Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Juniormedlem
Medlem siden: May 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 59
![]() |
Er Eat / Atkins for alle ?Nå begynner jeg sterkt å lure på om dette er det rette for meg. Har faktisk aldri følt meg verre enn jeg gjør nå. Hodepine i flere uker (nesten kontinuerlig) og føler meg kvalm og uvel av å spise så mye fett - spesielt om morgenen. Tidligere fulgte jeg Lindberg - mindre og mindre slavisk - men uansett så følte jeg meg alltid vel da. Må ha sagt at jeg er et frokost-menneske - jeg elsker frokost. Da jeg fulgte Lindberg så spiste jeg alltid frokost etter at jeg hadde syklet til jobben - jeg hadde musli og rugsprø liggende på jobb og varierte alt etter lyst og form. Rugsprø med brisling i tomat eller musli med melk og litt fruktose eller en halv banan. Problemet med Lindberg`en var vel at jeg ikke kuttet ut kaffen slik jeg har gjort nå - jeg tillot også mer sukker i kosten - både gjennom frukt (storspiser av frukt) og også gjennom snop som M og Yougurt-nøtter. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lindberg
![]() |
![]() |
#2 |
Systemutvikler
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 46
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Svaret på spørsmålet er: Ja. Atkins er for alle. Men da er det viktig å føye til med det samme at om du følger Atkins slik den er ment å følges, så skal du ha din egen tilpassede diett. Utifra matvareintoleranser og stoffskifte. Den dietten er det du selv som kommer fram til etter lengre forskning med deg selv som prøvekanin. Atkins kan være alt fra 20g til 150g karbohydrat for dagen det. Følg Atkins prinsipper og du følger atkins.
![]() |
![]() |
#3 |
Ubekreftet Medlem
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Jeg er fra byen hvor det alltid regner..
Alder: 36
![]() ![]() ![]() |
Jeg føler akkurat det samme. Eller nei, ikke helt egentlig. Jeg er ikke kvalm lenger pga kroppen har visst vendt seg til et slikt kosthold, men jeg er langt ifra fornøyd med å spise masse fett og sånn til frokost. Jeg har ingen energi og føler meg skikkelig sløv og ikke minst gretten på atkins induksjon. Jeg klarer ikke trene heller. Så idag har jeg bestemt meg for å lette litt på kravene og gå over til å inkorporere rugsprø i kostholdet mitt. En tjener jo ikke på å nekte seg alle mulige karbohydrater for å ikke å trne. Det går opp i opp, om en så ikke taper på det.
![]() |
![]() |
#4 |
Juniormedlem
![]() |
Det er frokosten jeg sliter mest med - spesielt i ukedagene når jeg skal på jobb. Står opp kl. 6, dusjer og steker egg og bacon før jeg sykler avgårde til jobb. MÅ prøve en annen frokost, tror jeg ... Jeg har kjøpt bake-mix`en til Atkins, kanskje jeg kan prøve å lage ett eller annet av den og spise til frokost ? Noen som har noen gode oppskrifter ? Jeg prøvde å lage blåbær-scones av mix`en, men det ble rett og slett ikke godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Juniormedlem
![]() |
Takk for svar, Tina - jeg tror vi tenker mye de samme tankene |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ubekreftet Medlem
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Jeg er fra byen hvor det alltid regner..
Alder: 36
![]() ![]() ![]() |
Vil du anbefale kurs? Jeg sliter også litt med motivasjonen, og lurer på om et kurs hadde vært noe for meg. Da har jeg noe å forholde meg til... og så er det jo litt pinlig hvis jeg ikke får resultater, så kanskje det kunne vært min push-faktor.. Hva synes du? Og i og med at vi har litt like tanker om dette, hvilke kurs er i så fall aktuelle? Lindeberg? Eat?
