Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hageblåbær eller skogsblåbær ?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-08-05, 22:59   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Hageblåbær eller skogsblåbær?

Jeg leste nettopp i Mat&Helse at hageblåbær har mye mindre antioksidantinnhold enn de blåbærene man plukker i skogen..

Så hvor tror dere de bærene vi kjøper på butikken er plukket? Noen som vet noe sånt? Tenkte både på hele bær..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 10:42   #2
Heksehilda
Seniormedlem
 
Heksehilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 499
Heksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt likt

Jeg tror at hageblåbær (det er vel de som kalles amerikanske blåbær?) er mye større enn skogsblåbær.

Men...de ansatte bør vite hvor varene kommer fra, så jeg syns du skal spørre der!

__________________



Heksehilda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 12:49   #3
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Haegblåbær er mye større og ofte mer "perfekte" mens skogsblåbær kan være veldig små og opp til litt størrelse..

her får vi kjøpt begge deler på denne tiden av året.. men tror det er mer hageblåbær som er i frysedisken.

Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 13:25   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Helene

Haegblåbær er mye større og ofte mer "perfekte" mens skogsblåbær kan være veldig små og opp til litt størrelse..

her får vi kjøpt begge deler på denne tiden av året.. men tror det er mer hageblåbær som er i frysedisken.

Nå tror jeg du svarte på tråden min, gitt


Velkommen, mikkeline!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 13:38   #5
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Helene

Haegblåbær er mye større og ofte mer "perfekte" mens skogsblåbær kan være veldig små og opp til litt størrelse..

her får vi kjøpt begge deler på denne tiden av året.. men tror det er mer hageblåbær som er i frysedisken.

Helene lager full forvirring på lavkarbo hehehe

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 14:01   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Har flyttet Helenes svar sammen med de andre til riktig tråd !!

Så NÅ skjønner alle hva Helene mente !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 14:14   #7
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

lurte på hvor det svaret ble av.. *forvirret selv*

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 16:10   #8
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Hageblåbær er kvit inni. Ekte blåbær blir du blå rundt kjeften av

205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 16:24   #9
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v

Hageblåbær er kvit inni. Ekte blåbær blir du blå rundt kjeften av

det tror jeg ikke er rett.. de som er hvit inni er sånne bær jeg ikke husker navnet på.. de smaker ikke godt er blå og store

hageblåbær er blå inni og ser ut som store versjoner av skogsblåbær og vokser på neste busk aktige vekster (bestemor hadde sån når jeg var mindre)

kjøpte sånne for noen uker siden.. smaker blåbær med litt mer vann smak.. skogsblåbær er å anbefale smaksmessig hvertfall

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 16:52   #10
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v

Hageblåbær er kvit inni. Ekte blåbær blir du blå rundt kjeften av

Ja.. det har jeg også hørt noe om - eller leste vel om det i Mat&Helse..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 16:58   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Info fra Skauen Gård, Onsøy, - som selger hageblåbær:

Opprinnelig lagt inn av http://www.skauen-gard.no

Stammer fra Nord Amerika, og blir derfor ofte kalt "amerikanske blåbær". Er nær slektning av skogsblåbær, men hageblåbær er mye større, har en litt annen aroma. Blåfargen er begrenset til skallet, og dermed blir man ikke "blå rundt munnen"!

Hageblåbær inneholder: kalsium, fosfor, kalium, vitamin A,B, og C og polyfenoler med helsebringende virkning.

Energiinnhold: 260 KJ (62 kcal) pr 100g frisk vare.
Bruksområder
Hageblåbær kan nytes som \\"ren snacks\\" - også etter frysing!
Smaker nydelig med vaniljeis, - krem, eller
- saus. Gir et \\"løft\\" til puddinger og fromasjer.
Prøv deg fram selv!
Se forøvrig under oppskrifter hageblåbær.
http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/arti...73217430917444

Som frisk vare holder de seg minst 2 uker i kjøleskapet.
Hvis du velger å fryse de, kan du ta opp ønsket mengde bær etterhvert, fordi de ikke "fryser sammen". Kan lagres i fryseren i minst ett år.

Passer ypperlig til kakepynt, i gele og lign. hele året!
Kan med fordel brukes i annet bakverk,
se under oppskrifter hageblåbær.

Hageblåbær er også "apotekervare", d.v.s. at den virker mageregulerende for de fleste!

Og her finnes en del info:

http://www.gjerstadhytteutleie.no/blaabaer.htm

Sitat:

Vi har produksjon og salg av hage-blåbær. Hage-blåbær er et ganske nytt bærslag i Norge. Sammenlignet med skogsblåbær er hageblåbær større, søtere og med en mildere aroma. Bildet til venstre viser toppen av en bærbusk som klippes når den blir høyere enn 1,60 meter. Det er altså ikke helt sammenlignbart med buskene til skogsblåbærene.

