Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Frukt og grønt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-03-11, 08:55   #1
tula73
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: vestfold
Innlegg: 9
tula73 er på en erverdig vei

Frukt og grønt?

Hei....er ganske ny på dette greiene. Prøvde ketolysekuren for ett par år siden, gikk ned ett par kilo, men holdt å å bli sprø av alt fettet jeg skulle ha i meg. Fikk til og med sykt lyst på brød, enda jeg egentlig ikke er så veldig glad i brød.
Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle prøve en litt egenkomonert diett. Men er litt i villrede om hvilke matvarer jeg kan spise og ikke spise.....så derfor trenger jeg litt hjelp Kan jeg spise frukt? i tilfelle hva slags frukt? Og hva med sponplater(fiberrik)? og rugsprø? kan jeg spise alt av grønnsaker(seff ikke poteter og mais da)?
Er veldig takknemmelig om noen kan hjelpe meg litt på vei her

tula73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 09:02   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Frukt og grønt?

Heisan
Litt rugsprø og FiberRik er blant de bedre alternativene om du ikke vil lage lavkarbobrød/knekkebrød selv. Fedon har også brød som jeg tidligere har funnet på Rema
Ang frukt kan kanskje denne artikkelen gi deg en pekepinn?
Lykke til!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 09:13   #3
tula73
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: vestfold
Innlegg: 9
tula73 er på en erverdig vei

Sv: Frukt og grønt?

takk takk

tula73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 09:17   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Frukt og grønt?

Glemte jo å svare på dette med grønnsaker...

Som hovedregel er alle grønnsaker som vokser over bakken lov, minus maiskorn
Løk er lov, det samme er sellerirot og jordskokk

Bladsalat er selvsagt lov

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 09:25   #5
tula73
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: vestfold
Innlegg: 9
tula73 er på en erverdig vei

Sv: Frukt og grønt?

Takk igjen
Da er vel ikke kålrot tillat da? det som er så godt
hørte at søtpotet er greit?

tula73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 09:31   #6
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Frukt og grønt?

For meg er søtpoptet og kålrot noe som tilsvarer en utskeielse, men siden du kjører egenkomponert må du nesten avgjøre selv hva du synes er ok eller ikke
Her kan du søke opp de ulike matvarene/grønnsakene og se hvordan de ligger ann mtp karbohydrater

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 10:16   #7
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Frukt og grønt?

I utgangspunktet er potet, gulrot og andre rotfrukter ikke særlig egnet i et lavkarbo kosthold, da mengden og typen karbohydrat er ugunstig. Men da tenker jeg på en dag til dag kost. Om en tar èn potet til middag en dag, èn gulrot en annen, så synes jeg det er helt ok. Men tenk på at du kan spise "mengder" av blomkål, paprika, tomat, selleri, løk, alle bladsalater, jordskokk (vær litt forsiktig med den, du KAN risikere å bli sittende på ramma med løs mage), agurk osv, dessuten er Avocado en frukt du kan spise så mye du vil av. Noe du antagelig ikke orker, så fet som den er I det hele tatt kan du på dette kostholdet hive i deg 1 kg grønt om dagen og likevel ligge på under 20 gram karbohydrater. På 14 dager er så godt som alt søtsug borte, både psykisk og fysisk, om du lever strikt og IKKE bruker alternative søtsaker som aspartam og sånt. Men på en annen side - om du ikke er veldig plaget, så er det jo godt med litt bær med pisket krem på også, med et lite dryss sukrin.
LCHF ER jo faktisk en "njutmetod".

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 09:16   #8
tula73
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: vestfold
Innlegg: 9
tula73 er på en erverdig vei

Sv: Frukt og grønt?

Takker igjen for gode tips og svar. Jeg skal riktignok ikke mer ned enn 6-7 kg......så er litt usikker på om det er riktig å få i seg så lite karbs, eller hva jeg bør ligge på i døgnet, om jeg bør være i ketose osv. Men finner vel ut av det etterhvert vil jeg tro Uansett så veit jeg at kroppen min ikke har godt av brød. er nå på fjerde dagen uten brød, og jeg føler meg mindre oppblåst allerede....hurra
Er litt spent på hvordan magen min takler så mye fett nå....fikk fjernet galleblæren for en tid tilbake, men krysser fingrene for at det ikke er noe problem

tula73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 11:53   #9
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Frukt og grønt?

Fremfor å spise frukt er det bedre å spise bringebær og jordbær. Om du vil ha brød prøv jukseloff her inne.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk! Iset Lavkarbo generelt 94 17-09-10 23:36
Så mye sukker er det i frukt og grønt Kitt Lavkarbo generelt 2 09-04-10 23:30
Frukt og grønt Torleiv Ketolysekuren 2 31-01-09 18:53
Gift i frukt og grønt guro Generell ernæringsdebatt 1 30-09-06 14:57
Boken for deg som elsker frukt og grønt! Eva Generell ernæringsdebatt 0 07-03-06 15:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no