Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-12-09, 11:15   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

Nå i vinterhalvåret tar jeg d-vitamin. Jeg var på apoteket og kjøpte en liten flaske med oljedråper, "d-vitamin til barn" fra nycoplus. Tror den kostet rundt 50 kroner en plass, og varer vel en måned eller så.

Men er det noen andre merker der ute på markedet som er bedre?

5 dråper inneholder 10 mikrogram vitamin D, jeg tar vel 7-8 dråper når jeg husker på det, kanskje 5 dager i uka. (Dette lagres jo siden det er fettløselig vitamin, så det er muligens ikke så sinnsykt viktig at jeg husker å ta det hver dag?)

Det jeg lurer på, er om det fins noen flere kilder enn matoghelse på hvor mye vi bør få i oss?

Frøy skriver i denne tråden;

Sitat:

Flytlie advarer mot å ta mer enn 25 mcg D-vitamin pr dag og at 100 mcg er skadelig. I Mat & Helse nr 6/03 derimot hevdes det at vi bør få i oss 100 mcg...

Dvs. at jeg kan jo ta opptil 50 dråper om dagen, noe som blir 100 mikrogram. Nå er denne lille flaska på hele 10 ml - så det vil jo bli smådyrt i lengden..?

Altså - hvilket merke anbefaler dere, og hvilken mengde?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 13:08   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

Jeg bruker den flaska.. Den er i det minste uten sukker 0g stivelse 0g med k0k0s0lje. Jeg har ikke funnet n0e bedre alternativ dessverre.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 13:19   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

Om kosttilskudd er med sukker eller ei må jeg si at jeg ikke bryr meg det minste om altså.. Hvor mye kan man gå i seg liksom? 0.1 gram?

Har sett multivitaminer med d-vitamin, men vil helst ha et rent d-vitamintilskudd..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 18:58   #4
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

ser tråden er noe gammel, men velger å svare.
i Norge er det max 10 mikrogram vit D å få tak i(tror jeg)..
I sverige har jeg sett 50 mikrogr D3 i en kapsel. de kan bestilles på nettet, på shopping4net hvor det bare er 10 kr i frakt. tror de koster ca 100 for 100 kapsler
Sikkert flere merker, men vet "bettre helse" har denne.

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 19:11   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

Shopping4net er ei fantastisk side! Jeg er avhengig av noen B.vitaminer derfra, som jeg ikke får kjøpt i Norge siden de er så sterke.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 22:42   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

Jeg fikk konstatert D-vitaminmangel ved Lindbergklinikken for noen år siden, men da foreskrev legen bare et daglig regime av trantabletter, omega3, masse vit C og noe vit E - kombinasjonen skulle visst fylle manglene mine

Nå er jeg veldig lat med kosttilskudd i det store og hele, så jeg mangler helt sikkert fortsatt en del vit D. Prøver å lære å like å spise fisk

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 14:05   #7
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

Nå har jeg startet å ta vit D som jeg kjøpte fra Sverige på nettet.
De jeg tar er uten gluten, gjær, konservering og kjemisk stoffer. veg.kapsler.

50 mikrogr pr kapsel. Jeg tar 3 av disse nå.
trapper ned til 2 når det blir mer sol og varme ute.

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 21:18   #8
Soje
Juniormedlem
 
Soje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 46
Innlegg: 23
Soje er på en erverdig vei

Sv: D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

Opprinnelig lagt inn av Chantelle, her.

Nå har jeg startet å ta vit D som jeg kjøpte fra Sverige på nettet.
De jeg tar er uten gluten, gjær, konservering og kjemisk stoffer. veg.kapsler.

50 mikrogr pr kapsel. Jeg tar 3 av disse nå.
trapper ned til 2 når det blir mer sol og varme ute.

Du kan fint kutte ut D-vitamintilskudd nå :-)
15min i sola daglig med bare armer gir nok D-vitamin for dagsbehovet :-)
Gratis er det også!

Soje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Med fornuften i behold Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 21:55   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

Opprinnelig lagt inn av ej-shop.no, her.

Du kan fint kutte ut D-vitamintilskudd nå :-)
15min i sola daglig med bare armer gir nok D-vitamin for dagsbehovet :-)
Gratis er det også!

