Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lage melblanding selv

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-04-07, 17:28   #1
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Lage melblanding selv

Mel er frøet på planten hvete, generelt sett..

I sverige får man kjøpe linfrømel som inneholder 0 gram karbohydrat pr 100gram!!!

Har ikke funnet noe slikt i norge enda, så da tenkte jeg at dette må en vell kunne klare å lage selv?

innspill?

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 19:52   #2
Hanssi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6
Hanssi er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Lage melblanding selv

Om du kjører linfrøene i hurtigmixeren? Det skulle vel bli sammalt linfrømel?

Hanssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 19:58   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

Mel er frøet på planten hvete, generelt sett..

I sverige får man kjøpe linfrømel som inneholder 0 gram karbohydrat pr 100gram!!!

Har ikke funnet noe slikt i norge enda, så da tenkte jeg at dette må en vell kunne klare å lage selv?

innspill?

Har kjøpt knuste linfrø på helsekost. Det var som grovt mel. Om man kjører det en omgang i hurtigmixer blir det enda finere. Nutana - syns jeg å huske merket het - er det noe som heter det ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 20:44   #4
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Postet denne i tilfelle noen finner på å lage mel selv, viktig å varmebehandle før man spiser det




Spørsmål:
Jeg har hørt at linfrø kan inneholde blåsyre. Jeg spiser ca. 1 ss pr. dag i frokostblandingen min, er dette helsefarlig?


Svar:
Det er riktig at linfrø inneholder cyanogene glukosider som frigjøres til blåsyre (hydrogencyanid; HCN) i magen. Noe av blåsyren en får i seg omsettes og fjernes, men det er skadelig dersom en får i seg for mye blåsyre.


En til to spiseskjeer av hele linfrø pr dag for en voksen person vil ikke føre til noen forgiftningsfare i følge Livsmedelsverket i Sverige


Hele frø bør benyttes da knuste frø vil frigjøre mer HCN. Dersom en vil være helt sikker kan en jo varmebehandle knuste linfrø ved ca 90 – 100 grader i stekeovnen ca 20 min.


Svaret er vurdert av Birgitte Paulsen, Seksjon for smittestoff og biotoksiner i Mattilsynet.

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 20:55   #5
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

vil tro det er lurt å varmebehandle slik at det ferdige produktet tørker litt.. Det er jo ganske fete frø

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 20:55   #6
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Fant mye info om flaxseeds her, kan noen bekrefte at det er linfrø det her er snakk om?
Hadde vært artig å sjekke om det er ok å lage grøt av linfrø, smak karboinnhold mm.
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=81#summary

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 21:14   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av kokonuts, her.

Fant mye info om flaxseeds her, kan noen bekrefte at det er linfrø det her er snakk om?
Hadde vært artig å sjekke om det er ok å lage grøt av linfrø, smak karboinnhold mm.
http://www.whfoods.com/genpage.php?t...bid=81#summary

Ja flax seeds og lin frø er det samme !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 21:18   #8
kokonuts
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 53
Innlegg: 31
kokonuts er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Ser at det står 0 på karbo her men nesten 35% kostfiber, er dette ok å spise mens en er i/prøver å komme i ketose? eller er det bedre å vente til vedlikeholdsfasen?


Linfrø er en viktig kilde til omega-3-fettsyrer.

Næringsinnhold Pr 100g
tørr vareEnergi1564 kJ
377 kcalProtein24,5 gKarbohydrat0 ghvorav sukkerarter0 gFett31,0 ghvorav fettsyrer:mettede2,3 genumettede4,6 gflerumettede21,4 gKostfiber34,8 gNatrium0,06 g

kokonuts er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 21:35   #9
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

hva med å bruke mel av linfrø som en erstatning av hvetemel?

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 22:19   #10
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

fant denne nettbutikken http://www.lillemolle.no/fidibus21.htm

de fører bordmøller for de av oss som ønsker å lage sitt eget komponerte mel

Håper det kommer til nytte

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 22:36   #11
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Lage melblanding selv

Men for en norsk i annonsen da!