Bærene plukkes og selges i August / September, og vi har drevet med hageblåbær siden 1993. Den gang var vi blant de første som startet med produksjon av hageblåbær, og fikk god oppfølging av Landbrukshøgskolen på Ås for å finne ut om dette kunne bli en ny næringsveg for landbruket.
Vi er medlemmer av Norske Delikatessebær, som tidligere het Norges Blåbærdyrkerlag. De har dessverre ingen hjemmesider.
Oppskrifter på noe du kan lage med hageblåbær finner du på hjemmesidene til Kristen Kristensen.
Blåbær gir deg forrykende god helse, skal man tro Helsekostforretningene. De sier at det bygger kroppens immunforsvar. Selv i Aust-Agder Hagelags programårbok for 2003, fremstilles blåbær som et "legemiddel" som inneholder naturlig aspirin samt stoffer som motvirker diaré. Og videre: Det hjelper mot forstoppelse, frostbitt, blåmerker, åreknuter - og dårlig blodsirkulasjon hos diabetikere. For diabetikerne (og for så vidt også slankerne) kan det også være godt å kunne kose seg med noe søtt på kvelden, uten at det inneholder sukker.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 16:58   #12
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Se her:

http://www.antioksidanter.no/mana/21953/

Sitat:

Såkalte amerikanske blåbær eller hageblåbær har lyst fruktkjøtt og vokser på en 40-60 cm høy, plantet busk.


Så da var det oppklart da - de blåbærene vi kjøper i butikken er høyst sannsynligvis plukket i skogen

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 17:05   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Her er mer vitenskaplig info:

Opprinnelig lagt inn av http://www.nfed.no/go.cfm?id=2343&type=article&lang=nob&path=1353,135 8,1995,2265


Blåbær - naturens eget helseprodukt Den mest kjente helseeffekten til blåbærene har gjennom lang tid vært deres gode effekt på mageproblemer, spesielt er avkok av tørkede bær et godt bindemiddel mot diaré. Blåbær har også blitt brukt mot diabetes, urinveisinfeksjoner og til forbedring av nattsynet. Nyere forskning har bekreftet mye av den gamle naturmedisinbruken, men det er også oppdaget at blåbær har en formidabel antioksidativ effekt. Av hovedfagsstudent Vibeke Bryhn Larsen Den antioksidative effekten av blåbær er særlig interessant i den tiden vi lever i nå, med et sterkt fokus på antioksidantenes sammenheng med blant annet kreft og hjerte- og karsykdommer. I blåbær finnes antioksidantene særlig i form av flavonoider. Disse har evnen til å reagere med de frie radikalene i kroppen, slik at disse uskaddeliggjøres. I kroppen er det et eget naturlig system for å beskytte seg mot skader fra frie radikaler, men dette kan forsterkes ved å innta flavonoider gjennom kosten.

De frie radikalene kan skade arvestoffet(DNA), proteiner og fettstoffer i kroppen. Dette kan være grunnlaget for dannelsen av kreft, hjerte- og karsykdommer og for aldring. Det er vist i flere studier at flavonoider har en beskyttende effekt mot kronorar hjertesykdom, trombose og aterosklerose. Flavonoider sies også å ha en positiv effekt på synet, kan hjelpe mot diabetes, å ha hemmende effekt på virus og ulike bakterier og å styrke immunforsvaret.

Sunt fargestoff
Anthocyaninene er en undergruppe av flavonoidene. Det er disse stoffene som gir blåbærene sin kraftige farge. Anthocyaniner er naturlige fargestoffer som finnes i plantemateriale, og varierer fra orange/rød til blå. De er opphav til stort sett all rød og blå farge i naturen, og de beste kildene til anthocyaniner i kosten er frukt, bær og grønnsaker. Bær med mørk farge er spesielt rike på anthocyaniner. Man kan si at jo mørkere bæret er, jo mer anthocyaniner inneholder det. Det er imidlertid ikke bare anthocyaninene som har antioksidativ effekt, det er flavonoidene som gruppe og eventuelt andre stoffer (f eks C-vitamin).

Det er derfor mer hensiktsmessig å måle antioksidantegenskapene fremfor å måle enkeltkomponenter når et produkt skal vurderes som antioksidant. Det finnes flere metoder for å måle antioksidantkapasitet. En av dem er ORAC (oxygen radical absorbance capacity) som baserer seg på produktets evne til å reagere med frie radikaler.

