Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Magert fettbål

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-12-07, 12:30   #1
Sol
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 63
Innlegg: 373
Sol har en fantastisk aura rundt segSol har en fantastisk aura rundt seg

Magert fettbål

Hei!

Jeg møtte Skaldemann i en bokhylle ved en ren tilfeldighet for ca 3 uker siden, og han viste meg veien inn i denne verdenen. Har de siste 2,5 ukene gått på min egen utgave av Skaldemann uten de helt store resultater så langt. 1,5 kilo ned virker ganske beskjedent, syns jeg. Jeg skal ned minimum 5 max 7 kilo, så jeg kan jo gjerne ta de litt over langen.

Når jeg sier " min egen utgave" så handler det mest om at mye av fettet jeg får i meg er vegetabilsk eller fra andre kilde enn de feteste kjøttsykkene, og det er kanskje ikke bra nok. Måltidene mine ser omtrent sånn :

  • minimalt med karber (etpar salatblader og litt paprika eller en begrenset porsjon grønnsaker)
  • En del proteiner i form av kylling, ost, egg, kjøtt, nøtter (litt), etc
  • Mye fett i forrm av olje, smør, ost, olven, feta, kjøtt, fløte, seterrømme, avokado, nøtter (litt para), sylte (hjemmelaget!)
Veiing og måling av mat passer ikke for meg, men Skaldemanns metode funker som beregningsmodell. Skulle gjerne gått ned litt i vekt også ,da..

Har ellers bakt nøttemuffins og "det perfekte ketolysebrød", og det er godt å spe på med litt bakst selv om det inneholder litt karber. Spiser begrenset av dette, og da gjerne i stedet for grønnsaker.

Jeg spiser når jeg er sulten, og til jeg blir mett, og jeg har vært bevisst på at dette ikke er noen sultekur. Stort sett blir det 3 måltider om dagen + litt småtteri uten karber før leggetid. Dagens første måltid blir lunch, forid jeg ikke har vært sulten til frokost så langt. (Jeg som alltid har vært nøye med frokosten for å få i gang forbrenningen...) Er det dumt å droppe frokost dersom jeg ikke er sulten?

Ellers har jeg i flere å levd på relativ lav-karbo-kosthold (mindre brød, poteter etc, men ikke i nærheten av ketosetilstand),- men med tilfeldige etegilder når blodsukkeret har blitt for lavt eller lysten for stor. Er lei av å hele tiden skulle prøve å ha kontroll over matinntaket, og å være flink å spise litt mindre og trene litt mer for å unngå vektoppgang. Var nede på machvekt i fjor sommer, men 5-6 kilo har sneket seg på igjen. Jeg liker det ikke!

Dette ble langt! Målet mitt er å være i ketose i tiden framover, men har ikke kjøpt sticks. Tenker bare at jeg må være det ut i fra det jeg spiser.....

Tar gjerne i mot tips og tilbakemeldinger.

Sol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo ala Fedon Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 13:17   #2
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Magert fettbål

Vel, 1.5 kg er ikke beskjedent når du har under 7 kg å ta av.
Det kostholdet du skisserer er litt alla Fedon Lindberg uten c-måltider, frukt, bær og belgfrukter. Hvis jeg var deg ville jeg lest boken hans og sett om det funker for deg. Det er ikke en ketogen diett, men du kan godt kutte c-måltider (brød, pasta, poteter etc) og frukt.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 13:29   #3
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Magert fettbål

Hei Sol!
Skaldeman anbefaler ikke vegetabilske oljer eller brødbakst, selv om du jo har alternative varianter.
Jeg vil anbefale deg boka "Bedre uten brød" av Lutz og Allan, en veldig enkel måte å gå på "moderat" lavkarbo, og en slipper alt GI-styret som Fedon Lindberg har.
Samtidig er boka veldig grundig med å forklare hvorfor dette kostholdet er sunt, (ikke bare slankende), og det regulerer blodsukkeret veldig bra.
Er du ikke sulten om morgenen, skal du ikke behøve å spise frokost, verken i følge Lutz eller Skaldeman. Men det er viktig at du ikke hopper over frokosten for enkelhets skyld! Du skal spise når du er sulten, til du er god og mett, men ikke stappmett.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 14:04   #4
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Magert fettbål

Vil bare skyte inn at jevn 0,5 kg i uka vektnedgang er veldig bra. Når du ikke er veldig overvektig, er det ikke bra for kroppen å gå ned mye på kort tid. Kroppen stopper litt opp når den synes at den går ned for mye. Så må man bare smøre seg med tålmodighet til kroppen igjen fortsetter nedgangen.

Synes du skal være kjempefornøyd, jeg! Lykke til!

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 15:20   #5
Sol
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 63
Innlegg: 373
Sol har en fantastisk aura rundt segSol har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Magert fettbål

Takk for gode tilbakemeldinger. Skal kjøpe brødboka. Reiser bort nå og kommer tilbake i morgen, så jeg får lese svarene grundigere når jeg er hjemme igjen. Fedon kan jeg, men ble vel veldig inspirert av Skaldemann. Jeg kan jo spise gode måltider når jeg faktisk er sulten og fortsatt ta av noen gram. Jeg har lang erfaring med det ikke spise om kvelden (og sprekke dann og vann) ogå spise mellommåltider til tusen. Så det kjenes godt ut å prøve en ny variant.

Egentlig er nok ikke slankekur noe for meg, men jeg er fortsatt stadig på leting etter et kosthold som fører til at både jeg og kroppen min kan være fornøyd. Da kan jeg jo kanskje komme til å slappe litt mere av og ikke alltid ha dårlig samvittighet og skyldfølelse over det jeg spiser.

Sol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo ala Fedon Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 17:52   #6
torun
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 56
Innlegg: 157
torun er på en erverdig vei

Sv: Magert fettbål

Har samme prøblem som deg. Skal bare ta av 6 kg. Har gått på ketolyse siden august med at avbrekk i november da jeg prøvde Fedon. Gikk opp de 3 kg jeg hadde tatt av.
Så no prøver jeg ketolyse igjen....
Har alltid vært 6 kg lettere enn det jeg er no, dvs det er de siste 3-4 årene vekten har økt..
Og det er umulig å få av.......... Blir så frustret...
Har gått på ketolyse igjen no i en uke og vekten har minket med 700 gram
Kanskje være fornøyd ... Satser på å få de av no, men det må nok ketolyse til ja...

__________________




torun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann-lav karbo-Fedon....er visst lett blanding no Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no