Jada, jeg er bittelitt pirkete...

Ellers så kvernene fine ut.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 22:45   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Men for en norsk i annonsen da!


Jada, jeg er bittelitt pirkete...

Ellers så kvernene fine ut.

Men så står det nederst på siden:

Sitat:


Med forbehold om skrivefeil

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 00:20   #13
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

*korrigert*


Sist redigert av mrfree : 26-04-07 kl 10:03. Årsak: Redigert bort støtende kommentar
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 01:29   #14
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

har dere slanket vekk hjernen???

Får da vær måte på til digresjoner og oftopic prat!!

Vi snakker om å lage mel selv, hovedsaklig av linfrø!


Ta det helt med ro nå

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 09:35   #15
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

har dere slanket vekk hjernen???

Får da vær måte på til digresjoner og oftopic prat!!

Vi snakker om å lage mel selv, hovedsaklig av linfrø!

Hjernen er på plass den serru.

Viss mel av linfrø hadde vært et fullgodt alternativ til annet mel, tror du ikke det hadde vært i handelen allerede???

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 10:31   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lage melblanding selv

Må man ha mel utover de erstatningene som allerede finnes?
Soyamel, johannesbrødkjernemel, diverse bakemixer.
Velger man lavkarbo så må man regne med å kutte endel ned på melforbruket. For min egen del må jeg si det kanskje har vært det minste problemet Og definitivt noe man ikke tenker på etter en stund.
Forøvrig ser jeg nytten av å tilsette malt linfrø i ting, da det som det blir nevnt er en kilde til bla omega 3. Og viktig med MALT siden det i hel form er lakserende!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 12:40   #17
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Hjernen er på plass den serru.

Viss mel av linfrø hadde vært et fullgodt alternativ til annet mel, tror du ikke det hadde vært i handelen allerede???

Linfrø er mye mindre en hvete og gi derfor mindre mel pr m2 dyrket mark. Noe jeg tror en kynisk industri er fult klar over og tar hensyn til.
Dessuten har de en kort holdbarhetsdato når de er malt til mel pga det høge fett innholdet.

Opprinnelig lagt inn av Carisma

Må man ha mel utover de erstatningene som allerede finnes?
Soyamel, johannesbrødkjernemel, diverse bakemixer.
......
Forøvrig ser jeg nytten av å tilsette malt linfrø i ting, da det som det blir nevnt er en kilde til bla omega 3. Og viktig med MALT siden det i hel form er lakserende!

Du ser nytten av å tilsette dette, men du lurer på hvorvidt vi trenger erstatninger ut over det som finnest....
Soyamel, protein mixer og andre smaker ikke godt i følge mange her på forumet. Videre gir de ikke fullværdige bakster.

Vi kommer ingen vei i samfunnet dersom vi ikke kan diskutere ulike vinklinger på eksisterende og nye produkt.

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 12:45   #18
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

Vi kommer ingen vei i samfunnet dersom vi ikke kan diskutere ulike vinklinger på eksisterende og nye produkt.

Selvfølgelig, men i hverdagen tror jeg det vil koste mer enn det smaker (kostavelig talt) å måtte kjøpe inn en egen møllekvern for å få malt seg korn til grøt hver dag...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 13:11   #19
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Selvfølgelig, men i hverdagen tror jeg det vil koste mer enn det smaker (kostavelig talt) å måtte kjøpe inn en egen møllekvern for å få malt seg korn til grøt hver dag...

Bil var dyrt engang i tiden det og, kapitalismen så at det var et marked og masseproduserte det for den store folkemasse..

En og en, sammen for å forandre

Dessuten, har du et fullverdig mel kan du lage deg andre ting en bare grøt

Linfrø får man kjøpt i 25kg sekker hos bakerleverandører til en heeeeeelt annen pris en i butikken(ca 10 kr for 400gram hele frø), og en handdreven kvern får man helt ned i 650kr+ frakt..

