk.info/

Kan desverre ikke bidra med mye rundt barn og matadferd, men jeg mener kunnskap er avgjørende. Og kosthold kan være natt og dag når det kommer til adferd og livskvalitet, noe dokumentaren over tar opp.

Det er ikke slik at du må ha fått påvist cøliaki for å ikke tåle gluten. Grensene man setter for en diagnose er et tall, og du kan fint ha en intoleranse som har stor innvirkning på livet ditt, men som ikke er sterk nok til å få en diagnose. Og dette gjelder selvfølgelig en mengde andre tilstander og sykdommer. Ønsker deg lykke til!

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 15:28   #5
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Sliter med barnas kosthold

Og forresten - man har observert at lavkarbo/høyfettkosthold kan være veldig gunstig for eksemer og allergier

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 15:41   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sliter med barnas kosthold

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Det er ikke slik at du må ha fått påvist cøliaki for å ikke tåle gluten. Grensene man setter for en diagnose er et tall, og du kan fint ha en intoleranse som har stor innvirkning på livet ditt, men som ikke er sterk nok til å få en diagnose.

Dette stemmer ikke helt!

For å få diagnosen cøliaki må man først ha utslag på en allergitest, ja, men det er ikke dette resultatet som gir grunnlag for diagnosen cøliaki!
For å få en slik diagnose, må man ta en gastroskopi med tarmbiopsi. Da går legen ned i tarmen med et kamera og resultatet av dette sammen med resultatet av å se på en bit av tarmen i et mikroskop, KAN gi diagnosen cøliaki!
For at denne testen skal gi riktigst mulig resultat er det meget viktig at man lever "normalt" de siste 2 uken før gastroskopien tas. Dvs spise alt man mistenker at man ikke tåler.

Cøliaki og det å reagere på gluten er to helt forskjellige ting. Man kan reagere på gluten uten at tarmen blir ødelagt som ved cøliaki.
Reaksjoner på gluten kan behandles med allergimedisiner, det kan ikke cøliaki!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 15:53   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sliter med barnas kosthold

Har ikke så mye å tilføye, men laktoseintoleranse kan man få påvist gjennom en laktosebelastning.
Jeg gjorde det på en lab som heter Fürst, og fikk henvisning fra legen min. Det fungerer i prinsippet på samme måte som glukosebelastning. Man møter fastende, tar en blodprøve (fra øret om jeg ikke husker feil ) og drikker en laktoseløsning. Så tar man en ny blodprøve igjen etter 15, 30 og 60 minutter.

Man kan også reagere på måter du nevner på kasein (melkeprotein). Jeg har ikke tatt noen prøver for det, og vet heller ikke om det finnes noen, men sykepleieren på Fürst mente at dersom jeg reagerer som jeg fortalte på melkeprodukter, så er det mest sannsynlig det jeg er intolerant mot ettersom jeg testet negativt på laktose.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 16:25   #8
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Sliter med barnas kosthold

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Dette stemmer ikke helt!

For å få diagnosen cøliaki må man først ha utslag på en allergitest, ja, men det er ikke dette resultatet som gir grunnlag for diagnosen cøliaki!
For å få en slik diagnose, må man ta en gastroskopi med tarmbiopsi. Da går legen ned i tarmen med et kamera og resultatet av dette sammen med resultatet av å se på en bit av tarmen i et mikroskop, KAN gi diagnosen cøliaki!
For at denne testen skal gi riktigst mulig resultat er det meget viktig at man lever "normalt" de siste 2 uken før gastroskopien tas. Dvs spise alt man mistenker at man ikke tåler.

Cøliaki og det å reagere på gluten er to helt forskjellige ting. Man kan reagere på gluten uten at tarmen blir ødelagt som ved cøliaki.
Reaksjoner på gluten kan behandles med allergimedisiner, det kan ikke cøliaki!

Ja, beklager at jeg var litt kjapp i vendinga Men poenget mitt er at man kan ha en veldig ubehagelig intoleranse som i aller høyeste grad påvirker livskvaliten uten at den nødvendigvis kvalifiserer til en medisinsk diagnose.

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 17:05   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sliter med barnas kosthold

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Ja, beklager at jeg var litt kjapp i vendinga Men poenget mitt er at man kan ha en veldig ubehagelig intoleranse som i aller høyeste grad påvirker livskvaliten uten at den nødvendigvis kvalifiserer til en medisinsk diagnose.

Arresterer deg litt til jeg, da!
Har man en ubehagelig intoleranse, er det en medisinsk diagnose! Det er bare ikke cøliaki!

