Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-12, 23:52   #26
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Da var du nok ikke fastende!
Fastende betyr INGEN mat, drikke eller sigaretter de siste 6-12 timene, aller helst 12!
Kaffe er jo ikke akkurat kjent for å være grei med kolesterolet heller.......


Kitt jeg viste ikke at man ikke kan røyke angående fastende blodprøve prøve jeg tar alltid noen blås Takk for det Kitt

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 01:04   #27
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Kitt, kan kaffen ha så mye å si at hun kanskje har ok kolesterol?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 06:27   #28
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

"Blodprøvene som nylig ble tatt viser at du har forhøyet kolesterol. Total-kolesterolet ble målt til 8,2 mens LDL (det usunne kolesterolet) er 6,3.

Hva er HDL-kolesterolet? Triglyserider? Det er meningsløst å bare se på total og LDL-kolesterol.

Stress mindre (ang. kolesterol), bytt ut litt kylling/svin med mer fisk - og ha det bra =)

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 08:31   #29
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Kitt jeg viste ikke at man ikke kan røyke angående fastende blodprøve prøve jeg tar alltid noen blås Takk for det Kitt

Røyken gjør mye rart med kroppen og kan særlig på fastende mage få ting til å se litt annerledes ut enn de virkelig er. Feks økte alltid blodsukkeret mitt litt om jeg røykte på tom mage!
*stolt eks- røyker*

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 08:33   #30
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Kitt, kan kaffen ha så mye å si at hun kanskje har ok kolesterol?

Tror nok ikke den hadde vært veldig mye lavere. Men prøven skal tas fastende, og har man drukket noe som helst, spist(selv tyggis) eller røyket, vil prøven kunne bli feil.
Prøvesvarene blir heller ikke sammenliknbare om man den ene gangen drikker kaffe, neste gang tygger litt tyggis og gangen etter tar en røyk like før prøvene tas!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 10:29   #31
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Enig - jeg ville bedt om en ny prøve, heeelt fastende.

Ellers: redusere mettet fett, dvs melkeprodukter (inkl smør og ost) og fettet på kjøttet, øke umettet fett fra fisk, olivenolje, nøtter og slikt som det er blitt anbefalt over her.

Mosjon er også bra for kolesterolet.

Lykke til!!

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 11:11   #32
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Ja, da jeg tok blodprøver (omfattende kolesterol, kortisol, c-peptid, ++) i forrige uke ble det virkelig grundig kontrollert hvorvidt jeg hadde fastet ordentlig i tolv timer på forhånd - tror jeg måtte svare minst åtte ganger på "har du røyket, har du tatt stoffskiftemedisin, har du spist, har du drukket" osv. Jeg fikk dog godkjennelse for tannpuss.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 12:24   #33
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Hmmm - jeg nevnte det for legen at jeg hadde drukket kaffe da men....
At jeg ikke koblet det da! At fastende ikke betyr kaffe....det visste jeg jo egentlig....
Men kanskje det kan være lurt å ta en ny prøve - HELT fastende!

Hvilken annen type fisk enn laks er bra i mitt tilfelle ?[/quote]

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 12:44   #34
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Da bør legen din ta en titt i nyere litteratur! Og gammel! Og sørge for å holde seg oppdatert!
Fastende betyr akkurat det! Ingen mat, drikke eller røyk! Og i visse tilfelle ikke en gang tannpuss!

Var jeg deg, ville jeg ventet 3 måneder og tatt nye prøver HELT fastende før jeg gjorde drastiske endringer!

Statiner er skumle saker som blant annet kan gi smerter i kroppen ala fibromyalgi/reumatisme!

Annen fet fisk!
Mellomfet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 13:10   #35
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Hmmm - jeg nevnte det for legen at jeg hadde drukket kaffe da men....
At jeg ikke koblet det da! At fastende ikke betyr kaffe....det visste jeg jo egentlig....
Men kanskje det kan være lurt å ta en ny prøve - HELT fastende!

Hvilken annen type fisk enn laks er bra i mitt tilfelle ?

[/quote]

Makrell, sardiner, steinbit, tunfisk, kveite, uer, rødspette (ikke panert!). Kan brukes til både middag og pålegg (sardiner, makrell i tomat). Jeg spiser ofte en stoor salat med en boks makrell i tomat på. Lar litt av sausen være igjen, er litt sukker der. Torsk er en mager fisk, men du kan jo lage noe morsomt tilbehør.. Liker du torskelever er det knallmat, med sesong nå!
Og husk avocado. Suveren lavkarbo og kolesterolvennlig mat!

