Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Sjokolade med mindre fett?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-05-10, 19:01   #1
sunnereliv
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 132
sunnereliv er på en erverdig vei

Sjokolade med mindre fett?

Noen som vet om det finnes sjokolade med mindre fett? Mørk sjokolade inneholder jo ca. 50 % fett, og det er mer enn i melkesjokolade, men den skal jo være sunnere da enda andel mettet fett er mer enn i vanlig sjokolade. Har inntrykk av at fettinnholdet i sjokolade varierer også blandt de som er mørke.

sunnereliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbokontroll Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 19:09   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Sjokolade med mindre fett?

Hvorfor er du så redd for fett? Fedon Lindberg har da ikke fettfobi og anbefaler jo vanlig 70 og 86% sjokolade, så da må jo den være OK? Det er jo ikke mye hverken av karber eller fett i en 10g rute av den sjokoladen. Bare vær obs på at de smakssatte premium sjokoladene til freia inneholder mye mere karber enn den vanlige med 70% kakao.

Jeg tror nok ikke du kommer unna fettet i så mørke sjokolader. Og det er jo sunt fett.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 23:50   #3
sunnereliv
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 132
sunnereliv er på en erverdig vei

Sv: Sjokolade med mindre fett?

Det er en stor andel mettet fett og det er vel ikke sunt? Grunnen til at jeg spør er at jeg greier ikke kutte ut søtsakene for godt, kan redusere litt, men alt i alt tror jeg det blir for mye fett å bruke mørk sjokolade som tilleggssubstitutt.

sunnereliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbokontroll Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 11:25   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Sjokolade med mindre fett?

Men Fedon sier da ikke nei til 70% sjokolade og uoffiseilt er han langt fra så redd for mettet fett som det kan virke som. Han anbefaler feks yoghurt naturell fremfor 0.1% yogurt, men for de som vil ha med smak og UTEN sukker, så anbefaler han den 0.1% yoghurten som er søet med fruktose eller aspartam.

Er det sånn at du er på jakt etter noe som kan erstatte kaffekjeksen eller isen på kvelden( nå vet jeg ikke hva du åt før ), i såfall kunne du feks ta cottage cheese med litt yoghurt naturelle, et dryss hakka nøtter, 3-4 jordbær i biter, litt kanel og kakaodryss, evt litt søtning på hvis du må ha. Da får du et balansert kvelds eller frokostmåltid og slipper unna å lete etter noe søtt i tillegg til den andre maten du spiser.
Jeg skjønner at det kan være veldig vanskelig å kutte ut søtsakene for godt, men å ta deg en bit 70% sjokolade skader i allefall ikke for fettet, en bit på 10gr inneholder så lite fett at du trenger ikke på tenke på det, da burde du mye heller bekymre deg for karbene

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 20:13   #5
sunnereliv
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 132
sunnereliv er på en erverdig vei

Sv: Sjokolade med mindre fett?

Jeg skal erstatte søtsuget med mørk sjokolade evt. friske bær med yoghurt vanilje og ni hakkede madler. Det smakte veldig godt. Håper jeg greier dette. Er lei av å være godteslave Lurer litt på om jeg får hodepine av mørk sjokolade, men jeg får teste det litt mer ut før jeg kutter ut mørk sjokolade.

sunnereliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbokontroll Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 07:12   #6
sunroad
Medlem
 
sunroad sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 150
sunroad er på en erverdig vei

Sv: Sjokolade med mindre fett?

Jeg får hodepine av mørk sjokolade, reagerer på samme måte som rødvin

__________________
Vær deg selv-alle de andre er opptatt
sunroad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon aktig Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 07:22   #7
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Sjokolade med mindre fett?

Om du lurer på om mettet fett er usunt for deg på Lindberg så syns jeg at du skal lese litt om lavkarbo.

Lindberg anbefaler ca 120 gram karbo om dagen. Det tilsier at vi må kutte fettmengden litt, men det trenger ikke være så veldig mye.

Mettet fett er ikke så farlig som man vil ha det til. Spesielt dersom man spiser lavkarbo. Og siden Fedon selv anbefaler 70% sjokolade så er det helt sikkert både greit og lovlig å spise det.

Men dette er for å erstatte søtsuget. Jeg blir bare mer og mer motstander av sånne "erstatninger" hele tiden for søtsaker. En gang iblant ja, 4 ganger i uken nei. Du må være så snill å gi deg selv en sjanse til å la søtsuget forsvinne. Så lenge du forer søtsuget så kommer det tilbake, større og sterkere for hver gang.

"Jeg MÅ ha sjokolade, jeg bare må ha litt søtsmak i munnen, jeg klarer meg ikke uten" etc, har hørt og lest dem alle . Man må i det minste prøve.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 11:15   #8
sunnereliv
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 132
sunnereliv er på en erverdig vei

Sv: Sjokolade med mindre fett?

Jeg har mindre søtsug nå. Kjøpte meg sjokoladepudding og vaniljesaus, siden de inneholder mindre karbo enn sjokolade og godteri, i butikken for å ha i bakhånd, men tror jeg skal greie meg uten det. Tror treningen hjelper mot søtsuget, og man får mindre appetitt.

sunnereliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbokontroll Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 12:03   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Sjokolade med mindre fett?