Det kan dessuten være svært vanskelig å diagnostisere HVA man reagerer på, da det ofte har sammenheng med mange faktorer som kryssallergi, gener, dagsform, infeksjonsparametre, andre sykdomstilstander osv osv.
En blodprøve kan vise at man er allergisk, men desverre ikke alltid nøyaktig mot hva!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 19:17   #10
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Sliter med barnas kosthold

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Arresterer deg litt til jeg, da!
Har man en ubehagelig intoleranse, er det en medisinsk diagnose! Det er bare ikke cøliaki!

Ok, skjønner. Det er jeg som bruker ordet "intoleranse" som et generelt begrep, og glemmer at intoleranse er et faktisk medisinsk begrep (cøliaki var bare et kjapt tilgjengelig eksempel) Med intoleranse mener jeg i denne sammenhengen mer generelt noe man ikke tåler. Du kan ta alle prøvene, få negative resultater. Det er her jeg snakker om tall/verdier - hvor man setter grensene for hva som er allergi og hva som er under grensen, pluss det du skriver under:
En blodprøve kan vise at man er allergisk, men desverre ikke alltid nøyaktig mot hva!

Har ikke no imot å bli arresert, jeg Allergier er vanskelig, jeg har selv fått tatt en god del prøver gjennom tidene. Jeg har hatt kraftige positive utslag på ting jeg aldri merker noe til, og negative resultater på ting jeg merker godt selv. Jeg har egentlig bare vært nødt til å bli kjent med min egen kropp, og justere mitt eget inntak.

Jeg har også merket kjempefordeler med LKHF i forhold til pollenallergi, jeg hadde tidligere en god del plager, men kunne faktisk slutte med medisiner. Et høykarbokosthold har inflammatoriske egenskaper, og man har sett at nivået av C-reaktivt protein har gått ned på et LKHF kosthold. Det er jo enda en fordel

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 19:26   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sliter med barnas kosthold

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Jeg har også merket kjempefordeler med LKHF i forhold til pollenallergi, jeg hadde tidligere en god del plager, men kunne faktisk slutte med medisiner. Et høykarbokosthold har inflammatoriske egenskaper, og man har sett at nivået av C-reaktivt protein har gått ned på et LKHF kosthold. Det er jo enda en fordel

Vi er jo egentlig enige, det er bare sykepleieren i meg som vil ha det så korrekt som mulig! Pluss at min datter har vært til utredning for cøliaki og intoleranser i mer enn 3 år, så jeg har vært gjennom prosessen.

Så fint at du merker bedring med LKHF- kosthold! Ser ut som om det er flere som har samme erfaring, og det er jo kjempebra!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 20:19   #12
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Sliter med barnas kosthold

Håper dere finner ut av problemene til datteren din!

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 14-02-09, 20:59   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sliter med barnas kosthold

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Håper dere finner ut av problemene til datteren din!

Jotakk, det ordnet seg!
Hun er i tillegg meget allergisk mot stikk fra mygg og klegg og gikk fast på allergimedisiner om sommeren. Jeg oppdaget at hun var mye friskere den perioden hun fikk Vallergan, så i samarbeid med legene på Riksen fikk hun samme medisin året rundt. Pediateren mente hun hadde en uspesifikk matintoleranse og det stemmer nok, det!
Dette er første vinteren på 5 år hun ikke får medisiner og det går heldigvis bra!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 01:16   #14
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Sliter med barnas kosthold

Har ikke barnet lyst til å spise den maten det får tilbudt, får det la være å spise. Når de er sultne og avmagret nok skal du se de ser verdien av å spise, uavhengig av diverse tidlig utviklete primadonnanykker, dikkedarier, kresenet og kontrollbehov.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 01:19   #15
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Sliter med barnas kosthold

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Har ikke barnet lyst til å spise den maten det får tilbudt, får det la være å spise. Når de er sultne og avmagret nok skal du se de ser verdien av å spise, uavhengig av diverse tidlig utviklete primadonnanykker, dikkedarier, kresenet og kontrollbehov.

mulig det
unnskyld ,, hvor mange barn har du?

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 10:03   #16
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Sliter med barnas kosthold

Takk for innspel alle sammen. Det er ein vanskeleg situasjon.
Ho et ingenting av pasta og iallefall ikkje sauser. Men et litt av supper, så kan hende eg kan lage sjølv og prøve u lure inn litt. Men ho er veldig var på smaker og merker som regel alt eg prøver å lure i ho

Smoothies vil ho ikkje ha og egg tåler ho ikkje.