Skogsbæra sunnest
Når det gjelder blåbær og antioksidantkapasitet er det forskjell på hvilke type blåbær det er snakk om. De vi kjenner til som har den høyeste antioksidantkapasiteten er våre egne europeiske skogsblåbær, Vaccinium Myrtillus L. (se tabell). Antioksidantkapasiteten til de amerikanske hageblåbærene Vaccinium ashei og Vaccinium Corymbosum L. varierer, men de har i gjennomsnitt nesten halvparten av den effekten som skogsblåbærene har. Dette kan man se i sammenheng med gjennomfargingen av bærene. Hageblåbær er ikke like fargesterke tvers gjennom som det skogsblåbær er. Bringebær har litt under halvparten av effekten til skogsblåbær. Siden de har en noe lysere farge kan dette virke logisk. Jordbær har litt dårligere antioksidantkapasitet enn bringebær, mens nederst i tabellen finner vi druer (hvor fargen sitter i skallet og ikke i fruktkjøttet). Disse verdiene er tatt med for å vise hvor god antioksidantkapasitet bær egentlig har, også i forhold til frukt. Man må imidlertid merke seg at frukt og grønnsaker også er gode kilder til antioksidanter, også de som ikke er fargesterke.


Art - ORAC(µmol TE/g)*
Blåbær(vill, eur)- Vaccinium myrtillus L.: 45
Hageblåbær- Vaccinium ashei Reade(rabbiteye): 14-38
Hageblåbær- Vaccinium corymbosum L.: 17-37
Bringebær- Rubus idaeus L.: 21
Jordbær- Fragaria x ananassa Duch.: 15-21
Druer(røde): 7
Druer(hvite): 5
*ORAC-verdier relatert til µmol Trolox ekvivalenter(E- vitaminanalog) per gram våtvekt(friske bær/druer).
Verdier er hentet fra Matforsk.

I tillegg til de dokumenterte helseeffektene smaker blåbær utrolig godt, og bruksområdene er mange. Likevel blir bare en svært liten del av blåbærene i skog og mark plukket og benyttet til mat. Skogsblåbær er vanskelig å lagre ferske, men hvis de fryses vil de sunne stoffene bevares, og det gjør at man kan bruke bærene året rundt. Dyrkede hageblåbær har blitt tilgjengelig store deler av året, og disse har god holdbarhet samtidig som de er dekorative. De er derfor enklere å bruke i frisk tilstand til for eksempel kaker og andre bakverk. En ting er sikkert; både skogsblåbær og hageblåbær burde i langt større grad enn i dag være en del av kostholdet, ikke bare for smakens, men spesielt også for helsens skyld.

Som hovedfagsstudent ved Høgskolen i Akershus skrev Vibeke Bryhn Larsen hovedoppgave med tittelen "Antioksidantkapasiteten til melk med og uten bærbase". Forskningen ble gjort på Matforsk.
Fra Kjøkkenskriveren nr. 6-01

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 17:14   #14
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

En ting er sikkert.. blåbær kommer til å ha en større del av kostholdet mitt enn det har vært til nå

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 20:42   #15
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Og jeg har vært på blåbærtur i dag. Med mann og barn og mamma. Storepoden på to både plukket, spiste og tømte ut bærene sine, og han koste seg hele tiden. Lillepoden på 7 mnd`er fikk også smake, og det var nam nam det. Ble helt "vill" i blikket etter mer. Og det til tross for at et lite blåbærskinn førte til en del hoste.

Nydelige var de iallfall. De blåbærene vi har kjøpt på Lidl frem til nå, har vært store og fine, men ikke like gode. De smaker nå best rett fra tua synes jeg.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 23:25   #16
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Dei lidl har er hageblåbær

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 00:17   #17
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Jeg synes at det jeg plukker selv smaker best uansett jeg da å gå på blåbærtur i skogen, og renske bæra for rusk og blader og greier når vi kommer hjem...
jeg har alltid masse selvplukket blåbær i fryseren... de er helt sikkert sunnere enn hagebæra også, for de har ikke fått noe kunstig for å bli store... og hva er vell blåbær viss mann ikke blir blå rundt munnen av å spise dem??

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 18:31   #18
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Da er iallefall de usukrede frosne jeg kjøper på butikken skogsblåbær, for datteren min elsker dem og hele ungen er blå etterpå. :fnis:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 19:13   #19
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Da er iallefall de usukrede frosne jeg kjøper på butikken skogsblåbær, for datteren min elsker dem og hele ungen er blå etterpå. :fnis:

Var det ikke du som bare plukket bær da, og ikke kjøpte?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 19:51   #20
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg kan fortelle at jeg har vært på blåbærtur med fire unger i dag, rett bak knausen der vi bor. Jeg kan faktisk plukke et bær og legge det i bøtta som står på terassen, så nært er det.... Og bæra var DEILIGE!!!

  Svar med sitat
Gammel 09-09-05, 21:50   #21
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Var det ikke du som bare plukket bær da, og ikke kjøpte?

Neei jeg har aldri sagt det?!
Jeg sa jeg VILLE plukke, men har ikke bil så det er litt vanskelig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no