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 13:43   #36
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Jeg elsker makrell i tomat så det kan jeg begynne å spise mer av. Stekt makrell er jo også godt....Laks er topp!

Hva med torskerogn ?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 14:16   #37
myrtle
Juniormedlem
 
myrtle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 17
myrtle er på en erverdig vei

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Vil bare tipse om denne siden:
http://www.kostdoktorn.se/kategori/kolesterol/

Masse nyttigt stoff om kolseterol- basert på vitenskap...

__________________
url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wCSCYid/]

[/url]
myrtle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 14:26   #38
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Jeg elsker makrell i tomat så det kan jeg begynne å spise mer av. Stekt makrell er jo også godt....Laks er topp!

Hva med torskerogn ?

Torskerogn er en proteinbombe og flott mat. Men ikke veldig fettrikt, selv om det som er av fett er veldig bra. Rognen inneholder en del kolesterol, slik som egg, men det er en stund siden man fant ut at det kolesterolet man spiser ikke fører til mer kolesterol i blodet. Det er det kolesterolet kroppen selv må lage (for å frakte fettet rundt) som fører til forhøyet kolesterol.
Altså: Rogn er fin mat, men fører ikke til redusert LDL-kolesterol i særlig grad (men øker heller ikke!).

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 14:49   #39
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Jeg er fremdeles ikke overbevist om at "høyt" kolesterol er farlig, spesielt ikke for kvinner.
Her er et utrdrag fra boken "Det store kolesterolbedraget" av M. Kendrick.
Om Kendrick:
"Tradisjonell medisinsk viten om kolesterol og bruken av statiner (kolesterolsenkende medisin) blir nå satt på prøve av et lite, men økende antall akademikere innen medisin. Blant dem er Dr. Malcolm Kendrick som har vært allmennpraktiserende lege gjennom 25 år. Han har også jobbet for European Society of Cardiology, og skriver for ledende medisinske tidsskrifter. "

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 14:54   #40
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Lecitin holder fett flytende. Finnes i eggeplommer, soyabønner, oksekjøtt, okselever, dyrehjerner, peanøtter, appelsiner og blomkål.

__________________
Do what you like!

Sist redigert av Yrla : 15-02-12 kl 15:05.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 17:02   #41
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av myrtle, her.

Vil bare tipse om denne siden:
http://www.kostdoktorn.se/kategori/kolesterol/
Masse nyttigt stoff om kolseterol- basert på vitenskap...

Takker......
har jo aldri brydd meg med å lese meg noe særlig opp på emnet....før nå....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 17:03   #42
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Hva er HDL-kolesterolet? Triglyserider? Det er meningsløst å bare se på total og LDL-kolesterol.

Stress mindre (ang. kolesterol), bytt ut litt kylling/svin med mer fisk - og ha det bra =)

Aner ikke! Det var kun det jeg har sitert i 1. innlegg som stod i brevet....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 17:20   #43
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Hva er HDL-kolesterolet? Triglyserider?

http://www.stavangerhjertesenter.no/...6e469b9558d3/2

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 17:54   #44
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Kjekk link!
Fant endelig ut hvorfor min endo ønsker at jeg skal ha LDL under 2,5 - det er siden jeg har diabetes. Mine tall er forøvrig:
Total: 6,3
LDL: 4,2
HDL: 1,7
Triglyserider: 0,73
Og dette mener endoen er "svært høyt og at statiner bør vurderes (noe jeg sier blankt nei til)
Fant forresten denne:
http://kolhydrater.ifokus.se/discuss...25a-kolesterol

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 18:05   #45
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Vi skulle hatt en liste over lavkarbo-bevisste leger her inne, så slipper vi så mye unødig pes.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 20:24   #46
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Jeg abonnerer på tidsskriftet VOF (Vitenskap og Fornuft). I nr 7/2011 står det en kronikk om kolesterol, skrevet av Uffe Ravnskov. Her hevder han at sammenhengen mellom høyt kolesterol og hjertesykdommer er marginal. Anbefaler deg å få tak i denne artikkelen.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 21:45   #47
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Røyken gjør mye rart med kroppen og kan særlig på fastende mage få ting til å se litt annerledes ut enn de virkelig er. Feks økte alltid blodsukkeret mitt litt om jeg røykte på tom mage!
*stolt eks- røyker*

Tusen takk Kitt,litt rart at røyk kan påvirke blodsukkeret ved blodprøvene.
Det skal jeg huske neste gangGratulerer at du stumpet røyken,så flott

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 23:40   #48
surfeline
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 93
surfeline er på en erverdig vei

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Kaffe før blodprøve er aldri noe særlig lurt.
Ta en titt på dette - for deg kunne det være noe (og for alle som sliter med kolesterol, jernmangel osv.)
http://www.urtesenteret.no/index.php?categoryID=303

Jeg ville brukt mye energi på å få i meg sunne planteoljer (kaldpressede) - fet fisk, advocado. Styr unna alt sukker. Jeg tror at det vil gå bra og om to mnd. får du svaret - men jeg mener at kroppen trenger tre mnd. før den greier å omstille seg helt.