Opprinnelig lagt inn av sunnereliv, her.

Jeg har mindre søtsug nå. Kjøpte meg sjokoladepudding og vaniljesaus, siden de inneholder mindre karbo enn sjokolade og godteri, i butikken for å ha i bakhånd, men tror jeg skal greie meg uten det. Tror treningen hjelper mot søtsuget, og man får mindre appetitt.

Hva i all verden er det slags sjokoladepudding og vaniljesaus du har funnet da? For heistad/eldorado blir jo en del karber alikelvel altså.. Da blir det bedre og sunnere med 10g 70% sjokolade altså.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 13:11   #10
sunnereliv
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 132
sunnereliv er på en erverdig vei

Sv: Sjokolade med mindre fett?

Jo, hvis man greier å holde seg til 10 g mørk sjokolade. Premium freia dark mint inneholder 34,5 g. karbo. Sjokoladepudding fra Tine inneholder 109 kcal, 3,3 g. protein, 16 g. karbohydrat og 3,7 g fett. Mye mindre karbo enn i den mørke sjokoladen med andre ord, men ulempen er at den er søtere. Vaniljesaus fra Tine inneholder 152 kcal, protein 2,7g, karbohydrat 15 g og fett 8,8 g.




sunnereliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbokontroll Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 13:24   #11
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Sjokolade med mindre fett?

Sorry altså, men jeg tror du må lese noen av bøkene til Fedon på nytt. Masse sukker og stivelse er IKKE forenlig med hans filosofi! Beklager å kritisere deg, men nå er du på vidvanke.
Sjokoladepuddingen og vaniljesausen har karber fra FEIL kilde.

Jeg tror du må jobbe med det søtsuget ditt, og ja, jeg vet det er kjempevanskelig.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 14:37   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sjokolade med mindre fett?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.


Mettet fett er ikke så farlig som man vil ha det til. Spesielt dersom man spiser lavkarbo. Og siden Fedon selv anbefaler 70% sjokolade så er det helt sikkert både greit og lovlig å spise det.

Han SELGER jo til og med sin egen 70% sjokolade

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 14:37   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sjokolade med mindre fett?

Opprinnelig lagt inn av sunroad, her.

Jeg får hodepine av mørk sjokolade, reagerer på samme måte som rødvin

Jeg tar faktisk en rute med 70% sjokolade når jeg har hodepine, for å lette på den Rare forskjellige kropper.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 14:47   #14
sunnereliv
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 132
sunnereliv er på en erverdig vei

Sv: Sjokolade med mindre fett?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Sorry altså, men jeg tror du må lese noen av bøkene til Fedon på nytt. Masse sukker og stivelse er IKKE forenlig med hans filosofi! Beklager å kritisere deg, men nå er du på vidvanke.
Sjokoladepuddingen og vaniljesausen har karber fra FEIL kilde.

Jeg tror du må jobbe med det søtsuget ditt, og ja, jeg vet det er kjempevanskelig.

Jeg innrømmer at jeg ikke har lest Fedonboka grundig. Problemet mitt er å legge om dårlige matvaner. Man kan jo gå ned i vekt selv om man ikke spiser perfekt, men det er jo et mål å leve så sunt man greier. Skal fortsette med mørk sjokolade hvis det ikke er den som gir hodepine. Sjokoladepuddigen smakte ikke godt heller. Annet enn mørk sjokolade man kan kose seg med? Friske bær med vaniljekesam eller yoghurt. Yoghurt er vel bra? Andre forslag?

sunnereliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbokontroll Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 15:49   #15
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sjokolade med mindre fett?

Jeg beundrer alle som klarer å slutte med å fore søtbehovet over natten, selv har jeg brukt år på å komme dit jeg er i dag - det vil si at jeg ikke har så mye søtbehov lenger.

I starten brukte jeg mange av produktene fra Heistad ( sjokoladepudding, gele etc) for å stilne søtsuget. For min del gikk det greit i forhold til vektnedgangen, men jeg vet også at noen reagerer på det og går opp i vekt. Jeg spiste også frukt, før jeg fikk med meg at det var fy, og det gikk også greit.

Om man synes det er vanskelig å kutte med en gang, tror jeg det har effekt om man i hvert fall først kutter ut all sukkeret og stivelsen og så får man ta det andre litt etter litt. Det er fryktelig mye å sette seg inn i i starten når man legger om kostholdet sitt, og for noen kan det ha mer effekt å ta ting litt etter litt fremfor at man starter ut med å kutte på alt og så møter veggen og ikke klarer å fortsette fordi alt blir så uoverkommelig.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spis mindre fett alva Generell diskusjon 3 15-05-09 01:56
Sjokolade fra Sukkerfritt, mindre enn 0,5 g karb pr 100 gram? Nivanna Spørsmål og svar 53 12-12-08 16:54
Mindre fett ved kalsiuminntak? elian Lavkarbo generelt 3 03-12-08 21:24
Wienerpølse - mindre fett Fungirl Ketolysekuren 18 12-07-08 20:33
Extra fett mindre karber? cabin Spørsmål og svar 2 18-02-08 16:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no