Alikevel er det en del av oss som har D-vitaminmangel Det tar lang tid å fylle opp lagrene på den måten.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 08:19   #10
Soje
Juniormedlem
 
Soje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 46
Innlegg: 23
Soje er på en erverdig vei

Sv: D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

Foreslår at man går ut mer i sola i stedet og spiser mer fet fisk hvis man kan. Har man påvist D-vitaminmangel hos sin lege og ikke kan spise fisk og samtidig aldri er eksponert for sol så kan D-vitamin tilskudd brukes, selvfølgelig. Mitt poeng er at man bør gjøre det som gjøres kan og som er gratis før man vurderer å bruke alle mulige tilskudd.

__________________
Mvh Sondre Krogh-Bjerke
Treningsblogg: http://sojeblogg.blogspot.com
Artikkelblogg: http://soje.wordpress.com
Soje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Med fornuften i behold Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 15:36   #11
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

Opprinnelig lagt inn av Soje, her.

Foreslår at man går ut mer i sola i stedet og spiser mer fet fisk hvis man kan. Har man påvist D-vitaminmangel hos sin lege og ikke kan spise fisk og samtidig aldri er eksponert for sol så kan D-vitamin tilskudd brukes, selvfølgelig. Mitt poeng er at man bør gjøre det som gjøres kan og som er gratis før man vurderer å bruke alle mulige tilskudd.

HEI!
Ja du har helt rett i det du skriver der. Det beste er naturlighet. Enten spise mye fisk og/eller være ute i solen litt hver dag. Det er det beste alternativet.
Men nå har det seg sånn at jeg ikke spiser så mye fet fisk(er ikke så veldig glad i det, men blir 3-4 gng i mnd kanskje). Jeg har ikke uteplass der jeg bor nå(eller balkong etc). Så jeg må gå en tur eller kjøre til et sted for å være ute.
Jeg pleier jo gå tur i skogen, men synes foreløpig det er for kaldt i t-shirt. ikke er det sol hver dag heller, og jeg pleier gå på kvelden.
sum-summarum betyr det at jeg er meget disponert for vit D-mangel slik jeg lever. og må ty til tilskudd for en periode.
har hørt en lege (sofie hexeberg) sier også at solarium 10 min 2 ganger i uka også er nok på vinterstid. Det er uaktuellt for meg, men kan være alternativ.
Det er ikke alltid lett å nok sol for mange. de fleste jobber innendørs og er kanskje ikke hjemme før 16-17 tiden. så er det middag. solen er ikke særlig sterk på den tiden, og er ikke fremme hver dag i Norge, så tilskudd er nok fornuftig for mange alikevel(eller ta seg sydentur et par ganger i året).

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 16:25   #12
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

Jeg har noen små piller fra Collett som er rent D-vitamin uten sukker eller søtning.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 19:13   #13
Soje
Juniormedlem
 
Soje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 46
Innlegg: 23
Soje er på en erverdig vei

Sv: D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

De fra collet, et multitilskudd, d-dråper eller d-vit beriket melk/ost vil duge.

__________________
Mvh Sondre Krogh-Bjerke
Treningsblogg: http://sojeblogg.blogspot.com
Artikkelblogg: http://soje.wordpress.com
Soje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Med fornuften i behold Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 22:07   #14
Atlantis
Juniormedlem
 
Atlantis sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 32
Atlantis er på en erverdig vei

Sv: D-vitamin-tilskudd, hvilket merke, og hvilken mengde?

Jeg tar D-vitamintilskudd hele året siden de norske tilrådingene er altfor lave og sola her nord for svak (+ mye fraværende på sommeren).

Men vær obs på en ting: hvis du spiser D-vitamin tilskudd bør du også spise Magnesium pga hjertet

__________________


Atlantis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar

Emneord
d-vitamin, vitamin


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
C-vitamin tilskudd Øystein Ketolysekuren 1 02-10-09 09:50
Soyaprotein -har merke noe betydning? muskatt Spørsmål og svar 4 19-04-09 22:42
Pappadums (hvilket merke) Enrica Lavkarbo generelt 10 17-02-09 21:23
Valnøtter, stor forskjell fra merke til merke elian Lavkarbo generelt 4 02-12-08 20:18
Hvilket krom-tilskudd er best? Sugarpill Kosttilskudd 6 10-05-05 13:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no