... og du! Lykke til

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 16-02-12, 09:30   #49
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Avocado hadde jeg skikkelig dilla på for en stund tilbake - det smaker jo i grunnen ganske greit!

Steke i olje i stedet for smør da kanskje ? Og gjerne fisk 2 ganger i uka.....
Mandler i stedet for hasselnøtter og ikke gumle så mye ost - er fæl til å ty til et par osteskiver om kvelden hvis jeg blir sulten....
Må nok kutte ned på fløten litt også - det blir jo fort en del fløte i middagen...

Jeg vil ikke over på statiner! Synes det er kjempeskummelt. Og så kjenner jeg at det irriterer meg litt at det var statiner som var løsningen her nesten umiddelbart - ikke noe snakk om å gradvis endre kostholdet litt og litt over tid.....
Piller er visst løsningen på alt .... *sukk*

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-02-12, 09:43   #50
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Personlig hadde jeg ikke blitt skremt, selv om det er forskjellige meninger om kolesterol. Jeg hadde vært mye mer redd for å starte å bruke statiner.
(Og faren min døde av hjertesvikt, moren min ble operert for angina før fylte 60 - så noen mener jeg burde være veldig forsiktig med mettet fett.)
Det er i alle fall lurt å hente informasjon fra flere steder. Så jeg anbefaler deg f.eks. disse youtubeklippene med Uffe Ravnskov. Eller Lena Beatrice sin oversettelse av kostdoktorns "snabbkurs". Eller sjekk ut bloggen til Espen Rostrup

Tusen takk for flotte linker, Zincite Jeg har nå lest gjennom det oversatte snabbkurset, og ble i hvert fall beroliget hva angår mitt eget kolestrol (som en lege mente burde reguleres med statiner, men som jeg nekter å begynne med). For ordens skyld, mine verdier er:
Total: 6.4
HDL. 1.4
LDL. 4.3

Jeg fikk litt lyst til å trekke frem et avsnitt fra kurset. Kanskje du kan ta denne sjekken, Jabba, for jeg regner med at du har fått vite HDL-verdien også?

Sitat:

Enkel risikoanalyse

Kolesterolanalyser er vanskelige å tolke, og å kun se på totalveriden eller LDL gir høy risiko for å få unødvendig medisinering, noe som blir oppmuntret ivrig fra legemiddelindustrien.
Om mye av kolesterolet er det “gode” HDL kan man ha betydelig høyere totalverdi uten noen økt risiko statistisk sett.
Her er en enklere og bedre regel, for deg som ikke har en hjertesykdom allerede:
1. Ta ditt totalkolesterol og divider det med din HDL-verdi. Om du har et totalkolesterol på 8,0 og et HDL på 2,0 blir resultatet 4,0.
2. HVis resultatet er under 5: du kan ta det med ro, ditt kolesterol er bra.
3. Hvis resultatet er høyere, særlig hvis det er høyere enn 6, er det grunn til å vurdere livsstilsforandring. Man kan da ta nye prøver, kanskje så ofte som hver 6. mnd. HVis det i lengden ikke blir bedre kan man i unntakstilfeller vurdere medisinering.
Har du allerede en kjent hjertesykdom (angina, hjerteinnfarkt) vil man sikte på enda bedre verdier. Da kan blodfettmedisiner være motiverende. Snakk med legen din.
Hjertefriske har sjelden nytte av kolesterolmedisin. Derimot kan de gi muskelverk, muskelsvakthet og dårligere sexliv.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Legen ringte akkurat: Farlig høyt kolesterol Mika27 Spørsmål og svar 26 21-04-11 23:30
Høyt kolesterol og legen er bekymret ... Mercy Stoffskifte / hormonproblemer 4 22-08-10 21:17
For høyt kolesterol? Badpitt Stoffskifte / hormonproblemer 5 09-12-09 09:31
Oppfølging fra legen vedr lavt stoffskifte Skøyerfjeset Stoffskifte / hormonproblemer 14 02-06-09 17:24
Fikk strengt brev fra legen min i dag... Maya2006 Spørsmål og svar 22 17-08-06 17:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no