Poenget mitt med denne tråden var at jeg og sikkert mange andre ikke akkurat digger å lage seg brød av ost, egg og bark( kanskje et ytterpunkt, men regner med du skjønner tegningen?)

Se forresten teoriene mine om forbehandling av mel også

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 13:18   #20
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Lage melblanding selv

Maler de kvernene der velidg fint mel?

Jeg har prøvd å male linfrø i mandelkverna, og i hurtigmikser-boksen som hører til stavmikseren min. Mandelkverna var helt håpløs til dette, frøene datt igjennom hullene i kverna. Og i hurtigmikseren ble ikke linfrøa finmalt, de ble bare delt et par ganger. Hadde vært greit med linfrø mel til bruk i brød, for jeg er ikke så gla i klumper i brødet...

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 13:26   #21
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Maler de kvernene der velidg fint mel?

Jeg har prøvd å male linfrø i mandelkverna, og i hurtigmikser-boksen som hører til stavmikseren min. Mandelkverna var helt håpløs til dette, frøene datt igjennom hullene i kverna. Og i hurtigmikseren ble ikke linfrøa finmalt, de ble bare delt et par ganger. Hadde vært greit med linfrø mel til bruk i brød, for jeg er ikke så gla i klumper i brødet...

http://www.lillemolle.no førere handdrevne møller til slike formål. Problemet med mandelkvern er at den er basert på en rasp og ikke mølleprinsippet

Takk Lemen!!
Forresten fann jeg linfrø sekker på 25 kg til 375 no som gi en kg pris på 12 kr. Er ikke sikker, men tipper på at 1kg blir 500gram mel.. Kan jo fks koke skallene , kjøle de ned og male de og, og bruke det som smakstilsetter/bindemiddel også

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 16:33   #22
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Lage melblanding selv

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

har dere slanket vekk hjernen???

Får da vær måte på til digresjoner og oftopic prat!!

Vi snakker om å lage mel selv, hovedsaklig av linfrø!

Har ikke slanket bort noe som helst jeg! Ikke derfor jeg er her på forumet...
En liten kommentar på sidelinja får du tåle.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 16:51   #23
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

Hva med å stacke linfrø mel med noe annet? fks bark eller andre lavkarbo mel sorter?




btw:
Jeg var i litt dårlig humør når jeg skrev det, beklager...Synes fremdeles at oftopic regler bør følges..

Ok med en kommentar på sidelinjen om man har kommet med noe konstruktivt angående tema som blir diskutert.

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 20:39   #24
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Lage melblanding selv

Ja, jeg er enig i det, MrFee... Men det var nå ellers uttrykksmåten din jeg reagerte på!

Dessverre er det ikke mange alternative måter å lage mel på som jeg tåler så godt. Forsøker å unngå behovet. Hva med mandelmel? Eller kastanje-mel? Det siste er det kanskje mye karber i...
Det virker i hvert fall litt tungvint å bruke linfrø, etter det jeg ser over.
Både mandler og nøtter er i hvert fall lettere å male.
Men jeg vil likevel være nøye med å fortelle nøyaktig hva som er brukt i tilfelle allergier!

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 20:58   #25
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Lage melblanding selv

jeg går i alle tilfelle til innkjøp av en slik kvern som beskrevet av meg tidligere i denne tråden. Så kan jeg komponere et eller annet bakverk og komme med en tilbakemelding på dette.

Jeg og unngår hvetemel produkter, men det skal jo ned i så mye at om en fant noe som faktisk kan kalles fullerverdigt likt uten karbohydrat i så hadde det vert et mye bedre alternativ en ost, protein osv..

Med mindre noen kommer med tilbake melding på dette før, så tester jeg dette iløpet av mai og kommer med en tilbakemelding da

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 15:00
Selv byggerne begyner å forstå det. Begod Lavkarbo generelt 6 25-08-04 10:06
Et lite tips for de som ikke har tenkt på dette selv Nooria Barns kosthold 3 07-05-04 13:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no