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Har ikke barnet lyst til å spise den maten det får tilbudt, får det la være å spise. Når de er sultne og avmagret nok skal du se de ser verdien av å spise, uavhengig av diverse tidlig utviklete primadonnanykker, dikkedarier, kresenet og kontrollbehov.

Måtte le litt av denne
Jo da, dette trudde eg og, mend har lært at barn er meir infløkte enn som så.
Lager aldri spesialmat, det som står på bordet er det dei får, et dei ikkje det så må dei gå uten. Men problemet er at da ho berre lar være å ete. Det er heilt utruleg kor lite mat eit barn klarer seg uten i laaaaang tid. Men me rundt merker det på humøret og ho blir veldig slapp.
Så sorry, men den teorien holder ikkje.

*må løpe*

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 15-02-09, 14:05   #17
Tårnet
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 29
Tårnet har en fantastisk aura rundt segTårnet har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sliter med barnas kosthold

Hei!
Dette var en fin tråd. Den lille disputten mellom "Fetpåmidten" og "Kitt" gav meg noen tanker om det med tester og diagnoser. Jeg oppfatter "Fetpåmidten" dithen at man bør tenke litt mer selv og la seg forvirre litt mindre av hauger med tester og diagnoser. Rett og slett ta litt av styringen av sitt eget liv og kostold tilbake fra velmenende helsefolk som har hatt omfattende undervisning i bruk av tester og kjemikalier som skal dempe ulike symptomer. Men som dessverre sjelden ser helhetlig og tar seg for dårlig tid til å finne ut av årsaker. Den ene testen slår den andre ihjel og folk motsier hverandre og mener det ene og det andre.
Jeg syntes "Fetpåmidten" tar til orde for å ta mer ansvar selv. Det støttes til fulle. Det er ikke sikkert at testen er riktige - testene gir en indikaksjon på DEN dagen hvor DET er spist. Neste dag er en helt annen.

De to problematiske barna Neri skriver om, er kanskje vaksinert og medisinert for mye. Slikt kan gi allergier og senfølger. Man bør ikke bare akseptere at barnet er allergisk mot vanlig mat som egg for eks. Det er en årsak til det. Barna blir fort avgengig av feil mat - som dop. Da blir det etter hvert kroppens avhengighet av for eks. korn - som styrer matinntaket - og ikke næringsbehovet. Man kan da tro at barnets kropp har forståelse for hva barnet trenger og føyer dets vilje med å servere bløt, hvit, søt mat.
Jeg skal ikke våge meg på å instruere noe om hvordan "Neri" skal gå frem med sine barn, men å sette av noen timer på kveldene - når ungene har lagt seg til studier i kunnskap, for eks. på nettsidene "Fetpåmidten" foreslår pluss andre sider hvor det primært gis veiledning/kunnskap og hvor det ikke selges miksturer og pillebokser. Det er hauger av gode foredrag på Youtube - for eks.. Å google navnet til MD Russell Blaylock gir for eks. flere treff.
Offentlige kostholdsråd er ca. 60 år gamle - før det og hudrer av år bakover, spiste man mat laget av råvarer på eget kjøkken. Nå er det pengene som rår. Matprodusenter som har overtatt vår alles oppgaver på kjøkkenet - piner varekostnad mot utpris og salgbarhet. Og melk, sukker, kornvarer og importerte oljer er aller billigste råvarer. Dermed er det det fabrikkmaten i all hovedsak består av. Menneske har levd på kjøtt, egg, fisk, sjømat, røtter, nøtter, planter, sel og fugl i en million år før korn, melk og sukker ble innført for evolusjonsmessig veldig kort tid siden. Noen tåler det dårlig og helsevesenet vil omtrent aldri peke på en slik årsak til plager og sykdommer.
Lykke til med endret kosthold!

Tårnet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 11:08   #18
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Sliter med barnas kosthold

Opprinnelig lagt inn av Tårnet, her.

Hei!
Dette var en fin tråd. Den lille disputten mellom "Fetpåmidten" og "Kitt" gav meg noen tanker om det med tester og diagnoser. Jeg oppfatter "Fetpåmidten" dithen at man bør tenke litt mer selv og la seg forvirre litt mindre av hauger med tester og diagnoser. Rett og slett ta litt av styringen av sitt eget liv og kostold tilbake fra velmenende helsefolk som har hatt omfattende undervisning i bruk av tester og kjemikalier som skal dempe ulike symptomer. Men som dessverre sjelden ser helhetlig og tar seg for dårlig tid til å finne ut av årsaker. Den ene testen slår den andre ihjel og folk motsier hverandre og mener det ene og det andre.
Jeg syntes "Fetpåmidten" tar til orde for å ta mer ansvar selv. Det støttes til fulle. Det er ikke sikkert at testen er riktige - testene gir en indikaksjon på DEN dagen hvor DET er spist. Neste dag er en helt annen.