![]() |
![]() |
#7 |
Juniormedlem
![]() |
Jeg går på Eat-kurs nå og hadde ikke anbefalt det til deg om du var blodtype A. Ser imidlertid at du er blodtype 0, og da skal kostholdet passe bedre for deg enn for meg. Kursinstruktøren min sier også at mennesker med blodtype A kan spise mer karbohydrater enn de med blodtype 0 - i tillegg så er kjøtt mer passende til blodtype 0 enn de med blodtype A. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Vestfold
Alder: 38
![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei igjen Jenny! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Har ingen! Og er stolt over det! :-D
![]() |
![]() |
#9 |
Juniormedlem
![]() |
Ja, matgal - jeg finner masse fornuftig i det du sier |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Jeg syns i hvert fall du bør prøve å gjøre kostholdet ditt til noe du kan trives med under atkins sine prinsipper før du bytter.. Altså man kan få i seg fett på måter som ikke er så ekle.. Feks kremfløte.. Rømme.. Putte olje i smoothie/proteinshake.. Lage oljedressinger til å ha på salater.. Jeg elsker å kjøpe en boks med feta og paprika, også helelr jeg hele boksen med olje og alt oppi salatbollen.. Det smaker ikke ekkelt syns jeg.. Bare at salaten ikke blir så tørr.. Avokado!! Spis en halv avokado i stedenfor å maule en skje med sånn kokosfett eller hva det var de anbefalte på kurset... Lage guakamoule (eller hvordan det skrives..) Det har jeg forelska meg helt i.. (oppskrift ca: to avokadoer moses, litt løk og en tomat moses, disse to blandes til passe konsistens, saften fra en halv sitron ca, smak til med salt og pepper..) Det er bare nyydelig.. Til biff, til svinekoteletter, til grillmat... Jeg trenger ikke saus engang jeg hvis jeg har dette til.. Og jeg er en skikkelig sausejente!!! Lover det!! Spiste alltid en eller to ekstra poteter med bare saus etter at jeg egentlig var mett før... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
tipsEt tips: (skal vi se om jeg klarer å forklare da....) Hvis du ser opp på siden... Aller øverst så står det hvor du er... + "du besøkte oss" og sånn... Under der står det hjem, kontrollpanel, faq osvosv... Under der igjen.... Nyttig info OPPSKRIFTER osv.. Trykk på oppskrifter.. Der er det fordelt på måltider og sånn... Hvis du feks trykker på frokost da, også går du ned på siden til du ser der det står "visninsmuligheter" der det står "Fra den:" endrer du til begynnelsen... Da får du med det alt som har vært under frokost... Skjønte du?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Klar for nytt år!
Hvor: Mer sentralt
Nå har jeg ikke lest tråden og svarene. Men jeg vil si Lavkarbomat er for alle.
![]() |
![]() |
#13 |
Systemutvikler
Hvor: Bergen
Alder: 46
Masse gode svar her, skal lese alle senere.
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Er Eat / Atkins for alle ?
Jeg er blodtype A og har det fortreffelig på noe ala Atkins/Skaldeman. Skaldeman er også blodtype A, og hans historie er jo overveldende. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Skaldeman
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 57
Sv: Er Eat / Atkins for alle ?Jeg har gått på Atkins og gikk over til Fedon fordi jeg ble så matlei og opplevde lite sukess med vektnedgangen. Tror jeg tynet meg litt for lenge på Aktins. Prøvde og feilet og prøvde igjen helt til jeg innså at Aktins ikke var helt greia for meg. På Fedon trives jeg utmerket, noe jeg ikke gjorde den siste tiden på Atkins. Og her er cluet.. man må finne en kostfilosofi som man kan leve uanstrengt med og som passer en. Når man trives med maten går ting så mye lettere. Motivasjonen og ikke minst velværet øker når man greier å følge prinsippene og ikke lengter etter alle mulige og umulige uloveligheter. Vi er forskjellige. Vi responderer ulikt og vi kjører vel alle vår egen personlige variant av disse ulike kostfilosofiene. Ergo vil utfallet også bli forskjellig. Noen vil ha et antstrengt forhold til den maten de skal spise og dermed også slite mer med å unngå fristelser og oppnå vektnedgang. Andre vil stortrives og høste sukess. Så jeg sier.. følg hjertet og fornuften og finn en kostfilosofi du trives med. Det er nøkkelen til sukess. Jeg valgte Atkins først fordi jeg ønsket hurtig nedgang i vekt.. nå er det mindre viktig, fordi jeg har innsett at jeg må skynde meg langsomt fordi det er det min kropp trives best med. Så da gikk jeg over til Fedon fordi der er det mat som jeg har savnet veldig. Der er det mat og spisevaner som jeg vet jeg vil trives med. Og så langt har det gått kjempebra. Kroppen har det bra. Toppen likeså og jeg går ned i vekt uten å savne noe som helst og uten å ha dårlig samvittighet fordi jeg unner meg ting som var nei på Atkins.
Fjonken Æresmedlem av morovirusforeningen ![]() Medlem av fredagsklubben ![]() Medlem av piskeklubben ![]() Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg ![]() Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg ![]() Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg ![]() ![]() Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg ![]() ![]() ![]() Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg ![]() Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Administrator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 66
Sv: Er Eat / Atkins for alle ?Er ikke så kjent med Eat, men når det gjelder Atkins...... Gjentar hva HP skrev i begynnelsen av denne tråden jeg:
De fleste som ikke lykkes på Atkins - de lykkes ikke fordi de ikke har lest boka skikkelig, eller at de ikke har skjønt det de har lest. At de har gått lengre enn de skal på induksjon (som er ment å være 14 dager) og/eller at de ikke spiser riktig/nok. De har ikke forstått vitsen med vedvarende - noe som er essensielt for å lykkes på Atkins.
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming | HP | Atkins kosthold | 22 | 24-06-08 17:56 |
Atkins' diett - farlig eller genial? | donjuanwannabe | Lavkarbo generelt | 27 | 22-05-08 09:08 |
Lavkarbo resurser | HP | Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger | 32 | 01-08-05 12:13 |