Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hjelp - skal lage bryllupskake!

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-04-08, 14:17   #1
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Hjelp - skal lage bryllupskake!

Jeg skal lage bryllupskake i broren min sitt bryllup (i juni), og nå begynner jeg å bli litt stresset med tanke på oppbevaring, frakt osv.

Vanlig pisket krem er så soft, og jeg er redd for at kaken kommer til å synke litt. Jeg skal lage en to-etasjer, og det er midt på sommern og kaka skal fraktes 4 mil.

Noe sier meg at litt gelatin i kremen kan gjøre susen, men hvordan går jeg frem da? Hvordan får jeg blandet gelatin i kremen - og når og hvordan skal gelatinen tilføres kremen? Før jeg pisker - eller etter at kremen er pisket ferdig? Huff - jeg er litt forvirret

Er det noen som har greie på det? Jeg skal lage en test-kake nå i helgen, og det er en fin anledning til å teste ut ting.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 14:25   #2
Mjauritz
Medlem
 
Mjauritz sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 51
Innlegg: 209
Mjauritz er ny på veien

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

Jeg bruker ofte "fyllet" til en ostekakeoppskrift jeg har. Den blir stiv og er god og frisk i smak. Lurt å prøve- bake en kake først Her er mitt yndlingsfyll - både i ostekake og i sukkerbrød.

1 pk sitrongele lages i 2,5 dl vann. Avkjøles, men skal ikke stivne.
1 pk philadelfia naturell ost
5 ts vaniljesukker
5 ss sukker
5 dl kremfløte

Piskes til krem og bland den kalde geleen i. Lurt å ha kakeformen rundt slik at ikke fyllet siger ut. Man kan også vente til fyllet er nesten stivt da er det lett å legge den på!! Hvis du skal lage en langpannebløtekake ville jeg nok doblet oppskriften.

Lykke til

__________________



Mjauritz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 14:50   #3
mum
Juniormedlem
 
mum sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Hedmark
Alder: 62
Innlegg: 40
mum har en fantastisk aura rundt segmum har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

Hvis det er mulig å legge siste hånd på værket der dere skal feire bryllupet,da er det det beste.
Jeg lager ferdig det jeg kan hjemme og monterer kaken på stedet. Tar med ferdig pisket krem og resten av pynten hvis jeg ikke har gjort dette ferdig. Jeg bruker tre etg stativ,så et trillebord og sette den på er greit og ha.
Å frakte en ferdig montert kake ,går ikke så bra.Selv ikke en på to lag som bare er satt opp på hverandre.Jeg har prøvd

__________________






mum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 14:51   #4
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

Ja, det høres jo helt nydelig ut! Kan jeg droppe philadelfiaen, og bare bruke sitrongelé tro? Kanskje philadelfia kan være godt i kaka - tror jeg skal prøve begge deler i helgen.

Skal vi se om jeg har forstått det riktig:
- blande geleen i den ferdig piskede kremen
- ha fyllet i en form til det stivner og legge det på kaken etterpå
- eller: la det stivne litt, og så fordele det på kaken

Kaken blir firkantet så jeg kan ha fyllet i langpanne til det er passe stivt - kanskje?

Tusen hjertelig takk for tips! Skal knipse bilder og fortelle om resultatet.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 14:54   #5
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

Opprinnelig lagt inn av mum, her.

Hvis det er mulig å legge siste hånd på værket der dere skal feire bryllupet,da er det det beste.
Jeg lager ferdig det jeg kan hjemme og monterer kaken på stedet. Tar med ferdig pisket krem og resten av pynten hvis jeg ikke har gjort dette ferdig. Jeg bruker tre etg stativ,så et trillebord og sette den på er greit og ha.
Å frakte en ferdig montert kake ,går ikke så bra.Selv ikke en på to lag som bare er satt opp på hverandre.Jeg har prøvd

Oj - takk for tipset! Skal gjøre alt så "lettvint" jeg vettu... Jeg hadde nok reist avgårde med begge etasjene ferdig oppå hverandre - og gudene vet hvordan det resultatet ville blitt!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 20:58   #6
Mjauritz
Medlem
 
Mjauritz sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 51
Innlegg: 209
Mjauritz er ny på veien

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

Opprinnelig lagt inn av Rubens, her.

Ja, det høres jo helt nydelig ut! Kan jeg droppe philadelfiaen, og bare bruke sitrongelé tro? Kanskje philadelfia kan være godt i kaka - tror jeg skal prøve begge deler i helgen.

Skal vi se om jeg har forstått det riktig:
- blande geleen i den ferdig piskede kremen
- ha fyllet i en form til det stivner og legge det på kaken etterpå
- eller: la det stivne litt, og så fordele det på kaken

Kaken blir firkantet så jeg kan ha fyllet i langpanne til det er passe stivt - kanskje?