De to problematiske barna Neri skriver om, er kanskje vaksinert og medisinert for mye. Slikt kan gi allergier og senfølger. Man bør ikke bare akseptere at barnet er allergisk mot vanlig mat som egg for eks. Det er en årsak til det. Barna blir fort avgengig av feil mat - som dop. Da blir det etter hvert kroppens avhengighet av for eks. korn - som styrer matinntaket - og ikke næringsbehovet. Man kan da tro at barnets kropp har forståelse for hva barnet trenger og føyer dets vilje med å servere bløt, hvit, søt mat.
Jeg skal ikke våge meg på å instruere noe om hvordan "Neri" skal gå frem med sine barn, men å sette av noen timer på kveldene - når ungene har lagt seg til studier i kunnskap, for eks. på nettsidene "Fetpåmidten" foreslår pluss andre sider hvor det primært gis veiledning/kunnskap og hvor det ikke selges miksturer og pillebokser. Det er hauger av gode foredrag på Youtube - for eks.. Å google navnet til MD Russell Blaylock gir for eks. flere treff.
Offentlige kostholdsråd er ca. 60 år gamle - før det og hudrer av år bakover, spiste man mat laget av råvarer på eget kjøkken. Nå er det pengene som rår. Matprodusenter som har overtatt vår alles oppgaver på kjøkkenet - piner varekostnad mot utpris og salgbarhet. Og melk, sukker, kornvarer og importerte oljer er aller billigste råvarer. Dermed er det det fabrikkmaten i all hovedsak består av. Menneske har levd på kjøtt, egg, fisk, sjømat, røtter, nøtter, planter, sel og fugl i en million år før korn, melk og sukker ble innført for evolusjonsmessig veldig kort tid siden. Noen tåler det dårlig og helsevesenet vil omtrent aldri peke på en slik årsak til plager og sykdommer.
Lykke til med endret kosthold!

Tusen takk for flott og seriøst svar.

Ja barna er vaksinerte. Og jenta får allergi og astma medisiner. Eksemen og astmaen har ho hatt sidan ho vart fødd, eggallergien blei påvist då ho var 1 år.

Eg leser og leser på nett, men det er ei virvar å finne ut av, og mange motseiande svar. Ikkje lett å vite kva ein skal tru på

Men eg er ganske sikker på at kosten spelar inn her. Men korleis endre matvanane til eit barn som blånekter? Hjelper ikkje om eg lager all mat frå bunn og sett fram den sunnaste mat, når barnet nekter å ete det
Hjelper jo heller ikkje på at eg er ein elendig kokk

Barna får ikkje søtt i kvardagen berre så det er sagt.

Kva ville de satt fokus på i kosten? Kva er det viktigaste å få inn i kosten/ta ut av kosten?

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 10:24   #19
Tårnet
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 29
Tårnet har en fantastisk aura rundt segTårnet har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sliter med barnas kosthold

Hei!
Jeg er alt for sjelden inne på dette egentlig veldig fine forum.
Denne jenta de kan nok ha et ganske innviklet problem.
Siden det kom tidlig, kan hun ha hatt problemer allerede med din morsmelk fra starten. Som igjen kan ha kommet av noe i ditt dagligliv/kosthold/medisinbruk. Legen vil alltid hjelpe så godt han kan.
Og for spebarnseksem, er det naturlig for legen å gi salver som demper på eksemen. Legen har kanskje aldri lært noe om at han
bør se etter HVORFOR barnet har eksem. Det innebærer lang tid, mange henvisninger og mye arbeid.
Det er mye greiere for alle parter å dempe det som gjør vondt der og da, da blir alle glade. MEN, legenes medikamenter demper symptomet - det bryr seg sjelden om årsaken.
Når en pasient kommer med en brukket arm - da er jo årsaken åpenbar - legen gipser og hjelper kroppen
til å lege seg selv. Men de aller fleste legekonsultasjoner dreier seg om slikt som dere strever med.
Det er helsevesenets stor mareritt - at de har så mye symptomdempende medikamenter som hjelper temporært, at det å finne årsaken kommer helt i bakleksa.

Allergi- og astmamedisiner gjør henne trøtt og utilpass. Humøret blir ikke bedre av det.
En skolehverdag (hun har vel ikke begynt på skolen) når det kommer, med allergi og astmamedisiner er langt
fra heldig for et barn. Kneip, og søtsaker er jo også langt fra heldig som hovednæring.
Siden hun er så steil og bare spiser knekkebrød når du baker grovt, og går på desperate skapraid etter kornvarer og søtsaker,
så er det jo ganske lett for deg å se at hun er avhengig av de matvarene.
Det er avhengigheten som styrer - ikke næringsbehovet.
Siden hun liker kjøtt, fisk og fett, syntes jeg du skal satse på det og prøve å avvenne henne med melk, søtt og kornprodukter totalt.
Ja det er veldig omfattende og mye arbeid, men det kan dreie seg om store deler av barnets livskvalitet og det er ikke farlig - garantert.
Om du ser på den lenken "Fetpåmidten" la inn på tråde over her, ser på oppskrifter og veiledning, samt bestiller en film der som heter "Cellesalt" - og kanskje den om Blodsukker.
Der får du høre mange fornuftige ord om dette fra fagpersoner.
Vennlig hilsen Jørn.

Tårnet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 10:35   #20
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Sliter med barnas kosthold

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Har ikke barnet lyst til å spise den maten det får tilbudt, får det la være å spise. Når de er sultne og avmagret nok skal du se de ser verdien av å spise, uavhengig av diverse tidlig utviklete primadonnanykker, dikkedarier, kresenet og kontrollbehov.

Oj, hjelpe meg dette var snevert tenkt!

Jepp, bare å kutte sondematen på jenta mi, så skal vi se om hun spiser. Kan fortelle deg at hun gir ALDRI uttr*kk for når hun er sulten, selv om vi faktisk skulle glemme et måltid og hun går 7timer uten mat, ikke noen reaksjon.

Spisevegring blandt barn er ikke så sjelden som man tror. Man kan prøve seg frem og sulte de litt, men ikke til enhver pris. Flere barn enn noensinne får lagt inn knapp i magen pga spisevegring, slik at man kan konsentrere seg om de koselige måltidene og ikke stresse livet av seg for å få i barnet 2ss med mat.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 11:06   #21
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Sliter med barnas kosthold

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Jeg anbefaler på det sterkeste å se denne interessante norske dokumentaren (tittel: "MAT?") - for alle som lurer på barns kosthold (Dag Viljen Poleszynski er forresten med):

Her er en trailer:
http://www.filmpraksis.no/Balansetrailer.html

Her er mer info om prosjektet, og mulighet for å kjøpe hele filmen:
http://www.utenglutenogmelk.info/

Jeg har lest en del på denne siste linken nå, og det var mye interessant, helt til det plutselig sto om Herbalife. Og jeg kom inn på denne siden http://www.balansertmat.no/ som også er om Herbalife, med noen av de samme menneskene som er i Mat?-filmen. Har denne filmen noe med Herbalife å gjøre? Jeg er generelt skeptisk til å erstatte mat med pulver, og så lenge det er ting som skal selges blir jeg også skeptisk til erfaringene.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 15:34   #22
Tårnet
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 29
Tårnet har en fantastisk aura rundt segTårnet har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sliter med barnas kosthold

Hei!
Nei, filmene har ikke noe med pulverfabrikken å gjøre, men et par av de som er intervjuet bruker nok pulver for overgangshjelp.
Filmene må også selges dessverre. Ellers hadde det ikke blitt produsert noenting.
Den neste filmen handler om vaksiner.
Produsent

Tårnet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 18:09   #23
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Sliter med barnas kosthold

Det var godt å høre. Den filmen ser veldig interessant ut.
At filmene må selges er jo fullt forståelig.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 22:10   #24
Rav81
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 45
Rav81 er på en erverdig vei

Re: Sliter med barnas kosthold

Opprinnelig lagt inn av Neri, her.

Har 4 barn. Den minste er berre 2 mnd og lever på pupp Den eldste er ganske alt etende og liker både grønt og kjøtt/fisk. Einaste er at han er litt opptatt av å ikkje få i seg for mykje feitt -lært på skulen

MEN -dei to mellomste er veeeeeldig kresne.

Hvor gamle er de to mellomste?

Rav81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg sliter Lil@ Mer enn 30 kg overvekt 32 05-05-11 22:21
Barnas frokost og lunsj Nynne Barns kosthold 26 13-08-10 11:14
Sliter ... joggebukse-jenta Ketolysekuren 8 19-02-08 18:09
Ja, jeg sliter MizzEve Ketolysekuren 9 23-08-07 09:10
Sliter... villebill Ketolysekuren 2 02-04-07 12:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no