Tusen hjertelig takk for tips! Skal knipse bilder og fortelle om resultatet.

Ja man blander geleen i kremen som er blandet med Philadelfia ( det er veldig godt!!) og så kan man velge om man venter litt før man heller det på kakebunnen for da vil kremen være mer kompakt!! Ellers så er det lurt med kant rundt slik at det ikke renner ut!!

__________________



Mjauritz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 21:32   #7
nordlandsjenta
Medlem
 
nordlandsjenta sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 44
Innlegg: 303
nordlandsjenta er ny på veien

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

nå fikk jeg lyst på kake

nordlandsjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 21:41   #8
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

Hei

Skal bake bryllupskake i juni jeg også så da er vi i samme båt
Skal du lage med marsipanlokk eller? Jeg bruker Pals marsipan som kontitorene bruker. Har ikke hatt problemer med at kaken synker da, den marsipanen svetter ikke så lett heller.

Burde vel egentlig ikke være noe problem med 4 mil i bil (med mindre det er 30 i fartsgrense hele veien da) hvis du har mulighet for litt kjøling eller har airkondisjon i bilen

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 16:23   #9
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

Ja, jeg skal bake med marsipanlokk. Tenkte jeg kunne drysse litt melis på marsipanen og børste den litt, slik at den ikke svetter, men Pals må jeg undersøke nærmere. Er det noe jeg får tak i på butikken - eller må jeg til baker'n for å kjøpe det?

Jo, jeg har aircondition i bilen - heldigvis.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 17:02   #10
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

Hei igjen.

Pals har fabrikkutsalg i Oslo (se www.pals.no). Det er en del bakerier man kan kjøpe pals marsipan av også hvis man tar kontakt på forhånd.

Pals har hvit marsipan også som er veldig fin til bryllupskaker.
Du bør ikke bruke melis på marsipanlokket for det kan få den til å svette mer hvis det skullle bli litt varmt, istedenfor strør du litt hvetemel på benken når du kjevler den ut. Holder seg kjempefin lenge. I kremen rett under marsipanen bør du ikke bruke sukker eller vaniljesukker for det også kan få den til å svette.

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-04-08, 17:03   #11
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

Vi gifte oss i oktober ( skulle til å si Juni, men det var da jeg fødte *forvirret*) og fikk kaken ferdig montert. Var en mann som var og hentet den og det er et under at den sto mener jeg.

Vist du ikke skal ha lokk av marsipan , marshmallows eller sjokolade ville jeg pyntet den på stedet eller kjørt med den i en kald bil. Altså en med Aircondisjon. Da tror jeg ikke det skal bli noe problem.

Men husker Svigermor ga streng beskjed om at vi ikke fikk gifte oss på sommeren. Ihvertfall laget ikke hun kaken!

Vi hadde forresten 2 sjokoladekaker og en marsipan kake. Angerer ikke i hele tatt

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 17:22   #12
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

Jeg juksa litt med bryllupskaka, da.

Hadde jo altfor mange oppgaver å gjøre. Skulle være toastmaster, lage brudebukett, ordne lokalet, lage mat osv.osv. Så 1. etasje ble kjøpt fra baker'n, så laget jeg toppen selv. he he.

Det var bra, for jeg ble syk dagen før bryllupet.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 19:45   #13
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

Kjempefin kake!

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 19:59   #14
quebec
Seniormedlem
 
quebec sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: sandnes
Innlegg: 757
quebec har en fantastisk aura rundt segquebec har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

herlighet, den ble kanonfin.

ikke mye lavkarbo der nei

__________________
minus 26kilo -so far




quebec er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lost on the highway Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 21:26   #15
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

Opprinnelig lagt inn av Rubens, her.

Jeg juksa litt med bryllupskaka, da.

Hadde jo altfor mange oppgaver å gjøre. Skulle være toastmaster, lage brudebukett, ordne lokalet, lage mat osv.osv. Så 1. etasje ble kjøpt fra baker'n, så laget jeg toppen selv. he he.

Det var bra, for jeg ble syk dagen før bryllupet.

Fikk nesten litt lyst til å gifte meg.....ehe..... bare for å få en sånn kake.... Så flink du har vært

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-07-08, 08:12   #16
quebec
Seniormedlem
 
quebec sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: sandnes
Innlegg: 757
quebec har en fantastisk aura rundt segquebec har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

men hvilken kakebunn brukte du?

__________________
minus 26kilo -so far




quebec er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lost on the highway Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 16:59   #17
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp - skal lage bryllupskake!

Rema 1000

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp! Jeg skal ut å spise ... Gunhild Ketolysekuren 9 17-01-08 22:29
ny, lang reise, hva skal jeg spise??? Siljevanilje Lavkarbo generelt 17 21-11-06 21:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no